Sinqho schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 00:09:
Dank voor je snelle reactie. je hebt gelijk mijn berichtgeving is nogal onduidelijk.
Het gaat om een woning met drie verdiepingen. Connectbox (CH7465LG) staat in de meterkast. Tplink en WiFibooster (ap7465) zijn beide met ethernetkabel aan de Connectbox verbonden. Aan de tplink hangt een tv en een console.
Constructie ethernet:
Connectbox (poort1) > tplink (poort 1)
Connectbox (poort 3) > booster (poort 1)
Tplink (poort 2) > tv
To link (poort 3) > console.
OK, topologie is duidelijk
De archer is van ziggo en als ik inlog heb ik beperkte mogelijkheden.
Dit is weer minder duidelijk. Je had het over een "Archer 1200", maar de enige Archer die Ziggo ooit geleverd heeft, is de Archer C7. Als dit een Archer C7 is van Ziggo (zwart, met "Ziggo" op bovenkant geschreven) kom je inderdaad in een beperkte menu, maar is er een knop "Geavanceerd"
oid, het is vrij lang sinds ik de GUI van zo'n ding bekeek waarmee je in de originele en uitgebreide TP-Link menu ervan komt.
Is het niet een Archer C7 met Ziggo erop, dan is wat meer uitleg/detail bij "de archer is van ziggo" nodig vrees ik.
Het opzetten van de juiste roaming instellingen ben ik niet bekend mee. Overigens zijn er al meerdere monteurs langs geweest en die kunnen dit probleem niet verhelpen. Sterker nog ze hebben het zo opgezet

.
Die monteurs kunnen prima coax kabels op orde brengen en TP Link Deco setjes verkopen, maar de nuances van meerdere verschillende AP's handmatig configureren is allicht teveel gevraagd.
Zoals gezegd, die instellingen zijn geen rocket science. Wat identiek moet zijn:
- SSID (netwerknaam)
- Passphrase (wachtwoord)
- Security
- Encryption
Ziggo heeft de laatste twee in haar eigen CH7465LG en AP7465LG samengevoegd, je kunt alleen security kiezen en encryption wordt onder de motorkap automatisch meegenomen. Dus als je "WPA2-only"
veruit beste keuze doet, wordt encryption gelijk ook AES-only. Kies je "WPA/WPA2", dan wordt encryption TKIP/AES. Beste is om overal WPA2-only in te stellen bij security en waar mogelijk (vermoedelijk die TP-Link) encryption op AES-only zetten.
Mijn keuze voor de netgear orbi is dat andere merken/modellen de persoonlijke gegevens en surfgedrag bijhouden en deze verkopen aan andere partijen. Ik ben op mijn privacy gesteld en kies daarom voor netgear.
Het model is Rbk753.
Goed, dat is een triband-model, wat bij bedrade backhaul weggegooid geld is. De tweede 5GHz-radio is puur voor verbinding tussen Orbi nodes bedoeld, dus deze high-end set levert geen toegevoegde waarde boven een goedkopere dualband-model als je het bedraad aansluit
Verder mbt privacy: ik zou dan sowieso sterk afraden om iets te nemen dat cloud-managed is. Netgear mag dan (voorzover verklaard/bekend) netter met je data omgaan dan anderen, maar je data zit alsnog - onnodig - op andermans servers. Als dit een eis is zou ik sterk aanraden om voor lokale configuratie te gaan, dus niet een 'mesh' set dat je via een app bedient.
Ik zie dat Netgear (vooralsnog) geen Orbi sets maakt met dualband configuratie - en het stuurt allemaal je data naar de cloud. Ik zou daarom geen enkele Orbi aanraden voor jouw situatie.
Wat wel?
Dit is zo'n situatie waar je twee van de drie moet kiezen:
- betaalbaar (alhoewel, voor de EUR 566 prijs van RBK753 is best veel mogelijk)
- volledig privacy-safe
- eenvoudig in te stellen
Makkelijk en qua privacy niet zo'n ramp als de mesh spullen is UniFi van Ubiquiti. 3x een
UAP 6 Lite (totaal EUR 330) zou je zelfde prestaties geveen als de RBK753, met grotendeels lokaal beheer, al kan het ook via app met alle nadelen van dien. Helaas heeft Ubiquiti er wel handje van om toch 'performance data' naar hun cloud te sturen, wat een stuk minder is dan bij mesh sets, maar handmatig ingrijpen vergt om het teg4en te houden.
Veel beter dichtgetimmerd, maar een stuk ingewikkelder is MikroTik's wAP-reeks. Helaas hebben ze nog geen WiFi-6, maar ik lees niets in je eisen dat dat noodzakeliujk maakt. 3 stuks
wAP ac kost maar EUR 210. Maar bereid je dan wel voor op een behoorlijk steile learning curve.
Maar met jouw voorkeur voor Netgear zou je gewoon kunnen kijken naar hun AP's. Ik weet niet hoe het met privacy gesteld is in hun SOHO-lijn, maar dat zal zeker beter zijn dan bij mesh. De
WAX214 heeft zelfde specs als de UniFi 6 Lite, zal dus bij benadering gelijk presteren aan de RBK753, maar kost veel minder (ook EUR 330 voor 3 stuks). Minpunt: geen DFS support, dus alle drie zullen ze bandbreedte delen in de 5GHz. Dat kun je voorkomen door voor de
WAX610 te gaan, die iets duurder is, maar nog steeds goedkoper dan de RBK753, EUR 510 voor drie stuks. Die heeft
wel EU DFS certificering.
Zelf vind ik DFS een must anno 2021 (hell, dat vond ik anno 2016 al), dus zou ik alleen opties overwegen die dat ondersteunen.
Dan krijg je:
- goedkope keuze, geen concessies op privacy maar steile learning-curve en oude standaard: de Mikrotik
- voordelige keuze, makkelijk en nieuwe standaard, maar lichte privacy-concessies (zij het kleiner dan wat je zelf koos): de UniFi UAP 6 Lite
- beste keuze zonder concessies, maar daar betaal je wel voor (zij het minder dan voor je RBK) de Netgear WAX610.
Mijn wens is dat mijn gezin tegelijk gebruik kan maken van onze WiFi en zo min mogelijk problemen ondervinden (verbonden geen internet bijv). Daarnaast wil ik dat mijn tv en console snel internet heeft zodat downloaden snel en soepeltjes verloopt en streamingdienst en in hoge kwaliteit bekeken kan worden terwijl er thuis wordt gewerkt.
Streaming in hoge kwaliteit betekent 20Mbps voor broadcast-quality 4k HDR. Dat kan ieder WiFi-netwerk doen als je fatsoenlijke dekking in 5GHz hebt.
Spelletjes soepel heeft nauwelijks bandbreedte nodig (game makers houden nog steeds rekening met 1-2Mbps ADSL die in grote delen van de wereld (o.a. VS) nog steeds gangbaar is), maar latencies moeten laag zijn. Dat betekent voor WiFi dat je absoluut in 5GHz wilt werken (feitelijk zelfde eis als hierboven) maar eigenlijk dat je gaming altijd bedraad wilt doen, aangezien de beste WiFi al door verplichtte wachttijden in CSMA/CA latency toevoegt.
Of je dat gaat merken is een tweede natuurlijk, met mijn 1337 skillz zit grootste vertragende factor nog altijd tussen muis en stoel
"Downloaden snel" - wat heet snel? Dit is qua bandbreedte allicht meest relevante punt (als dat meer dan 20Mbps is). De volle 250Mbps van je abonnement is - afhankelijk van de apparaten die je gebruikt - anno 2021 absoluut haalbaar op de meeste plekken in huis; ik haal hier in mijn betonbunker met apparatuur van bijna 6 jaar oud overal minstens 150Mbps (en traagste plek is op WC beneden

); in de woonkamer en op de werkkamers halen we 450Mbps. Dan nog: best practice is om apparaten die veel bandbreedte nodig hebben bedraad aan te sluiten - maar dat lijk je sowieso al te doen

Het meten van het signaal zal wel wat tijd kosten. Overigens ben ik ook benieuwd naar de configuratie van de modems/ap.
Ik hoop dat je hiermee meer info hebt en hopelijk gerichter antwoord kunt geven.
Nog niet 100% duidelijk, maar genoeg om inderdaad iets gerichter te zijn.