Computer voor buiten op schoot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04 09:59
Ik ben op zoek naar een schootcomputer met een scherm dat geschikt is voor buiten werken. Werken houdt dan in: lezen en schrijven in een webbrowser. Een gemiddeld chromebook zou genoeg verwerkingscapaciteit hebben dus. Maar een scherm waarmee je prettig buiten kan werken, zelfs in de volle zon, blijkt heel lastig te vinden.

Mijn eerste gedachte was aan e-inkt. Ik heb een e-lezer (Kobo), en het is geweldig hoe prettig leesbaar het scherm daarvan is; van de volle zon tot een donkere slaapkamer. En daarnaast verbruikt e-inkt relatief weinig energie; nog een voordeel bij buitenshuis werken. Voor mensen die voornamelijk met tekst werken (lezen en schrijven) zou een iets met een toetsenbord en een e-inktscherm heel mooi zjin. Maar dat blijkt heel lastig te vinden.

Ja, er is het Lenovo ThinkBook Plus. Het heeft een e-papierscherm. Maar het zit aan de verkeerde kant … zucht. De Onyx Boox Typewriter was een idee dat niet tot productie is gekomen. Dasung had een tijdje geleden een 13,3 inch e-papierscherm, maar dat lijkt niet te gebruiken in een schootcomputerconfiguratie. Dasung heeft nu een model van 25 inch, Dat is weer iets te groot voor op schoot.

Dan zijn er nog de meer gangbare schermen. Een hoge helderheid is dan belangrijk, want het scherm moet tegen de zon opboksen. Ik las ergens dat een schermhelderheid van 400 cd/m² zo´n beetje de ondergrens is voor buiten werken. Wat dat betreft lijken de Galaxy Book IONs van Samsung goed te scoren. Die gaan tot 600 cd/m², met QLED-schermen die in een speciale buitenwerkstand kunnen worden gezet. Een probleem: de Samsungs zijn niet in Nederland verkrijgbaar. Wel in Duitsland, maar dan hebben ze een Duits toetstenbord. In het algemeen is het lastig om computers te selecteren op grond van beeldschermhelderheid. Het is lang niet altijd een onderdeel van de gepubliceerde specificaties, het is bijna nooit een filter in webwinkels of vergelijkingswebsites, en de werkelijke helderheid wil wel eens lager zijn dan de opgave van de fabrikant.

Kortom, ik loop vast in mijn zoektocht naar een bruikbare computer voor buiten op schoot. Heeft iemand goede tips? Of ervaringen die de moeite waard zijn te delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-05 20:30
Ik zou ook zeker letten op het type scherm, mat of glanzend. Daarnaast maakt de kwaliteit van de AR (antireflectie) en AG (antiglare) coating ook behoorlijk veel uit.

Ik ken wel laptops die erg goed buiten af te lezen zijn, maar daar ben jij denk ik niet naar op zoek. Dat zijn namelijk rugged laptops, van bijvoorbeeld Dell of Panasonic. Die hebben een scherm wat soms tot wel 1000 nits kan halen, en ook erg goede AG en AR coatings. Echter, ze zijn wel behoorlijk duur, dik, lelijk en zwaar.

Is het misschien ook een idee om meer in de schaduw te gaan zitten, zoals onder een parasol. Dan heb je nog steeds wel een scherm nodig met een hoge helder en goede AR coating, maar dan worden de eisen al minder hoog.

ReMarkable zou anders misschien ook nog een oplossing zijn https://remarkable.com/. Dat is echter wel bedoelt om echt te 'schrijven' binnen een applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 12:31
In de volle zon is er volgens mij geen enkele laptop die je dan goed kan gebruiken. Als de zon op het scherm schijnt althans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Je zou naar een tweedehands Panasonic Toughbook kunnen kijken; die laptops zijn ontworpen om buiten gebruikt te worden. Een nieuwe is waarschijnlijk overkill; maar tweedehands zijn ze hier en daar wel te vinden voor een prijs van een Chromebook.

Ik zou ook een lapdesk overwegen als je langere tijd met de laptop wilt werken. Dat is een stuk comfortabeler dan dat ding rechtstreeks op schoot. (Sommige laptops kunnen oncomfortabel warm worden bij de processor).

[img]error.jpg[/img]

• FranciscusK
dennisdennis12 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:08:
Ik ken wel laptops die erg goed buiten af te lezen zijn, maar daar ben jij denk ik niet naar op zoek. Dat zijn namelijk rugged laptops, van bijvoorbeeld Dell of Panasonic. Die hebben een scherm wat soms tot wel 1000 nits kan halen, en ook erg goede AG en AR coatings. Echter, ze zijn wel behoorlijk duur, dik, lelijk en zwaar.
Ja, die soort was mij ook opgevallen. Maar inderdaad niet waar ik naar op zoek ben. Ik zit niet zozeer aan het inspecteren van damwanden te denken, meer aan een wandelingetje door een park en dan hier en daar op een bankje of in het gras gaan zitten.
dennisdennis12 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:08:
ReMarkable zou anders misschien ook nog een oplossing zijn https://remarkable.com/. Dat is echter wel bedoelt om echt te 'schrijven' binnen een applicatie.
Tja, ik ben wel echt op zoek naar iets met een toetsenbord.

• FranciscusK
Cinemaskoop schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 22:09:
In de volle zon is er volgens mij geen enkele laptop die je dan goed kan gebruiken. Als de zon op het scherm schijnt althans
Ik ga ervan uit dat als je ergens buiten bent je wel altijd in staat ben jezelf te draaien totdat je een goede hoek met het zonlicht maakt.

In ieder geval is mijn e-lezer prima in de volle zon te gebruiken. Dus het blijft jammer dat computers met e-inktschermen allemaal als tabletmodel zijn uitgevoerd en niet als schootcomputer.

Maar ik blijf benieuwd naar hoe de "outdoor mode" van de recente QLED-computers van Samsung in de praktijk werkt. Ik heb veel recensies gelezen waarin lovend over het scherm wordt gesproken, maar ik ben nog geen recensent tegengekomen die de moeite heeft genomen zo'n apparaat mee naar buiten te nemen om te kijken hoe die outdoor mode in de praktijk uitpakt.

Hoe dan ook denk ik dat het ook uitmaakt wat je met een scherm uitvoert. Met mij gewone goedkope chromeboekje kan ik in de schaduw, of met bewolking, nog best aardig buiten werken, mits ik zwarte tekst op een witte achtergrond bewerk. Foto's of video bekijken zou echter niet te doen zijn, dan is er veel minder contrast.

• Cinemaskoop
FranciscusK schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

Ik ga ervan uit dat als je ergens buiten bent je wel altijd in staat ben jezelf te draaien totdat je een goede hoek met het zonlicht maakt.

In ieder geval is mijn e-lezer prima in de volle zon te gebruiken. Dus het blijft jammer dat computers met e-inktschermen allemaal als tabletmodel zijn uitgevoerd en niet als schootcomputer.

Maar ik blijf benieuwd naar hoe de "outdoor mode" van de recente QLED-computers van Samsung in de praktijk werkt. Ik heb veel recensies gelezen waarin lovend over het scherm wordt gesproken, maar ik ben nog geen recensent tegengekomen die de moeite heeft genomen zo'n apparaat mee naar buiten te nemen om te kijken hoe die outdoor mode in de praktijk uitpakt.

Hoe dan ook denk ik dat het ook uitmaakt wat je met een scherm uitvoert. Met mij gewone goedkope chromeboekje kan ik in de schaduw, of met bewolking, nog best aardig buiten werken, mits ik zwarte tekst op een witte achtergrond bewerk. Foto's of video bekijken zou echter niet te doen zijn, dan is er veel minder contrast.
Een e-ink scherm is niet geschikt als computer. Zoiets kan alleen statische beelden weergeven daar het een refresh rate van 1 beeldje per seconde ofzo heeft.
De yoga book van Lenovo heeft een e-ink scherm als tweede scherm maar dat is om te tekenen en voor het keyboard op te projecteren.

Samsung is niet meer actief in Europa voor laptops dus die kan je hier sowieso niet kopen

• FranciscusK
Cinemaskoop schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:48:
Een e-ink scherm is niet geschikt als computer. Zoiets kan alleen statische beelden weergeven daar het een refresh rate van 1 beeldje per seconde ofzo heeft.
Niet per se. De Dasung Not-eReader heeft naar verluidt geen merkbare beeldvertraging. Het werkt als een zaktelefoon/tabletcomputer, maar dan met een e-inktscherm.

• Cinemaskoop
FranciscusK schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 18:27:
[...]

Niet per se. De Dasung Not-eReader heeft naar verluidt geen merkbare beeldvertraging. Het werkt als een zaktelefoon/tabletcomputer, maar dan met een e-inktscherm.
Dat is sowieso een monochroom scherm. Niet echt geschikt voor een laptop

• FranciscusK
Cinemaskoop schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:00:
Dat is sowieso een monochroom scherm. Niet echt geschikt voor een laptop
In het algemeen zal dat kloppen. Maar zoals ik in het eerste bericht schreef ben ik op zoek naar iets waarmee je tekst kan lezen en schrijven. Dat gaat prima met een monochroom scherm. Ik denk ook niet dat ik de enige ben voor wie werken met tekst een belangrijke taak is bij het gebruik van een computer. Het lijkt mij geen probleem daar een toegewijd apparaat voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
FranciscusK schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

In het algemeen zal dat kloppen. Maar zoals ik in het eerste bericht schreef ben ik op zoek naar iets waarmee je tekst kan lezen en schrijven. Dat gaat prima met een monochroom scherm. Ik denk ook niet dat ik de enige ben voor wie werken met tekst een belangrijke taak is bij het gebruik van een computer. Het lijkt mij geen probleem daar een toegewijd apparaat voor te hebben.
Remarkable zou je kunnen checken maar dat is echt een tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
https://www.notebookcheck...tel-and-AMD.508057.0.html bij de reviews hier staan wel eens foto's in buiten zonlicht zoals bij deze air. De MBA en mbp zijn best te overwegen voor je use case. Mbp heeft iets van 500 nits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13-05 20:43

Wachten tot deze weer te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Deze HP, lastig te vinden nog wel bij V&A, 1000 Nits!
https://www.amazon.com/dp...0&linkCode=ogi&th=1&psc=1
13.3" FHD (1920x1080) IPS, Anti-Glare, 1000 nits, Privacy Screen, with bonus IST
V&A aangeboden: HP EliteBook 830 G6 i5-8GB-250SSD

Check nog wel of het exact dat type is en of in NL dat ook zo is bij dat V&A aanbod.

Idem voor deze bijna nieuwe... check....
https://laptops4all.nl/ge...-elitebook-830-g6-i5.html (reviews??)
en
https://www.hvcomputers.n...p-elitebook-830-g6/#specs
(HV trustpilot https://nl.trustpilot.com/review/www.hvcomputers.nl)

Ik vond hem hier tussen:
https://laptopified.com/b...-laptops-for-outdoor-use/

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 15-08-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Een MacBook Pro met een helderheid van 500 cd/m² zou inderdaad te overwegen zijn. Maar ze zijn erg duur en ik ben geen fan van Apple. Integendeel.De nieuwste Dell XPSsen zouden ook een helderheid van 500 cd/m² moeten hebben. Dan liever die.

Apparaten als de Freewrite Traveller lijken mij ook niet geschikt; ik wil graag in een webbrowser werken aan meerdere documenten in the cloud, en ik heb vaak nog andere webpagina´s open staan voor andere informatiebronnen.

De informatie over de HP EliteBook 830 G6 13.3" op Amazon.com klopt denk ik niet. Hier kan je de specificaties van de fabrikant vinden. De hederheid kan 250 of 400 nits zijn.

Ik heb nu besloten dat ik ga proberen een Samsung Galaxy Book ION te pakken te krijgen. Als het lukt zal ik mijn gebruikservaringen hier op Tweakers delen. Het zou toch mooi zijn als, naast thuiswerken en op kantoor werken, het buitenluchtwerken een grotere vlucht kan nemen in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
FranciscusK schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:26:
Een MacBook Pro met een helderheid van 500 cd/m² zou inderdaad te overwegen zijn. Maar ze zijn erg duur en ik ben geen fan van Apple. Integendeel.De nieuwste Dell XPSsen zouden ook een helderheid van 500 cd/m² moeten hebben. Dan liever die.

De informatie over de HP EliteBook 830 G6 13.3" op Amazon.com klopt denk ik niet. Hier kan je de specificaties van de fabrikant vinden. De hederheid kan 250 of 400 nits zijn.

Ik heb nu besloten dat ik ga proberen een Samsung Galaxy Book ION te pakken te krijgen. Als het lukt zal ik mijn gebruikservaringen hier op Tweakers delen. Het zou toch mooi zijn als, naast thuiswerken en op kantoor werken, het buitenluchtwerken een grotere vlucht kan nemen in Nederland?
Fijn dat je een optie hebt gevonden. Ik linkte vooral vanwege de reviews en de buiten fotos naar notebookcheck.net. Ook de XPS 15 heeft er een buitenfoto, alhoewel dat het model van vorig jaar is.

De privacy screens op de HPs zijn een beetje vaag, ze zijn rated 1000 nits, maar door het filter dat ervoor zit neem je dat niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Das een andere, er is er nog een die ik eerst ook niet kon vinden, vandaar "check".....
Het kan nog steeds als je er een vindt..... maar je moet dan wel de garantie krijgen dat het echt om een 1000 nits versie gaat. Verder weer aan jou... succes.
BTW: Kan met een verschillende CPU zijn. Zie ook de link.

https://support.hp.com/us-en/document/c06355681
Display
Specification - Description

NOTE: HP Sure View is an optional feature and must be configured at purchase. High-definition (HD) content is required to view high definition images.
  • HP Sure View Integrated Privacy Screen 33.8 cm (13.3 in) diagonal FHD IPS BrightView LED-backlit touchscreen with Corning Gorilla Glass 5, 1000 nits, 72% NTSC with Ambient Light Sensor and HD and IR webcam (1920 x 1080)
  • HP Sure View Integrated Privacy Screen 33.8 cm (13.3 in) diagonal FHD IPS BrightView LED-backlit touchscreen with Corning Gorilla Glass 5, 1000 nits, 72% NTSC with Ambient Light Sensor and HD and IR webcam for WWAN (1920 x 1080)
  • HP Sure View Integrated Privacy Screen 33.8 cm (13.3 in) diagonal FHD IPS Anti-Glare LED-backlit touchscreen with Corning Gorilla Glass 5, 1000 nits, 72% NTSC with Ambient Light Sensor and HD and IR webcam for WWAN (1920 x 1080)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Die 1000 nits is dus van alleen de backlight. Met het privacy screen ervoor wordt het een ander verhaal. Zie bv https://www.notebookcheck...reat-laptop.484262.0.html
Our units both have the InfoVision M133NVFD R2 (IVO8584), which is rated for 72% NTSC coverage and a peak brightness of 1,000 nits. According to Laptop Media, the IVO8584 covers 91% of sRGB and has a peak brightness of 815 nits, which is still impressively bright. The additional light directing layer that HP includes on Sure View panels means that the display does not look much brighter than 400 nits.
of een andere
https://www.notebookcheck...-brightness.436952.0.html
For its recent EliteBooks with SureView screens, HP promises much higher brightness values. The recently tested HP EliteBook x260 830 G6 for example is supposed to reach 1000 cd/m² when configured with a SureView screen. In our review, we measured the screen and it really is extremely bright – but its average brightness value reaches "only" 700 cd/m², not 1000 cd/m². In this case, HP fails to deliver on its marketing promise
Een andere haalt wel 900 nits:
https://www.notebookcheck...vacy-filter.514951.0.html

Alleen de viewing angles zijn rampzalig met het filter (ook wanneer het uit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xballi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 14:44
XPS is ook duur. De nieuwe Macbooks zijn volgens mij erg competitief geprijsd.

Ik denk dat de efficiënte M1 chip Macbooks een Dell XPS zal aftroeven in:
- Battery life
- Warmte productie (M1 chip wordt niet/nauwelijks heet)

Dit lijken me 2 dingen om rekening mee te houden als je buiten wil werken.
Verder heb ik geen ervaring met hoe de M1 MBP buiten werkt (info is op basis van reviews) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

xballi schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:34:
[...]XPS is ook duur. De nieuwe Macbooks zijn volgens mij erg competitief geprijsd.
..........Verder heb ik geen ervaring met hoe de M1 MBP buiten werkt (info is op basis van reviews) .
De reviews geven toch ook wel goed de nadelen weer, een zielige 256GB opslagschijf die een dure 512 GB of groter nodig kan maken.
Voor het lichtere gebruik van de M1 gebaseerde Macbook zou 8GB wellicht OK zijn, maar eigenlijk geeft 16 GB toch wel meer outlook voor een prettiger/langer/vlotter gebruik. Het swappen naar de snellere SSD maskeert een beetje dat gemis maar als die 256GB vol gaat lopen ga je dat vast merken en zo een volle SSD is voor de duurzaamheid niet gebaat bij zoveel swappen met vesnelde wear vd SSD tot gevolg. In de reacties op de reviews wordt hier ook op gewezen.
In feite zijn imho de wat uitgeklede M1-Macbooks vooral uit marketing overweging voor zulke prijzen zo geïntroduceerd. Wat weten nu heel veel potentiele klanten nu van de net besproken nadelen en net nieuw en de SSD nog redelijk leeg ga je het ook wrs wat minder merken in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Ik vraag mij nog af in hoeverre het uitmaakt of het scherm gebruik maakt van OLED- of QLED-technologie, in plaats van LCD. Ik kan mij voorstellen dat een OLED-scherm buitenshuis beter bruikbaar is dan een LCD-scherm met dezelfde helderheid, vooral als je met zwart-witte (of wit-zwarte) tekst bezig bent.

QLED-schootcomputers zijn niet in Nederland verkrijgbaar, maar OLED wel. Bij de Pricewatch kan je ze eruit filteren.

De Asus ZenBook 13 OLED UX325 lijkt een betaalbaar apparaat dat wellicht dankzij het OLED-scherm goed bruikbaar zou kunnen zijn buitenshuis. De goede accuprestaties zijn dan ook handig. Ik ben benieuwd of er recensenten zijn die iets kunnen vertellen over hoe er buiten mee te werken is.

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 16:50
FranciscusK schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:18:
Ik vraag mij nog af in hoeverre het uitmaakt of het scherm gebruik maakt van OLED- of QLED-technologie, in plaats van LCD. Ik kan mij voorstellen dat een OLED-scherm buitenshuis beter bruikbaar is dan een LCD-scherm met dezelfde helderheid, vooral als je met zwart-witte (of wit-zwarte) tekst bezig bent.

QLED-schootcomputers zijn niet in Nederland verkrijgbaar, maar OLED wel. Bij de Pricewatch kan je ze eruit filteren.

De Asus ZenBook 13 OLED UX325 lijkt een betaalbaar apparaat dat wellicht dankzij het OLED-scherm goed bruikbaar zou kunnen zijn buitenshuis. De goede accuprestaties zijn dan ook handig. Ik ben benieuwd of er recensenten zijn die iets kunnen vertellen over hoe er buiten mee te werken is.
OLED wordt juist afgeraden voor buiten, het mooie van OLED ervaar je juist binnen in een ruimte die donker is. Namelijk perfecte zwartwaarden, daarnaast zijn OLED panelen (bijna)altijd glossy wat ook niet echt fijn is voor buiten.
Dan zit je namelijk weer met heel veel reflectie.

De OLED die jij hebt gelinkt heeft overigens maar een helderheid van 400 cd/m² en is glossy. Die moet je dus zeker niet hebben.

Als je graag een OLED wilt zou ik hier eens naar kijken:

pricewatch: HP Envy x360 Convertible 13-bd0150nd

400 cd/m² maar wel mat en 100% DCI-P3

Lijken helaas geen OLED opties met hogere helderheid te zijn.

Als OLED geen must is, is dit een interessante optie met 1.000cd/m² en mat:

pricewatch: HP Envy 13-ba0612nd

En als je zelf nog even verder wilt filteren:

https://tweakers.net/lapt...kMA6rCebycOn31E5pEHzVqrV8

[ Voor 21% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 19-08-2021 11:46 ]

• FranciscusK
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:24:
[...]
OLED wordt juist afgeraden voor buiten, het mooie van OLED ervaar je juist binnen in een ruimte die donker is. Namelijk perfecte zwartwaarden, daarnaast zijn OLED panelen (bijna)altijd glossy wat ook niet echt fijn is voor buiten.
Dan zit je namelijk weer met heel veel reflectie.
Ik weet het niet zo zeker hoor. Door wie wordt OLED afgeraden voor buiten? Een eigenschap van OLED is dat zwart geen licht afgeeft. Dus in theorie heb je als je met zwarte tekst op een witte achtergrond werkt (of andersom, met een CLI bijvorbeeld) een groter contrast dan als wit en zwart beiden licht afgeven. En dat betkent dat je minder algemene helderheid nodig hebt. Dat wordt ook in dit verhaal van Asus over hun OLED-schermen beweerd.

En glanzend versus mat is ook niet zo zwart-wit als kan worden voorgesteld; glanzende schermen kunnen een anti-reflectielaag hebben, en matte schermen hebben meer last van verstrooiing van licht, waardoor het beeld minder scherp is, wat wellicht opgeheven moet worden met extra helderheid.

Uiteindelijk ben ik bang dat je het vooral zelf moet ervaren, omdat er zoveel factoren meespelen bij uiteindelijke zichtbaarheid buitenshuis. Voor de Asus ZenBook 13 OLED UX325 kon ik wel twee van dat soort ervaringen vinden:

¨… and its brightness level is perfectly suited for reading in outdoor lighting conditions¨ (bron)
en
¨The colors are excellent and even when using the notebook outside, you can clearly see everything on the notebook along with its colors¨ (bron).

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Is een opvouwbare laptop sunscreen dan geen optie? Hoef je geen concessies aan de laptop zelf te doen om te bereiken wat je wilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf1NmT0UxqiHsVbiZw6Uklk8n10=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tvlCuGglB3B0Mqz9pdrgPaMD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNvynZamrkCDCr9lc7rhYcl-Ej8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1ik9tTp7aabY1CYGNW8vftjV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0djm1lTQrbhooaA4MiGaCVYpwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ghsc6Bz56PUSrmnEqp5Zo7IH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OHVyByskTuMsZGRAavP7dgFZ8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CrKVMPbDQkn7d1xBxNYyWuMK.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Negakinu op 19-08-2021 13:04 ]

too old, too cold

• FranciscusK
Negakinu schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:00:
Is een opvouwbare laptop sunscreen dan geen optie? Hoef je geen concessies aan de laptop zelf te doen om te bereiken wat je wilt.
Het is zeker een idee, vooral als zo'n zonnekap opvouwbaar is en dus makkelijk mee te nemen is samen met de computer. Maar ik had al een keer zelf zoiets gemaakt van een oude kartonnen doos. Daar was ik niet helemaal tevreden over. Ten eerste omdat het wat lomp is en je de computer niet even weg kan zetten of dicht kan klappen, ten tweede omdat er hoe dan ook veel omgevingslicht is buiten en je ogen zich daarop instellen. Een goed helder en contrastrijk scherm blijft dus nodig. Maar ik zal nog eens nagaan of er bruikbare gebruikservaringen van echte (niet zelfgemaakte) zonnekappen te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FranciscusK
Ik zit nu buiten in de volle zon te werken op een schootcomputer. Het is goed te doen. Uiteindelijk is het een Dell XPS 13 geworden. Wel een duur apparaat, maar ik ga ervan uit dat het heel lang meegaat.
Als eerste had ik geprobeerd een Samsung Galaxy Book Ion te bemachtigen. Die zou uit Hong Kong moeten komen, maar omdat de verkopende partij niet communiceerde heb ik de aankoop geannuleerd. Daarna een Asus ZenBook 13 OLED UX325 geprobeerd. Een mooi apparaat met mooie diepe kleuren op het scherm, maar helaas is het zelfs binnenshuis onbruikbaar doordat het scherm sterk reflecteert. Dus de Asus ging retour.

De Dell XPS 13 (ik heb voor de simpelste versie zonder OLED-scherm gekozen) heeft een mat scherm en een vrij hoge helderheid die 500 cd/m² zou moeten bedragen. Die helderheid is via een trucje nog naar 600 cd/m² te krijgen bij het werken op de accu. Die accu zou lang mee moeten gaan, maar ik moet er nog achter komen hoeveel tijd mij gegund is met een maximale helderheid. Dat het scherm wat klein is (13 inch) zou een beetje moeten helpen.

Ik werk hoofdzakelijk in Google Docs. De beste leesbaarheid krijg ik dan door te werken met zwarte letters op een witte achtergrond, waarbij tot de tekstbreedte is ingezoomd. Hoe groter de letters, hoe beter leesbaar ze zijn.
Pagina: 1