Upgraden PC, welk geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcjas
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06-2024
Ik heb een MB/CPU gekozen en weet niet precies welk geheugen hier het beste bij past binnen mijn budget
Omdat mijn oude pc rare kuren vertoont wil ik de boel gaan upgraden naar iets wat weer een jaar of 2 mee kan. SSD's heb ik nog en ik heb nog een videokaart die ik wil/moet herbruiken (geen budget voor ook een nieuwe), het is een MSI GTX 1050 ti.

Wat is je budget?
Budget is rond de €550/600

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn keuze is op een MSI B550 Tomahawk met een Ryzen 5 3600X, maar sta zeker open voor onderbouwde suggesties

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gebruik wordt voornamelijk algemeen pc gebruik (internet, office) en wat games spelen (Sims4, Far cry, verder niet heel veel zware games). Hoeft ook niet allemaal op top gaming resoluties etc te draaien. Monitor is een Acer ka242y

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 275,05€ 275,05
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 129,-€ 129,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C17D-16GTZ€ 129,30€ 129,30
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 750W FM€ 89,-€ 89,-
Totaal€ 622,35

Dit is wat ik zelf nu bij elkaar gezocht heb, maar twijfel over het geheugen, ook omdat daardoor mijn budget overschreden wordt.
Alvast dank voor de tijd die jullie nemen hiervoor :)

Beste antwoord (via mcjas op 08-08-2021 17:01)

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Waarom voor het Ram geen Crucial kit? Dat werkt supergoed en is ook nog eens goedkoper.

Daarnaast ben ik het wel eens met Kuusje, zoek eerst uit wat de oorzaak is van de rare kuren, misschien is het niet gerelateerd aan de onderdelen die je wilt vervangen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Kijk op de website van G.skill. Daar kan je het moederbord invoeren en opvragen welk geheugen er op kan.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:14
https://www.msi.com/Mothe...0-TOMAHAWK#support-mem-21
Daar moet je zijn. Als je sneller werkgeheugen wilt, let dan op de true latency.

Al zou ik zelf eerst zeker willen weten wat de oorzaak is van de rare kuren.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcjas
Dank beiden voor het antwoord, ik heb op de gekeken sites gekeken, en kom daar helaas niet veel verder mee, aangezien je een hele waslijst met opties krijgt die mogelijk zijn :)
Is er iemand die genoemde mobo/cpu combi heeft en mij kan aanraden welk geheugen diegene heeft??

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Waarom voor het Ram geen Crucial kit? Dat werkt supergoed en is ook nog eens goedkoper.

Daarnaast ben ik het wel eens met Kuusje, zoek eerst uit wat de oorzaak is van de rare kuren, misschien is het niet gerelateerd aan de onderdelen die je wilt vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mcjas schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:51:
Dank beiden voor het antwoord, ik heb op de gekeken sites gekeken, en kom daar helaas niet veel verder mee, aangezien je een hele waslijst met opties krijgt die mogelijk zijn :)
Is er iemand die genoemde mobo/cpu combi heeft en mij kan aanraden welk geheugen diegene heeft??
De link van @5pë©ïàál_Tèkén is de link naar de zogeheten QVL, ofwel Qualified Vendors List. Dat is een lijst met RAM geheugen dat getest is dat werkt. Je hoeft dan enkel te kijken naar de (wat voorheen FSB heette, hoe het nu heet even geen idee van) geheugenspecificatie en dat is voor de CPU die jij op het oog hebt DDR4-3200 aldus de Pricewatch. Ik zou dan dus RAM geheugen nemen, dat dus minimaal hieraan voldoet. Hoger kan ook, maar is alleen zinvol als je gaat overclocken.

Welk merk en type dat je pakt maakt niet heel gigantisch veel uit, qua timings zit je dan meestal wel goed. Strakkere timings kan, maar heeft amper effect als je niet gaat overclocken.

EDIT:
Overigens, na het klikken op de link, even klikken op de knop Memory By RX-5xxx. Dan krijg je al het geheugen pas te zien. Vervolgens de lijst even filteren op 3200 en je krijgt alle opties te zien die je hebt. :)

Sneller geheugen kan, dan dus gewoon filteren op een hoger getal. :) Maar is alleen zinvol als je wilt gaan overclocken.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcjas
Aimussage schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:43:

Dank voor deze suggestie, dat scheelt inderdaad best in prijs.

Wat betreft troubleshooten: het systeem is al 4+jaar oud, alle symptomen lijken op een stroom gerelateerd issue, heb al een nieuwe voeding geprobeerd, maar dat hielp niet. Dus nu ik nog wat vakantiegeld over heb vond ik het een mooi moment om te upgraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mcjas schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:11:
Wat betreft troubleshooten: het systeem is al 4+jaar oud, alle symptomen lijken op een stroom gerelateerd issue, heb al een nieuwe voeding geprobeerd, maar dat hielp niet. Dus nu ik nog wat vakantiegeld over heb vond ik het een mooi moment om te upgraden.
Wat zijn de issues precies dan? Blind wat dingen gaan proberen is natuurlijk nooit een garantie op succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcjas
Start wel op, soms haalt hij het tot in windows, maar na 2 minuten reboot, dan blijft hij rebooten, komt vaak niet eens voorbij POST.
Ben blij dat ik nu kan upgraden, dus het troubleshooten vind ik op dit moment niet relevant meer, zoals ik al zei ouder dan 4 jaar, dus end of life voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je al een nieuwe voeding hebt (die je in de huidige PC hebt zitten), waarom dan een nieuwe voeding?
Overigens is 750W denk ik wel overkill voor een voeding, zeker als je niet gaat overclocken is dat een beetje teveel denk ik. Of de CPU moet zoveel vermogen slurpen, maar lijkt me anno 2021 niet het geval.

[ Voor 56% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcjas
omdat de voeding die ik gehaald had een 500W is, en ik in de toekomst wel een zwaardere videokaart erin wil hebben heb ik voor deze andere voeding gekozen
Pagina: 1