Zelf onderzoek doen naar huizenprijzen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderbloem
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-06 19:57
Mijn vriendin en ik zijn al enige tijd opzoek naar een eengezinswoning. We hebben nu een aantal gesprekken gehad met een aankoopmakelaar. Er werden een hoop punten aangegeven waar wij geen voordelen aan hebben in de verhitte huizenmarkt. (zoals tweede bezichtiging, vaak is dat geen eens mogelijk) De gesproken aankoopmakelaars rekenen voor hun dienstverlening een 1% van de koopsom van de woning. Wat wel vreemd is want dan zou de aankoopmakelaar gebaat zijn bij een hogere verkoopprijs.
De gesproken makelaars konden in het NVM register kijken welke prijzen van woningen recentelijk in dezelfde buurt zijn verkocht. Via het kadaster kan ik informatie opvragen maar die informatie is verkochte woningen > 3 maanden geleden.

Ik heb de volgende vragen en hoop op jullie ervaringen:
- Is er een register die ik kan raadplegen om dezelfde NVM prijzendata te raadplegen?
- Welke bronnen kan ik gebruiken voor een goede prijsindicatie van een huis?
- Zou het mogelijk zijn om alleen prijsinformatie te raadplegen zonder advies bij een NVM aankoopmakelaar?

Beste antwoord (via zonderbloem op 05-08-2021 20:07)

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:57

CeesKees

I rest my Kees

Heb je al eens van walterliving gehoord?

Wat jij zoekt is precies wat zij doen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:57

CeesKees

I rest my Kees

Heb je al eens van walterliving gehoord?

Wat jij zoekt is precies wat zij doen.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:54

Rmg

1. Hetzelfde registreer niet, Walterliving komt in de buurt.

2. Zie 1.

3. Ja sommigen willen daar wel aan mee werken voor een klein bedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:59
Huispedia is gratis en geeft een redelijk beeld.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
1% is wel raar voor een aankoopmakelaar hoor. Hier hebben ze allemaal een vaste prijs, no cure no pay. Verkoopmakelaar vraagt wel een percentage van de verkoopprijs, dat vind ik op zich wel logischer.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het komt vaker voor dat aankoopmakers een percentage van de aankoopprijs willen. Ik wilde bij mijn aankoop van het huis dat de aankoopmakelaar niet op die manier de fee verdiende. Het is namelijk een perverse prikkel. Je betaalt hen om een zo laag mogelijke aankoopprijs te behalen en een tegengesteld belang helpt niet.

Wat hierboven al gezegd is: Walterliving lijkt me wel iets wat je kunt proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Ik raad je dit Topic aan: Ervaring met huis kopen - Deel 8

Veel van je vragen worden daarin beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:09

mvh

State Governor

Edit: deze reactie was een beetje offtopic.

Je geeft zelf kadaster aan, volgens mij hebben ze ook een optie om meerdere huizen in een buurt gedurende langere tijd te volgen. Dan krijg je een idee van de prijsopdrijving in de buurt.

[ Voor 87% gewijzigd door mvh op 07-08-2021 12:42 ]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Pagina: 1