Vraag

• TheMoonMan
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 21-01 16:03
Ik ben op zoek naar iemand of een bedrijf in NL die ervaring heeft in het vervangen van een EFI chip op een oude (mid 2009) Macbook Pro.

Context / Verhaal
Mijn vader van 75, die normaal gesproken op Aruba woont, gebruikt de laptop dagelijks maar merkte dat de laptop wat langzaam werd en dat dingen zoals Chrome niet meer gingen updaten omdat het systeem op macOS 10.10 zat. Dus ik stelde voor dat als hij weer in NL is, dat we een er een SSD en meer geheugen (van 4GB naar 8GB) er in kunnen stoppen en tegelijkertijd de dosdude1 Catalina patcher gebruiken om macOS 10.15 er op te zetten.

Dus pa is nu in NL en ik heb voor €100 een SSD en geheugen op megekko gekocht. De hardware upgrades gingen zonder problemen. Maar helaas kan ik dat niet zeggen over de software. Catalina was fijn aan het installeren, maar zodra de eerste reboot gebeurde ging het mis.

Macbook: drie korte klanken, drie lange klanken, drie korte klanken. Een soort SOS. Geen beeld. Het tegenovergestelde die lang, drie kort, drie lang die door Apple hier wordt vermeldt: https://support.apple.com/en-us/HT202768.

In alle onderzoek - EFI chip is er dus aan.

Schijnt dat met een nieuwe EFI chip dat ding weer aan de praat kan krijgen. Helaas heb ik absoluut geen ervaring met het solderen van een nieuwe chip.

Dus lang verhaal kort, kan iemand een bedrijf e.o. persoon aanbevelen die het werk van een nieuwe EFI kan doen. Ik betaal hier natuurlijk voor. De laptop, met een nieuwe EFI chip, kan makkelijk voor mijn oude pa, nog 3 to 5 jaar mee.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Hier staat nog wel een Firmware Restoration CD-image voor Mac Pro (Early 2009)?
Apple: Firmware Restoration CD 1.8

• sonderpa
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23-01 21:43
9 Beeps (3 short, 3 longer, 3 short):
https://discussions.apple.com/thread/3962770

• TheMoonMan
Dank allebei voor een snelle reactie.
The_Doman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:50:
Hier staat nog wel een Firmware Restoration CD-image voor Mac Pro (Early 2009)?
Apple: Firmware Restoration CD 1.8
Helaas is dit een MacbookPro 5,5. Deze valt niet onder Apple’s firmware restore process.
Uitkomst op die discussie is het firmware restore CD te gebruiken. Helaas werkt dit tot de MacbookPro 4,1 model - dus niet voor de 5,5 model.

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:23

nelizmastr

Goed wies kapot

In het ergste geval een donor machine zoeken en het bord omwisselen.

Zo duur zijn deze machines niet meer sinds ze geen updates meer krijgen en door Apple als obsolete zijn gemarkeerd.

I reject your reality and substitute my own

• TheMoonMan
Kom hier op terug.

Ik heb het gefixed zonder iets te solderen. Blijkt een Catalina (10.15) en Mojave (10.14) specifiek probleem te zijn. Die ondersteunen alleen maar APFS en vervolgens is het EFI partition ook APFS geworden - dus het systeem zag een incompleete EFI implementation. SSD er uitgehaald, op nieuw geformateerd via een andere Mac en systeem sprong weer aan.

Succesvol 10.13 geinstalleerd (eerst 10.11). Boom!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee