Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedsond
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-05-2024
Hey allemaal,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn PC, deze herstart random. Geen indicatie dat hij zou gaan crashen, errors of wat dan ook. Het eerste waar dit op lijkt is natuurlijk de voeding, maar die is het dus niet (anders zou ik hier niet zijn 😉). Ik begin maar even met mijn huidige specs:

Mb: Asus Rog Strix X470-f
CPU: AMD 3700x
GPU: Rog Strix 2070 AC-edition (systeem ook getest met een 2070-OC edition, Los en samen in het systeem)
Ram: Corsair 16GB 3200 MHz
Voeding: Corsair HX1000i (ook getest met Corsair RM750x)

Wat heb ik al getest?

- Verschillende videokaarten (met verschillende kabels vanuit de voeding)
- Verschillende voedingen (beide geven dezelfde crashes, beide werken prima in een ander systeem, getest)
- Sfcscan (gaf errors en heeft ze gerepareerd, nog steeds crashes)
- Reliability monitor bekeken (Alleen " The previous system shutdown at 12:47:27 on ‎05/‎08/‎2021 was unexpected.”)
- Event viewer bekeken (Begrijp ik niks van 😊)
- Virusscan gedaan
- Ram getest op issues (niks gevonden)

Ik heb met AMD Ryzen master gezien dat de CPU eigenlijk altijd op 1,47 Volt staat. Dit wordt niet minder. Als ik hem terugclock naar 1,1V kan ik de tijd tussen ‘crashes’ verlengen. Ook dan staat de meter altijd op 1,1V Ik heb geprobeerd in de Bios het basisvoltage lager te zetten, maar het lijkt alsof hij dat niet wilt pakken.

Ik denk dus dat de CPU de oorzaak van het probleem is, maar een oplossing weet ik niet te vinden. Zijn er nog andere dingen die ik kan testen of doen? Ik hoor het graag!

Mvg Ted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hij is overclocked dus? Maak dat eens ongedaan

En verder, bouw hem eens op een stuk karton met één reepje ram met het juiste XMP profiel

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Tedsond Vcore van 1.47v terug naar 1.1V is ook wel extreem. Begin eerst eens met 1.35V

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:05
Ik heb een soort gelijk probleem als jou gehad. Bij mij kwam er ook bij dat games vaak crashde. Probleem is bij mij verholpen toen ik mijn geheugen van 3600mhz weer terug gezet heb naar de standaard fabriek instellingen. Ik benoem hem even hier, want ik kan niet uit je verhaal ophalen dat je geheugen hoger geclocked hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedsond
Alles zou dus gewoon op factory settings moeten staan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet eens weet hoe ik veilig zou moeten overclocken. Ik weet alleen dat hij niet constant op vol Voltage moet staan, wat nu dus wel gebeurt. Ik heb wel Precision Boost Overdrive uitgezet in de BIOS, maar het lijkt niet echt iets te doen.
Hackus schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:42:
@Tedsond Vcore van 1.47v terug naar 1.1V is ook wel extreem. Begin eerst eens met 1.35V
Ik had gelezen dat 1,1 normaal was, ik merk ook wel dat hij dan langer overeind blijft dan bij hogere Voltages. Na een reboot, staat hij op 1,47V. Als ik niet snel Ryzen Master aanzet en omlaag gooi, blijft hij het nog geen 5 minuten doen.
grote_oever schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:53:
Ik heb een soort gelijk probleem als jou gehad. Bij mij kwam er ook bij dat games vaak crashde. Probleem is bij mij verholpen toen ik mijn geheugen van 3600mhz weer terug gezet heb naar de standaard fabriek instellingen. Ik benoem hem even hier, want ik kan niet uit je verhaal ophalen dat je geheugen hoger geclocked hebt.
RAM clocken durf ik al helemaal niet aan te beginnen, heb ik ook niet nodig volgens mij. Dus alles zou in theorie op fabrieksinstellingen moeten staan

[ Voor 24% gewijzigd door Tedsond op 05-08-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb een 3700X ingesteld op Multiplier X42.25 en 1.30V. Dus wat je allemaal aan het doen bent weet ik niet.
(Asus Prime X470 pro)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedsond
Ik heb nog een keer in mijn bios gekeken; dit is factory settings. Ram draait blijkbaar op 2133 omdat XMP niet aan staat. Moet even uitzoeken hoe XMP hier heet, want een setting daarvoor is ook niet te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdgAFsFxrWpcpoXlzwBZLRzVXyU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GsXlguG5SfUdGZtTHob0yCH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYEL1mmrcKwCFqY2ZJ6io2ioznA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy3UAuslYeHwScgkETSTFv4u.jpg?f=fotoalbum_large

Wel heb ik op 4 verschillende plekken Precision boost overdrive en core performance boosts gevonden. Die allemaal uitgezet nu, hopen dat het beter is.

Update:

Na al die dingen uitzetten en de D.O.C.P. aanzetten (zo heet XMP blijkbaar bij Asus) ben ik nu geboot op ~1.047V met 'Auto' setting. Ik blijf het Monitoren, hoop dat hij nu stabiel blijft.

Ik ga dus even gamen, hopende dat hij goed blijft gaan. Bedankt voor de hulp voor nu in ieder geval!

[ Voor 12% gewijzigd door Tedsond op 05-08-2021 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ja, DOCP (Direct Over Clock Profile) ASUS
EOCP (Extended Over Clock Profiles) is Gigabyte's versie van XMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:15
Tedsond schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:36:
Event viewer bekeken (Begrijp ik niks van 😊)
Ik wel :P.
Wat staat er zoal in? Windows logs => system => critial events zou helpen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedsond
ik zie vooral deze (voor elke Core van de CPU)

Microsoft-Windows-Kernel-Processor-Power
Description:
Processor 5 in group 0 exposes the following power management capabilities:

Idle state type: ACPI Idle (C) States (2 state(s))

Verder wat Time Service dingen en Critical Error op Kernel-Power

Ik heb alleen sinds het uitzetten van de Core Performance Boost en de Precision Boost Overdrive (op alle plekken van de BIOS) Nu geen problemen meer heb gehad met Random Restarts. Ik denk dat de Factory reset die ik mijn BIOS gegeven heb, gewoon direct wat foute instellingen ingesteld heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tedsond
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:23:
[...]

Ik wel :P.
Wat staat er zoal in? Windows logs => system => critial events zou helpen.
De problemen zijn na een paar dagen afwezigheid weer teuggekeerd. Ik begrijp er helemaal niks van. Maar de problemen liggen denk ik bij de processor, de socket of de CPU power cable naar het moederbord.
dit is de enige 'Critical Error' rond de reboot.

Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Date: 10/08/2021 11:18:18
Event ID: 41
Task Category: (63)
Level: Critical
Keywords: (70368744177664),(2)
User: SYSTEM

Description:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>8</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2021-08-10T09:18:18.9890764Z" />
<EventRecordID>28631</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Security UserID="S-1-5-18" />