Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-08 16:11
Mijn vraag
Hallo
Ik heb enkele ( 8 ) TP link wpa-4220 modules gekocht nadat ik deze redelijk positief geëvalueerd had.
Wanneer gepaird en geconfigureerd (zowel met clonefunctie als manueel instellen SSID en wachtwoord) werken ze perfect aan voldoende snelheid (350-430 Mbps). Tot zover geen enkel probleem. Ook geen probleem met het feit dat ze (uiteraard) verspreid over het hele huis ingeplugd zijn, verdeeld over verschillende stroomkringen. Maar bij de ene valt na zo'n 3 , bij de andere zo'n 11 dagen het SSID telkens weg en zijn ze niet meer toegankelijk. Bij het uittesten van de overige modules, hadden die hetzelfde voor, soms zelfs al een dag later. Even uittrekken en terug insteken verhelpt dit telkens, maar dat is uiteraard niet de bedoeling: als mindervalide dagelijks trap op en aflopen om ze één voor één even uit te trekken...nope.
Een paar modules verliezen hun SSID niet, maar geven na enkele dagen wel een foutmelding en kunnen niet meer met het netwerk communiceren tot je ze ook even uittrekt en terug insteekt.
Bij navraag bij TP-LINK wisten ze me te vertellen dat je alle modules altijd op één en dezelfde stroomkring moet zetten, wat het (multiroom)concept volgens mij compleet teniet doet en eveneens naast de kwestie is, aangezien ze gedurende enkele dagen perfect werken.
-Zijn deze 3 KITs allemaal op een maandag gemaakt?
-Kan ingebouwde/ontbrekende fasekoppeling soelaas/problemen bieden?
-Geraken ze overbelast indien Google Assistent er constant een actieve verbinding mee aanhoudt?
-Geeft het een netwerkprobleem als er 3x (of meer) hetzelfde SSID in huis uitgezonden wordt?

Relevante situatie:
-ouder huis, maar elektrische bedrading is vernieuwd
-powerlines vinden elkaar makkelijk tussen de kamers
-enkele GSM's en tablets, 2 RING-camera's, 4 Google Assistents die constant en 3 chromecasts die af en toe verbinding maken

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
-opstelling met slechts 2 Wifipunten of met 3 tot 6 maakt geen verschil
-firmware is up to date
-manueel SSID configureren en slaapmodus uitschakelen brengt geen zoden aan de dijk
-op andere stroomkring plaatsen ook geen verschil

Ik kijk uit naar jullie bevindingen/antwoorden.
In het verleden was ik sowieso geen fan van powerlines, maar sinds enkele jaren presteren ze altijd goed. Tot ik dus dit euvel tegenkwam... :|

Bedankt alvast om dit even te bekijken :)

Beste antwoord (via Gavinduncan op 12-08-2021 14:29)

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Een kleine google search laat zien dat je niet de enige bent met dit soort problemen met de WP4220:
* https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/229196
* http://www.vexperienced.c...t-wpa4220/comment-page-1/

Ik vrees dat je hier geen makkelijke oplossing voor gaat vinden. Powerline units kunnen door van alles en nog wat gestoord worden. De tweede link suggereert dat je ze op een tijdschakelaar kunt aansluiten om ze elke nacht even te laten resetten, maar of dat nu de oplossing is die je wilt...

[ Voor 12% gewijzigd door Cpt.Morgan op 05-08-2021 16:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gavinduncan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:35:
...
Ik heb enkele ( 8 ) TP link wpa-4220 modules gekocht...
Kwenie: voor 4 x 66 = 264 €uro had je waarschijnlijk beter UTP kunnen laten aanleggen. Nu zit je met 15 jaar oude technologie opgescheept over een onbetrouwbaar medium.
Daarnaast vertel je ook niet hoe je e.e.a. hebt aangesloten. Heb je ergens in je huis 4 van die 4220 naast elkaar zitten en de andere 4 verspreid? Kan me zo voorstellen dat TP-link dat scenario nooit getest heeft en ze elkaar vreselijk storen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Een kleine google search laat zien dat je niet de enige bent met dit soort problemen met de WP4220:
* https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/229196
* http://www.vexperienced.c...t-wpa4220/comment-page-1/

Ik vrees dat je hier geen makkelijke oplossing voor gaat vinden. Powerline units kunnen door van alles en nog wat gestoord worden. De tweede link suggereert dat je ze op een tijdschakelaar kunt aansluiten om ze elke nacht even te laten resetten, maar of dat nu de oplossing is die je wilt...

[ Voor 12% gewijzigd door Cpt.Morgan op 05-08-2021 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
@Brahiewahiewa Dan had ik nog steeds enkele access points moeten kopen en aansluiten uiteraard.
Wat indeling betreft: eentje op gelijkvloers, eentje 1ste verdieping en eentje op 2de verdieping. En uiteraard was dit mijn basisopstelling waarna ik met andere extra modules ben gaan testen die eerst op ander adres aangesloten waren. Maar helaas dus. Goh, oude technologie en zo...lees je wel vaker over dingen, maar daar heb je weinig aan. Zo oud is het niet en de laatste jaren werken powerlines behoorlijk goed. De vorige die ik op verschillende adressen installeerde, doen het allemaal prima tot hiertoe. :-)

@Cpt.Morgan Zal de links ook eens verder bekijken, ben duidelijk niet alleen . Kan zijn dat het inderdaad aan dat specifieke model ligt natuurlijk. Dat van die timer had ik ook al bedacht, maar is eigenlijk een beetje te gek natuurlijk. Maar wie weet, doen we dat uiteindelijk nog. Of iemand scriptje laten uitwerken om ze softwarematig om de zoveel tijd te laten heropstarten...
Wat ik overigens nog niet manueel getest heb door via webinterface aan te melden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gavinduncan
Ik zal inderdaad de firmware ook al eens downgraden, aangezien sommigen daarmee het probleem lijken opgelost te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Gavinduncan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:32:
Dan had ik nog steeds enkele access points moeten kopen en aansluiten uiteraard.
Uiteraard, maar UTP is vele malen betrouwbaarder dan powerline verbindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gavinduncan
@Cpt.Morgan Da's inderdaad betrouwbaarder, maar als ik nu nog terug leidingen moet gaan trekken, terwijl er een andere oplossing bestaat, ga ik daar als mindervalide niet meer aan beginnen. Voorlopig staan ze na bijna 24 uur nog allemaal actief (heb er 5 tegelijk aangesloten). Dus dankzij jouw link alsnog de downgrade firmware gisteren toch maar eens gedaan en fingers crossed! Als ze het alsnog laten afweten, een ander merk proberen en vermoedelijk met Mesh-technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gavinduncan
@Cpt.Morgan We zijn nu net geen maand verder en de Powerlines blijven gewoon actief zoals het hoort!
DOWNGRADEN van de FIRMWARE was dus ook hier de oplossing.
Nogmaals dikke merci om die thread van dat forum te posten, want had er al enkele gezien op TPLINK, maar deze blijkbaar gemist :-)
Pagina: 1