NAS aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tirinium
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-01 11:44
Ik zoek een?
NAS voor thuis.

Wat is je budget?
Flexibel tot een zekere hoogte. Toekomst gericht aankopen maar toch geen overkill.
Ik zat origineel aan rond de 300,- te denken, maar als 600,- daadwerkelijk toegevoegde waarde brengt is dat ook prima maar wel de absolute max. (liever goedkoper)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Qnap of Synology, mogelijk assutor?, maar ben niet zo bekend met dit merk en hoe betrouwbaar het is. Wel zie ik dat ze native waarschijnlijk de meeste apps hebben van alle eco systemen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Achtergrond:
Ik kom van een western digital MyBook Live Duo, welke onlangs massaal gehackt zijn, gelukkig ben ik niets kwijt van data, maar het wordt dus tijd voor een nieuw apparaat.
Wat ik dus voornamelijk zoek is een apparaat dat bekend staat om zijn veiligheid en welke lange beveiligings updates garandeerd, ik heb ergens gelzen dat dit bij Qnap 7 jaar is en bij Synology 10 jaar, maar echt zekerheid heb ik hier niet over kunnen verkrijgen. Weet iemand de links naar deze fabrikanten waar dit beaamd wordt?
Systeem zal thuis gebuikt worden voornamelijk als opslag, media zal afgespeeld worden via Kodi op een RaspberryPi,

Wat wil ik met de NAS doen:

Velig benaderen van buiten, maar ik heb ook intesse om deze daarnaast te gaan gebruiken als mail server (heb vast IP en controle over poort 25) en mogelijk in de toekomst ook voor de opslag van camera beelden (security)
ik kan de huide 2, 3TB schijven (WD Red) overzetten naar de nieuwe NAS en heb een offsite backup van 4TB (MyPassport drive.)
De schijven zal ik terugplaatsen in raid 1 maar ik zit er ook over te denken om deze later in raid 6 te zetten.

O en ik wil graag ook een stil model, ik heb origineel voor de WD mybook gekozen omdat deze passief gekoeld is en je dus alleen het geluid van de schijven hebt, dit is belangrijk omdat de NAS in een kast komt te staan met een gordijntje ervoor wat ook de logeer kamer is. ik weet niet of de huidige NAS reeksen luidruchtiger zijn?

Welke modellen heb ik al naar gekeken:
pricewatch: Synology DS420+
Ik vraag me af of deze voldoet voor mijn doeleinden of toch voor de D920+ te moeten gaan, ik verwacht geen plex / transcoding nodig te hebben aangezien ik nu ook van mijn 800mhz 256mb mem WD kon streamen via Kodi. Wel vraag ik me af of deze krachtig is voor de overige zaken die ik in de toekomst mogelijk wil gaan gebruiken (zoals hierboven omschreven.)
pricewatch: Synology DS920+
Eeen optie als de 420+ niet krachtig genoeg is.
pricewatch: QNAP TS-453D (4GB ram)
Vrij prijzige optie, maar het besturings systeem staat me wel aan, net wat overzichtelijker.
pricewatch: Synology DS220+ 8TB (WD Red schijven)
Wellichtis deze ook een optie alleen weet ik niet zeker of je er hier 2 aan elkaar kan linken voor toekomstige

Opmerkingen:
Ik heb momenteel wel mijn bedenkingen bij QNAP, mede doordat ik heb gelezen dat er in de afgelopen 5 jaar al 2 backdoors waren met een default wachtwoord op alle apparaten.
Daarnaast was de demo site van QNAP enkele weken niet benaderbaar en toen ik hier over mailde met QNAP vertelde men mij in eerste instantie dat dit kwam door grote drukte, terwil de website toch echt zei dat deze in maintenacne mode stond. Pas na een later mail zouden ze gaan fixen maar ook dat heeft nog 3 werkdagen geduurd. Ik heb dan ook zo mijn bedenkingen over de kwaliteit en dienstverlening van QNAP als ze hun eigen site al niet draaiende kunnen houden.

wat denken jullie is de beste optie?

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Tirinium op 06-08-2021 01:03 ]

Alle reacties

• Theworst
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 28-02-2025
Ik vind de vraag onduidelijk.

Wat is nu precies de bedoeling? Wil je een NAS die de MyBook gaat vervangen, van buitenaf benaderbaar is en als mailserver 10 mailtjes per dag kan versturen of wil je een grote upgrade?

Een paar specifieke vragen:
1. Hoeveel mail moet die mailserver gaan verwerken?
2. Hoeveel opslagcapaciteit is gewenst?
3. Ben je bewust dat RAID6 minimaal 4 drives nodig heeft?
4. Hoe kritisch is de data die je gaat opslaan en hoe goed wil je beschermd zijn tegen hardware failure?
4a. Wil je dus een NAS met minimaal 4 schijven?
4b. Is jouw budget inclusief de twee extra schijven die je dan nodig hebt?
5. Wat bedoel je met toekomstgericht? Wil je in de toekomst veel meer opslag kunnen toevoegen? Betekent dit dat er meer schijven moeten worden ondersteund of ben je ook akkoord om schijven te vervangen voor grotere? Of hebben we het juist over processorkracht?
5a. Heb je specifieke eisen aan de processor of aan het RAM en waar komen die eisen dan vandaan?
6. Moet die NAS alleen dienen als opslag voor de beelden of moet de NAS als een soort commandocentrum voor het bekijken en terugkijken van beelden dienen?
6a. Over hoeveel camera's hebben we het en welke kwaliteit/bitrate?
7. Hoe sterk is de voorkeur voor een merk en in hoeverre hangt die samen met ecosysteem/support/andere factoren?

Met antwoord op deze vragen kan een heel specifiek advies worden gegeven.

• Tirinium
@Theworst

niet veel, is voor thuisgebruiik, is meer om zlef controle te krijgen over mijn mail op een eigen domein en niet afhankelijk te zijn van een internet provider / mailoplossing.

ik heb nu 2 WD red schijven van ieder 3 TB, die ga ik overzetten, mogelijk wil ik aar later 2x 4 TB van maken.

3. Ben je bewust dat RAID6 minimaal 4 drives nodig heeft?
Ah need, dat was ik niet ik dacht net als raid 5, 3 maar dan met een andere opbouw, ook zou het mogelijk zijn om 2x raid te gaan doen de 2 WD reds die ik al heb en dat 2x WD purple voor camera beelden of gewoon een tweede raid 1 oplossing met 2x 4TB naast de bestaande 2x 3TB dat heb ik nog niet besloten maar wil denk ik wel de mogelijkheid hebben.

4. Hoe kritisch is de data die je gaat opslaan en hoe goed wil je beschermd zijn tegen hardware failure?
dat verschilt, ik heb gewoon een back-up van al mijn data daar op staan nu, en een offline back-up op een losse 4TB passport disk.

4a. Wil je dus een NAS met minimaal 4 schijven?
Ook maximaal (Daarom stond die DS220+ er nog tussen), moet het nog wel kwijt kunnen in de kast.

4b. Is jouw budget inclusief de twee extra schijven die je dan nodig hebt?
Exclusief de 2 schijven.

5. Wat bedoel je met toekomstgericht? Wil je in de toekomst veel meer opslag kunnen toevoegen? Betekent dit dat er meer schijven moeten worden ondersteund of ben je ook akkoord om schijven te vervangen voor grotere? Of hebben we het juist over processorkracht?
Schijven toevoegen of vervangen is natuurlijk altijd een optie, maar ik denk inderdaad meer aan processor power en geheugen, datlaatste val natuurlijk uit te breiden in een NAS, maar een processor wordt wat lastiger, kijk nu bijvoorbeel naar mijn huidige nas 8 jaar our, 1x 800mhs processor 256 MB RAM dat is nu wel erg krap en ik wil natuurlijk ook weer 8-10 jaar met het appraat kunne doen, maar wat ik nog belangrijker vind is de security updates, mijn huidige apparaat heeft dus 5 jaar lang beveiligings updates gehad en daarna niets meer, hoe lang is de update periode bij de verschillende eerder aangegeven merken? ik heb daar niets concreets over kunnen vinden, ik wil niet nu een dure NAS kopen en er over 2-3 jaar achter komen dat deze geen updates meer krijgt.

5a. Heb je specifieke eisen aan de processor of aan het RAM en waar komen die eisen dan vandaan?
Geen specifieke, ze moeten gewoon voldoende zijn voor wat ik eerder heb aangegeven wat ik van plan ben er mee te doen.

6. Moet die NAS alleen dienen als opslag voor de beelden of moet de NAS als een soort commandocentrum voor het bekijken en terugkijken van beelden dienen?
Opslag is denk ik genoeg, terugkijken van beelden heb ik nog geen idee van.

6a. Over hoeveel camera's hebben we het en welke kwaliteit/bitrate?
Ook nog geen idee is voor mogelijk voor een toekomstige woning, indien niet nodig zal ik de ruimte in kunnen zetten voor extra schijven.

7. Hoe sterk is de voorkeur voor een merk en in hoeverre hangt die samen met ecosysteem/support/andere factoren?
Merk voorkeur is niet groot, voorheen had ik WD genomen omdat deze de stilste en goedkoopste oplossing bood voor wat ik op dat moment nodig had.
Nu geet het er voormalijk om hoe betrouwbaar is het merk (zie mijn opmerking over QNAP in de topic start.), hoe goed is de applicatie / support en hoe lang krijg je beveiligingsupdate, hoe stil is het apparaat, blijft ook nog een belangrijk punt, zie topic start.

• Theworst
Wat ik hoor is dat je maximale processorkracht, geheugen, ondersteuning en flexibiliteit wilt onder EUR 600,-. Als dat klopt dan moet je voor de Synology DS920+ gaan. Deze heeft een van de sterkste processors die je in een NAS zal vinden, heeft 4 GB geheugen en is uitbreidbaar tot 8 GB. Heeft 4 bays en is nog met 5 bays uit te breiden met een apart te verkrijgen externe bay. Synology staat daarnaast ook bekend om de goede en lange support.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om wat minder toekomstgericht te kopen (en de NAS te vervangen op het moment dat je de upgrade echt nodig hebt) en geld in je zak houden door voor de DS220+ te gaan met de 2 bays, 2GB, uitbreidbaar tot 6 en een iets minder krachtige processor en geen mogelijkheid tot extern uitbreidingsstation. Scheelt toch zo 200 euro voor zaken die je mogelijk nooit gaat gebruiken.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tirinium schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:49:
@Theworst
ik heb nu 2 WD red schijven van ieder 3 TB, die ga ik overzetten, mogelijk wil ik aar later 2x 4 TB van maken.
Dat kan niet. Synology formatteerd de schijven. Je zal de data die nu op je schijven staat dus ergens moeten veiligstellen voordat je ze hergebruikt in je NAS. Of je moet extra nieuwe schijven kopen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Tirinium
Microkid schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

Dat kan niet. Synology formatteerd de schijven. Je zal de data die nu op je schijven staat dus ergens moeten veiligstellen voordat je ze hergebruikt in je NAS. Of je moet extra nieuwe schijven kopen.
Ja dat weet ik, ik heb een passport drive van 4TB daar gaat de back-up op dan ga ik de schijven overzetten en opnieuw instellen.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:25
qnap453d met 4Gbyte is een goede krachtige nas. koop een model met zo min mogelijk geheugen en plaats er zelf wat (goedkopere) extra geheugen in. 16Gbyte werkt prima. ook zijn er expansion units voor extra diks, en voor snellere netwerkkaarten.

Voor mijn (oude) nas uit 2011 krijg ik nog steeds security updates

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Je bent je ook bewust van het feit dat Synology er ook niet altijd veel van bakt?
nieuws: Synology waarschuwt voor malware die nas-apparaten infecteert

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Tirinium
Jivebunny schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:07:
Je bent je ook bewust van het feit dat Synology er ook niet altijd veel van bakt?
Ja ik heb het gelezen, wat ik ook zag is dat QNAP: https://heimdalsecurity.c...removes-backdoor-account/

En dat een zelfde probleem ook als een in 2019 optrad daarom ben ik een beetje huiverig voor QNAP aangezien ze kennelijk niet van hun fouten leren.

Daarbij kwam ook nog dat: https://www.qnap.com/nl-nl/live-demo er weken uitlag, mailen naar QNAP wordt eerst kijhard ontkent dat deze in maintenance mode staat en nadat het is toegeven duurde het nog 3 werkdagen (1 voor 2 na weekend) om de boel weer werkende te krijgen. Hun hardware zal best goed zijn, maar dit soort zaken maakt me wel huiverige over hun oplosbare vermoegen m.b.t. hun software.

[ Voor 23% gewijzigd door Tirinium op 12-08-2021 12:25 ]

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:20
Jivebunny schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:07:
Ik gebruik TFA via Google Authenticator om in te loggen mijn Synology NAS waardoor ik al snel aannam dat dit bericht niet voor mijn situatie opgaat. Althans, dat hoop ik.

De reden dat ik destijds als NAS-leek voor een Synology koos was puur de populairiteit. Veel gebruikers moest betekenen dat er veel mee mogelijk was en dat er voldoende info voor te vinden zou zijn. En dit bleek in mijn beleving ook te kloppen dus zeker geen spijt.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:13
Tirinium schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:49:
@Theworst

niet veel, is voor thuisgebruiik, is meer om zlef controle te krijgen over mijn mail op een eigen domein en niet afhankelijk te zijn van een internet provider / mailoplossing.
Je weet dat mail versturen en ontvangen echt wel een stapje verder gaat dan je eigen mail server draaien? Je hebt te maken met instellingen aan de kant van internet. Zaken zoals DNS, IP adressen die je door je provider krijgt. Maar ook beveiliging, spamfilters, gevaar dat je mail server word gebruikt als spamservers. Allemaal zaken waar een fatsoenlijke provider veel meer ervaring en mankracht voor heeft. En is je mail voor thuisgebruik dan zo spannend dat je dit zelf wil doen. Lijkt me juist handiger om dit lekker door je hosting partij of je ISP af te laten handelen. Maar dat is dan ook mijn mening.

• Tirinium
Sparkiee schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 13:11:
[...]

Je weet dat mail versturen en ontvangen echt wel een stapje verder gaat dan je eigen mail server draaien? Je hebt te maken met instellingen aan de kant van internet. Zaken zoals DNS, IP adressen die je door je provider krijgt. Maar ook beveiliging, spamfilters, gevaar dat je mail server word gebruikt als spamservers. Allemaal zaken waar een fatsoenlijke provider veel meer ervaring en mankracht voor heeft. En is je mail voor thuisgebruik dan zo spannend dat je dit zelf wil doen. Lijkt me juist handiger om dit lekker door je hosting partij of je ISP af te laten handelen. Maar dat is dan ook mijn mening.
In het verleden had ik zelf een Exchange 2013 server thuis draaien, dus ja ik weet er van, evengoed bedankt :)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik ben van een synology ds201j naar een hp gen 8 microserver met standaard hardware en xpenology gegaan. Uiteindelijk een hardware upgrade en naar unraid. Geen spijt van. synology hardware is behoorlijk kostbaar voor wat je er voor terug krijgt. En ja, de web gui is prettig, maar unraid is mijn inziens net zo goed, en misschien wel beter.

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Theworst
@Tirinium Is jouw vraag in voldoende mate beantwoord en welke keuze ga je maken of heb je gemaakt? Ik ben benieuwd of de posts in het topic jou hebben geholpen.

Mocht je nog geen keuze hebben gemaakt dan ben ik benieuwd wat op dit moment jouw resterende overwegingen zijn.

• Tirinium
@Theworst Dit topic heeft mij maar beperkt geholpen, aangezien ik wel flink uitgeweid heb over mijn redenen, maar de antwoorden waren over het algemeen vrij summier, Waarschijnlijk ga ik wel voor de Synology DS920+, om goed voorbereid te zijn op de toekomst. Maar deze is nu een stuk duurder dan in het verleden (was 70-80 euro goedkoper.) dus ik wacht nog even tot de prijzen dalen of er een goede aanbieding voorbij komt.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:21
Op welke vragen heb je geen of onvoldoende antwoord gekregen?

[ Voor 58% gewijzigd door upje op 20-08-2021 18:59 ]

• Theworst
Mijn eigen antwoord was beknopt, omdat uit jouw antwoorden naar mijn idee blijkt dat je vooral langdurige support en maximale flexibiliteit wilt. Ik ken geen NAS fabrikant die langere support dan Synology geeft en de 920+ geeft de meeste flexibiliteit binnen dat budget als je naar de producten van Synology kijkt.

Het antwoord wat betreft hetgeen je precies in de toekomst qua camera's wilt doen is inhoudelijk erg beperkt. Als jij met 5 camera's op 4k resolutie wilt opnemen en alles 3 maanden wil opslaan dan praat je over hele andere eisen dan 2 camera's op SD resolutie en 2 weken bewaren. Daarom gaf ik als alternatief de 220+ aan. Als je kunt aangeven wat je precies wilt gaan doen met die camera's, kan er nader advies worden gegeven. Dat lijkt mij namelijk de grootste bottleneck voor de set-up.
Pagina: 1