welke insteekmodule op moederbord voor windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10tcd
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-10-2021
PC’s upgraden met TPM 2.0:

Voor mijn PC hobby wil ik 2 oude nog goed werkende Medion PC’s met Windows 10 uitbreiden met een TPM 2.0 insteekmodule op het moederbord voor Windows 11 en heb begrepen dat daar TPM 2.0 modules voor nodig zijn.
Zijn deze desktop pc’s nog te upgraden met een insteekmodule voor Windows 11 (zie onder)? En waar kan ik meer informatie vandaan halen over technische info moederbord, insteekmodule, montage aanwijzing enz.
Deze informatie zie ik graag tegemoet zodat ik aan de slag kan.
Met vriendelijke groet,
Gert

Medion i7 Desktop PC’s
• model P5346E (koopdatum Mediamarkt 10-9-2012) met moederbord Medion PC / MS7728
• model P5351D (koopdatum Mediamarkt 9-11-2011) met moederbord Medion H67 H2 EM

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:37
Nee, ook met een TPM worden de CPU's niet ondersteund.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:22
Die soep zal niet zo heet gegeten geworden vermoed ik, de Ryzen 1 cpus staan er niet eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

418O2 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:19:
[...]

Die soep zal niet zo heet gegeten geworden vermoed ik, de Ryzen 1 cpus staan er niet eens op.
nieuws: Windows 11 vereist wel TPM 2.0 en minimaal Ryzen 2000 of 8e generatie...

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:58
10tcd schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:14:
Zijn deze desktop pc’s nog te upgraden met een insteekmodule voor Windows 11 (zie onder)?
Heb je al in de kast gekeken of je een TPM header op de moederborden ziet zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
418O2 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Ja had het gezien, maar ik denk dat dat nog wel verandert
Zelfs al zou de CPU-lijst komen te vervallen, ondersteunen dit soort oude systemen de andere requirements ook niet. UEFI, Secure Boot, GPT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tom Paris schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:17:
[...]

Zelfs al zou de CPU-lijst komen te vervallen, ondersteunen dit soort oude systemen de andere requirements ook niet. UEFI, Secure Boot, GPT...
technisch gezien is een Ryzen 1600 niet veel anders dan een 2600 natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Wat probeer je nou recht te praten ?
Is alles bij jou gebaseerd op aannames en onderbuikgevoelens ?

Wat betreft het systeem van de TS: EINDE VERHAAL voor WINDOWS 11.
Is dat soms moeilijk te begrijpen ?
Windows 10 support gaat door t/m 2025 en na 2025 blijft het gewoon werken er komen alleen geen updates meer uit. Voor een systeem uit 2012 praat je dan over 13 jaar, dat is lang genoeg uitgemolken }:O lijkt mij.

Mijn systeem is uit 2016: inventaris: WhiteNoise
Dus "maar" 5 jaar oud en 9 jaar in 2025, maar ik besef wel dat Win10 het laatste OS gaat worden op dit systeem. Wil ik Win11 hebben dan zal ik een nieuwe PC moeten halen.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:56
GoT schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:52:

Windows 10 support gaat door t/m 2025 en na 2025 blijft het gewoon werken er komen alleen geen updates meer uit. Voor een systeem uit 2012 praat je dan over 13 jaar, dat is lang genoeg uitgemolken }:O lijkt mij.

Dus "maar" 5 jaar oud en 9 jaar in 2025, maar ik besef wel dat Win10 het laatste OS gaat worden op dit systeem. Wil ik Win11 hebben dan zal ik een nieuwe PC moeten halen.
Misschien heeft @418O2 deze video bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Mijn laptop met i5 4210U (uit 2015) heeft nu dankzij wat omwegen de preview draaien, maar bij Windows update staat steeds de grote rode melding "uw pc voldoet niet aan de hardware vereisten voor Windows 11. U zult misschien nog preview builds ontvangen, maar na het uitkomen van Windows 11 RTM zult u een schone installatie van Windows 10 moeten doen om met deze PC te kunnen blijven werken".
Ik ben dus bang dat ze die eisen niet gaan aanpassen voor oudere hardware die nu verder prima werkt met Windows 11,en dat ik straks terug moet naar Windows 10.
Mijn desktop uit 2013 wilde ook met de bekende trucjes niet verleid worden tot het installeren van Windows 11, dus ik ga er van uit dat die ook op Windows 10 blijft hangen.

Voor de situatie van TS heb ik weinig hoop. Medion gebruikt vaak aangepaste MSI borden (in ieder geval bij de eerste te herkennen aan MS- in dat moederbord model), en zal daar eerder features hebben weggelaten dan een header aanwezig hebben gelaten die niet in gebruik is.
Buiten de afwezige TPM chip worden zoals al genoemd de processoren ook niet ondersteund.

[ Voor 20% gewijzigd door gwystyl op 06-08-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:18

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Het is een kunstmatige limitatie die door Microsoft bedacht is voor geld/hefboom/image doeleinden dan kunnen die limitaties ook weer omzeilt worden! Immers de hardware zal het prima draaien en zo verschillend zal windows 11 nu ook weer niet zijn van windows 10, het is dan ook meer windows 10.5 maar dat klinkt niet lekker dus maken ze er 11 van omdat mensen dan denken "dit is gerechtigd/logisch" immers is het iets "nieuws"

Ik als tweakers ben nog steeds eigen baas over mijn eigen computer en zal dus doen wat ik wil doen ermee.
Of Microsoft hier nu blij mee is of niet, het is toch zeker geen Apple ecogevangenis (dat willen ze wel graag worden) Elke windows die nog bestaan heeft, heb ik nog aanlopen sleutelen tot dat ik er tevreden mee was.

Zelfde met Android ik hou er van om dingen op mijn eigen manier te doen en dus richt je je besturingssysteem in zoals jij het wil. Ik begrijp dat ik geen mainstream eindgebruiker ben en dat wat de massa prima vind voor mij niet prima is en zolang ik dit nog kan doen zal ik het veranderen naar mijn eigen evenbeeld.

:+

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2

Ik praat helemaal niets recht, maar blijkbaar raakt dit je allemaal persoonlijk. Ik ga hier verder niet op in, we zien het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Jouw geluk is dat je moederbord ondersteuning heeft voor Kaby Lake processoren, en die misschien toch nog ondersteund gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
angerfist-yentl schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:36:
Het is een kunstmatige limitatie die door Microsoft bedacht is voor geld/hefboom/image doeleinden dan kunnen die limitaties ook weer omzeilt worden! Immers de hardware zal het prima draaien en zo verschillend zal windows 11 nu ook weer niet zijn van windows 10
Microsoft heeft al laten weten dat de 'trucs' waarmee nu de hardware requirements te omzeilen zijn, niet meer zullen werken in de RTM versies. Oudere hardware ontbeert wel degelijk functies (zoals HVCI) die Windows 11 zal vereisen. Er gaan vast en zeker nieuwe trucs komen met het editen van WIM-images oid, maar dan ga je richting Hackingtosh-achtige praktijken waarin je geen enkele update kunt draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-05 16:31

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Gewoon na Win10 een exemplaar van Linux op gooien. Die kijkt niet naar TPM's en al helemaal niet naar welke "generatie" CPU. :+

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Pagina: 1