Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassteacher13
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-05 10:47
Mijn nieuwe laptop (asus tuf dash f15 met rtx 3060 een ssd) maakt bij het spelen van sommige games een raar geluid, dit gebeurt alleen als de gpu gebruikt wordt. Ik dacht eerst aan een coil whine maar ben toch heel erg aan het twijfelen. Zouden er hier mensen zijn die misschien kunnen bevestigen of het om een coil whine gaat of toch om iets anders? Het probleem zit trouwens niet bij de ventilatoren, die heb ik getest met myasus waarbij ze dus de ventilatoren steeds harder aanzetten, hier is het geluid niet te horen. Het gpu gebruik verminderen lijkt het probleem ook minder hoorbaar te maken.

het geluid:
https://vocaroo.com/1gLiXbY8FwWb

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-06 13:22
Welkom bij Tweakers :)

Ik denk zelf dat er ergens een draadje o.i.d. tegen een ventilator zit wat het ratelende geluid veroorzaakt. Niet alleen de GPU gebruikt ventilatoren - het kan ook zijn dat er intern een of meerdere fans zitten die dit geluid veroorzaken.
Oude ventilatoren willen ook wel eens geluid produceren (smeermiddel/lagers op) maar gezien je laptop hagelnieuw is lijkt me dit uitgesloten.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:19

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Het klinkt als een roterende beweging.

als je de laptop in een bepaalde stand zet verticaal in je handen oppakt wat gebeurd er dan met het geluid?

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delorian25
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 12:02
Gaat het geluid direct weg na BV afsluiten vd game?
Ben wel bang voor coilwine, ik vind het ook wel zo klinken eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:17
dit klinkt voor mij niet als coilwhine. eerder een lager of iets wat tegen de fan aan drukt (shroud? kabeltje?)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur2576
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-03-2022
Ik heb de zelfde laptop met het zelfde geluid.
Dit is inderdaad coil whine en daar is niks aan te doen.
Pagina: 1