Beamer advies woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:30
Hi all,

Wie vind het leuk om mij een beamer advies te geven? 8)
Ik zou er graag 1 kopen + scherm voor in de woonkamer.

Budget +- 1.000,=

De beamer kan op +- 3 meter hoogte worden geplaatst en aangesloten.
Hij zal dan in beam-richting redelijk rechtdoor kunnen beamen.

Vanuit het 'hokje' waar de beamer komt te staan is het +- 5 meter naar de muur waar het scherm moet komen te hangen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een scherm in witte box of of witte rol (dan valt het het minste op als ingeklapt), welke komt te hangen boven de openslaande deuren. Als het scherm dan is uitgevouwen dan zijn deuren ook gelijk bedekt. Hier geen problemen met zon: het is de kant waar de zon opkomt en in de regel zal ik 's middags of 's avonds gaan beamen. Als het scherm ten minste 2 meter breed is dan zijn de deuren bedekt. Ik denk dat een schermbreedte van 2,5 meter het mooiste staat hier.

Ik zou er graag live voetbal mee kijken via de Ziggo Next box.
Ik hou er absoluut niet van als de bal 'stroopt' bij voetbal. Bij een hard schot mag de bal dus niet vertragen of strepen.

En uiteraard films/series via Netflix.

Ik heb een Sonos Play 5 gen 2.
Zou top zijn als het geluid daarover zou kunnen.
Ik hou er niet van als het geluid niet gelijk loopt met de monden uit de film haha, ook al is het maar 2 frames.

Hierbij 3 foto's van de situatie.

Bedankt!! Ik ben benieuwd :-) Groet, Martijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S17_DdT_C5s01f7-yuKQClyekKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vhaO4CCEr36livvRSEWAlAl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G12VRj8MqHvvWmkGuaNHV6yEhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRRvNzHPJH5XbA369okoVi4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5ZQSK28efA2yd4pCfwKyhIwm_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiCnNvP1Pkp9Ch3i5l7AJU7h.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 23:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ziet eruit als een redelijk lichte kamer. Ik kan je geen advies geven over de beamer of scherm, maar wel iets ter overweging: contrast.

Met een beamer beeld projecteren op een scherm ziet er alleen goed uit in een donkere kamer. Alleen dan kan zwart (soort van) zwart zijn. In jouw kamer echter, zal zwart gewoon bijna wit zijn. Ter illustratie: hoe jij nu jouw witte muren ziet, zo ziet zwart er straks uit op je scherm.
Jij maakt je druk over lipsync en smeren. Ik zou contrast ook even meenemen in je overweging. Nadeel: je kan zwart alleen beter krijgen door je kamer écht donker te maken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
Thanks, goed punt! Dat neem ik graag mee in het verhaal :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
Anyone? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:17

FeaR

In GoT we trust

Die vraag kan ik ook aan jou stellen...
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik weet niet of je van plan bent de beamer op die verdieping te zetten die ik denk te zien, maar de meeste beamers corrigeren volgens mij alleen trapezium naar boven (keystone) dus je moet hem ondersteboven monteren.

En je zult naast het genoemde contrast ook flink wat lichtopbrengst nodig hebben. Een goed reflecterend doek zal ook helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05 14:19
Dit is niet bepaald de ideale situatie voor een beamer. Eigenlijk vraag je om iets wat er (nog) niet is.

Bioscopen zijn niet voor niets zo donker opgesteld, zwarte tapijten etc. Deze kamer leent zich niet voor een beamer setup.

Heb je ook overwogen gewoon een grote(re) tv te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Torac schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:19:
Dit is niet bepaald de ideale situatie voor een beamer. Eigenlijk vraag je om iets wat er (nog) niet is.

Bioscopen zijn niet voor niets zo donker opgesteld, zwarte tapijten etc. Deze kamer leent zich niet voor een beamer setup.

Er zijn toch ook legio mensen die buiten voetbal kijken? Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is, maar kom je er niet met een goed doek en flink wat lumen ertegenaan smijten? Ik neem dan even aan dat voor voetbal de 4k fideliteit even minder belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05 14:19
HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Er zijn toch ook legio mensen die buiten voetbal kijken? Ik ben het met je eens dat het niet ideaal is, maar kom je er niet met een goed doek en flink wat lumen ertegenaan smijten? Ik neem dan even aan dat voor voetbal de 4k fideliteit even minder belangrijk is.
Voetbal is meestal in de avond, wat al weer een hoop scheelt. Buiten overdag met een beamer voetbal kijken, ik heb het nog nooit gezien.

En voor dit bedrag, iets wat niet ideaal is kopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Torac schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

Voetbal is meestal in de avond, wat al weer een hoop scheelt. Buiten overdag met een beamer voetbal kijken, ik heb het nog nooit gezien.

En voor dit bedrag, iets wat niet ideaal is kopen..
Ja, ok, met dat bedrag kom je er niet inderdaad. Voor een goed scherm moet je ook zo 200-300 uittrekken, kabels, spul om het te monteren, beugel voor de beamer etc etc.

Maar als je ziet wat voor huis het betreft, moet een paar k voor een nette voetbal setup er wel af kunnen 8).

[ Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-08-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-05 23:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Er zijn toch ook legio mensen die buiten voetbal kijken?
Bij thuisgebruik zijn dat lcd of oled schermen. Is iets heel anders dan beamers. :)
En bij professioneel spul zijn het led schermen met een lichtopbrengst die je ogen doen smelten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

remco_k schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:08:
En bij professioneel spul zijn het led schermen met een lichtopbrengst die je ogen doen smelten.
Als Nederland speelt is dat misschien ook wel te verkiezen.

[ Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-08-2021 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
FeaR schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:57:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

[...]
Ik heb geen voorkeur voor een merk. Wat ik zelf heb gevonden is wat in de pricewatch van Tweakers staat. Maar het lastige is dat er dermate weinig reviews zijn dat ik niet weloverwogen een keuze kan maken. Heeft ermee te maken dat ik er simpelweg te weinig verstand van heb. Vandaar de post hier met foto's :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:09:
Ik weet niet of je van plan bent de beamer op die verdieping te zetten die ik denk te zien, maar de meeste beamers corrigeren volgens mij alleen trapezium naar boven (keystone) dus je moet hem ondersteboven monteren.

En je zult naast het genoemde contrast ook flink wat lichtopbrengst nodig hebben. Een goed reflecterend doek zal ook helpen.
Yep! Dat is het plan :-) Dank voor het geven van deze twee tips. Daar ga ik me verder in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
Torac schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:19:

Door de raampartijen heb ik daar te weinig ruimte voor. En met een beamer scherm hoopte ik 'de tv' op te ruimen als er niet wordt gekeken, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
HTT-Thalan schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

Ja, ok, met dat bedrag kom je er niet inderdaad. Voor een goed scherm moet je ook zo 200-300 uittrekken, kabels, spul om het te monteren, beugel voor de beamer etc etc.

Maar als je ziet wat voor huis het betreft, moet een paar k voor een nette voetbal setup er wel af kunnen 8).
haha goed punt, ga ik vanavond even bespreken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Martinezzz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

haha goed punt, ga ik vanavond even bespreken ;-)
Ik heb nu een 'top vision' 100" scherm via Bol.com geregeld (met zwarte behuizing, dat is juist wat wij wilden, maar ze zijn er ook met wit). Bij mijn weten is dit geen speciaal doek in wat voor zin dan ook (geen extra high gain, niet geluids-doorlatend etc etc) maar voor het geld best een leuk ding en solide gebouwd. Dan ga je richting de 200 euro.

Wil je high gain en al dat mooie moet je op een paar honderd meer rekenen (minstens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
Met de info van hierboven (DANK!) en mijn budget van +- 1.000 voor een beamer kom ik uit op het volgende model. Daarmee heb ik zover als het kan rekening gehouden met: zoveel mogelijk lumen voor deze prijs + zo hoog mogelijk contrast, full HD, hdmi, mogelijkheid om keystone correctie iets te gebruiken, mogelijkheid om 5 meter afstand te kunnen beamen.

Optoma EH461

Deze i.c.m. met het witte scherm die hierboven is benoemd (Topvision 100") zou zomaar eens een kanshebber kunnen zijn.

Wie wil er schieten? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter_H
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 20:15
Martinezzz schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:29:
Met de info van hierboven (DANK!) en mijn budget van +- 1.000 voor een beamer kom ik uit op het volgende model. Daarmee heb ik zover als het kan rekening gehouden met: zoveel mogelijk lumen voor deze prijs + zo hoog mogelijk contrast, full HD, hdmi, mogelijkheid om keystone correctie iets te gebruiken, mogelijkheid om 5 meter afstand te kunnen beamen.

Optoma EH461

Deze i.c.m. met het witte scherm die hierboven is benoemd (Topvision 100") zou zomaar eens een kanshebber kunnen zijn.

Wie wil er schieten? ;-)
Als ik het zo bekijk is de topvision 100" een 4:3 scherm. De 16:9 schermen zijn minstens 106".
Die optoma is in de eerste plaats een presentatieprojector en heeft volgens mij geen lensshift, wat betekend dat je hem al bijna recht voor het midden van het scherm dient te plaatsen.
Iedereen met een projector begint al te huiveren bij het woord keystone, niet gebruiken dus.
Staar je niet blind op de fabrieksopgaven qua lumen e.d., dat is net zoiets als watts bij audio, hoe meer hoeft echt niet beter te zijn. alles is afhankelijk van de omgeving waarin het gebruikt wordt.
Dlp projectors hebben last van "regenboogeffect", heb je hier last van, dan niet kopen.
Ik denk dat het beter is als je eens wat dieper gaat zoeken in de materie.
Informatie ophalen bijv, bij Ht forum in Nederland, AVS forum in Usa, AV forum UK.
Anders zou het zomaar een hele grote teleurstelling kunnen gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Peter_H schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Als ik het zo bekijk is de topvision 100" een 4:3 scherm. De 16:9 schermen zijn minstens 106".
Die optoma is in de eerste plaats een presentatieprojector en heeft volgens mij geen lensshift, wat betekend dat je hem al bijna recht voor het midden van het scherm dient te plaatsen.
Iedereen met een projector begint al te huiveren bij het woord keystone, niet gebruiken dus.
Staar je niet blind op de fabrieksopgaven qua lumen e.d., dat is net zoiets als watts bij audio, hoe meer hoeft echt niet beter te zijn. alles is afhankelijk van de omgeving waarin het gebruikt wordt.
Dlp projectors hebben last van "regenboogeffect", heb je hier last van, dan niet kopen.
Informatie ophalen bijv, bij Ht forum in Nederland, AVS forum in Usa, AV forum UK.
Ik heb de 100" 16:9 variant. Hij heeft een zwarte band bovenin die je wellicht meerekent, maar waar je natuurlijk niet op projecteert.

De kast is ongeveer 2m60 breed, het scherm een paar centimeter minder dan dat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osmj1fE_oMM6jHVdYP6QUDrrstY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4gkwh9Ir9kc0WXX6xOxjVdln.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
Peter_H schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Thanks!! Wederom goede tips. Allemaal zaken waar ik nog nooit van had gehoord, dus daar ga ik me op inlezen :-)
HTT-Thalan schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:16:
[...]

Ik heb de 100" 16:9 variant. Hij heeft een zwarte band bovenin die je wellicht meerekent, maar waar je natuurlijk niet op projecteert.

De kast is ongeveer 2m60 breed, het scherm een paar centimeter minder dan dat:

[Afbeelding]
Ah nice, dank voor het delen van deze foto!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Martinezzz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:30:
Thanks!! Wederom goede tips. Allemaal zaken waar ik nog nooit van had gehoord, dus daar ga ik me op inlezen :-)
Laat je niet té gek maken. Met een budget van 1000 euro heb je niet heel veel keus (lees: niet zo heel veel te eisen qua specs). Keystone is gewoon een manier om het beeld te corrigeren wanneer de beamer niet recht voor het scherm hangt. Als er andere manieren zijn om dit te corrigeren weet ik er niet van.

Alhoewel ik het wel eens ben met de stelling dat de cijfers (lumens etc) niet alles zijn, wederom, je shopt in de budgetsectie. Wat je kán doen is 2ehands shoppen. Heel milieuvriendelijk, en je kunt iets krijgen uit een duurdere klasse dat nu voor minder weggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:16

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In jou situatie zou ik niet alleen een beamerscherm en beamer overwegen, maar ook (electrische) rolgordijnen voor de ramen in die ruimte zodat er goed verduisterd kan worden. Daarnaast zou ik zoeken naar een beamer met een relatief hoog aantal lumen, maar vooral hoog contrast. Bij voorkeur een DLP beamer, mits je niet gevoelig bent voor het rainbow effect.

Omdat het hier om een vaste installatie gaat zou ik niet naar lensshift of keystone correctie gaan kijken, maar gewoon zorgen dat je alles keurig uitlijnt en recht ophangt.

Laat iig het idee los dat je geen TV meer nodig hebt. Zeker midden op de dag ga je moeite hebben met het kijken van content. Ik heb hier in een kamer ook een beamer hangen. Relatief weinig ramen in de ruimte, maar toch doe ik het rolgordijntje naar beneden omdat ik anders een heleboel mis in donkere stukken van een film.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinezzz
Dank allen weer voor de reacties. Hiermee verder aan de slag! Update volgt binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:36
https://www.projectorcent...ection-calculator-pro.cfm

Handig om even te bekijken wat je aan lumen nodig hebt en welke beamer/lens combi je moet hebben voor de afstand.
Pagina: 1