Gaat de iPad ooit een laptop vervanger worden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-05 18:51
Denk je dat de iPad een volwaardig alternatief kan worden in de toekomst voor de laptop? Of vind je dat dit al zo is? Ben je zelf al overgestapt, of heb je het geprobeerd maar is het tegengevallen?

Ik bedoel met dit topic overigens niet de discussie over wat Apple zelf wel/niet heeft gesuggereerd in het verleden.
Er zijn mensen die overgegaan zijn naar de iPad en hun computer de deur uit gedaan hebben, of waar de oude MacBook nu in een lade ligt te verstoffen. Op YouTube heb ik ook wel iemand gevolgd die rasberri pi (die hij mobiel heeft gemaakt en headless draait) als een soort extensie van zijn iPad Pro gebruikt. (Vraag is of je dat nog wel "vervangen" kunt noemen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:57
Een van onze klanten heeft zowat het volledige middle management een iPad Pro gegeven, vervanging voor laptop. Gaat om zo'n 50 personen, en meesten zijn er gelukkig mee.
Dus ja, het kan prima mits je voorzieningen treft voor docking in bureauopstelling/thuiswerk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
De laptop en de manier dat we met computers werken is inmiddels ook wel weer een tijd lang het zelfde. Ik vind het dan wel leuk als ontwikkelaars een andere insteek neerzetten. 

Ik heb er zelf ook wel eens over gedacht of ik zou kunnen overstappen, maar ik ga dan wel dingen missen die ik nodig heb en andere zaken worden er slechter op. Terwijl de voordelen maar heel karig voor me zijn (en al helemaal sinds de M1 MacBooks).

Voor bepaalde doelgroepen zal de iPad denk ik voldoende zijn en voor hun gebruik is het vast een goede vervanger. En voor sommige usecases is het wellicht nog een verbetering ook (grafisch ontwerp bijv.)

Ik weet niet of het voor mij ooit een vervanger kan gaan worden in de toekomst. Ik denk dat sommige dingen die ik wil ook niet passen in Apple’s filosofie achter IOS/iPadOS .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou 'niet meer zonder' mijn iPad pro kunnen. Maar niet als enige apparaat. Puur voor opzoeken en aantekeningen maken tijdens vergaderingen etc: helemaal prima.

Afhankelijk van het soort werk en of je ook buiten kantoorlocaties meer dan een mailtje moet typen in de rugklachten-stand.

Ik zou op kantoor en thuis en bij de klant een goede docking + grote scherm(en) + toetsenbord + muis nodig hebben om effectief te kunnen werken. Dan nog is er geen vervanger voor full blown Excel.exe met macro's en al. Hier vloeken in de kerk, maar alleen een Surface Pro ligt voor mij meer voor de hand.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:05

Aiii

何これ

De laatste keer dat ik een laptop had was 2012.

Het eerste probleem is dat niet iedereen een laptop hetzelfde gebruikt. Een laptop is nog nooit een goede desktopvervanger geweest, en is ook nog nooit een goed couchdevice geweest. De grote fout die iedereen maakt is denken dat een iPad een laptop moet zijn om een laptopvervanger te zijn. Dat is niet zo, een iPad moet een iPad blijven en dat heel goed doen. Dat er een toetsenbord en trackpad aan gehangen kan worden veranderd dat niet. Die twee hebben zijn doel in het iPad ecosysteem, maar dat is niet het doel om dan maar een MacBook te worden. MacBook's bestaan al voor de mensen die dat graag willen.

Nee, laat mij maar lekker een iPad hebben als couch device, soms met toetsenbord als dat nodig is, soms lekker los in de hand, dan heb ik verder geen laptop nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Laatst online: 13:57

Flipm0de

geen

Ik download heel af en toe nog wel eens een torrentje. Dat kan helaas niet op iOS of iPadOs.

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:22
Ik gebruik m'n iPad/Macbook 50/50 en de enige reden dat ik MacOS nog wil gebruiken is de brakke externe monitor support bij een iPad.

Als dat ooit opgelost wordt in iPadOS dan ben ik om.. Wat ik mis is:

- een app pinnen op mijn iPad scherm, en een andere op externe scherm
- 1 app over 2 schermen gebruiken (dit kunnen sommige apps)
- Losse resolutie op het externe scherm (dus niet het 'vierkantje' wat je nu krijgt).

Er zijn weinig scenarios waar ik echt nog mijn MacBook ECHT nodig heb bij mijn werk (Systeem Engineer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 22:42
Flipm0de schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:56:
Ik download heel af en toe nog wel eens een torrentje. Dat kan helaas niet op iOS of iPadOs.
Koppelen aan je Synology Diskstation en het gaat prima, ook op de Ipad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Als dat je enige argument is dan kom je daar vast ook wel overheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Laatst online: 13:57

Flipm0de

geen

418O2 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 00:41:
[...]

Als dat je enige argument is dan kom je daar vast ook wel overheen
hoe dan?

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Ik heb ze nooit uitgeprobeerd maar er bestaan torrent clients die online via de browser werken.

https://www.google.nl/amp...ith-your-web-browser/amp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een volwaardig alternatief voor een laptop is het eigenlijk nooit want er zit geen toetsenbord aan. Tikken op een scherm is toch wat anders dan op een toetsenbord, ik daag je uit om dat even snel te kunnen.
Dus ook als je onderweg bent is het altijd behelpen. Een laptop klap je uit, zet je op een tafeltje of zelfs op je schoot en je begint te werken. Wil je met een iPad dezelfde functionaliteit en gemak hebben moet je er al een toetsenbord aan koppelen en de iPad blijft natuurlijk niet uit zichzelf staan, dus daar moet ook een standaard bij.
Een tablet is zeker handiger als je bijvoorbeeld op de bank hangt en even casual wat wil opzoeken of een spelletje wil spelen, en in bepaalde toepassingen kan het een beter alternatief zijn (dan denk ik aan klantenbezoek waar je niet zit om iets af te spreken, denk aan meteropnemer of schadeexpert), maar dat maakt het nog niet een volwaardig alternatief.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Het kan niet natively op de iPad, daar heb je groot gelijk in.

Maar toch doe ik al mijn torrenting via mijn iPad, daarvoor draait er qBittorrent op mijn thuisserver met een webinterface. Torrentje downloaden, of magnetlink droppen doe ik daarmee allemaal op de iPad. Net als het file management op de server, de server beheren (via SSH), etc.

Maar sure, dat vergt dan inderdaad wel een thuisserver in eender welke vorm (Raspberry Pi, een NAS, of een Mini-PC, bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Maasluip schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:32:
Een volwaardig alternatief voor een laptop is het eigenlijk nooit want er zit geen toetsenbord aan. Tikken op een scherm is toch wat anders dan op een toetsenbord, ik daag je uit om dat even snel te kunnen.
Dus ook als je onderweg bent is het altijd behelpen. Een laptop klap je uit, zet je op een tafeltje of zelfs op je schoot en je begint te werken. Wil je met een iPad dezelfde functionaliteit en gemak hebben moet je er al een toetsenbord aan koppelen en de iPad blijft natuurlijk niet uit zichzelf staan, dus daar moet ook een standaard bij.
Dit argument snap ik niet helemaal als ik eerlijk ben. Dit soort accessoires zijn er toch gewoon voor de iPad zodat je hem op je tafeltje en op je schoot gewoon kan gebruiken? Net zo makkelijk als een laptop, toch? Dat lijkt mij nu geen bijzonder uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrimusIP
Aiii schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:06:
[...]

Het kan niet natively op de iPad, daar heb je groot gelijk in.

Maar toch doe ik al mijn torrenting via mijn iPad, daarvoor draait er qBittorrent op mijn thuisserver met een webinterface. Torrentje downloaden, of magnetlink droppen doe ik daarmee allemaal op de iPad. Net als het file management op de server, de server beheren (via SSH), etc.

Maar sure, dat vergt dan inderdaad wel een thuisserver in eender welke vorm (Raspberry Pi, een NAS, of een Mini-PC, bijvoorbeeld)
Maar strikt genomen ben je dan de iPad als een remote terminal aan het gebruiken en vervang je er een computer niet mee. Ik vind het wel een mooie werkbare oplossing trouwens, maar laat tegelijk ook de beperkingen die een iPad heeft zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

PrimusIP schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:18:
[...]

Maar strikt genomen ben je dan de iPad als een remote terminal aan het gebruiken en vervang je er een computer niet mee. Ik vind het wel een mooie werkbare oplossing trouwens, maar laat tegelijk ook de beperkingen die een iPad heeft zien.
Ja, maar tegelijkertijd zeg ik dat een laptop ook beperkingen heeft. Daarom dat ik in mijn eerdere post ook al zei dat een laptop ook geen volwaardige desktopvervanger is. Die thuisserver zou ik bij een laptop bijvoorbeeld ook gebruiken, een laptop zet ik immers ook niet in als Plex server, als netwerkschijf, als pi-hole etc.

Maar dat is wat ik bij mijn eerdere post al zei, het is afhankelijk van je gebruik. Ik denk dat voor veel mensen een iPad wel degelijk hun enige computer kan zijn, je kan immers alle basistaken zonder problemen uitvoeren. Je kan interneten, media consumeren, tekstverwerken, spelletjes spelen, etc. Dat is voor veel mensen het enige wat ze op een computer doen, zeker als we het hebben over de wat oudere generaties, bovendien vind ik dat voor die groep sowieso geldt dat een iPad een betere computer is dan een echte computer in die zin dat een iPad vele malen gebruiksvriendelijker is voor de digibeet. Mijn moeder van 74 kan met een gewone computer echt niet overweg, zelfs niet na een specifieke cursus gevolgd te hebben. Maar met de iPad die ik haar ooit gekocht heb was het na wat basale instructie geen probleem. De drempel is veel lager (zeker als ze ook een mobiele telefoon hebben, uiteraard).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomisma
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-08-2021
Wat is er eigenlijk mis met laptops dat ze vervangen moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Voor mij is de laptop vervanger de Surface geweest, toch een Windows OS en toch mobiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Nomisma schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:29:
Wat is er eigenlijk mis met laptops dat ze vervangen moeten worden?
Voor mij niets. Er zijn geen dingen die ik wil en niet met mijn MacBook kan en wel met een ipad zou kunnen, afgezien van er met een pencil op kunnen schrijven. En ik zou willen dat iPad app makers niet kunnen kiezen hun app niet voor Macs aan te bieden.
Andersom zijn er diverse dingen die ik op mijn laptop kan doen en niet of slechter op een ipad.

[ Voor 13% gewijzigd door PrimusIP op 06-08-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een tablet is zeker handiger als je bijvoorbeeld op de bank hangt en even casual wat wil opzoeken of een spelletje wil spelen, en in bepaalde toepassingen kan het een beter alternatief zijn (dan denk ik aan klantenbezoek waar je niet zit om iets af te spreken, denk aan meteropnemer of schadeexpert), maar dat maakt het nog niet een volwaardig alternatief.
Ik denk dan ook dat het originele standpunt, iPad als laptop vervanger, wat te zwart-wit is. De laptop is vaak voort gekomen uit een behoefte aan flexibiliteit, eenvoudig op elke locatie kunnen werken en toegang hebben tot je data. Voor een deel van de gebruikers betekent dat overal de computer open kunnen klappen en enorme documenten kunnen tikken, voor een ander deel betekent het simpelweg de computer af en toe van het bureau te kunnen halen om in een vergadering even wat op te zoeken of te delen.

Het zijn verschillende use cases waarbij de ene gebruiker de behoefte heeft aan een volwaardige desktopvervanger terwijl de ander gewoon mobiel toegang wilt hebben tot z'n gegevens en het echte werk toch wel achter z'n bureau doet met vast toetsenbord, muis en scherm.

En wat we nu zien is dat er een groter assortiment aan apparaten is die in laatste use case kan voorzien doordat de hardware krachtiger is geworden. En dat kan een iPad (pro) zijn maar voor anderen kan dat een Surface Pro/Book zijn of een ander type tablet.

Voor mij als IT engineer zou een krachtige Windows tablet perfect werken en mijn laptop kunnen vervangen. Toegang tot alle software die ik nu ook gebruik maar een veel betere mobiliteit als ik een vergadering bijwoon, even bij een collega langs loop of als we wat met een virtuele pen en extern scherm willen brainstormen. Ik type dan wel op een virtueel toetsenbord of met een klein bluetooth toetsenbordje als ik mobiel ben, op mijn werkplek gaat hij toch in het docking station.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met de verwachtingen van 14-16" iPadPro, kan het zeker een vervanging worden. Hoes met toetsenbord is ook veel gebruikt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Een volwaardig alternatief voor een laptop is het eigenlijk nooit want er zit geen toetsenbord aan.
Dat is echt de minste beperking. Koop voor €100 een Logitech toetsenbord en je hebt zowel toetsenbord als stand opgelost.

De échte beperking zit in het multitasken. Als ik meerdere excel sheets open wil zetten dan kan iPadOS dat niet. Hetzelfde met meerdere tekst bestanden. iPadOS is té beperkt in het gebruik van meerdere dingen tegelijk.

Ik heb het serieus geprobeerd. Het is heerlijk om met een iPad op de bank te kunnen werken maar zodra je iets wil doen wat meerdere schermen van dezelfde applicatie vereist ga je gewoon nat. Meerdere plaatjes met elkaar vergelijken? Kan niet. Meerdere excel sheets? Kan niet. Copy/pasten van de ene naar de andere applicatie is behoorlijk beperkt.

Al met al zijn het overkomenlijke problemen. Het is een keuze van Apple om dit niet mogelijk te maken en als ze die keuze veranderen is er, voor mij, echt geen beperking meer. Maar zolang dat niet zo is blijf ik lekker bij mijn Surface (en zodra dat wel zo is zit je met een fatsoenlijk scherm nogsteeds op twee keer de prijs van een Surface en blijft het dus niet echt interessant...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Het is niet de vraag of een iPad (tablet) of een laptop. Ze kunnen beiden naast elkaar, inclusief de desktop PC, allemaal prima met elkaar leven. Elk apparaat heeft z'n eigen toepassingsgebied en voor- en nadelen.

Voor mij is de iPad (met cellulair om ook te kunnen bellen) eerder een vervanger van de smartphone, die ik overigens niet heb. Dat gepriegel op zo'n klein schermpje heb ik nooit aan kunnen wennen.

[ Voor 31% gewijzigd door JukeboxBill op 06-08-2021 18:15 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

Croga schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:46:
[...]

De échte beperking zit in het multitasken. Als ik meerdere excel sheets open wil zetten dan kan iPadOS dat niet. Hetzelfde met meerdere tekst bestanden. iPadOS is té beperkt in het gebruik van meerdere dingen tegelijk.

Ik heb het serieus geprobeerd. Het is heerlijk om met een iPad op de bank te kunnen werken maar zodra je iets wil doen wat meerdere schermen van dezelfde applicatie vereist ga je gewoon nat. Meerdere plaatjes met elkaar vergelijken? Kan niet. Meerdere excel sheets? Kan niet. Copy/pasten van de ene naar de andere applicatie is behoorlijk beperkt.
Voor wat betreft het eerste, dat is een beperking die Microsoft heeft. Je kan je App namelijk gewoon split view laten ondersteunen. Apple's eigen Numbers heeft geen enkele moeite om twee sheets naast elkaar te openen (en nog een derde in pop-over als je dat zou willen). Maar dan moet je het natuurlijk wel ondersteunen als App bouwer. Ik snap dat Apple dit niet afdwingt, maar je kant het ze niet aanrekenen als een third party app het niet wil ondersteunen, die functionaliteit bieden ze volgens mij al net zo lang als dat multitasking bestaat (kan een iOS versie later zijn geimplementeerd, maar ik meen dat het meteen kon). Er zijn wel degelijk third party apps zoals GoodNotes 5 en Termius (Twee SSH connecties naast elkaar is erg handig) die dat ondersteunen.

Je copy/paste opmerking snap ik niet helemaal denk ik, je kan toch gewoon kopiëren en plakken tussen applicaties? Uiteraard moeten de Apps in kwestie de content die je wilt plakken wel kunnen verwerken (maar dat is wederom een beperking van de app en niet van het OS), maar voor de rest lijkt mij dat gewoon te werken? In split view kun je uiteraard spullen ook gewoon slepen, en je hebt nog de optie via share buttons om bepaalde content naar andere apps te sturen. Meerdere dingen kopiëren ren en plakken kan ook gewoon? Als je een foto sleept in de Photos app tik je zo andere foto's aan en die gaan dan mee met de rest van de foto's onder je andere vinger. Of je gebruikt Select en selecteert de items die je wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrimusIP
Tsurany schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:00:
Ik denk dan ook dat het originele standpunt, iPad als laptop vervanger, wat te zwart-wit is. De laptop is vaak voort gekomen uit een behoefte aan flexibiliteit, eenvoudig op elke locatie kunnen werken en toegang hebben tot je data. Voor een deel van de gebruikers betekent dat overal de computer open kunnen klappen en enorme documenten kunnen tikken, voor een ander deel betekent het simpelweg de computer af en toe van het bureau te kunnen halen om in een vergadering even wat op te zoeken of te delen.
Ik heb tegenwoordig geen (werkende) desktopcomputer meer. Zowel privé als voor mijn werk gebruik ik een laptop. (Twee verschillende, al gebruik ik sinds Corona ook wel mijn privé laptop zakelijk, is toch Citrix.) Op kantoor staan bijna overal op de bureau's (op callcenter na) dockingstrations. En thuis zit ik vaak gewoon aan de keukentafel of soms op de bank. Met de laptop doe ik in feite wat ik met een desktop pc had gedaan, maar dan ben ik daarnaast ook nog een stuk flexibeler.

Het verschil met een iPad is dat het gat tussen een desktop pc en een laptop kleiner is dan tussen een iPad en een laptop. (Met een MS Surface is dat verschil al weer kleiner.) Mijn laptop kan in feite het zelfde als een pc. Er zijn wel een paar verschillen (al zijn die afhankelijk wát voor pc je hebt natuurlijk), met name als je hardware wilt gaan verwisselen (al heb je desktops waar dat ook een ramp is), maar voor de rest niet echt. Er zijn desktops die krachtiger zijn dan mijn laptop. er zijn ook zat desktops die dat niet zijn. Een MacBook gaat het niet winnen van een Mac Pro (idem met soortgelijks in de windows pc wereld), maar een 500 euro desktop pc gaat het met gamen ook niet van winnen van een Alienware laptop.

Bij een iPad zit je sowieso met een ander besturingssysteem, waarmee je gewoon een aantal zaken niet mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

Aiii schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:04:
Voor wat betreft het eerste, dat is een beperking die Microsoft heeft. Je kan je App namelijk gewoon split view laten ondersteunen. Apple's eigen Numbers heeft geen enkele moeite om twee sheets naast elkaar te openen (en nog een derde in pop-over als je dat zou willen). Maar dan moet je het natuurlijk wel ondersteunen als App bouwer. Ik snap dat Apple dit niet afdwingt, maar je kant het ze niet aanrekenen als een third party app het niet wil ondersteunen
Ik reken het niemand aan. Windows ondersteunt het in alles wat je wilt doen. iPadOS niet. Dat is dus een beperking van iPadOS. Door wie dat komt maakt mij niet echt uit.
Let wel dat de andere die ik noemde: Meerdere plaatjes tegelijk openen; zelfs niet door Photos ondersteund wordt. Zeker niet als die plaatjes ook nog eens van een externe storage af komen (wat haast wel moet omdat de iPad zelf geen fatsoenlijke file-manipulation heeft).

Het is en blijft dus een beperking van de iPad die een Windows tablet niet heeft met als gevolg dat *voor mijn use case* de iPad niet als laptopvervanger kan dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheopsChefren
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 22:42
Croga schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:46:
[...]

Dat is echt de minste beperking. Koop voor €100 een Logitech toetsenbord en je hebt zowel toetsenbord als stand opgelost.

Al met al zijn het overkomenlijke problemen. Het is een keuze van Apple om dit niet mogelijk te maken en als ze die keuze veranderen is er, voor mij, echt geen beperking meer. Maar zolang dat niet zo is blijf ik lekker bij mijn Surface (en zodra dat wel zo is zit je met een fatsoenlijk scherm nogsteeds op twee keer de prijs van een Surface en blijft het dus niet echt interessant...)
Met ipados 15 lukt het me toch aardig om 2 excel spreadsheets naast elkaar te openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:53
Geen trackpad, geen toetsenbord, los toetsenbord is minder efficient. Ik zie geen voordelen in een iPad als vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

JukeboxBill schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:10:
Het is niet de vraag of een iPad (tablet) of een laptop. Ze kunnen beiden naast elkaar, inclusief de desktop PC, allemaal prima met elkaar leven. Elk apparaat heeft z'n eigen toepassingsgebied en voor- en nadelen.

Voor mij is de iPad (met cellulair om ook te kunnen bellen) eerder een vervanger van de smartphone, die ik overigens niet heb. Dat gepriegel op zo'n klein schermpje heb ik nooit aan kunnen wennen.
Je kunt niet bellen met een iPad, Cellular is voor mobile data ipv alleen via WiFi.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

SCIxX schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 00:56:
Geen trackpad, geen toetsenbord, los toetsenbord is minder efficient. Ik zie geen voordelen in een iPad als vervanging.
euhm ... heel je scherm is in essentie een trackpad ...

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ook niet via een browser-based torrent client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:53
Blokker_1999 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:28:
[...]

euhm ... heel je scherm is in essentie een trackpad ...
Dat is te ver van je toetsenbord af om efficient te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:39
Nee maar met een magic keyboard is het denk ik voor de gemiddelde consument voor standaard zaken al wel een laptop vervanger.
Hier heeft het wel mijn laptop vervangen, maar ik heb wel een desktop als ik deze niet zou hebben zal ik nog wel een laptop nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiii

Aiii

何これ

SCIxX schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 00:56:
Je bent niet bekend met het Magic Keyboard of de inmiddels aardig talrijke alternatieven van derde partijen?

• PrimusIP
Ik las het gerucht dat Apple voor iPadOS 16 hun eigen MacBook (M1) first party apps beschikbaar willen maken.
Dit zou dan ook betekenen dat Xcode beschikbaar komt.
Dat zou een goede stap in de richting kunnen zijn, want Xcode is nodig wil je volwaardige iPad apps kunnen maken. Tegenwoordig kun je wel iets via Playgrounds doen geloof ik. Heb ik geen ervaring mee, maar krijg het idee dat dit wel heel beperkt is.
Maar ik denk dat iets als Xcode wel een belangrijke stap is omdat je dan iPad software kunt maken op het apparaat zelf. Zo vergroot je wel dat het een autonome machine is.

Ik zou het ook wel positief vinden als Apple sowieso macOS software beschikbaar maakt op de iPad. Desnoods dan maar dat een app zonder trackpad en toetsenbord slecht te bedienen is, maar dat je die uitwijkmogelijkheid hebt.
Maar dat verwacht ik niet van Apple eerlijk gezegd. Ze vinden dat vast veel te rommelig en niet elegant.
Pagina: 1