Bedraad internet veel trager dan pakket van KPN

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemped2
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-04 13:28
Hallo,

Ik woon in een gebouw met 5 appartementen. Hier delen wij een KPN abonnement, alhoewel de meeste hun eigen hotspot gebruiken. De wifi vanuit de modem naar mijn appartement was zo onbruikbaar traag dat ik een router boven mijn deur heb geïnstalleerd met bekabeling naar een switch in mijn woonkamer.

De wifi verbinding met deze router is rond de 11Mbps, bekabeld via de switch heb ik geluk als ik 13Mbps haal op speedtest. Dus contact gehad met KPN die zeggen dat wij een 50Mb/s pakket hebben. Op dit adres is trouwens alleen maar ADSL beschikbaar, geen kabel of glasvezel.

Als ik op de modem inlog geeft hij aan 16Mb/s download snelheid te hebben en 0.9Mb/s upload. KPN gaf aan dat ze niks mis zagen met de modem. Om een monteur langs te laten komen moet de huurbaas dat zelf doen, Is er iets dat ik ondertussen kan doen om het op te lossen?

De modem is een Experia Box V8
https://imgur.com/a/BdslCYq

[ Voor 3% gewijzigd door kemped2 op 05-08-2021 11:17 ]

Beste antwoord (via kemped2 op 05-08-2021 12:26)

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:44
ADSL biedt geen garantie voor de snelheid, als je 50Mbit abonnement hebt, betekent helaas nog niet dat je ook 50Mbit krijgt net als glasvezel of kabel. E.e.a. is afhankelijk van de afstand tot de centrale.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
Hoe is het modem nu verbonden naar je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemped2
Lelletje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:06:
Hoe is het modem nu verbonden naar je router?
Bekabeld

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
ADSL biedt geen garantie voor de snelheid, als je 50Mbit abonnement hebt, betekent helaas nog niet dat je ook 50Mbit krijgt net als glasvezel of kabel. E.e.a. is afhankelijk van de afstand tot de centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 09:34

nexhil

BAM!

edit: ^ wat hij zegt.

Klinkt als een ADSL aanlsuiting die te ver van de centrale zit.
Je pakket is inderdaad MAX 50 MB/s, de techniek haalt dat alleen niet.

Als ik op mijn adres ook ADSL zou nemen, dan moet ik hetzelfde abonnement als jou aanschaffen maar ik krijg dan maar 8 Mbit :X

[ Voor 43% gewijzigd door nexhil op 05-08-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05 13:39
Vul hier eens je postcode en huisnummer in. Wat is de maximale snelheid die wordt aangegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kemped2
faraga schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:13:
Vul hier eens je postcode en huisnummer in. Wat is de maximale snelheid die wordt aangegeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cBfEML7JKq4BagwQsSb6N5HQA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WKet0Y28TEu76gYm13hJyXFb.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door kemped2 op 05-08-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jullie delen één abonnement? Is het echt een appartement, of is het een studentenkamer?

Heb je je eigen modem (experiabox) of is er eentje ergens in de hal waar jullie allemaal op aangesloten zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57

Tazzios

..

kemped2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:03:
..
Als ik op de modem inlog geeft hij aan 16Mb/s download snelheid te hebben en 0.9Mb/s upload. KPN gaf aan dat ze niks mis zagen met de modem. Om een monteur langs te laten komen moet de huurbaas dat zelf doen, Is er iets dat ik ondertussen kan doen om het op te lossen?
Er valt niets op te lossen het modem heeft een snelheid van 16Mb/s dat je met een speedtest uitkomt op 13 kan door een andere gebruiker komen en wat overhead. Blijkbaar is de koper lijn te slecht om 50 te halen.
Je kan hoog uit bij KPN om de Buitengebied uitbreiding. Een nieuwere versie van de experiabox helpt mogelijk ook iets.

Indien echt appartementen zijn met een eigen huisnummer is deze wijze sowieso illegaal. Elk huishouden dient dan een eigen nuts aansluiting te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Tazzios op 05-08-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemped2
Bedankt allen, weer iets nieuws geleerd over ADSL. De enige mogelijkheid is dus zorgen dat de huurbaas een 200Mb abonnement afsluit, dit is het hoogst mogelijk via KPN.

En dit zijn inderdaad appartementen met een eigen huisnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:36

servies

Veni Vidi Servici

kemped2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:06:
Bedankt allen, weer iets nieuws geleerd over ADSL. De enige mogelijkheid is dus zorgen dat de huurbaas een 200Mb abonnement afsluit, dit is het hoogst mogelijk via KPN.
Nee, die huisbaas moet een glasvezel verbinding aanvragen. dat DSL moet je helemaal vergeten wanneer glasvezel mogelijk is...
Als jij een eigen huisnummer hebt kun je ook een eigen aansluiting aanvragen... Dus er klopt iets niet, zoals @Tazzios ook al opmerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:34

Coach4All

I'm a Coach 4 All

kemped2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:06:

Als je een eigen huisnummer hebt, gewoon een eigen DSL aansluiting aanvragen. Ook geen last meer van veelgebruikers op hetzelfde modem.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als je 196 Mbit/s beschikbaar hebt in fourstack dan moet je echt wel 50 v.d. 50Mbit krijgen als je een 50Mbit abonnement hebt. Je hebt waarschijnlijk een te lange niet ronde kabel tussen je modem en je ISRA-punt zitten. Deze verkorten en een dag of twee wachten zal dit probleem oplossen en je snelheid weer verhogen tot 50Mbit.

Als je KPN belt zullen zij je ook kunnen vertellen en je hiermee helpen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
kemped2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:03:
Hallo,

Ik woon in een gebouw met 5 appartementen. Hier delen wij een KPN abonnement, alhoewel de meeste hun eigen hotspot gebruiken. De wifi vanuit de modem naar mijn appartement was zo onbruikbaar traag dat ik een router boven mijn deur heb geïnstalleerd met bekabeling naar een switch in mijn woonkamer.

De wifi verbinding met deze router is rond de 11Mbps, bekabeld via de switch heb ik geluk als ik 13Mbps haal op speedtest. Dus contact gehad met KPN die zeggen dat wij een 50Mb/s pakket hebben. Op dit adres is trouwens alleen maar ADSL beschikbaar, geen kabel of glasvezel.

De modem is een Experia Box V8
https://imgur.com/a/BdslCYq
En als je rechstreeks test met je laptop op de Experia-Box?
Hoe is KPN op het ISRA aangesloten? Lange kabel? Ronde kabel? Slechte kabel?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemped2
Ora et Labora schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

En als je rechstreeks test met je laptop op de Experia-Box?
Hoe is KPN op het ISRA aangesloten? Lange kabel? Ronde kabel? Slechte kabel?
Direct op modem is geen verbetering. Geen idee wat een ISRA is maar de UTP-kabel loopt vanuit de modem naar dit klein kastje in de meterkast. Ziet er niet heel goed uit moet ik eerlijk bekennen.

https://imgur.com/a/sUNv54Y

[ Voor 14% gewijzigd door kemped2 op 05-08-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
kemped2 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Direct op modem is geen verbetering. Geen idee wat een ISRA is maar de UTP-kabel loopt vanuit de modem naar dit klein kastje in de meterkast. Ziet er niet heel goed uit moet ik eerlijk bekennen.

https://imgur.com/a/sUNv54Y
Inderdaad...
Heb je de mogelijkheid om dat stekkertje uit dat kastje te halen waar je de pijl bij hebt, en dat stekkertje rechstreeks in de ExperiaBox te doen? Dat kastje is alleen maar een doorgeefluik op deze manier.
Eigenlijk mag de kabel niet langer zijn dan 1 meter voor een optimaal resultaat.
Je kunt ook een nieuwe ronde kabel pakken, kabels doggen in dezelfde aansluiting als waar de huidige kabel in zit op het ISRA, kan met een pinpas bijvoorbeeld en de andere kant een RJ11 en die in de modem, maar zo kort mogelijk op het ISRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemped2
Ora et Labora schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Inderdaad...
Heb je de mogelijkheid om dat stekkertje uit dat kastje te halen waar je de pijl bij hebt, en dat stekkertje rechstreeks in de ExperiaBox te doen? Dat kastje is alleen maar een doorgeefluik op deze manier.
Eigenlijk mag de kabel niet langer zijn dan 1 meter voor een optimaal resultaat.
Je kunt ook een nieuwe ronde kabel pakken, kabels doggen in dezelfde aansluiting als waar de huidige kabel in zit op het ISRA, kan met een pinpas bijvoorbeeld en de andere kant een RJ11 en die in de modem, maar zo kort mogelijk op het ISRA.
Gaat de kabel helaas niet halen. Is het een betere optie om gewoon een monteur langs te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57

Tazzios

..

@Ora et Labora Ik krijg de indruk dat het juist andersom is.

Op grijze blok lijkt het ISRA punte te zijn voor meerdere huishoudens. Dat leid ik af uit de dikke blauwe kabel die er van onder naar toe loopt en de tekst dat alleen PTT er aan mag zitten.

Dus:
KPNlijnen>ISRA blok huishoudens>kastje links onder.
@TS klopt dit? en hoelang is de kabel vervolgens nog naar het modem?

@TS gezien er nog PTT op staat wil KPN dit misschien ook moderniseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Tazzios op 05-08-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemped2
Uit jullie reacties kan ik uithalen dat ik hier zelf niet veel aan kan doen(of durf te doen). Ga dus een mail naar mijn huisbaas sturen en hopen dat er iets van komt. Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Tazzios schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:45:
@Ora et Labora Ik krijg de indruk dat het juist andersom is.

Op grijze blok lijkt het ISRA punte te zijn voor meerdere huishoudens. Dat leid ik af uit de dikke blauwe kabel die er van onder naar toe loopt en de tekst dat alleen PTT er aan mag zitten.

Dus:
KPNlijnen>ISRA blok huishoudens>kastje links onder.
@TS klopt dit? en hoelang is de kabel vervolgens nog naar het modem?

@TS gezien er nog PTT op staat wil KPN dit misschien ook moderniseren.
Er komen meerdere aderparen binnen op het Isra, inderdaad meerdere huishoudens.
Op 1 dikader is de DSL verbinding actief. Vanaf daar gaat er een kabeltje naar dat kastje en vanaf daar naar de modem.
Aan de blauwe kabel mag je niet zitten echter KPN levert diensten tot en met het ISRA, daarna moet een gebruiker het zelf doen officieel. Aansluiten op het ISRA is daarom gewoon toegestaan.

Zo moeilijk is het echt niet @kemped2 Je kijkt naar welke Dikader (aansluiting op het ISRA) de huidige kabel gaat, haalt deze eruit, kun je er gewoon uittrekken, koopt een nieuwe kabel bij de Gamma met RJ11 connectoren, knipt 1 kant af en stript de buitenmantel eraf. Dan dit aderpaar aansluiten op dezelfde aansluiting, kabels kun je er met een pinpas indrukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:50
servies schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:19:
[...]

Nee, die huisbaas moet een glasvezel verbinding aanvragen. dat DSL moet je helemaal vergeten wanneer glasvezel mogelijk is...
Dat is dus niet beschikbaar zoals ook al is aangegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:36

servies

Veni Vidi Servici

Shinji schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 07:30:
[...]

Dat is dus niet beschikbaar zoals ook al is aangegeven...
Op het moment van schrijven gaf de "Actuele beschikbaarheid" aan dat glasvezel verkrijgbaar was...
Maar omdat hij een eigen huisnummer heeft moet hij zelf een aansluiting aanvragen. Als dat dan niet mogelijk is dan is er een hele vreemde situatie daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:26

Illusion

(the art of)

Bel kpn en vraag eens om een nieuw modem. Die V8 is antiek en zit nog op ADSL, terwijl je volgens fourstack ook VDSL hebt..
je moet die 50mbit makkelijk kunnen halen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:58
Illusion schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:23:
Bel kpn en vraag eens om een nieuw modem. Die V8 is antiek en zit nog op ADSL, terwijl je volgens fourstack ook VDSL hebt..
je moet die 50mbit makkelijk kunnen halen.
V8 kan prima vdsl en vvdsl doen.

[ Voor 81% gewijzigd door gjtm op 07-08-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:26

Illusion

(the art of)

gjtm schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:34:
[...]

V8 kan prima vdsl en vvdsl doen.
Maar de screenshot laat zien dat hij op 992.5 intraint. En dat is adsl.
Dat is niet in overeenstemming met de fourstack.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
Kun je ook een screenshot van de "wan" statistieken maken, daaruit is mischien te halen waardoor het niet op een hogere snelheid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Illusion schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

Dat maakt natuurlijk geen drop uit, het moet in overeenstemming met zijn contract zijn en als hij 50Mbit down haalt met ADSL is dat vanuit KPN prima. Dat het modem uberhaupt laag intraint is met deze bedrading niet gek te noemen.

@kemped2 hoe lang is de bekabelde afstand tussen je modem in dat ISRA (die waar die blauwe kabel vanuit onder in gaat)?

Ik verwacht hier gewoon gebreken tussen modem en ISRA en daardoor een lagere snelheid, verbeteren bekabeling en een DSLAM reset moet het mee goed komen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:58
Illusion schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

Fourstack geeft aan wat haalbaar is, niet wat de klant nu afneemt. Er lijkt nu inderdaad adsl geleverd te worden, dat komt uit de centrale, terwijl de straatkast geugprade is naar een actieve kast. Huisjesmel... eh verhuurder zal er wel een brief over hebben ontvangen, maar genegeerd want gedoe. Dan blijf je op adsl zitten totdat je belt en aangeeft omgezet te willen worden.

[ Voor 24% gewijzigd door gjtm op 07-08-2021 15:15 ]

Pagina: 1