Stille desktop PC voor officewerk. Max 700€ Excl. Btw.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Beste Tweakers,

Allereerst, bedankt voor jullie inzichten. Deze PC zet ik in elkaar voor een kennis van mij die op leeftijd is maar die wel een stille, snelle PC kan waarderen. Prebuilt PC's die ik elders kon vinden in deze pricerange boden m.i. een bijzonder slechte prijs / kwaliteit, vandaar dat ik voor zelfbouw ga. Deze wordt gebruikt in een kantoor voor simpele kantoorwerkzaamheden. Absoluut geen gaming of videobewerking dus, vandaar ook geen dGPU. Belangrijk is dat de (bij voorkeur kleine) case er zakelijk / saai / zwart uit ziet en dat de PC ècht stil is. Dus: denk gevoelsmatig aan: een zwart snel stil klein zakelijk doosje. Dus geen RGB LEDs!! :P

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC gaat gebruikt worden voor enkel kantoorwerkzaamheden. Mailen, internetten, boekhouden (op een lokaal boekhoudsoftware pakket).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het mag maximaal 700€ Ex. Btw gaan kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm, toetsenbord en muis worden hergebruikt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De wens is om een computer te hebben die stil is, snel opstart en programma's ècht snel laadt. Het moet gewoon echt lekker werken en hij moet niet langzaam worden als er even wat meer tabjes openstaan. Daarom lijkt mij 16GB RAM wel prettig (niet 8 dus). Een dedicated GPU maakt herrie en warmte en is onnodig, enkel een iGPU is genoeg. Ook lijkt me een M.2 NVMe SSD van 512 GB handig en lekker snel. Misschien dat 256 GB ook genoeg is maar liever iets extra uitgeven om dat onderwerp nooit een hoofdpijndossier te laten zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Ik ben merk ontrouw, het gaat mij enkel om de specs, kwaliteit, en prijzen. Gevoelsmatig neig ik naar AMD, maar ik heb begrepen dat in de lagere prijssegmenten met iGPU intel competitief is t.o.v. AMD. Noctua fans zijn in mijn ervaring stil geweest maar het hoeft niet Noctua te zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een volledig passief gekoelde (fanless) PC zou erg gaaf zijn maar ik ben toch al gauw bang voor throttling als ik geen fans heb (en ook geen case fans). In de bijgevoegde wenslijst zit bijvoorbeeld ook een seasonic passieve koeling. Ik hoor graag van jullie of dit ergens op slaat, of dat ik beter het geld kan besparen en gewoon een standaard voeding erin kan zetten. De PC moet 7-10 jaar meegaan en windows 11 in de toekomst gaan ondersteunen (chipset moet dus tpm 2.0 ondersteunen). Daarnaast moet het moederbord een ethernet poort hebben, bluetooth, wifi 5 (voor het gemak), HDMI poort (display port zou een luxe kunnen zijn voor de zekerheid) en wat USB A poorten voor muis en toetsenbord. De case moet klein en zakelijk eruit zien (zie intro).

Ga je overklokken?
Nee, ik wil warmte ontwikkeling voorkomen en stabiliteit en stilte gaat in dit geval absoluut boven prestaties.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou jullie inzichten waarderen over de volgende kwesties:
- Kan ik de processor volledig passief koelen met een passief koelelement met een TDP tot 95W, als de processor zelf een TDP heeft van 65W? Heb ik dan een casefan nodig?
Seasonic passieve voeding: koeling
--> Moet deze rondom vrij zijn / bijv. mesh behuizing vd case eromheen hebben voor de koeling?
--> Moet hier nog door een casefan lucht heen gezogen / geblazen worden?

- Moet ik casefans hebben, of kan het ook zonder met een klein risico op throttling?
- Loopt de processor risico's op schade als hij te warm wordt of heeft het enkel een impact op prestaties en stroomverbruik (dankzij throttling)?
- Kan ik beter een andere behuizing kiezen, of een ander moederbord voor de doelen die ik voor ogen heb?

- Tot slot waardeer ik elk inzicht van jullie. Zijn er componenten die ik beter niet kan kiezen? Of is de keuze voor zelfbouw een slecht idee, etcetera?

Zelf heb ik tot nu toe het volgende samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 200,26€ 200,26
1MoederbordenASRock H410M/ac€ 85,64€ 85,64
1BehuizingenJonsbo V9 Zwart€ 64,29€ 64,29
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4R€ 89,-€ 89,-
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-450€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesCrucial P5 500GB€ 61,90€ 61,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 659,04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44
Die jonsbo is met venster. Als het stil moet zijn, zou ik dat niet doen.
Heb zelf jaren een cooler master silencio 550 gehad en nu vanwege toch stiekem rgb (ben 40 jaar :+) voor de s600 gegaan met venster. Die is er ook kleiner en zonder venster bijvoorbeeld.
Daarnaast hebben ze padding om geluid te minderen, maar worden wel iets warmer.

Qua passief als je een goede koeler hebt, dan hoor je hem ook niet tot nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Bedankt. Ik ga naar de cases zonder venster kijken en wat alternatieven voor voedingen bekijken. Nu eerst maar eens gaan slapen :p.

Ps: de kennis van mij is niet 40 maar 60 jaar en heeft geen tolerantie voor alles wat er niet zakelijk uit ziet ;)

[ Voor 84% gewijzigd door Stufipower op 05-08-2021 01:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
Neem een CPU met een UHD750 GPU, die zijn beter voor bv. 4K Youtube filmjes. De https://tweakers.net/pric...-core-i5-11500-boxed.html is een tientje duurder.
Kies een moederbord op basis van een B560 chipset, de H410 gaat een i5 beperken. Bv. https://tweakers.net/pric...x-b560-i-gaming-wifi.html
De https://tweakers.net/pric...encio-s400/specificaties/ is een nog iets kleinere kast (edit: dan de S600), voor mATX/mITX moederborden, is stil, en ziet er zakelijk uit
Die voeding is heel duur, een https://tweakers.net/pric...t-pure-power-11-400w.html ga je ook niet horen met dit systeem

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 05-08-2021 09:17 . Reden: S600 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
De Jonsbo V9 komt zonder fans en kan je zo stil maken als je zelf wilt. Zet er 2x pricewatch: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm in en het is zo goed als onhoorbaar.

De V9 slikt geen ATX voedingen. Heb er zelf pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 in zitten op dit moment maar een kwalitatief betere pricewatch: Corsair SF450 kan natuurlijk ook. De fan van de SF450 is semi-passief en draait dus alleen boven een bepaalde temperatuur.

Pure Rock Slim past net niet in de V9. pricewatch: Thermalright TRUE SPIRIT 90 M REV. B doet dat wel en presteert vergelijkbaar.

11e gen Intel is niet compatibel met H410. pricewatch: ASRock B560M-ITX/ac is dat wel en aangezien er mATX in de V9 past is pricewatch: ASUS TUF Gaming B560M-PLUS WIFI ook een mogelijkheid echter veel duurder. Kan je WiFi missen dan zijn er goedkopere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Bedankt @martyw en @Uszka!

@martyw
Ik ben toch erg gehecht aan hoe klein de jonsbo V9 is. De S400 vind ik toch weer wat aan de ruime kant. Ik vind het alleen jammer dat de Jonsbo V9 een glasplaat heeft aan de zijkant omdat je er dan helaas in kan kijken. Voor de rest ziet de Jonsbo er stijlvol uit.

Wat betreft de i5-11500: deze is nu in de lijst ipv de i5-11400. 4K zou in de toekomst mogelijk gewaardeerd kunnen worden. Bedankt!

Goede tip voor wbt de compatibiliteit met chipset. (B560). Uszka heeft in de volgende post een interessant moederbord pricewatch: ASRock B560M-ITX/ac voorgesteld. Ik kies voor die ivm prijs en geen 'gaming' in de naam.

Omdat ik nog even de voorkeur geef aan de Jonsbo, past de be quiet! Pure Power 11 400W niet.

@Uszka
Deze heb ik 2x toegevoegd: pricewatch: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm

En de corsair: pricewatch: Corsair SF450 omdat ik hoop dat ie gemiddeld stiller is vanwege de semi passieve koeling.

Het moederbord pricewatch: ASRock B560M-ITX/ac heb ik toegevoegd. WiFi wil ik wel echt.

Als laatste nog de vraag: waaròm past die pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim niet? Als ik naar de afmetingen kijk, is die qua hoogte en diameter gelijk aan de pricewatch: Thermalright TRUE SPIRIT 90 M REV. B alleen de breedte en diepte is iets groter bij de be quiet. Is dat echt een probleem?

Hiermee is de wenslijst (met processorkoeling nog in 'dispute') als volgt geworden:

1ProcessorsIntel Core i5-11500 Boxed€ 229,-€ 229,-
1MoederbordenASRock B560M-ITX/ac€ 99,-€ 99,-
2VentilatorenArctic F12 PWM PST Zwart, 120mm€ 7,85€ 15,70
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4R€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCorsair SF450 (2018)€ 105,19€ 105,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 693,03

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Als het snel, klein en stil moet zijn, even out of the box: waarom eigenlijk geen snelle NUC zoals deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
@TMDC
Goed om out of the box te denken. De NUC die je hebt gelinkt zal met overige componenten (RAM, opslag) boven de 700€ Ex btw uit komen. Maar misschien dat er wel andere denkbaar zijn die icm componenten goedkoper zijn en snel genoeg. Toch heb ik ergens het voorgevoel dat indien je voor zó klein gaat, je toch een compromis sluit op de gebieden: snelheid en geluid (en energie-efficientie in de voeding). Grote fans die langzaam draaien lijken me stiller te zijn(?). De ruimte voor een pc zoals de Jonsbo is er en zo groot mag het wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Stufipower schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:36:
@TMDC
Goed om out of the box te denken. De NUC die je hebt gelinkt zal met overige componenten (RAM, opslag) boven de 700€ Ex btw uit komen. Maar misschien dat er wel andere denkbaar zijn die icm componenten goedkoper zijn en snel genoeg. Toch heb ik ergens het voorgevoel dat indien je voor zó klein gaat, je toch een compromis sluit op de gebieden: snelheid en geluid (en energie-efficientie in de voeding). Grote fans die langzaam draaien lijken me stiller te zijn(?). De ruimte voor een pc zoals de Jonsbo is er en zo groot mag het wel zijn.
Eens (deze was maar een voorbeeldje, er zijn voldoende <€700 NUC's. Ik heb een i5 NUC en die is snel genoeg voor alles wat ik doe). Voor een office-PC is een moderne i5 totale overkill, maar als je toch maximaliseert op die parameter gaan je overige componenten navenant mee (grotere koeling, grotere voeding, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Totale overkill kan soms wel lekker zijn. Dat maakt het echt een plezier om op te werken in mijn optiek. De ruimte is er op zich wel. Daarnaast vind ik het ook wel charmant dat een computer van <€700 Incl. btw(!) zo verschrikkelijk snel en stijlvol kan zijn als je niks om een videokaart geeft.

Laten we dit topic voor nu uitgaan van een zelfbouw pc. Anders divergeert het teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Als je voor stil en strak gaat, dan zou ik qua kast eerder uitwijken naar Fractal met de Meshify 2 Compact of de 7 Compact. Of de Silencio S400 van CM.

Als koeler kom je voor een office PC wel weg met een Kotetsu/Hyper 212 etc. Daar hoeft echt geen koeler van >60 euro op. En met alleen een i5 en geen GPU, kom je nog wel weg met iets in de range 300-400W (of lager).

Zoals ook al door anderen aangegeven, als het echt stil, klein en zakelijk moet, dan is een NUC een logische keuze. Ik zou me over geluid of energieverbruik weinig zorgen maken. In die kleine kastjes zitten laptopprocessors. Verbruiken bijna niets, en zijn prima te koelen. Energie-efficientie ligt waarschijnlijk zelfs hoger dan in jouw zelfbouw voorbeeld. Een 450W voeding voor een i5 die het grootste gedeelte van de tijd uit z'n neus zal eten is ook niet bijzonder efficient.

pricewatch: ASUS PN51-BB757MDE1
RAM en een SSD erin, en je bent klaar.

Een Intel NUC 11 kan ook (vind ik persoonlijk te duur voor wat ze bieden, voor de prijs van de AMD nuc hierboven krijg je dan een 4-core chip).

[ Voor 18% gewijzigd door Jeroenneman op 05-08-2021 12:19 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
pricewatch: Intel Core i5-11600 Boxed is maar een tientje duurder dan de 11500 bij een winkel die kan leveren.
Om de een of andere reden heb ik in mijn hoofd dat die 135mm hoog is maar dat is de Pure Rock Slim 2. Excuus.

Waarom rood gekleurd RAM ipv zwart? pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Jeroenneman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:16:
Als je voor stil en strak gaat, dan zou ik qua kast eerder uitwijken naar Fractal met de Meshify 2 Compact of de 7 Compact. Of de Silencio S400 van CM.
Deze kasten vind ik toch erg groot en minder mooi dan de Jonsbo (persoonlijk).
Als koeler kom je voor een office PC wel weg met een Kotetsu/Hyper 212 etc. Daar hoeft echt geen koeler van >60 euro op. En met alleen een i5 en geen GPU, kom je nog wel weg met iets in de range 300-400W (of lager).
Ik denk dat je waarschijnlijk voeding bedoelt i.p.v. koeler. Ik zou inderdaad iets goedkopers kunnen uitzoeken, maar ik vind het belangrijk dat het ècht stil is dan. Heb je misschien ervaring met bepaalde laag wattage voedingen? Is dit pricewatch: Sharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W wat? (Heb hem vast toegevoegd aan de wenslijst, zie helemaal onderin). De 350W variant had geen prijsbeschikbaarheid dus heb toch maar weer 450W gekozen. Hij zou in ieder geval stil zijn en is goedkoop.
Zoals ook al door anderen aangegeven, als het echt stil, klein en zakelijk moet, dan is een NUC een logische keuze. Ik zou me over geluid of energieverbruik weinig zorgen maken. In die kleine kastjes zitten laptopprocessors. Verbruiken bijna niets, en zijn prima te koelen. Energie-efficientie ligt waarschijnlijk zelfs hoger dan in jouw zelfbouw voorbeeld. Een 450W voeding voor een i5 die het grootste gedeelte van de tijd uit z'n neus zal eten is ook niet bijzonder efficient.

pricewatch: ASUS PN51-BB757MDE1
RAM en een SSD erin, en je bent klaar.

Een Intel NUC 11 kan ook (vind ik persoonlijk te duur voor wat ze bieden, voor de prijs van de AMD nuc hierboven krijg je dan een 4-core chip).
Wow. Ik ben wel van mijn stoel geblazen. Nu ben ik heel erg aan het twijfelen, zeker als bij mij de zorgen worden weggenomen dat ik me om geluid geen zorgen hoef te maken. Die pricewatch: ASUS PN51-BB757MDE1 is eigenlijk ongelofelijk interessant met die AMD Ryzen 7 5700U. Het gebruik van laptopprocessors / zuinige processors in desktop pc's met kleinere procedé's zijn eigenlijk wel de toekomst in mijn optiek. Of bijvoorbeeld smartphone processors in desktops(?).

Hier nog even een vergelijking van de i5-11500, de i5-11600 en de AMD Ryzen 7 5700U. Het is allemaal wel erg gelijk aan mekaar, maar die TDP van 15W vd AMD t.o.v. 65W vd Intel proc's is wel een wereld van verschil.

Dan gaan we toch even divergeren... hier zou ik dan op uit komen igv de mini pc.

Asus MINI PC
1BarebonesASUS PN51-BB757MDE1€ 499,-€ 499,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 69,90€ 69,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 630,80
Uszka schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:36:
pricewatch: Intel Core i5-11600 Boxed is maar een tientje duurder dan de 11500 bij een winkel die kan leveren.

[...]

Om de een of andere reden heb ik in mijn hoofd dat die 135mm hoog is maar dat is de Pure Rock Slim 2. Excuus.

Waarom rood gekleurd RAM ipv zwart? pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B
Hmm.. Is die 10 euro een merkbaar verschil waard? Qua iGPU heb ik nu al wel UHD. Goeie wbt RAM modules kleur, liever zwart, heb het aangepast.

Zelfbouw PC
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 85,99€ 85,99
1VoedingenSharkoon SilentStorm SFX Bronze 450W€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 639,82

edit: toevoeging cpubenchmark,
edit2: 2x 8GB RAM ipv 1x 16

[ Voor 6% gewijzigd door Stufipower op 05-08-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Verkijk je niet op 15w TDP. TDP is tegenwoordig het verbruik bij stock snelheid, in geval van de 5700U dus 1,8 GHz.

De 450w Sharkoon SFX is niet stil. De 300w die ik in mijn eerste reactie aanhaalde is stiller. Onhoorbaar eigenlijk als ik er 230w uit haal met een i5-760 + HD 7790.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Uszka schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:57:
Verkijk je niet op 15w TDP. TDP is tegenwoordig het verbruik bij stock snelheid, in geval van de 5700U dus 1,8 GHz.

De 450w Sharkoon SFX is niet stil. De 300w die ik in mijn eerste reactie aanhaalde is stiller. Onhoorbaar eigenlijk als ik er 230w uit haal met een i5-760 + HD 7790.
Oh. OK. Update:

2VentilatorenArctic F12 PWM PST Zwart, 120mm€ 7,95€ 15,90
1VoedingenSilverstone SFX Series ST30SF V2.0€ 53,90€ 53,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 638,93

Ondertussen maak ik me toch weer zorgen over herrie van de mini pc omdat er zo'n kleine fan in zit. Op een warme dag, of als ie na een aantal jaar wat stof heeft vergaard gaat ie misschien huilen. Of als je een slecht geprogrammeerde website bezoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Ondertussen ook maar een vergelijkbare AMD build toegevoegd. Alleen de moederbord en procesor zijn eigenlijk afwijkend. De rest lijkt compatibel te zijn. De totaalprijs stijgt bij deze build met ~5,7%.

Volgens deze vergelijking stijgt de single thread performance met 2,7% en de algehele CPU mark rating stijgt met 11,4%.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 269,-€ 269,-
1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH WIFI€ 96,-€ 96,-
Totaal€ 675,73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:32
Stufipower schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:30:
Ondertussen ook maar een vergelijkbare AMD build toegevoegd. Alleen de moederbord en procesor zijn eigenlijk afwijkend. De rest lijkt compatibel te zijn. De totaalprijs stijgt bij deze build met ~5,7%.

Volgens deze vergelijking stijgt de single thread performance met 2,7% en de algehele CPU mark rating stijgt met 11,4%.

1MoederbordenMSI B550M PRO-VDH WIFI€ 96,-€ 96,-
Totaal€ 675,73
De Ryzen G's zijn vooral interessant vanwege de betere ingebouwde GPU, op lagere settings/resoluties valt er beter mee te gamen dan met Intel's - wel leuk voor je kennis als hij nog eens Doom wil spelen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20
Waarom geen Deskmini? Klein zwart doosje (15,5 x 15,5 x 8cm). Met Noctua koeler lekker stil.

Intel:
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 245,27€ 245,27
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,-€ 163,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX429S17IB2K2/16€ 96,29€ 96,29
Totaal€ 606,36

AMD:
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 147,34€ 147,34
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16S4B€ 91,03€ 91,03
Totaal€ 609,22

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 05-08-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
@martyw
Aha.. Doom zal hij niet spelen ;). Als het alleen de iGPU is (in mijn geval niet dermate belangrijk) lijkt intel hier een beter aanbod te hebben..

@Djarune
Thx. Ook wel een serieuze optie.. Ik lees wel in sommige reviews dat die low profile noctua’s sommige processors niet helemaal cool houden maar bij lager verbruik zal het wellicht meevallen..!

Is er een reden dat je bij de RAM bij de intel voor kingston hebt gekozen en bij AMD voor crucial?

[ Voor 7% gewijzigd door Stufipower op 05-08-2021 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Stufipower schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:25:
Is er een reden dat je bij de RAM bij de intel voor kingston hebt gekozen en bij AMD voor crucial?
De Intel accepteert max 2933MHz geheugen en de AMD 3200MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:28:
[...]

De Intel accepteert max 2933MHz geheugen en de AMD 3200MHz.
Weet je het zeker? Ik lees toch echt andere specs; beiden accepteren volgens mij 3200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Stufipower schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:48:
[...]

Weet je het zeker? Ik lees toch echt andere specs; beiden accepteren volgens mij 3200.
De Intel zelf accepteert 3200 (en nog meer), maar de Deskmini H470 accepteert max 2933.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Djarune schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:13:
[...]

De Intel zelf accepteert 3200 (en nog meer), maar de Deskmini H470 accepteert max 2933.
Aha, dankje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Nu online
Het iets goedkopere Crucial geheugen gaat wel gewoon werken natuurlijk , echter op 2933C16.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

Voor de zakelijke look is dit misschien wat: pricewatch: Fractal Design Define Mini C

Heb aardig wat tevredenen gezien hier, die deze behuizing voor de zakelijke pc gebruiken. Bijkomend voordeel is dat de stoffilters makkelijk te kuisen zijn. Heeft de optie voor 140mm fans in het voorpaneel voor als de 120mm fans te luid zijn. Nadeel is dat deze kast wel iets groter is dan de jonsbo.

Voor de andere kant op qua grootte (mini-itx): pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 06-08-2021 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44
Stufipower schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:05:
[...]
Deze kasten vind ik toch erg groot en minder mooi dan de Jonsbo (persoonlijk).
[...]
Niet om rottig te doen, maar wat vind die kennis van die kast? En van de andere aangedragen kasten?
Zeker met iets wat het van uiterlijk moet hebben, is de mening van degene die hem moet hebben staan belangrijker dan jouw mening. ;)

Wellicht is het handig om een lijst te filteren in de pricewatch met maten en eisen (bijvoorbeeld geen venster is een hele belangrijke en de grootte) en deze dan bij de kennis neer te leggen met de vraag, kies er eens een aantal uit welke je interesse hebben qua uiterlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Djarune schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:11:
Waarom geen Deskmini? Klein zwart doosje (15,5 x 15,5 x 8cm). Met Noctua koeler lekker stil.

Intel:
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 245,27€ 245,27
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 163,-€ 163,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 39,90€ 39,90
1Geheugen internKingston HyperX Impact HX429S17IB2K2/16€ 96,29€ 96,29
Totaal€ 606,36

AMD:
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 147,34€ 147,34
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,95€ 39,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16S4B€ 91,03€ 91,03
Totaal€ 609,22
Het is uiteindelijk de Deskmini geworden met de AMD build. In plaats van de Crucial P5 is voor een samsung 980 gegaan in verband met levertijden / beschikbaarheid. Bedankt voor dit voorstel. Volgens youtube video's is dit een hele stille configuratie!
Niet om rottig te doen, maar wat vind die kennis van die kast? En van de andere aangedragen kasten?
Zeker met iets wat het van uiterlijk moet hebben, is de mening van degene die hem moet hebben staan belangrijker dan jouw mening. ;)

Wellicht is het handig om een lijst te filteren in de pricewatch met maten en eisen (bijvoorbeeld geen venster is een hele belangrijke en de grootte) en deze dan bij de kennis neer te leggen met de vraag, kies er eens een aantal uit welke je interesse hebben qua uiterlijk.
Ik heb het inderdaad even voorgelegd en het zo opgelost ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Best een grappig traject eigenlijk:

Eerst was ik vanuit gewoonte maar gewoon een standaard PC aan het samenstellen (uATX / MiniITX), daarna komt @Jeroenneman met een Asus PN51 die eigenlijk bijna helemaal perfect is, op de fan na (kleine fan - dus toch bang voor herrie op de lange termijn, terecht of onterecht). En dan komt @Djarune met de ASRock DeskMini die precies de niche opvult met bijna volledige customizability en daardoor een mogelijkheid voor een grotere en dus (waarschijnlijk) stillere fan.

Ook was de maximumprijs 700€ ex btw. Het is gelukt om uit te komen op €522 ex btw. Als je dus geen videokaart nodig hebt kan je echt behoorlijk krachtige pc's samenstellen tegenwoordig voor weinig geld.

Alle onderdelen zijn onderweg en zouden morgen moeten binnen komen als het goed gaat. Als jullie net zo benieuwd zijn als mij hoe die het qua geluidsproductie gaat doen kan ik dat hier ook even posten 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Nou, wat blijkt: de processor is niet compatibel met de huidige bios versie. En zonder compatibele processor kan je niet de bios updaten. Alles wat ik nu zie is een monitor die "No Signal" zegt. Meh. Dus nu moet ik kiezen; òf het moederbord laten updaten door de computer onderdelen leverancier, of ergens een oudere AMD cpu regelen en het zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Irritant is dat. Waar heb je hem gelocht? Bij Azerty kunnen ze de deskmini updaten.

Zie https://azerty.nl/product...ios-naar-recentste-versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Bij Azerty idd. Had ze ook gebeld en dit was idd een optie, maar dan moet ik weer het moederbord gaan inpakken en versturen. Ik probeer het nog even via een alternatieve route; AMD biedt een Short Term Processor Loan Boot Kit als je aan de voorwaarden voldoet. Deze heb ik ingevuld. Ikke zelf doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufipower
  • Niet online
Zo, ondertussen is alles gelukt en is de PC geplaatst. Uiteindelijk heb ik de BIOS update door Azerty laten doen, die processor loan boot kit van AMD was te omslachtig / langdurig.

Het resultaat: we zijn zeer onder de indruk! Hij is ècht stil. Die noctua koeler is helemaal geweldig. Alles start snel op, installeert ongelofelijk snel.. Het is een ware verademing voor hem! Zo veel zelfs, dat de vader van hem (nog meer op leeftijd ;) ) precies dezelfde wil. Ik heb het nog een keer besteld, met een kleine aanpassing: dit keer heb ik gekozen voor de pricewatch: Kingston A2000 500GB ipv de samsung 980 (ivm betere verwachte prijs / kwaliteit; samsung vaart mogelijk nog door op de goede naam die ze hadden bij 970 pro. De 970 pro had iig nog mlc ipv tlc; de 980 pro niet eens meer). En ik heb de pricewatch: ASRock DeskMini WiFi Kit toegevoegd voor het gemak. Ook heb ik deze keer gekozen om Azerty direct de BIOS te laten updaten en de koeler te plaatsen. Scheelt weer in moeite :). Deze komt vandaag binnen.

Nog even over die Noctua koeler: het mooie is dat die koeler circa 2 centimeter van het aanzuigrooster vandaan is in de behuizing. Het debiet van buiten naar binnen het kastje is daardoor minder, hij pompt zeg maar (gedeeltelijk) rond in het kastje ipv dat hij het van buiten aanzuigt. De warme lucht stroomt er dan aan de bovenkant van de behuizing rustig uit (convectie). Ik denk dat dit kan schelen met stofvorming. Uiteraard staat hij ook op een bureau, dus dat scheelt ook. Op internet wordt vaak de (moeilijker te verkrijgen) pricewatch: ID-Cooling IS-47K genoemd als een optimale koeler voor de deskmini, maar deze heeft bovengenoemd voordeel volgens mij niet; deze creëert namelijk echt onderdruk in de behuizing en blaast bovendien weg van het moederbord ipv op het moederbord (welke je naast de cpu ook wel een beetje wil koelen wellicht). Als tegenargument zou je wel kunnen zeggen dat de id-cooling geen verwarmde lucht blaast op het moederbord. Ik denk dat de id-cooling uiteindelijk lompere / zwaardere loads aan kan hierdoor, maar qua stofvorming iets slechter presteert. Een nadeel van de id-cooling is wel weer dat als je hem op een klein bureau hebt en je hebt de deskmini naast je muis staan, dat je steeds warme lucht over je handen voelt stromen.

Al met al; super. Mijn eigen vader wil mogelijk deze computer ook hebben aangezien hij nog op een core 2 duo werkt uit 2008. En ik zou hem zelf eigenlijk ook wel willen, voor development / office werkzaamheden. Het is alleen dat ik al een prima laptop heb in principe.

[ Voor 10% gewijzigd door Stufipower op 07-09-2021 09:21 . Reden: toelichting wijziging 980 ]

Pagina: 1