Herroepingsrecht bij op maakt gemaakt gordijn met vlek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLUKVDP
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:32
Online heb ik gordijnen besteld waarbij ik zelf de afmetingen heb doorgegeven. De afmetingen kloppen helemaal, maar helaas zit er in 1 van de gordijnen (het gaat in totaal om 2 gordijnen: 1 links en 1 rechts van het raam) een lelijke vlek. Inmiddels heb ik 2 keer het gordijn met vlek retour gestuurd, maar telkens kreeg ik het gordijn terug met dezelfde vlek er in...

Nu ben ik er helemaal klaar mee en wil ik mijn bestelling retourneren en het geld terug voor beide gordijnen. De verkoper gaat hier niet mee akkoord. Hij wil de vlek verwijderen en mij een goed gordijn leveren. Ik heb de verkoper reeds tweemaal in de gelegenheid gebracht om dit te doen, maar nu heb ik er geen vertrouwen meer in. Mag de verkoper mijn retour zomaar weigeren?

Als ik kijk naar het herroepingsrecht dan lees ik dat ik simpelweg mijn bestelling kan retourneren en het geld terug krijg. Het gaat hier echter om een op maat gemaakt product, dus dan geld het herroepingsrecht niet. Is er een ander recht waar ik mij op kan beroepen?

Kleine tijdlijn:
- 7 juni: bestelling geplaatst en betaald
- 16 juni: levering bestelling
- 17 juni: gordijn retour gestuurd
- 15 juli: levering bestelling, wederom met vlek
- 19 juli: gordijn opnieuw retour gestuurd
- 5 augustus: levering bestelling, wederom met vlek

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Je kunt je beroepen op conformiteit. In de volksmond: Garantie.

Het bestelde gordijn, of het nou op maat is of niet, moet gewoon voldoen aan de eigenschappen die je er van mag verwachten. Dat doet dit gordijn niet. Je hebt het 2 keer retour gestuurd en het voldoet nogsteeds niet. Volgens mij (maar IANAL!) sta je dan gewoon in je recht als je de koop ontbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Gewoon proberen te ontbinden? Wel even een goed opgestelde brief sturen.
Als ze niet akkoord gaan hoor je het vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Levering is 'non conform'... oftewel, het product voldoet niet, je claimt dus garantie.

Jouw geval heeft sowieso niets met 'herroepingsrecht' te maken al was het geen op maat gemaakt product... je hebt een product wat je eigenlijk wel wil gebruiken, maar je hebt het 'beschadigd' ontvangen en daar ga je niet mee akkoord. Dat is heel wat anders dan een product bestellen wat je niet bevalt en het daarom onder herroepingsrecht retourneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is hoevaak moet je de verkoper de kans geven het te herstellen zonder ernstige overlast.

Eerst leveren binnen 9 dagen en vervolgens 4 weken doen over de afhandeling van een klacht is redelijk scheef te noemen.

De leverancier erkent je klacht maar wat zegt die als je hem ermee confronteert dat er exact dezelfde vlek in zit? Dat komt toch over als niet omgeruild maar mogelijk geprobeert te reinigen wat uiteraard het recht is van de verkoper. Echter wat heeft die de tweede keer gedaan om het probleem te verhelpen.

Je kunt stellen dat get schoonmaken dus niet werkt en hem verzoeken nu een echt nieuwe te leveren als oplossing en bij geen akkoord dat je de koop overeenkomst ontbindt op basis van non conformiteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 18:35
Misschien stomme vraag, maar je hebt wel bij de eerste keer terugsturen gewoon aangegeven dat je een gordijn zonder vlek wil, en niet een onduidelijk verhaal met ‘herroepingsrecht’ opgehangen zonder het daadwerkelijke probleem te noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sebas1979 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:11:
Misschien stomme vraag, maar je hebt wel bij de eerste keer terugsturen gewoon aangegeven dat je een gordijn zonder vlek wil, en niet een onduidelijk verhaal met ‘herroepingsrecht’ opgehangen zonder het daadwerkelijke probleem te noemen?
Ja, dit is nogal relevant. Als je zegt dat je het gordijn niet mooi vindt, hem retour stuurt zonder de reden erbij op te geven (daar hoeft de winkel niet aan mee te werken maar het mag natuurlijk wel), dan weer een nieuw gordijn bestelt met precies dezelfde afmetingen, en dan - heel toevallig - weer hetzelfde gordijn ontvangt, dan kun je de winkel niks verwijten. Ze hebben dan misschien niet door dat er een vlek in zit en leveren naar hun idee dus steeds wat je bestelt.

Als je er wel steeds duidelijk bij hebt gezegd dat het om de vlek ging, en ze accepteren dat, dan is het natuurlijk wel duidelijker. Ze zijn dan duidelijk in gebreke, ze leveren consistent niet wat je besteld hebt. Dat moeten ze binnen "een redelijke termijn" oplossen en zo niet, dan wordt de overeenkomst ontbonden (inclusief alle kosten, ook verzendkosten e.d.).

Het duidelijkste en gangbaarste is om ze nu in gebreke te stellen en ze twee weken te geven om het op te lossen (niet onredelijk gezien de snelheid van hun eerste levering). Als het ze dan nog niet lukt, is een ontbinding zo klaar als een klontje. Gezien je pogingen tot nu toe zou je ook al stellen dat de redelijke termijn nu al wel voorbij is, ook al heb je geen expliciete termijn gesteld, en dat je nu mag ontbinden. Omdat er niks expliciet is gesteld is dat wat onzekerder, maar gezien de tijdspanne en gezien de waardeloze pogingen tot herstel gok ik dat dat nu wel mag.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 06-08-2021 10:27 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1