Relatief simpel thuisnetwerk opzetten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 20:44
Beste Tweakers,

Ik ga binnenkort verhuizen en wil weer over op bekabeld internet. Ik heb het geluk dat er vanaf de meterkast een leiding met een cat 6 naar de werkkamer loopt, ik ben dus al een heel eind. Nu wil ik ook nog wat Wifi in de mix voor al het mobiele internet gebruik. Ik heb op dit moment nog internet via de kabel (ziggo) en in de komende jaren wordt er glasvezel aangelegd in de woonwijk.

Ik heb al een plannetje en ik vroeg mij af of ik het niet:
1. veel te duur maak.
2. het niet simpeler kan.

Het netwerk wat ik voor ogen heb gaat als volgt:
- Internet komt binnen in de Ziggo Connect box / KPN glasvezel doos. Die staat in bridgemodus in verbinding met een Netgear Nighthawk AC1900 voor al het wifi plezier.
- Nighthawk staat in verbinding met een Ubiquiti Switch zodat ik PoE door de muur/plafond naar boven kan sturen.
- In de werkkamer komt PoE binnen op het contact punt en geeft dat door aan deze mini-switch welke ik uitsplits naar 2 computers en in de toekomst mogelijk 1 tv.

Schematische weergave:
https://i.imgur.com/rbAJqM0.png

Mitsen-en-maren:
- Ik heb goede ervaringen met de Connectbox in bridge-modus zetten en dan alles regelen via de Nighthawk. Daarom lijkt het mij verstandig als die tussen de switch en de connectbox zit.
- Ik heb begrepen dat cat 6a al overkill is voor het netwerk, vandaar dat ik denk om alles in cat 6 te doen.
- Ik wil zelf de kabels knippen en termineren naar een stekkertje. Ik heb lees veel over UTP/FTP en Solid Core, ik moet toegeven daar nog wat onderzoek naar moet doen.

Ik wil in de toekomst misschien nog wat extra apparatuur van Ubiquiti ophangen, zoals beveiligingscamera's en/of videodeurbel. Vandaar dat ik nu alvast kies voor een PoE switch waar ik maar 1 van de 4 poorten van nodig heb.

Ik zou graag van jullie horen of ik het zo een beetje verstandig heb bedacht, of dat ik het echt anders aan moet pakken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je wilt het niet te duur maken maar wel overstappen naar Ubiquiti? Goed...

Is de wifi van je Nighthawk voldoende voor je woning? Zo niet dan zou ik écht overwegen om twee AP AC Lites of vergelijkbaar van Ubiquiti aan te hangen. Daarmee kun je je wifi centraal instellen, werkt netjes met je switch en je hebt toch al een controller draaien om je switch in te stellen lijkt me. (PoE kun je per PoE-poort aan/uit zetten).

Mijn advies? Nighthawk aan de kant, Ubiquiti UniFi Dream Machine (UDM) er tussen, die als controller én als AP kan functioneren. Desnoods kun je later nog een tweede AP er bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
Kabel niet direct afwerken op een stekker maar op een outlet, let op harde/zachte kern.
Verder zou ik inderdaad geen Nighthawk gebruiken maar 2 of meer accespoints zoals @sypie ook al zegt of wel de Nighthawk gebruiken als je die al hebt, WIFI daarop uitzetten en WIFI alleen via 2 accespoints, op iedere verdieping 1.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-10 19:26
Lijkt mij een prima netwerk.

CAT6 of CAT6A zal elkaar niet gek veel ontlopen. In woonhuizen zal doorgaans meer dan 33 meter kabel niet gered worden en is dus overal 10gbit mogelijk. Afhankelijk van de meerkosten zou je cat6a kunnen overwegen; bekabeling wordt niet snel opnieuw vervangen. Let wel op op het verschil van kabel met solide aders en flexibele kabel. De kabels met solide aders zijn bedoeld om door leidingen te trekken en dan af te monteren in een WCD. Deze soort kabels vinden herhaaldelijk buigen niet leuk. Kabels flexibele/stranded kern zijn juist voor het aansluiten van apparatuur aan en WCD. Deze kabel hebben niet zo probleem om te buigen; Aan dit soort kabel knijp je doorgaans dan ook UTP-stekkertjes.

Verder niet heel rare selectie aan apparatuur voor de geschetste situatie. Als je inderdaad het unify systeem in wil gaan, dan zou inderdaad een UDM die Nighthawk kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Cat6a en hoger is overkill in woningen daarmee ga je het onnodig moeilijk maken omdat het dikke/stugge kabels zijn om te trekken, Cat6 is prima ook voor de toekomst mocht er ooit 10 gbit overheen moeten kan dat gewoon, echter terugkijkend op het verleden gaat dat nog wel gigantisch lang duren voordat het noodzakelijk wordt deze hoge snelheden.

Anno 2021 kun je zelfs met 100 mbit het oude Cat5 (niet CAT5e) voldoen aan 95% in de huishoudens, alleen bij exotische laptop/desktop gebruik voldoet het niet, maar je TV en andere zaken worden niks sneller bij streamen bijvoorbeeld, sterker nog op 100 mbit is er nog voldoende bandbreedte over.

Let op dat je wel 100% koper neemt en blijf aub weg bij CCA troep.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 05-08-2021 12:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 20:44
sypie schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:28:
Je wilt het niet te duur maken maar wel overstappen naar Ubiquiti? Goed...

Is de wifi van je Nighthawk voldoende voor je woning? Zo niet dan zou ik écht overwegen om twee AP AC Lites of vergelijkbaar van Ubiquiti aan te hangen. Daarmee kun je je wifi centraal instellen, werkt netjes met je switch en je hebt toch al een controller draaien om je switch in te stellen lijkt me. (PoE kun je per PoE-poort aan/uit zetten).

Mijn advies? Nighthawk aan de kant, Ubiquiti UniFi Dream Machine (UDM) er tussen, die als controller én als AP kan functioneren. Desnoods kun je later nog een tweede AP er bij doen.
Ik zal me eens verdiepen in de UDM, ik heb op dit moment al de Nighthawk en heb daar goede ervaringen mee, maar ik woon op het moment gelijkvloers en de maximale afstand is een meter of 13 zonder muren in de weg. Als ik het goed begrijp stel je voor om de UDM beneden neer te zetten en 1 AP AC Lite boven, voor betere dekking.

Is die UDM is dan ook een Ubiquiti Controller? Ik heb namelijk geen controller op het moment (volgens mij is dat zo'n Cloud Key), heb ik die sowieso nodig als ik een switch en mini-switch wil gebruiken van Ubiquiti?
Ora et Labora schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:31:
Kabel niet direct afwerken op een stekker maar op een outlet, let op harde/zachte kern.
Verder zou ik inderdaad geen Nighthawk gebruiken maar 2 of meer accespoints zoals @sypie ook al zegt of wel de Nighthawk gebruiken als je die al hebt, WIFI daarop uitzetten en WIFI alleen via 2 accespoints, op iedere verdieping 1.
Met een outlet bedoel je zo'n contactdoos aan de muur toch? Dat was ik sowieso al van plan. Misschien dat ik zelfs alvast 2 kabels naar boven leg voor de toekomstbestendigheid.

Waarom zou ik de wifi op de Nighthawk uitzetten? Zijn die AC AP's zo veel beter dan wat ik nu heb? Ik heb weinig verstand van netwerken en ben over mijn wifi eigenlijk al jaren dik tevreden.
Groentjuh schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:45:
Lijkt mij een prima netwerk.

CAT6 of CAT6A zal elkaar niet gek veel ontlopen. In woonhuizen zal doorgaans meer dan 33 meter kabel niet gered worden en is dus overal 10gbit mogelijk. Afhankelijk van de meerkosten zou je cat6a kunnen overwegen; bekabeling wordt niet snel opnieuw vervangen. Let wel op op het verschil van kabel met solide aders en flexibele kabel. De kabels met solide aders zijn bedoeld om door leidingen te trekken en dan af te monteren in een WCD. Deze soort kabels vinden herhaaldelijk buigen niet leuk. Kabels flexibele/stranded kern zijn juist voor het aansluiten van apparatuur aan en WCD. Deze kabel hebben niet zo probleem om te buigen; Aan dit soort kabel knijp je doorgaans dan ook UTP-stekkertjes.

Verder niet heel rare selectie aan apparatuur voor de geschetste situatie. Als je inderdaad het unify systeem in wil gaan, dan zou inderdaad een UDM die Nighthawk kunnen vervangen.
Erg bedankt over je uitleg van solide en stranded kabels. Nu ik het zo lees klinkt het allemaal erg logisch natuurlijk. Zal ik ook een ander WCD nodig hebben voor solid tegenover stranded? Ik weet dat er nu een cat 6 in de muur zit maar heb geen idee wat voor soort kabel dat is.
mr_evil08 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:51:
Cat6a en hoger is overkill in woningen daarmee ga je het onnodig moeilijk maken omdat het dikke/stugge kabels zijn om te trekken, Cat6 is prima ook voor de toekomst mocht er ooit 10 gbit overheen moeten kan dat gewoon, echter terugkijkend op het verleden gaat dat nog wel gigantisch lang duren voordat het noodzakelijk wordt deze hoge snelheden.

Anno 2021 kun je zelfs met 100 mbit het oude Cat5 (niet CAT5e) voldoen aan 95% in de huishoudens, alleen bij exotische laptop/desktop gebruik voldoet het niet, maar je TV en andere zaken worden niks sneller bij streamen bijvoorbeeld, sterker nog op 100 mbit is er nog voldoende bandbreedte over.

Let op dat je wel 100% koper neemt en blijf aub weg bij CCA troep.
Ik had al het een en ander gevonden over het verschil tussen cat6 en cat6a, dat het verschil in een situatie zoals die van mij eigenlijk verwaarloosbaar is.

jouw advies over koper en cca, gaat dat ook op m.b.t solid en stranded waar Groentjuh het over heeft? Dus dat Solid altijd koper is en stranded altijd cca? Of kan je ook stranded koper hebben en solid cca?

Ik moet tegen jullie alle 4 zeggen dat ik het mega fijn vind dat jullie meedenken. Ik heb al flink zitten googelen maar door alle termen en afkortingen raak ik soms de weg even kwijt. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-10 19:26
Mozy schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:15:
Erg bedankt over je uitleg van solide en stranded kabels. Nu ik het zo lees klinkt het allemaal erg logisch natuurlijk. Zal ik ook een ander WCD nodig hebben voor solid tegenover stranded? Ik weet dat er nu een cat 6 in de muur zit maar heb geen idee wat voor soort kabel dat is.
Er zijn WCD/keystones voor zowel solid als stranded kabels. Net als er rj45 stekkers zijn die je op solid kabels kunt knijpen en die je op stranded kabels kunt knijpen. Zolang de juiste WCD/keystone/rj45 op bijpassende kabel wordt gezet/geknepen zal daar doorgaans een goed verbinding ontstaan. Wijk je daarvan af, dan is het mogelijk dat de verbinding tussen de WCD/keystone/rj45 niet(/slecht) werkt, waardoor er problemen optreden.

[...]

jouw advies over koper en cca, gaat dat ook op m.b.t solid en stranded waar Groentjuh het over heeft? Dus dat Solid altijd koper is en stranded altijd cca? Of kan je ook stranded koper hebben en solid cca?
Er zijn zowel solid en stranded kabel gemaakt met CCA. Je wilt in dit geval echt gewoon 100% koper in de kabels! Koper is duur en dus zijn er fabrikanten ook goedkopere alternatieven gaan maken. Dit zijn dus CCA. Hierbij wordt behalve koper ook goedkoper aluminium gebruikt. Zeker als je PoE gaat doen, heb je echt 100% koper nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
[...]

Waarom zou ik de wifi op de Nighthawk uitzetten? Zijn die AC AP's zo veel beter dan wat ik nu heb? Ik heb weinig verstand van netwerken en ben over mijn wifi eigenlijk al jaren dik tevreden.
Je WIFI hard uitzenden is 1 maar goed ontvangen is 2. Apparatuur welke met WIFI verbonden is moet er ook mee kunnen omgaan.

Als iemand dicht bij jouw oor aan het schreeuwen is, is dat lastig te verstaan. Zo ook met WIFI.
2 accespoints die iets minder hard zenden, werkt daarom beter, zeker als het een verdieping betreft.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1