Welk moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21-05 11:11
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord.

Ik heb er 2 op het oog, beide van Gigabyte.
Hier de link van de vergelijking van deze 2 moederborden, waar ik overigens weinig verschil in zie:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1662978;1662964/

Ik ben niet speciaal gebonden aan Gigabyte, mijn budget voor het moederbord is +/- €100,00

Voor advies over een ander merk of betere versie sta ik natuurlijk open.

Ik ga gebruik maken van een Intel i5 11600k.
Hoe weet ik nou of hier wel of niet een ventilator wordt bijgeleverd? Ik dacht dat 'boxed' betekende dat er een fan bij zat.

Ik hoor graag jullie mening/adviezen.

Met vriendelijke groet,

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-05 20:07
Je geeft (te) weinig info ivm je wensen/ gebruik vd PC / toepassingen ...

Die 2 borden zijn ook bijna indentiek, grootste verschil is het (fysieke) formaat

Persoonlijk zou ik in de huidige marktsituatie altijd voor een AMD 5600X / 5600G (indien je iGPU nodig hebt) / 5800X ... gaan met bijbehorend AM4 plankje (tenzij je heel specifiek toepassingen hebt die meer naar intel leunen ivm performance).

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor systeempjes waar ik verder geen specifieke eisen aan heb zou ik gewoon iets goedkoops nemen, zolang het maar van een beetje fatsoenlijk merk is en de aansluitingen heeft die je wil hebben.

V.z.i.w. komen K-varianten bij Intel zonder koeler.

offtopic:
Ondanks dat je vraag er niet over ging, ben ik het eens met TiezZ_BE dat een 5600X/5600G doorgaans een betere keuze is. 5600X is een snellere CPU, 5600G is even snel als de 11600K maar heeft een veel krachtigere IGP, en beide AMD's zijn veel zuiniger en koeler.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 06-08-2021 14:58 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:40

DarkSide

theres no place like ::1

Waarom een K processor op een B560 mobo

K zijn voor overklokken. Daar heb je een Z voor nodig.

Volgens mij kan je alleen XMP nu gebruiken.

Wat voor doel heb je?

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
Pak de 11600 ipv de 11600k. Het geldt wat je bespaard stop je in een beter moederbord. Je huidige selectie is van matige kwaliteit en bottleneckt de processor. Pak liever een bord uit het volgende lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock B560 Steel Legend€ 128,-€ 128,-
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 120,-€ 120,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B560-A GAMING WIFI€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B560-F Gaming WIFI€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B560-G Gaming WIFI€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS€ 129,-€ 129,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI€ 141,-€ 141,-
1MoederbordenGigabyte B560 Aorus PRO AX€ 175,05€ 175,05
1MoederbordenGigabyte B560M Aorus PRO€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenGigabyte B560M Aorus PRO AX€ 156,-€ 156,-
Totaal€ 1.664,05

MSI heeft helaas alleen matige B560 borden op een mini-ITX bord na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
DarkSide schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:58:
Waarom een K processor op een B560 mobo

K zijn voor overklokken. Daar heb je een Z voor nodig.

Volgens mij kan je alleen XMP nu gebruiken.

Wat voor doel heb je?
Met het huidige kleine verschil in prijs heb je een potentieel hogere doorverkoop waarde als je de k variant neemt, en 100mhz extra als ik me niet vergis.
Dus op zich ben je geen dief van je portemonnee door te kiezen voor de k-variant op een niet-Z-bord....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

TiezZ_BE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:06:
[...]

Met het huidige kleine verschil in prijs heb je een potentieel hogere doorverkoop waarde als je de k variant neemt
En dus geen stock-koeler waardoor je daar nog wel wat tientjes tegenaan mag gooien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Dank je wel voor jullie reacties.

Sorry dat ik te weinig info heb gegeven.
Het is zo lang geleden dat ik een pc heb samen gesteld heb of geüpdatet...

Doel van de pc is voornamelijk simpel maar wel krachtig genoeg om een aantal games te spelen voor de kinderen, games zoals The Sims 3 en 4 en Genshin Impact, soort Breath of the wild voor de Switch maar dan op de pc.
Daarnaast lichte video bewerking, met de nadruk op scènes achter elkaar plakken en muziekje eronder, geen bijzondere effecten.....

Harddisks, inclusief SSD heb ik nog, goede voeding heb ik ook al, wat ik wel nodig heb is het volgende:

-Moederbord, waarbij ik dacht aan een B560
-CPU Intel Core i5 11600k (inclusief koeling)
-2x 8GB Geheugen op 3200Ghz
-Asus grafische kaart GeForce 1030

Alles bij elkaar max. € 600,00, liefst minder...

Zou wel een betere graphics card willen maar dan schiet ik ver boven m'n budget uit en ik ben niet zo van 2de hands spullen. Ik zou een 10e generatie CPU kunnen kiezen maar dat verschil vind te klein, vandaar de 11e generatie.

Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid en wil ik jullie vragen om met een advies te komen.

Intel is geen vereiste maar ik heb nog nooit iets anders gehad dan Intel en nooit geen problemen mee gehad.

Ik hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
bwerg schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

En dus geen stock-koeler waardoor je daar nog wel wat tientjes tegenaan mag gooien. ;)
Dat zou zomaar kunnen. Bij de laatste 2 Intel 'k' cpu's die ik kocht zat gelukkig wel een boxed cooler die ik eigenlijk nooit heb gebruikt :)

[ Voor 0% gewijzigd door TiezZ_BE op 09-08-2021 00:05 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

nossie63 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:40:
-Moederbord, waarbij ik dacht aan een B560
-2x 8GB Geheugen op 3200Ghz
-Asus grafische kaart GeForce 1030

Alles bij elkaar max. € 600,00, liefst minder...

Zou wel een betere graphics card willen maar dan schiet ik ver boven m'n budget uit en ik ben niet zo van 2de hands spullen. Ik zou een 10e generatie CPU kunnen kiezen maar dat verschil vind te klein, vandaar de 11e generatie.
Als je voor een GT1030 gaat kun je beter een 5600G of 5700G nemen, die zijn grafisch zelfs net iets krachtiger dus dan hoef je die hele videokaart niet te nemen dus dat scheelt weer 90 euro. De videokaart kun je ook weglaten in de setup met een Intel, maar IGP's van Intel zijn wel wat minder krachtig. Enige is dat een IGP in tegenstelling tot een losse videokaart geen eigen geheugen heeft, dus dan is iets sneller geheugen wel aan te raden (bijv. 3600MHz). En misschien liever ook 16GB in plaats van 8GB, al is dat sowieso een leuke toevoeging. Als CPU is de 5600G vergelijkbaar met een i5 11600 en de 5700G is vergelijkbaar met een i7 11700K, al zijn de AMD's veel zuiniger en dus koeler - dat zal met stock koeler dus ook wat stiller zijn.

Met een 5700G, een setje 16GB 3600MHz en een moederbord kun je prima onder de 600 euro blijven. Een 5600G zal voor je doeleinden waarschijnlijk ook al voldoen en dan kom je ruim onder de 500 uit.

Edit: zoiets, dus:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G36C16U4B€ 92,90€ 92,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 460,90

(Noot: bij het moederbord even snel wat aangeklikt met de juiste chipset en met 5000G-ondersteuning, misschien kun je daar nog iets beters/goedkopers voor vinden).
Intel is geen vereiste maar ik heb nog nooit iets anders gehad dan Intel en nooit geen problemen mee gehad.
Zeker als je grafisch iets low-ends neemt zou ik AMD overwegen, maar dat is uit bovenstaand verhaal wel duidelijk denk ik. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door bwerg op 07-08-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:28
nossie63 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:40:
Welke cpu koeler denk je aan want de 11600K krijgt geen koeler mee van Intel.

5600G/5700G zijn toch wel een beetje manke Zen3 cpu's omdat AMD PCI-e4.0 eruit heeft gehaald.

De tijd dat K cpu's en Z moederborden een hogere restwaarde hebben is echt voorbij. Omdat de cpu's uit de doos al hoog geklokt zijn is de prestatiewinst van overklokken dermate klein (rond 5%) dat het de moeite niet waard is. Voor die 5% winst stijgt het verbruik ook nog eens naar extreme hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Uszka schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:57:
5600G/5700G zijn toch wel een beetje manke Zen3 cpu's omdat AMD PCI-e4.0 eruit heeft gehaald.
En als je er een GT1030 naast zet Sims 4 mee te spelen dan heb je PCI-e 4.0 nodig omdat...?

Zelfs als je later naar een leuke mid-range GPU gaat is er nog nul verschil tussen 3.0 en 4.0. Als de TS het later naar een heel dikke game-bak gaat ombouwen, dan wordt het relevant, maar dat lees ik nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
@bwerg
In mijn lijstje staat wel 16GB, maar dan als 2x 8GB. Ik heb ergens gelezen dat 2x *GB beter werkt dan 1x het dubbele ivm dual channel, klopt dat?

Dank je wel voor je jouw aanbeveling. Wat al eerder zei, ik heb totaal geen ervaring met AMD.
Omdat ik nu wat meer over houd van mijn budget kan ik dan misschien gelijk voor een Ryzen 7 gaan? Of toch beter uitgeven aan een wat betere grafische kaart? Of heb ik met een Ryzen 7 al wat meer 'grafische kracht'?

Voor zover even mijn reactie... Later meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:06
nossie63 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:40:
In mijn lijstje staat wel 16GB, maar dan als 2x 8GB. Ik heb ergens gelezen dat 2x *GB beter werkt dan 1x het dubbele ivm dual channel, klopt dat?
@bwerg heeft al een kit van 2x 8GB in zijn setup geselecteerd.

Ik denk voor het geld dat het de beste setup is. PCIe 4.0 heb je nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

nossie63 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:40:
@bwerg
Omdat ik nu wat meer over houd van mijn budget kan ik dan misschien gelijk voor een Ryzen 7 gaan? Of toch beter uitgeven aan een wat betere grafische kaart?
De 5700G is inderdaad net wat krachtiger, zowel grafisch als qua CPU (8 cores in plaats van 6). Niet helemaal naar verhouding dus de prijs-prestatieverhouding van de 5600G is net wat beter, maar dat is vaker als je wat meer naar high-end toegaat, dus het is maar wat je wil.

Als je wel direct een grafische kaart neemt kan je de G-varianten beter overslaan en naar een 5600X of 5800X gaan (Intel kan dan ook prima, maar ik vind AMD ook dan op dit moment net wat sterker). Maar een GT1030 komt dus niet boven een 5600G/5700G uit, en de GT1050 of RX550 ook nauwelijks, dus dan moet je al wel naar een GTX 1650 gaan o.i.d. anders heeft het weinig toegevoegde waarde. En grafische kaarten zijn het afgelopen jaar niet heel betaalbaar geweest, dat wordt nu al wat beter maar de prijs/kwaliteit is gewoon nog niet heel best.

En ja, sowieso een setje met 2 modules nemen (en even in de handleiding van je moederbord kijken in welke slots je die moet plaatsen om het dual-channel te laten werken).

[ Voor 7% gewijzigd door bwerg op 08-08-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Sorry voor mijn korte reacties.

Mijn gezondheid laat mij een beetje in de steek...

Ga ook eens kijken naar AMD.

Hopelijk tot snel met mijn nieuwe setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat ik me nog wel bedacht: de 5000G's zijn erg nieuw, dus als je die neemt kan het zijn dat het moederbord een BIOS-update nodig heeft. Het kan nuttig zijn om dat bij de winkel na te vragen, als een moederbord al een jaar in het magazijn ligt werkt dat zonder BIOS-update mogelijk niet.

Voor zover ik weet ondersteunen sommige moederborden ook BIOS-updates zonder dat er een ondersteunde CPU in zit.

Pagina: 1