Goede hoofdtelefoon versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
Momenteel gebruik ik een Sony TA-F400 versterker van Sony, prima kwaliteit, alleen ik heb wel gelezen dat het niet al te best is wat geluid via de hoofdtelefoon betreft.

Is het nou zo dat iedere eindversterker ongeveer dezelfde kwaliteit laat horen via de hoofdtelefoon?
Ook heb ik vernomen via een video op youtube dat de audio via de hoofdtelefoon een aftapping is van de speaker out.... klopt dit?

Is de aankoop van een hoofdtelefoonversterker aan te raden?

[ Voor 16% gewijzigd door loek6000 op 05-08-2021 00:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

loek6000 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 00:10:
Momenteel gebruik ik een Sony TA-F400 versterker van Sony, prima kwaliteit, alleen ik heb wel gelezen dat het niet al te best is wat geluid via de hoofdtelefoon betreft.
"Gelezen"...
En als je de hoofdtelefoon opzet, wat vind je dan zelf van de kwaliteit?
Is het nou zo dat iedere eindversterker ongeveer dezelfde kwaliteit laat horen via de hoofdtelefoon?
Doorgaans wel. Tenzij defect.
Ook heb ik vernomen via een video op youtube dat de audio via de hoofdtelefoon een aftapping is van de speaker out.... klopt dit?
Niet helemaal. Maar wel een aftakking op de eindtrappen.
Ik denk in de meeste gevallen dat dat zo is. Wellicht met wat vermogens aanpassingen.
Is de aankoop van een hoofdtelefoonversterker aan te raden?
En waar ga je die op aansluiten dan? (Dit is zowel een praktische als retorische vraag).

Het grootste kwaliteitsprobleem is je hoofdtelefoon zelf.
(Net zoals dat bij speakers ook is. Versterkers wisselen maakt bij normale luistervolumes geen of nauwelijks verschil bij dezelfde instellingen. Speakers (of hoofdtelefoon) wisselen kán grote verschillen opleveren).

Sluit je hoofdtelefoon eens aan op een ander apparaat en luister. Klinkt dat ineens veel beter bij vergelijkbare instellingen? Dan is het zaak om uit te zoeken hoe dat komt.

Er van uitgaande dat je versterker niet defect is:
Ben je op zoek naar een significante verbetering? Koop een betere hoofdtelefoon.
Een hoofdtelefoon versterker gaat kwalitatief gezien dus geen grote verschillen maken.
Maar; wil je je hoofdtelefoon echt veel harder (militair volume standje bloed uit je oren) kunnen zetten zónder dat de versterker aan het clippen gaat, dán kan ik je van harte een hoofdtelefoon versterker aanraden die dat voor je kan.

Deze bijvoorbeeld wordt gebruikt in o.a. radio studio's, waar dj's hun oren eens flink mee kunnen laten doorspuiten.
Deze dingen kunnen hard. Heel erg hard (en ze klinken daarbij nog goed ook).
Maar kom hier later niet miepen dat je fluitende oren hebt dan. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Welke hoofdtelefoon heb je en welke bron gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loek6000
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-07-2023
@remco_k Ok dan weet ik dat ook weer, de hoofdtelefoons die ik gebruik zijn van:

sennheiser 540 reference
en
onodio pro 10.

Die laatste levert verrassend goede kwaliteit t.o.v. de sennheiser 540.

Alle andere apparaten (waar ik de hoofdtelefoons op aansluit) leveren dezelfde kwaliteit, al klink de onodio wel veel harder als er geen versterker tussen staat.

@Oon Bron is: tv - > optical out -> da converter -> hoofdtelefoon
Bron is soms op de sony versterker maar dan klinkt de sennheiser 540 een stuk voller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Voor een 540 zou een dedicated hoofdtelefoonversterker nut kunnen hebben. De 540 heeft een behoorlijk hoge impedantie terwijl een eindversterker is ontworpen om laag-ohmige systemen aan te sturen.

Pro-ject en iFi hebben betaalbare hoofdtelefoonversterkers die behoorlijk goed presteren. Beter dan de hoofdtelefoonaansluitingen op de meeste geintegreerde versterkers (op de varianten na natuurlijk die een aparte hoofdtelefoonversterker hebben ingebouwd - volgens mij heeft Marantz een paar versterkers die dit hebben).

Het beste is om gewoon eens te gaan luisteren bij een hifi-winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

remco_k schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 00:51:
[...]

"Gelezen"...
En als je de hoofdtelefoon opzet, wat vind je dan zelf van de kwaliteit?
Wat een rare vraag. Zonder vergelijkingsmateriaal is werkelijk niks zinnigs over de kwaliteit te zeggen. De vraag zou moeten zijn: Heb je al eens een hoofdversterker uitgeprobeerd en vond je dat beter klinken dan die Sony?
Pagina: 1