Hulp/advies bij thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFrankMan
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01 17:17
Na echt heel veel tijd op dit forum en andere sites gelezen te hebben kom ik nog steeds niet tot een goede oplossing, dus maar de vraag stellen.

De opties die ik heb onderzocht zijn mesh netwerk (Netgear en TP-Link) en netwerk met AP van Ubiquiti, maar enige uitdaging is dat ik op de 1e verdieping geen netwerkkabel kan leggen.

Mijn wensen:
- NAS, PS4, PV omvormer en iTV via UTP kabel
- Liefst WiFi 6
- Budget 400 euro, liefst minder, iets meer kan mocht het echt een perfect netwerk zijn
- Begane grond, 1e verdieping, zolder en tuinhuis/overkapping goede WiFi en ook gastnetwerk, dus niet alleen gastnetwerk bij de router
- NAS moet bereikbaar zijn via WiFi en via kabel bijvoorbeeld op zolder met een PC, dus geen verschillende netwerken.

Grootste uitdaging zit hem bij mij in de 1e verdieping. Stel ik schaf AP van Ubiquiti aan dan kan ik er geen plaatsen op de 1e verdieping. Stel ik ga voor mesh draadloos dan kom ik misschien niet tot aan tuinhuis/overkapping met draadloos. Afstand van huis tot aan overkapping is 8 meter. Dan heb ik dus de afstand van AP binnen naar buiten muur niet meegenomen. Dus afstand zal meer zijn.

Een combinatie van draadloos en bedraad zou mooi zijn en een zo hoog mogelijke snelheid i.v.m. NAS en streamen.

Nog meer relevante gegevens:
- Switch Netgear ProSAFE GS105E
- Provider KPN Experiabox v10 glasvezel 50/50
- Laserprinter aangesloten op NAS via USB poort
- 1e verdieping draadloze printer Canon
- Huis bouwjaar 1999, veel beton
- Oppervlakte: begane grond 90 m2, 1e verdieping 50 m2, zolder 35 m2. Perceeloppervlakte 325m2

Wie wil of kan mij een goed advies geven wat ik aan moet schaffen? Ik zou daar echt enorm blij mee zijn! Alvast hartelijk dank voor de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13IoJCnxpg3xbiLRngXLhaBk3jM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jwzd0UQczSfUG89iMvRGSdpS.jpg?f=fotoalbum_large

Tekening is huidige situatie. MK is meterkast waar Experiabox hangt. Rood zijn netwerkkabels die er liggen.

Beste antwoord (via ThaFrankMan op 07-08-2021 15:37)

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 18:37
Zat hier met een vergelijkbare situatie. Wat ik heb gedaan is een OC200 cloudcontroller, 3x eap225v3 en een eap225outdoor aangeschaft van TP-Link (dacht ongeveer €300 bij elkaar).

Deze AP's zijn draadloos te verbinden onderling met behulp van de OC200. Ik heb nu de 3 eap225v3 met kabel aan mn router hangen en de eap225outdoor draadloos aan een van de andere AP's gekoppeld. Dit werkt in mijn situatie echt super. Zowel 2.4 als 5ghz zijn zeer stabiel door het hele huis en je kunt er ook nog een gastennetwerk mee opzetten (heb ik ook).

In jouw geval zou het dan worden:
- Een AP bedraad op de begane grond en wifi van modem/router uitzetten
-Een AP draadloos op de 1e verdieping gekoppeld aan die op zolder
-Een AP bedraad op zolder
-Een AP bedraad in het tuinhuis
-De controller op de switch op zolder of direct aan je modem/router beneden

Uiteraard wel alles juist afstellen qua zendvermogen en dergelijke om optimale dekking en roaming te krijgen.

Misschien is dit iets voor je? Als je vragen hebt hoor ik het graag natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Aari op 06-08-2021 20:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ThaFrankMan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:56:
Grootste uitdaging zit hem bij mij in de 1e verdieping. Stel ik schaf AP van Ubiquiti aan dan kan ik er geen plaatsen op de 1e verdieping.
Hoezo zou je daar geen AP kunnen plaatsen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFrankMan
TERW_DAN schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

Hoezo zou je daar geen AP kunnen plaatsen dan?
Is niet te komen met netwerkkabel. Naar zolder loopt door een koof die door de badkamer loopt. Koof zitten tegels op van badkamer. Er is echt geen mogelijkheid om op de 1e verdieping te komen zonder echt veel hak en breekwerk anders had ik dat echt wel gedaan. Dus daarom ook mijn vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door ThaFrankMan op 06-08-2021 13:12 . Reden: zinsopbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:20
En een kabel van de switch op de zolder naar de 1e verdieping voor een AP? Vanaf diezelfde switch moet je toch zeker een AP ook op zolder kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ThaFrankMan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:11:
[...]

Is niet te komen met netwerkkabel. Naar zolder loopt door een koof die door de badkamer loopt. Koof zitten tegels op van badkamer. Er is echt geen mogelijkheid om op de 1e verdieping te komen zonder echt veel hak en breekwerk anders had ik dat echt wel gedaan. Dus daarom ook mijn vraag.
En vanaf de zolder richting je trapgat? Daar je AP ophangen, heb je op beide verdiepingen bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFrankMan
TERW_DAN schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

En vanaf de zolder richting je trapgat? Daar je AP ophangen, heb je op beide verdiepingen bereik.
Nope, anders had ik dat wel gedaan. Vraag was eigenlijk wat ik het beste kan installeren met wat ik nu heb liggen en niet hoe ik kabels kan trekken. Alles op 1 netwerk zodat NAS goed bereikbaar is. En daarnaast een gastennetwerk want wil niet iedereen op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Geen idee als dit kan? Ik ken je huis niet in detail maar bij mijn ouderlijk huis heb ik via de verwarming leiding gewerkt en via zolder kon ik in de koof naar de meterkast.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-09 18:37
Zat hier met een vergelijkbare situatie. Wat ik heb gedaan is een OC200 cloudcontroller, 3x eap225v3 en een eap225outdoor aangeschaft van TP-Link (dacht ongeveer €300 bij elkaar).

Deze AP's zijn draadloos te verbinden onderling met behulp van de OC200. Ik heb nu de 3 eap225v3 met kabel aan mn router hangen en de eap225outdoor draadloos aan een van de andere AP's gekoppeld. Dit werkt in mijn situatie echt super. Zowel 2.4 als 5ghz zijn zeer stabiel door het hele huis en je kunt er ook nog een gastennetwerk mee opzetten (heb ik ook).

In jouw geval zou het dan worden:
- Een AP bedraad op de begane grond en wifi van modem/router uitzetten
-Een AP draadloos op de 1e verdieping gekoppeld aan die op zolder
-Een AP bedraad op zolder
-Een AP bedraad in het tuinhuis
-De controller op de switch op zolder of direct aan je modem/router beneden

Uiteraard wel alles juist afstellen qua zendvermogen en dergelijke om optimale dekking en roaming te krijgen.

Misschien is dit iets voor je? Als je vragen hebt hoor ik het graag natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Aari op 06-08-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Knikker een AP op zolder en richt die naar beneden, grote kans dat je op de 1e verdieping acceptabel wifi krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 06-08-2021 21:09 ]

Pagina: 1