ik heb een 500@560 pentium 3
ik krijg die niet op 500@667 is mijn cpu brak of doe ik iets verkeerd als ik zie dat mensen een intel 500@750 hebben ???
De reden is dat jij (net zoals ik btw) een P3-500 Katmai hebt. Die waren enkel verkrijgkbaar in Slot1 versie. De cache van de Katmai draaide op halve CPU-snelheid. Dus als je je CPU op 500 MHz zet, dan draait de cache op 250 MHz, etc.
Later kwam de Coppermine versie van de P3 uit. Die kwam ook uit in een 500 MHz versie, en ook nog in Slot1 versie (maar daarnaast bestond die ook al in Socket versie). In de Coppermine draait de cache op volle CPU-snelheid.
De reden dat je de Katmai niet zo ver kan overklokken is dat de cache op ongeveer 600 MHz draait (iets meer dacht ik, maar niet erg veel meer). De cache van de Coppermine kan een eind hoger draaien... Vandaar dus!
Ideaal voor de Katmai zou zijn om de multplier op 6 te zetten ofzo, maar Intel heeft de multipliers sinds de Klamath-core (P2 tot en met de 300 MHz versie) vastgezet.
Een andere oplossing om verder te overklokken is je CPU cache in de BIOS afzetten... Dan zal je wellicht weer hoger kunnen. Dat heb ik zelf niet geprobeerd aangezien de cache een enorme (positieve) invloed heeft op de performantie en ik het niet de moeite waard vind om mijn cache te moeten missen voor een 50-tal extra MHz...