Maasluip schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:32:
Een volwaardig alternatief voor een laptop is het eigenlijk nooit want er zit geen toetsenbord aan. Tikken op een scherm is toch wat anders dan op een toetsenbord, ik daag je uit om dat even snel te kunnen.
Dus ook als je onderweg bent is het altijd behelpen. Een laptop klap je uit, zet je op een tafeltje of zelfs op je schoot en je begint te werken. Wil je met een iPad dezelfde functionaliteit en gemak hebben moet je er al een toetsenbord aan koppelen en de iPad blijft natuurlijk niet uit zichzelf staan, dus daar moet ook een standaard bij.
Een tablet is zeker handiger als je bijvoorbeeld op de bank hangt en even casual wat wil opzoeken of een spelletje wil spelen, en in bepaalde toepassingen kan het een beter alternatief zijn (dan denk ik aan klantenbezoek waar je niet zit om iets af te spreken, denk aan meteropnemer of schadeexpert), maar dat maakt het nog niet een volwaardig alternatief.
Ik denk dan ook dat het originele standpunt, iPad als laptop vervanger, wat te zwart-wit is. De laptop is vaak voort gekomen uit een behoefte aan flexibiliteit, eenvoudig op elke locatie kunnen werken en toegang hebben tot je data. Voor een deel van de gebruikers betekent dat overal de computer open kunnen klappen en enorme documenten kunnen tikken, voor een ander deel betekent het simpelweg de computer af en toe van het bureau te kunnen halen om in een vergadering even wat op te zoeken of te delen.
Het zijn verschillende use cases waarbij de ene gebruiker de behoefte heeft aan een volwaardige desktopvervanger terwijl de ander gewoon mobiel toegang wilt hebben tot z'n gegevens en het echte werk toch wel achter z'n bureau doet met vast toetsenbord, muis en scherm.
En wat we nu zien is dat er een groter assortiment aan apparaten is die in laatste use case kan voorzien doordat de hardware krachtiger is geworden. En dat kan een iPad (pro) zijn maar voor anderen kan dat een Surface Pro/Book zijn of een ander type tablet.
Voor mij als IT engineer zou een krachtige Windows tablet perfect werken en mijn laptop kunnen vervangen. Toegang tot alle software die ik nu ook gebruik maar een veel betere mobiliteit als ik een vergadering bijwoon, even bij een collega langs loop of als we wat met een virtuele pen en extern scherm willen brainstormen. Ik type dan wel op een virtueel toetsenbord of met een klein bluetooth toetsenbordje als ik mobiel ben, op mijn werkplek gaat hij toch in het docking station.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N