Hoe airflow verbeteren in prebuild-sys (HP Pavillion Gaming)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-08 21:55

shyheim

busta! straight busta!

Topicstarter
Hey Tweakers!

Context:
Hopelijk trap ik met de topic-title al niet teveel mensen tegen de schenen (prebuild). Ben normaal gezien console-gamer, maar wilde de overstap nog eens maken naar de PC Master Race. ;)
Heb een prebuild-systeem gekocht omdat de combinatie van componenten mij meer zou kosten dan met een prebuild, maar natuurlijk zit ik met wat inferieure componenten opgezadeld en is mijn airflow niet echt optimaal.

Vraag:
Mijn GPU (RTX 2060 Ti) wordt tijdens bepaalde games wel behoorlijk warm - volgens HWiNFO64 85 graden, met 97 graden als "hot spot temperature". Op zich niet super-alarmerend (denk ik), maar bij het inspecteren van de binnenkant van mijn case, vond ik dat hier wel verbetering mogelijk was.

Dit is hoe het systeem eruit ziet vanbuiten en vanbinnen:

Afbeeldingslocatie: https://www.hp.com/nl-nl/shop/Html/Merch/Images/c06425991_500x367.jpg
^ lucht wordt enkel (1) naar binnen getrokken via de zijkant - en dan nog passief (door negatieve airflow?).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W2r0NPJ.jpg

Wat ik sowieso denk te doen:
- een 60mm fan mounten op die sidegrill om wat koele lucht binnen te trekken (daar zijn 4 gaatjes voor voorzien) zoals deze dude het doet.
Momenteel zit ik, als ik het goed begrijp uit informatie die ik de voorbije 2 dagen heb gelezen, namelijk met een redelijk negatieve airflow. Er is een exhaust fan, maar geen fan die actief lucht naar binnen zuigt.
Uit die grill kan ik met een dremel ook de vorm van de fan snijden - zodat die flow ook minder weerstand kent (zoals in het filmpjke).

Wat ik denk te doen - en waarvoor ik eerder aan mensen met kennis van zaken wil voor aankloppen:
Die HDD naar boven verzetten (zoals het pijltje aangeeft) en op de positie waar die HDD nu staat nog een 120mm fan te plaatsen om die lucht ook richting GPU/PSU te blazen. Dus tegen de voorzijde met blaasrichting naar de GPU.
Ik las namelijk in de cooling FAQ wel dat ik moet oppassen voor blowholes: maw zorgen dat ik geen lucht onder die PSU blaas, dus de fan hoog genoeg plaatsen? Want de PSU neemt, als ik het goed heb, ook lucht weg van de GPU.
Of plaats ik beter een fan op de onderkant van mijn case, onder waar die koele lucht zordt binnengetrokken? Of beiden?

CPU temperatuur is trouwens verbazend goed in vergelijking met de GPU: klokt op 62 graden max tijdens het spelen van FF14 (highest settings) en het tegelijkertijd downloaden van games via Steam + Xbox Gamepass.

Duizendmaal dank! En mijn excuses als deze vraag te simpel is voor een Tweaker-community O+ O+

[ Voor 9% gewijzigd door shyheim op 04-08-2021 21:12 ]

Xbox GT: Shyheim87 | PSN: Shyheimz-

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-09 13:38
Is het niet simpeler een degelijke ATX behuizing te halen van een echt “merk”?
In plaats van al deze moeite voor een kast die eigenlijk nooit ontworpen is voor airflow.

Voor 50,- kan je al klaar zijn en ben je gelijk future proof, je krijgt er dan vaak ook nog een simpele fan bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Topicstarter
Torac schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:04:
Is het niet simpeler een degelijke ATX behuizing te halen van een echt “merk”?
In plaats van al deze moeite voor een kast die eigenlijk nooit ontworpen is voor airflow.

Voor 50,- kan je al klaar zijn en ben je gelijk future proof, je krijgt er dan vaak ook nog een simpele fan bij.
Ook aan gedacht (bij het aankopen van het systeem zelfs), maar helaas: het moederbord is proprietary (geen standaard als (m)ATX dus) - dus moet ik ook dat dan vervangen.

Edit: Erika6 heet het dus - hun eigen ontwerp maw.

[ Voor 15% gewijzigd door shyheim op 04-08-2021 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Heb je een typenummer van je computer? Want dan kunnen wat gerichter adviseren.

Afgaande op jouw foto's, Waar zit de fan van de voeding?

Als de voeding een grote fan aan de onderkant (orientatie t.o.v. de foto) heeft zitten, dan is het juist prima als daar wat extra koele lucht terecht komt, want die fan zal in 99% van de gevallen een intake fan zijn.

Wat je wilt voorkomen is dat lucht in een plek geblazen wordt waar het niet weg kan; onder de PSU zou dat in theorie kunnen als de PSU een outtake fan aan de onderkant heeft, maar zo te zien is er voldoende ruimte tussen de PSU en het zijpaneel om dat te voorkomen. Eventuele overdruk loopt gewoon langs de PSU weg.

[ Voor 16% gewijzigd door Niekleair op 05-08-2021 01:01 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Topicstarter
Niekleair schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 01:01:
Heb je een typenummer van je computer? Want dan kunnen wat gerichter adviseren.

Afgaande op jouw foto's, Waar zit de fan van de voeding?

Als de voeding een grote fan aan de onderkant (orientatie t.o.v. de foto) heeft zitten, dan is het juist prima als daar wat extra koele lucht terecht komt, want die fan zal in 99% van de gevallen een intake fan zijn.

Wat je wilt voorkomen is dat lucht in een plek geblazen wordt waar het niet weg kan; onder de PSU zou dat in theorie kunnen als de PSU een outtake fan aan de onderkant heeft, maar zo te zien is er voldoende ruimte tussen de PSU en het zijpaneel om dat te voorkomen. Eventuele overdruk loopt gewoon langs de PSU weg.
Is de HP Pavilion Gaming TG01-2960nd.

De intake fan van de voeding zit aan de bovenzijde (onder de GPU) en die neemt in principe lucht weg van de GPU (if that's a thing).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yV3kDdw.jpg

De ruimte langs de onderkant is bovendien redelijk minimaal, ik krijg mijn GSM er zelfs niet tussen om een foto te nemen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iORT36W.jpg

Mbt die overdruk: good to know als de ruimte langs het zijpaneel daarvoor voldoende is om eventueel weg te kunnen :)

Dan moet ik in principe gewoon zorgen dat er extra intake in de case is (92mm past erin volgens deze mens) en die richting PSU + GPU geblazen wordt (nog een 92mm tegen de voorzijde)? Of is dat overkill en zuigen die dat op zichzelf wel naar zich toe eens het in de case is?

[ Voor 5% gewijzigd door shyheim op 05-08-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-09 19:32
Aan de zijkant een extra fan plaatsen is inderdaad wel het minste wat je kan doen.
Staan die gaten in dat paneel 60mm van elkaar? Want dat is het beperkt maar in ieder geval een verbetering...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Topicstarter
TiezZ_BE schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:50:
Aan de zijkant een extra fan plaatsen is inderdaad wel het minste wat je kan doen.
Staan die gaten in dat paneel 60mm van elkaar? Want dat is het beperkt maar in ieder geval een verbetering...
Volgens deze mens (11:40) is er plaats voor 92mm fan. Dat is toch al ietsje beter.

Denk er dus deze in te steken. Zal via Y-splitter op het MoBo geplaatst moeten worden samen met de exhaust-fan, want het MoBo heeft maar 1 fan-slot.
Zou eens moeten bekijken hoeveel CFM de exhaust-fan heeft, maar goed, 1 front en 1 back, dan zal 10 CFM meer of minder het verschil niet maken denk/hoop ik.

Alleszins bedankt om mee te denken allen!

[ Voor 11% gewijzigd door shyheim op 05-08-2021 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Meten = weten ;)

Ivm het verschil (cfm) zou ik niet teveel kijken aangezien je ook restrictie hebt ivm rooster ervoor etc. En de intake is toch niet gefilterd, gewoon op tijd je pc zuiver blazen...

[ Voor 85% gewijzigd door TiezZ_BE op 05-08-2021 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat deze afbeelding wat duidelijker is dan de foto's:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPNf49sLFRP67yWTGgd97gU5nJ0=/i/2003823618.jpeg
Waar hier op de foto al een fan zit, zou je dan een exhausting fan kunnen doen, op de plek van de onderste HDD (als daar ruimte voor is), kun je daar een intake doen. Dat is normaliter ook hoe fans in een kast zouden moeten. :)

Foto komt trouwens ook voorbij alhier: pricewatch: HP Pavilion Gaming TG01-1370nd

Maar goed, veel ruimte heb je dus niet, helaas, maar dat is meestal met prebuilt systemen van grote fabrikanten zoals HP.

[ Voor 72% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Topicstarter
@TiezZ_BE : klopt, thanks!
CH4OS schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:29:
Ik denk dat deze afbeelding wat duidelijker is dan de foto's:Afbeelding

Waar hier op de foto al een fan zit, zou je dan een exhausting fan kunnen doen, op de plek van de onderste HDD (als daar ruimte voor is), kun je daar een intake doen. Dat is normaliter ook hoe fans in een kast zouden moeten. :)

Foto komt trouwens ook voorbij alhier: pricewatch: HP Pavilion Gaming TG01-1370nd

Maar goed, veel ruimte heb je dus niet, helaas, maar dat is meestal met prebuilt systemen van grote fabrikanten zoals HP.
Thanks voor die pic!
Die exhaust-fan aan de achterzijde is er (gelukkig) wel al :P

Op die concept-foto lijkt het inderdaad dat er een intake-fan staat waar die HDD ook staat (pinnetjes en fluogroene stralen van wat een fan lijkt) - maar gezien die voorkant volledig dicht is, lijkt dat mij redelijk raar. Dat groene neonlampje vooraan is namelijk volledig afgesloten, komt geen lucht langs.

Tenzij ik je verkeerd begrijp, en het dus is zoals ik op deze tekening snel heb getekend (dus #2 = die fan die op die concept-foto staat):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/whoZQ5b.png

[ Voor 9% gewijzigd door shyheim op 05-08-2021 11:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@shyheim Ik doelde meer op 'ter hoogte van', inderdaad. Handigste is om #1 te doen. Dan komt er koelere lucht naar binnen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:53

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zou ook nog een AIO CPU cooler aan de buitenkant van je kast kunnen plaatsen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Topicstarter
CH4OS schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:49:
@shyheim Ik doelde meer op 'ter hoogte van', inderdaad. Handigste is om #1 te doen. Dan komt er koelere lucht naar binnen. ;)
Thanks!
Wat denk je van een combinatie van 1 + 2? >:) overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

shyheim schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:52:
Thanks!
Wat denk je van een combinatie van 1 + 2? >:) overkill?
Ik vraag mij af in hoeverre 2 nuttig gaat zijn. Ja, je zorgt voor lucht verplaatsing, maar als het warmer wordt in de kast, wordt ook die lucht warmer. Ik weet niet hoe dicht het is aan de voorkant van de kast, maar als dat dicht is zoals je zegt dat het is (meeste kasten tegenwoodig hebben daar wel wat speling zitten namelijk) is ventilatie op 2 niet heel praktisch of een dusdanig voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Voor de full Tweaker ervaring zou je in de bovenkant nog twee flinke gaten kunnen boren, of (als je echt weinig te doen hebt) een mesh patroon maken met de boormachine. Ziet eruit als flinterdun alu, dus daar ben je zo doorheen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Jeroenneman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:54:
Voor de full Tweaker ervaring zou je in de bovenkant nog twee flinke gaten kunnen boren, of (als je echt weinig te doen hebt) een mesh patroon maken met de boormachine. Ziet eruit als flinterdun alu, dus daar ben je zo doorheen.
Dat heb ik wel eens gedaan bij een prebuild van een maat. Maar dan onderaan uit het zicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Topicstarter
Update: deze case-fan gekocht, maar lijkt niet te werken zoals ik hem heb aangesloten.

Gegeven: mobo heeft slechts 1 3-pin aansluiting waarop de (stock) exhaust-fan is aangesloten. Op het mobo heb ik de meegeleverde Y-splitter gemonteerd, daarop dan de (stock) exhaust aangesloten en de nieuwe Noctua intake-fan.
De Noctua is 4-pin (gekocht om meer future-proof te zijn als ik ooit upgrade), maar dat zou blijkbaar geen probleem zijn (zou gewoon full capacity draaien).... dacht ik dus?

Exhaust-fan draait alleszins gewoon via de Y-splitter, maar mijn nieuwe intake-fan doet helemaal niks.

Moet ik een 3-pin fan kopen of zit ik met een RMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
shyheim schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:39:
Update: deze case-fan gekocht, maar lijkt niet te werken zoals ik hem heb aangesloten.

Gegeven: mobo heeft slechts 1 3-pin aansluiting waarop de (stock) exhaust-fan is aangesloten. Op het mobo heb ik de meegeleverde Y-splitter gemonteerd, daarop dan de (stock) exhaust aangesloten en de nieuwe Noctua intake-fan.
De Noctua is 4-pin (gekocht om meer future-proof te zijn als ik ooit upgrade), maar dat zou blijkbaar geen probleem zijn (zou gewoon full capacity draaien).... dacht ik dus?

Exhaust-fan draait alleszins gewoon via de Y-splitter, maar mijn nieuwe intake-fan doet helemaal niks.

Moet ik een 3-pin fan kopen of zit ik met een RMA?
Je zou die op de cpu fan aansluiting kunnen testen. Mss best je case plat leggen en de 92mm fan bovenop de cpu koeler leggen zodat deze nog wat airflow krijgt.

Maar eigenlijk wil je die niet continu op 100% hebben want dat is overbodig voor lichte taken. Meer lawaai en stof in je systeem dan nodig....

[ Voor 6% gewijzigd door TiezZ_BE op 06-08-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyheim

shyheim

busta! straight busta!

Topicstarter
Hmm, volgens deze (41:04) geeft het MoBo niet genoeg stroom door via die connector om zo'n intake-fan te voeden.

Laat het een wijze les zijn voor mij, volgende keer laat ik hier wel systeem samenstellen ipv voor een prebuild te gaan. Zucht.

Zal dus eens kijken of ik een SATA-powered fan-controller kan aansluiten (en -uiteraard- kopen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik zou idd via Sata (of molex als je die hebt) voeden.

Ik zou uitkijken naar zoiets als dit:
https://www.highflow.nl/a...able-with-sata-power.html

of met simpele controller:
https://www.ebay.ca/itm/2...3a95dd:g:vdgAAOSw9gFg20Sy

of met meer gavanceerde fancontroller (en je hebt waarschijnlijk een sata kabeltje nodig voor zoiets).
https://www.ebay.ca/itm/3...fcbb18:g:HNAAAOSw-tJg-eRg

[ Voor 67% gewijzigd door Niekleair op 06-08-2021 19:48 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Simpele pwm splitter met sata/molex power, en dan samen met de cpu fan aansluiting en het is opgelost.... (mits de fan werkt :) )

https://azerty.nl/product...bel-voor-ventilatorstroom

Ook vreemd dat deze niet genoeg kan leveren voor 2 simpele fans.

[ Voor 40% gewijzigd door TiezZ_BE op 06-08-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
volgens mij levert een standaart fan header 3ampere ofzo dat moet zat zijn voor 4 fans als je geen gekke 4k rpm delta fans neemt :P

wat waarschijnlijker is is dat dat domme mobo niet overweg kan met een 4 pin fan op 3 pin header

[ Voor 27% gewijzigd door maks11223344 op 06-08-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Afhankelijk van wat je met het systeem doet kan het de moeite waard zijn om het RAM uit te breiden met een identieke RAM stick. Op basis van de foto lijkt het erop dat er maar 1 in zit, en daardoor draai je dus in een single channel configuratie (wat een stuk trager is dan dual channel).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Pagina: 1