Hoe start ik MySQL na download van MySQL community downloads

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenRo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-08-2021
Hallo,

Ik wil graag leren programmeren in SQL.
Ik heb via mysql.com MySQL Installer for windows gedownload en geinstalleerd.
Nu zie ik een map MYSQL met 6 folders: Connector J8.0, connector net 8.0, connector ODBC 8.0, MYSQL installer for Windows, MySQL Router 8.0 and MySql Server 5.7.

Al deze mappen hebben veel bestanden. Op welke moet ik klikken om SQL te openen? Ik zie ook bestanden met een .dll extensie, moet ik daar nog iets mee doen?

Beste antwoord (via MaartenRo op 10-08-2021 02:30)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou beginnen iets op de zoeken over DLL's, gezien je vragen over DLL's. Het zijn libraries voor (veelal) Windows applicaties. Applicaties zelf eindigen meestal op .exe.

Maar draai je uberhaupt Windows? Als je de setup hebt gedraaid, dan draait MySQL waarschijnlijk al, maar als een service: Wikipedia: Windows service

Je zult dan moeten verbinden ermee.

DBeaver is op hun download pagina toch heel duidelijk, 32- en 64-bit versies in zowel setup, zip, als zelfs windows store link: wat gaat daar mis mee?

Het is goed dat je interesse hebt in recherchewerk, maar laten we daar dan ook bij zeggen dat een zekere mate van creativiteit/inzicht, en zelf uitzoekwerk nodig is. Ik kan met een gerust hard zeggen dat ze, mocht ik ooit onderzocht worden, weinig SQL in mijn omgeving tegen zullen komen op wat SQLite en een lokale, unsecured PostgreSQL DB na. Misschien dat ze zelf wat inventarisatie willen bouwen, maar voor het snel doorzoeken van bestanden zal ik eerder iets als elastic of mongo aanraden.

Misschien dat het een goed idee is om wat meer terug te gaan naar de basics: heel veel mensen (waaronder ik zelf) hebben je al verteld hoe je er in kan komen, maar het lijkt er op dat zelfs het draaien/starten van software, en wat basics van "hoe werkt Windows" misschien nog wel een stapje is waar je mee zou kunnen beginnen: met wat basis boeken/video's kan je er vast achter komen wat DLL's zijn (zoek de afkorting op, het is best leuke materie!), wat executables zijn, hoe installaties werken, wat 32-bit/64-bit is (ik heb een vermoeden waarom dbeaver niet wil starten bij jou...), en nog heel veel meer. Ik denk dat dat soort basis zaken je helpt om heel veel beter te worden in concepten als rechergewerk.

Natuurlijk is Windows niet het enige wat er op de markt is :D -- maar laten we één stap tegelijk nemen, en gelijk de wondere wereld van TCP poorten, listeners, MySQL Services, en het inrichten van SQL Servers en de hele logica achter acid databases wel op de radar zetten, maar nog niet direct binnen lopen :D
MaartenRo schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:28:
[...]

Ja dat is mijn vraag inderdaad. Als je me zou kunnen vertellen hoe ik in die database kom zou dat top zijn. Ik heb MySQL gedownload. De map bevat veel bestanden en ik weet niet op welke ik moet klikken om erin te komen. Na het installatieproces werd het programma niet automatisch gestart.
Als je m'n tip had opgevolgd om in services.msc te kijken, had je waarschijnlijk gezien dat het al wel degelijk draait. Mijn tip op met mysql.exe via de command line te verbinden heb je volgens mij ook nog niet gevolgd, en de tip van @CH4OS om een GUI tool te gebruiken zeg je vervolgens (zonder "waarom") over dat het niet werkt.

Nogmaals, ga eerst eens terug naar de basics...

[ Voor 16% gewijzigd door Umbrah op 05-08-2021 15:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De server draait vanuit de map MySQL server 5.7. Maar normaliter installeert de setup / msi package die je hebt gedownload MySQL als service. Dan draait het al op de achtergrond. Via bijvoorbeeld DBeaver moet je dan wel kunnen verbinden naar de server.

Voor DBeaver zie downloads: DBeaver 21.1.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is een database, en dat is enkel en alleen een server component. Het heeft standaard enkel een CLI interface, waar je de "getting started" hier vindt: https://dev.mysql.com/doc/mysql-getting-started/en/

Misschien is het beter om over een MySQL client na te denken?

Overigens zou je kunnen argumenteren dat SQL + een database niet programmeren is; en het meer een "middel" is om programmeren mogelijk te maken; wat wil je bereiken qua programmeren? De reden dat ik dit vraag is meer omdat je doorgaans MySQL doorgaans niet los ziet van applicaties/platformen zoals PHP; of als module voor iets als Wordpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenRo
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb geklikt op MySQL installer in de map MySQL installer for Windos en er wordt gevraagd om de current root password for the root account. Alleen heb ik deze niet. Hoe kan ik een password aanmaken?

Als ik in de map map MySQL server 5.7 klik zie ik eindeloos veel bestanden. Op welke moet ik klikken?
Ik wil sql gebruiken om computers te kunnen doorzoeken op bepaalde bestanden,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:14

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

MaartenRo schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:56:
Ik wil sql gebruiken om computers te kunnen doorzoeken op bepaalde bestanden,
Dan hou maar op want je zit in compleet de verkeerde hoek te kijken. Je hebt hier geen kont aan (eender welke) SQL Server (of je moet zelf bestanden gaan indexeren en in de database zetten). Dit is niet iets wat MySQL (of eender welk RDBMS) out of the box doet.

Begin eens met uit te leggen welk probleem je probeert op te lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door RobIII op 05-08-2021 14:00 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh, dat is niet waar SQL voor bedoeld is, het is een database engine, niet een file system crawler.

De standaard installer heeft als het goed is een shell er in zitten (hoewel het een tijd geleden is dat ik met MySQL werkte omdat het gewoon ruk is als geospatial database, en dus de stap naar Oracle/Postgres heb gemaakt); die kun je anders los hier downloaden: https://dev.mysql.com/downloads/shell/

Als het goed is draait MySQL al, dat kun je zien in services.msc (start > type in: services.msc > enter).

De tip van @CH4OS is ook goed; DBeaver is een goeie client die wat "vriendelijker" is dan de shell.

Maar nogmaals: als je je computer op files wilt doorzoeken, dan ken ik geen OS waar dat niet standaard in zit, en anders zou je het alsnog via standaard shell tools kunnen doen, zoals PowerShell, wat je ook al hebt.

En mocht je er meer een 'solution' van willen maken, dan zou ik voor "beginner" programmeertalen tegenwoordig toch naar zaken als Python3 + Jupyter kijken... Maar zoals @RobIII al aangaf: een taal-keuze is naar mijn mening ondergeschikt aan een idee, en een goed ontwerp? Gewoon bestandjes zoeken, tsja, sorry, maar dat kan al gewoon. Of wil je iets specifieks doen? Wat is je use-case?

[ Voor 10% gewijzigd door Umbrah op 05-08-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenRo
Voor recherchewerk op in beslag genomen computers wordt SQL gebruikt door rechercheurs. Ik meende dat ze bepaalde bestanden proberen te zoeken, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Ik heb het SQL leerboek gekocht en daarin staan opgaven die ik graag wil gaan uitvoeren.

De map MySQL Installer for Windows bevat "Interop.Shell32.dll" alleen deze kan ik niet openen.
In de map MySQL Server 5.7 staan heel veel bestanden en weet niet met welke ik sql kan openen.
De Dbeaver kan ik ook niet openen ik krijg een melding: Deze app kan niet worden uitgevoerd op uw pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Je moet eerst maar even goed onderzoeken wat SQL precies is en waar het precies voor wordt gebruikt want als ik je reacties lees heb je geen enkel idee waar het voor wordt gebruikt en wat je ermee kunt doen. Interop.Shell32.dll heeft bijvoorbeeld helemaal niks met SQL te maken.

SQL is een taal waarmee je commands kan uitvoeren tegen een SQL server (bijvoorbeeld MySQL, PostgreSQL, SQL Server). De SQL server is met een of meerdere databases verbonden waar tables inzitten, en die tables hebben columns. Me de commands kan je bepaalde rows van de table uitlezen of aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenRo
Mijn vraag gaat echt puur over hoe ik in MySQL kan komen en niet zozeer over wat ik ermee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05 15:45

YRH

In je MySQL database staat niks zolang je daar zelf niks in hebt gezet. Een database wordt vaak gevuld door een user of een ander systeem. Je computer maakt geen gebruik van een MySQL database om bestanden op te slaan.

Dus we kunnen je wel vertellen hoe je nu in je MySQL database kan komen, maar die is vervolgens helemaal leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
De MySQL service draait op een port, meestal 3306. Met iets als DataGrip, DBeaver en PHPMyAdmin kan je ermee verbinden en commands uitvoeren. Dit kan uiteraard ook met mysql.exe. Wij gaan je niet stap voor stap uitleggen hoe dit moet, je moet echt even zelf wat research doen.

https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en/connecting.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenRo
Dus we kunnen je wel vertellen hoe je nu in je MySQL database kan komen, maar die is vervolgens helemaal leeg.
Ja dat is mijn vraag inderdaad. Als je me zou kunnen vertellen hoe ik in die database kom zou dat top zijn. Ik heb MySQL gedownload. De map bevat veel bestanden en ik weet niet op welke ik moet klikken om erin te komen. Na het installatieproces werd het programma niet automatisch gestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

Na het installatieproces heb je een database-server draaien :)
Nu een tool zoals bv MySQL workbench installeren zodat je tegen die database-server kan "kletsen".

Of wat @Stroopwafels zegt :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik zou beginnen iets op de zoeken over DLL's, gezien je vragen over DLL's. Het zijn libraries voor (veelal) Windows applicaties. Applicaties zelf eindigen meestal op .exe.

Maar draai je uberhaupt Windows? Als je de setup hebt gedraaid, dan draait MySQL waarschijnlijk al, maar als een service: Wikipedia: Windows service

Je zult dan moeten verbinden ermee.

DBeaver is op hun download pagina toch heel duidelijk, 32- en 64-bit versies in zowel setup, zip, als zelfs windows store link: wat gaat daar mis mee?

Het is goed dat je interesse hebt in recherchewerk, maar laten we daar dan ook bij zeggen dat een zekere mate van creativiteit/inzicht, en zelf uitzoekwerk nodig is. Ik kan met een gerust hard zeggen dat ze, mocht ik ooit onderzocht worden, weinig SQL in mijn omgeving tegen zullen komen op wat SQLite en een lokale, unsecured PostgreSQL DB na. Misschien dat ze zelf wat inventarisatie willen bouwen, maar voor het snel doorzoeken van bestanden zal ik eerder iets als elastic of mongo aanraden.

Misschien dat het een goed idee is om wat meer terug te gaan naar de basics: heel veel mensen (waaronder ik zelf) hebben je al verteld hoe je er in kan komen, maar het lijkt er op dat zelfs het draaien/starten van software, en wat basics van "hoe werkt Windows" misschien nog wel een stapje is waar je mee zou kunnen beginnen: met wat basis boeken/video's kan je er vast achter komen wat DLL's zijn (zoek de afkorting op, het is best leuke materie!), wat executables zijn, hoe installaties werken, wat 32-bit/64-bit is (ik heb een vermoeden waarom dbeaver niet wil starten bij jou...), en nog heel veel meer. Ik denk dat dat soort basis zaken je helpt om heel veel beter te worden in concepten als rechergewerk.

Natuurlijk is Windows niet het enige wat er op de markt is :D -- maar laten we één stap tegelijk nemen, en gelijk de wondere wereld van TCP poorten, listeners, MySQL Services, en het inrichten van SQL Servers en de hele logica achter acid databases wel op de radar zetten, maar nog niet direct binnen lopen :D
[...]

Als je m'n tip had opgevolgd om in services.msc te kijken, had je waarschijnlijk gezien dat het al wel degelijk draait. Mijn tip op met mysql.exe via de command line te verbinden heb je volgens mij ook nog niet gevolgd, en de tip van @CH4OS om een GUI tool te gebruiken zeg je vervolgens (zonder "waarom") over dat het niet werkt.

Nogmaals, ga eerst eens terug naar de basics...

[ Voor 16% gewijzigd door Umbrah op 05-08-2021 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-05 15:45

YRH

[...]

Daarvoor heb je dus een ander programma, zoals er al een groot aantal hierboven genoemd zijn nodig. Als je MySQL installeert wordt er niet automatisch een programma waarmee je je database kan benaderen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En wij moeten magisch weten welke bestanden je ziet?

Laten we eens bij het begin beginnen. Wat heb je exact gedownload, waar vandaan en wat wil je ermee gaan doen? Waar loop je tegenaan?

Ook zag ik een eerder bericht waarin om het root wachtwoord wordt gevraagd. Die heb je tijdens de setup als het goed is ingesteld, dus als je die niet weet, heb je waarschijnlijk blindelings constant op 'Next' zitten klikken. Prima, maar dan kunnen wij je ook niet helpen als je niets gedocumenteerd hebt voor jezelf.

Daarom, nogmaals, wees duidelijk in de exacte vraagstelling die je hebt, met een "ik weet niet welk bestand ik moet hebben, want het er zijn zoveel" kunnen wij ook niets mee zonder de context niet te weten, laat staan zonder te weten of zien welke bestanden je überhaupt hebt. We willen je graag helpen, maar het is ontzettend lastig om nu een touw vast te knopen aan jouw berichten.

Alsof je in de winkel vraagt of we naar de spaken van jouw fiets kunnen kijken maar je een auto meegenomen hebt onder de arm... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MaartenRo schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:26:
Voor recherchewerk op in beslag genomen computers wordt SQL gebruikt door rechercheurs. Ik meende dat ze bepaalde bestanden proberen te zoeken, maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
Ik denk echt dat dit een gevalletje klok en klepel is, inderdaad.
De map MySQL Installer for Windows bevat "Interop.Shell32.dll" alleen deze kan ik niet openen.
In de map MySQL Server 5.7 staan heel veel bestanden en weet niet met welke ik sql kan openen.
Zoals gezegd, DLL-bestanden (oftewel Dynamic Link Libraries) hoef je niet zelf te kunnen openen, het zijn geen (direct) uitvoerbare bestanden, dus die bestanden kan je al links laten liggen. Maar als je de setup van MySQL doorlopen hebt, heb je al reeds een MySQL server draaien, ik snap niet waarom je constant bij die bestanden zit te kijken? Ik vind de hele vraagstelling niet echt veel duidelijker worden. kun je wat meer informatie geven over de context? Ik heb echt het gevoel dat er sprake is van een klok en klepel verhaal namelijk.
De Dbeaver kan ik ook niet openen ik krijg een melding: Deze app kan niet worden uitgevoerd op uw pc.
Je kunt op een knop 'meer info' of 'more info' klikken, dan zie je een knop 'Toch uitvoeren' of 'Run anyway' verschijnen, dan kan je het bestand alsnog openen.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2021 16:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:05

Compizfox

Bait for wenchmarks

MaartenRo schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:26:
Ik denk het, ja ;)
DLLs ga je inderdaad niet kunnen uitvoeren.
MaartenRo schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:53:
Mijn vraag gaat echt puur over hoe ik in MySQL kan komen en niet zozeer over wat ik ermee kan.
Wat versta je precies onder "in MySQL komen"? Ik neem aan dat je de MySQL-server hebt geïnstalleerd. Als je Windows draait, zal dat dan nu wel als een service draaien. Meer is het niet.

Om er "in te komen" heb je een SQL-client nodig.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik denk eerder dat @MaartenRo zich moet verdiepen in wat MySQL is. Ik heb geen idee in welk opzicht ze dit bij recherchewerk gebruiken, maar misschien om hashes van ongewenste strafbare foto's in op te slaan, en die via een apart programma te controleren.

Aan enkel MySQL heb je niks, omdat je daarmee enkel de database opzet waarin je de gegevens kan opslaan, maar de afhandeling om met de database te 'praten', moet je zelf maken. Op welke manier je dat programmeert (Java, PHP, C#, C++, Python, GoLang whatever) is aan jouw.

Als je in je database wilt komen, kan je bijvoorbeeld DBeaver gebruiken, wat al genoemd is. Ikzelf gebruik weer HeidiSQL en incidenteel phpMyAdmin, maar dat is puur voor het beheer van de database of het ontwikkelen. Als je goed je werk doet zal je deze programma's niet te gebruiken om je product uiteindelijk van data te voorzien. Daar moet je zelf een mooie interface voor schrijven in je eigen applicatie.

De database is dus een aparte laag in je applicatie.

[ Voor 33% gewijzigd door AW_Bos op 05-08-2021 17:08 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:14

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

AW_Bos schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:02:
Ik denk eerder dat @MaartenRo zich moet verdiepen in wat MySQL is. Ik heb geen idee in welk opzicht ze dit bij recherchewerk gebruiken, maar misschien om hashes van ongewenste strafbare foto's in op te slaan, en die via een apart programma te controleren.
Ik vermoed dat er voor recherche werk meteen allereerst een image van een schijf gemaakt wordt. Een van de volgende stappen kan heel goed zijn dat ze de inhoud van die schijf catalogiseren in een DB. Misschien per in beslag genomen schijf, misschien wel één hele grote DB van alle in beslag genomen schijven. Geen idee. En vervolgens kun je die catalogus (lees: database) natuurlijk wel gebruiken om e.e.a. snel in kaart te brengen. Maar dat zal allemaal custom software zijn en MySQL (of eender welk RDBMS) is daar maar een radertje in het geheel. Dus @MaartenRo: MySQL is niets meer of minder dan een databank. Daar kun je je postzegelcollectie in opslaan, je productcatalogus, je urenstaat of welke bestanden waar staan op een schijf. En nog veel meer. Maar MySQL doet dus niet heel veel meer dan die gegevens voor je opslaan en toegankelijk maken. MySQL heeft geen drol van doen met het (daadwerkelijk) indexeren van schijven etc.

Als je je schijf wil indexeren en niet de standaard Windows indexering wil gebruiken kan ik Everything aanraden. Die kan ook netwerk shares indexeren mocht je dat willen. Wil je van allerhande "losse" werkstations dingen indexeren op je netwerk dan zul je je even moeten verdiepen in software die dat kan - wellicht dat Everything dat ook kan; dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 05-08-2021 17:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenRo
Rechercheurs gebruiken SQL (of hieraan gerelateerde programma's) om iets te doen (doorzoeken waarschijnlijk) met administraties van in beslag genomen computers van fraudeverdachten. Ik heb zelf geen IT achtergrond vandaar dat mijn kennis hierover beperkt is. Dank voor jullie antwoorden en tips. Ik ga mij eerst eens verdiepen in de basis IT.

[ Voor 4% gewijzigd door MaartenRo op 06-08-2021 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:33

Felyrion

goodgoan!

Dat klinkt leuk, maar het is onvolledige informatie.

Zie SQL als een ladenkast. Je hebt nu een lege ladenkast tot je beschikking.
Je moet deze zelf nog indelen (welke informatie waar) en vullen (de daadwerkelijke informatie).

Om SQL te kunnen vullen kun je met verschillende tools en methodes aan de slag, hier wel eerder genoemd.

Dat de recherche SQL gebrukt klinkt dus leuk, maar die database moet dan al gevuld zijn voordat ze hier mee aan de slag kunnen. Er gaan dus ongetwijfeld nog hele processen aan vooraf voordat met de database kan gebruiken als tool om informatie te doorzoeken.

Ik kan me wel voorstellen dat ze een systeem op verschillende manieren scannen en een soort catalogus opbouwen van de inhoud, en deze uitkomsten in een database stoppen zodat deze door meerdere rechercheurs onafhankelijk kan worden geraadpleegd of doorzocht, zonder het bronsysteem verder aan te tasten.
Maar dat is dus echt pas een eindstation, en niet een startpunt.

RobIII hierboven probeert dat ook aan te geven.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

MaartenRo schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:06:
Rechercheurs gebruiken SQL (of hieraan gerelateerde programma's) om iets te doen (doorzoeken waarschijnlijk) met administraties van in beslag genomen computers van fraudeverdachten. Ik heb zelf geen IT achtergrond vandaar dat mijn kennis hierover beperkt is. Dank voor jullie antwoorden en tips. Ik ga mij eerst eens verdiepen in de basis IT.
Wat in die databases staat wordt er ook eerst in gezet door ze. Die databases bestaan niet magischerwijs ineens en criminelen gaan ze uiteraard niet zélf over hun eigen activiteiten aanleggen, tenzij het om frauduleuze webshops gaat of iets dergelijks...

Het feit dat je het vanaf je eerste vraag al "programmeren in SQL" noemt betekent dat je eerst nog een hele boel moet bijlezen. Enkele uitzonderingen daargelaten programmeer je primair niet in SQL. Het is een query language (vandaar ook die QL aan het einde) en geen programming language. SQL stel je vragen als "geef mij alle gebruikers die ingelogd zijn tussen januari en juli" of "hoeveel actieve gebruikers staan er in het systeem."

Umbrah linkt hierboven naar het perfecte stuk tekst dat je toch echt even helemaal zal moeten doorlezen en doorgronden. Specifiek puntje 4 op die pagina vertelt je precies waar je hier naar vraagt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1