Hou het volgende scenario in gedachte: Je wilt een baan bij de mcdonalds, ze schrijven je dat je geselecteerd bent en je komt langs bij de mcdonalds om je contract te ondertekenen maar ze vertellen je dat enkel de persoon die het contract het snelst ondertekent de baan krijgt en alle andere contracten worden weggegooid. Dat is in essentie wat LG en Tweakers heeft uitgehaald.
---
Okay, laten we beginnen met het publieke deel: Tweakers heeft een testpaneel actie waar je de kans kunt winnen om een review te schrijven voor 100 euro (en dan ook nog enkel als cadeaubon en niet als geld). Dit is een stuk minder dan het Tweakers zelf zou kosten, dus dat is al dubieus genoeg, maar goed, dat was al welbekend.
Mijn broer deed aan de testpaneel-actie voor de LG televisie mee en vroeg mij gisteren om het contract na te lezen. Dit is een contract wat zaken stelt zoals "Tweakers is bevoegd om, indien omstandigheden daartoe aanleiding geven, deze gebruikersovereenkomst éénzijdig te wijzigen." en "Gebruiker is niet bevoegd om de gewonnen prijs binnen drie maanden na ontvangst te verkopen.". Met andere woorden, dit is niet een contract 'je hebt iets gewonnen' en meer een contract 'dit is een geweldig contract voor ons=Tweakers'. Laat je de TV per ongeluk vallen ofzo dan moet jij maar voor de schade opdragen en/of 100 euro per dag betalen totdat je dezelfde TV in goede staat terug kan geven.
Maar goed, het is Tweakers, een bedrijf wat ik en mijn broer beide respecteren en 100 euro als student zijnde is altijd fijn, dus m'n broer ondertekend het contract en stuurt het op... en dan nu de finale klap in de reactie van Tweakers: "Er waren in dit geval personen eerder met reageren, dus je kan helaas niet deelnemen.". En nog beter: Tweakers maakt bekend dat ze het ondertekende contract (door zowel Tweakers als m'n broer) zullen verwijderen en dat het daardoor niet meer zou gelden
. Zover ik weet is een contract gewoon een contract, maar goed, dit contract heeft geen enkele negatieve consequentie voor Tweakers als ze het niet nakomen, dus ze kunnen gewoon zoveel mogelijk mensen het laten ondertekenen...
Samenvatting: Je hebt een actie om een kans te hebben een email te krijgen om een kans te maken om een review te mogen schrijven. Hoe maak je je kans zo groot mogelijk? Door zo snel mogelijk blind een toegestuurd contract te ondertekenen. Dit komt me gewoon malicious over. En ja, ik ben een groot gelover in "never attribute to malice that which is adequately explained by incompetence", dus ja, heb gewoon geen woorden voor de incompetentie in dat geval van de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze actie.
Hierbij de volledige email conversatie, let op de soort taal wat mensen probeert te manipuleren om zo snel mogelijk te ondertekenen:
PS. Ik schrijf dit hier want dit zijn gewoon dingen die publiek bekend moeten zijn. Het is aan m'n broer om al dan niet nog verder met jullie in gesprek te gaan over het specifieke geval, maar gezien ik in het algemeen een stuk actiever ben op Tweakers.net wou ik ook gewoon publiek het geheel onder de aandacht te brengen.
---
Okay, laten we beginnen met het publieke deel: Tweakers heeft een testpaneel actie waar je de kans kunt winnen om een review te schrijven voor 100 euro (en dan ook nog enkel als cadeaubon en niet als geld). Dit is een stuk minder dan het Tweakers zelf zou kosten, dus dat is al dubieus genoeg, maar goed, dat was al welbekend.
Mijn broer deed aan de testpaneel-actie voor de LG televisie mee en vroeg mij gisteren om het contract na te lezen. Dit is een contract wat zaken stelt zoals "Tweakers is bevoegd om, indien omstandigheden daartoe aanleiding geven, deze gebruikersovereenkomst éénzijdig te wijzigen." en "Gebruiker is niet bevoegd om de gewonnen prijs binnen drie maanden na ontvangst te verkopen.". Met andere woorden, dit is niet een contract 'je hebt iets gewonnen' en meer een contract 'dit is een geweldig contract voor ons=Tweakers'. Laat je de TV per ongeluk vallen ofzo dan moet jij maar voor de schade opdragen en/of 100 euro per dag betalen totdat je dezelfde TV in goede staat terug kan geven.
Maar goed, het is Tweakers, een bedrijf wat ik en mijn broer beide respecteren en 100 euro als student zijnde is altijd fijn, dus m'n broer ondertekend het contract en stuurt het op... en dan nu de finale klap in de reactie van Tweakers: "Er waren in dit geval personen eerder met reageren, dus je kan helaas niet deelnemen.". En nog beter: Tweakers maakt bekend dat ze het ondertekende contract (door zowel Tweakers als m'n broer) zullen verwijderen en dat het daardoor niet meer zou gelden

Samenvatting: Je hebt een actie om een kans te hebben een email te krijgen om een kans te maken om een review te mogen schrijven. Hoe maak je je kans zo groot mogelijk? Door zo snel mogelijk blind een toegestuurd contract te ondertekenen. Dit komt me gewoon malicious over. En ja, ik ben een groot gelover in "never attribute to malice that which is adequately explained by incompetence", dus ja, heb gewoon geen woorden voor de incompetentie in dat geval van de mensen die verantwoordelijk zijn voor deze actie.
Hierbij de volledige email conversatie, let op de soort taal wat mensen probeert te manipuleren om zo snel mogelijk te ondertekenen:
quote: email van Tweakers rondom lunch (EMPHASIS MINE)Hi,
Vorige week heb je meegedaan met de LG testpanel poll. Ik heb denk ik leuk nieuws op deze woensdag, want bij deze wil ik je laten weten dat ik nog vier plekken over heb voor het testpanel. Vind je het leuk om hier aan deel te nemen? Stuur dan de bijgevoegde gebruikersovereenkomst ondertekend retour aan mij, doe dit uiterlijk voor morgen 5 augustus 10.00 uur. Let op: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Normaal krijg je langer de kans om een overeenkomst te ondertekenen, maar deze strakke deadline komt door het beperkt aantal plekken wat beschikbaar is.
Ik zie de overeenkomst graag tegemoet!
Met vriendelijke groet,
Z***
quote: Reactie van m'n broer (gister namiddag, lang voor de deadline dus)Beste Z***,
Wat apart dat er zo'n korte deadline is, ik snap niet wat dat te maken heeft met een beperkt aantal plekken. Ook vind ik het vreemd dat er dan nog gezegd wordt 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt', bedoelen jullie daarmee te zeggen dat er meer mensen zijn met deze deadline van morgen en ik mogelijk niet eens in de testpanel zit?
Ik was heel blij om mee te mogen doen met de testpanel maar met deze mail en de overeenkomst die ik heb ingevuld waarin jullie praktisch alles aan kunnen veranderen achteraf geeft het me toch allemaal een wat vreemd gevoel.
Met vriendelijke groet,
T***
Wat mij betreft zou de enigste juiste reactie hier geweest zijn dat Tweakers zou hebben gezegd: "We hebben niet genoeg TVs, dus we kunnen ons deel van de overeenkomst niet meer nakomen. Hier heb je desalniettemin de cadeaubon en nog iets extra's omdat je dus niet twee weken de TV kunt gebruiken" (vergelijk bijv. met overselling/overbooking en de gigantische compensaties die je typisch van hotels en luchtmaatschapijen krijgt als ze hun deel van de overeenkomst niet kunnen nakomen). En dan hebben we het nog niet eens gehad over het deel 'mensen onder druk een contract proberen te laten tekenen'. Voor dat laatste is mijn inziens de enigste juiste reactie de persoon die dat heeft bedacht te ontslaan (want dat is zo ver ik weet gewoon een legal liability). Dat kan gewoon echt niet.quote: Reactie van ZHi T***,
Dankjewel voor je mail.
Wie het eerste komt, wie het eerste maalt princiepe passen we alleen toe als er nog maar een beperkt aantal plekken beschikbaar zijn. Om deze te vullen mailen we altijd meer mensen, om te zorgen dat deze ook snel gevuld worden. In het verleden hebben we gemerkt dat mails soms niet goed aankomen of pas dagen later gelezen worden en wij moeten ons ook aan een deadline met de klant houden. In eerste instantie selecteren we het gewenst aantal deelnemers, deze mailen we om deel te nemen en als we dan geen reactie krijgen sturen we een grotere mail met dit princiepe.
Er waren in dit geval personen eerder met reageren, dus je kan helaas niet deelnemen. Ik kan je wel op de lijst zetten voor een andere actie. Uiteraard zal ik je overeenkomst verwijderen.
Met vriendelijke groet,
Z***
PS. Ik schrijf dit hier want dit zijn gewoon dingen die publiek bekend moeten zijn. Het is aan m'n broer om al dan niet nog verder met jullie in gesprek te gaan over het specifieke geval, maar gezien ik in het algemeen een stuk actiever ben op Tweakers.net wou ik ook gewoon publiek het geheel onder de aandacht te brengen.