Robertje1971 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:34:
[...]
In mijn huurovereenkomst staat dat er wel een aparte meter is, dus hier kan ik hem op wijzen.
Maar heb op internet gelezen dat hij niet verplicht is deze aan te schaffen, maar de kosten moeten wel everidig verdeeld worden.
Als in de overeenkomst staat dat er een aparte meter is, is de verhuurder wel degelijk verplicht die te plaatsen, hij is gewoon in gebreke zolang het er niet staat. En "evenredig verdelen" ligt bij totaal ander gebruik (woning vs kantoor) niet voor de hand. Hoe zou je zonder meter een verdeelsleutel bepalen? Een vierkante meter kantoor doet heel andere dingen dan een vierkante meter woning.
Dus de meters kunnen er nog tussen.
Dit is dus een nadeel als je een gloednieuw appartement gaat bewonen.
Nou nee, normaliter is dit soort zooi op orde voordat de eerste huurder erin komt.
Maar ik wil ook niet te veel klagen, omdat ik een jaar overeenkomst heb, en daarna voor onbebaalde tijd.
Als gescheiden man heb ik in deze tijd weinig keus, en ben blij dat ik dit heb gevonden.
Dat is helaas wel begrijpelijk.
Robertje1971 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:30:
Hallo Freak,
Ondertussen heb ik wat foto's van de situatie van de meterkast in het kantoor en het appartement.
De eerste foto is van de meterkast in het kantoor, de tweede van het appartement boven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beneden in de meterkast gaat er een coax vanuit het AOP en een UTP-kabel(niet te zien) naar boven.
Boven komen deze ook uit in dezelfde buis.
De coax zit met een F-connector aan een splitter met 2-coax kabels die naar de woonkamer gaan.
Zou ik ook boven het modem neer kunnen zetten, omdat daar al een F-connector zit, of heb ik dan veel signaal verlies?
Technisch: mogelijk, al zou je het signaal door moeten meten om zeker te zijn.
Administratief: slecht plan. Als je ooit Ziggo moet bellen voor support gaan ze vragen of modem bij AOP staat en zo niet pas verder helpen als je het daar aangesloten hebt.
Op dit moment geef ik de voorkeur aan alleen internet waar ik TV kan kijken met NLziet.
Een van de 2 coax kabels zou ik kunnen vervangen door een UTP-kabel.
Sowieso goed plan anno 2021. Coax binnenhuis heeft z'n langste tijd gehad.
Overigens op de meters terug te komen.
Ik heb de verhuurder hier over gesproken, en alles heeft een aparte meter, dat wil hij ook nadrukkelijk.
Het water, gas en elektriciteit hebben een eigen meter.
Water zit boven in het appartement, gas beneden in de meterkast van het kantoor(was geen plek boven) en de elektriciteitsmeter zit ook in de meterkast van het kantoor.
Hoe deze uitgelezen gaat worden krijg ik nog te horen, omdat dit een slimme meter is.
Alarmbellen gaan weer af. Als je een woning betrekt teken je voor de meterstanden. Heb je dat niet gedaan? Dan kun je voor een erg onaangename verrassing komen te staan. Je bent misschien de eerste huurder, maar de bouwlui die eea ingericht hebben, hebben geheid ook gebruik gemaakt van die elektra. Als je doodleuk alles vanaf nul moet betalen, betaal je ook hun verbruik en afhankelijk van wat ze allemaal gedaan hebben en hoe lang dat duurder kan dat soms flink oplopen (denk: halogene bouwlampen, of erger nog: straalkachels om eea sneller te laten drogen).
Thralas schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:54:
Het kantoor heeft zowel een aansluiting van Ziggo (groen) als een ISRA van KPN (blauw). Jij hebt zo te zien geen eigen aansluiting tenzij je daar iets vergelijkbaars ziet.
De opmerkingen hierboven over een eigen aansluiting zijn leuk en komen altijd terug in dit soort topics, maar de wereld is vaak wat minder ideaal dan men hier schetst, zeker als je er mogelijk tijdelijk zit. Je kunt uitzoeken of je een eigen aansluiting kunt realiseren, maar daar zal tijd, geld of getouwtrek mee gemoeid zijn (kies er minstens 2).
[...]
Als je geen eigen aansluiting hebt kun je ook geen eigen abonnement (en dus kabelmodem) aansluiten.
Omdat er al coax en utp van beneden komt doet dat vermoeden dat ze beneden zelf Ziggo gebruiken en er simpelweg coax (TV) en een utp-kabeltje (internet) naar boven is gelegd, meeliftende op het bestaande abonnement. Dat blijkt ook uit de foto (Ziggo lijkt in gebruik, het ISRA niet).
Zou zomaar kunnen dat dat kabeltje van AOP naar boven nergens anders op aangesloten zit dan de tweeverdeler in de meterkast boven.
Je kunt het pad van de eigen fysieke aansluiting bewandelen, de bestaande aansluiting van de onderburen delen, of uitzoeken of je het ongebruikte ISRA kunt gebruiken (zelf een abonnement afsluiten op het kantooradres).
Gezien oplossing twee nu al gerealiseerd lijkt (meeliften op het Ziggo-abonnement) zou ik gewoon eens een kabeltje inprikken en kijken of er een lampje gaat branden. Tenzij iemand de stekkertjes bewust uit het modem heeft getrokken lijkt me dat je daar gewoon bruikbaar internet op krijgt..
Denk het niet. Als de aansluiting actief is, kun je ongecodeerde DVB-C kijken, maar om gecodeerde kanalen te kunnen kijken heb je een abonnement nodig waar het apparaat waarmee je decodeert (STB of CI+ module) aan gekoppeld is, idem voor internet - de modem kan wel online komen, maar om internet erover te krijgen moet het apparaat gekoppeld zijn aan een abonnement.