Thuisnetwerk: Port forwarding achter access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderkoriander
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05-08-2021
Hoi allemaal,

Ik heb een VMG8324-B10A modem van online.nl. De muren in mijn appartement laten geen gezond draadloos signaal toe. Maar de kamers hebben wel ethernet stopcontacten die aansluiten op de meterkast. Ik heb dus de volgende setup:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8mq973z/90-E6-BFC9-0-A67-40-BB-B0-D4-8-BFE8-F7-D64-B0.jpg

De modem woont in de meterkast en heeft wifi uitgeschakeld.
De ethernetkabels O1 & O2 worden aangesloten op twee TP-Link WA850RE's aan weerszijden van het appartement. Ze werken in Access Point mode. Ik heb dus twee wifi's thuis. Zo kan ik in één ruimte een zoom meeting doen terwijl de rest van het gezin zonder problemen Netflix kan kijken.

Nu wil ik mijn NAS bereikbaar maken vanaf internet. De WA850RE's hebben geen NAT-functie en kunnen geen port forwarding uitvoeren. Wat is een mogelijke oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:38
De accesspoints moet je enkel zien als vervaning van kabels. Het routeren (en dus port forwarding) vindt plaats in de router (in dit geval de modem/router). Daar worden twee netwerken aan elkaar gekoppeld (je interne netwerk, en je verbinding vanuit de ISP) en daar zal dus verteld moeten worden welke poort naar welk intern adres doorgezet moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:36
zonderkoriander schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:47:
Hoi allemaal,

Ik heb een VMG8324-B10A modem van online.nl. De muren in mijn appartement laten geen gezond draadloos signaal toe. Maar de kamers hebben wel ethernet stopcontacten die aansluiten op de meterkast. Ik heb dus de volgende setup:

[Afbeelding]

De modem woont in de meterkast en heeft wifi uitgeschakeld.
De ethernetkabels O1 & O2 worden aangesloten op twee TP-Link WA850RE's aan weerszijden van het appartement. Ze werken in Access Point mode. Ik heb dus twee wifi's thuis. Zo kan ik in één ruimte een zoom meeting doen terwijl de rest van het gezin zonder problemen Netflix kan kijken.

Nu wil ik mijn NAS bereikbaar maken vanaf internet. De WA850RE's hebben geen NAT-functie en kunnen geen port forwarding uitvoeren. Wat is een mogelijke oplossing?
Is er een reden dat je de WA850RE gebruikt? Deze zijn alleen 2,4ghz, niet echt toekomstbestendig.

Voor portforwarding zul je in je Zyxel moeten duiken, die regelt al het verkeer. Die accespoints zijn alleen doorgeefluiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderkoriander
Update: Nog wat tweaken in de modemconfiguratie en probleem opgelost!

Blijkbaar had de port forwarding-pagina twee WAN-interfaces en koos ik de verkeerde.

Dit komt niet in de buurt van 5Ghz wifi of mesh-netwerk, maar zou me nog een paar jaar moeten helpen.

Dank aan allen die hebben geholpen. Dit topic kan nu worden gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zonderkoriander schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:56:
... Dit topic kan nu worden gesloten...
We zien je wel terug als je NAS gehackt is ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonderkoriander
Brahiewahiewa schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:08:
[...]

We zien je wel terug als je NAS gehackt is ;o)
Neeee :D
Pagina: 1