Logitech muis fout: rechtermuisknopmenu via linkermuisknop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:51
Mijn vraag
Mijn Logitech muis, een heel standaard ding dat bij mijn bedrade usb K120 toetsenbord en muis setje dat ik al jaren heb hoort, doet de laatste dagen nogal maf onder Windows. Hij laat om de haverklap het rechtermuisknopmenu zien, terwijl ik met de linkermuisknop iets aanklik :?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Gigabyte GA-Z68X-UD4-B3 moederbord met daarin een Intel Core i7 3770. Ik heb recent geen driver updates doorgevoerd, tenzij ze automatisch binnen zijn gekomen via Windows Update.

Mijn Windows 10 Pro heeft build nummer 20H2.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Ik heb al bij de muis instellingen van Windows 10 gekeken, maar daar kom ik niets vreemds tegen.
Aan de instellingen heb ik ook niet zitten rommelen. Het probleem trad ineens op.

Als ik een vaag probleem tegen kom waarvan ik me afvraag of de oorzaak er van hardwarematig of softwarematig van aard is wissel ik altijd even snel van OS via mijn Ventoy stickje. Ik type dit nu vanuit een Linux Mint Cinnamon live iso sessie en daarmee gedraagt mijn muis zich volkomen normaal.

Update:
Ik heb opnieuw opgestart in Windows 10, vervolgens de muisstekker in een andere usb poort gedrukt en daarna floepte mijn linkerbeeldscherm ineens uit :?

Ook als in de editor van tweakers.net iets aanklik: de klik wordt soms geregistreerd als een dubbelklik :?

Ik word hier een beetje gestoord van. Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 05-08-2021 11:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-09 17:24

DataGhost

iPL dev

Als hij onder Mint normaal blijft werken de komende $hoeveelheid_tijd_dat_het_normaal_duurt, dan is het dus niet hardwarematig. Het rechtermuisknopmenu kan ook van je toetsenbord komen, de toets tussen de rechter windowstoets en rechter control. Dat zou je ook onder Mint moeten zien als het hardwarematig was, maar ik zeg het vooral om aan te geven dat er minimaal twee manieren zijn waarop je dat menu te zien kan krijgen. Het kan dus zomaar zo zijn dat je iets op de achtergrond hebt draaien wat ofwel de rechtermuisknop ofwel die menuknop virtueel indrukt. Dat kan zoiets simpels zijn als je muis- en/of toetsenbordsoftware waarin je toetsen/knoppen kan remappen, iets als AutoHotKey of AutoIt, of simpelweg malware. Alleen voor malware is het niet heel interessant om zoiets als dit te doen, dus dat is niet heel waarschijnlijk.

Probeer of het in veilige modus nog steeds gebeurt. Daarna kan je proberen een voor een je opstartprogramma's uit te schakelen om te zien of het probleem daarmee weggaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:51
Het monitorprobleem is inmiddels opgelost door een herstart van de pc.

Het lijkt alsof er iets kort sloot door de verwisseling van de muisstekker. Kan het zijn dat ik mijn toetsenbord en muis setje moet gaan vervangen? Ik heb nog wel een draadloos setje liggen.

Update:
Ik heb nu mijn draadloze Logitech K200 setje aangesloten. Deze was eigenlijk van mijn HTPC die ik recent heb vervangen door een Apple TV. Ik vind de muis hiervan echter veel minder prettig in de hand liggen dan mijn K120 setje.

Update 2:
Een dag later met de K200 set die nergens last van heeft. Blijkbaar was het dan toch de hardware die niet goed meer is?

Ik bewaar mijn K120 setje wel, die kan ik nog wel voor andere doeleinden gebruiken.

[ Voor 49% gewijzigd door Uruk-Hai op 06-08-2021 09:57 . Reden: Dag later met andere toetsenbord en muis set ]