Internetaansluiting appartement(Particulier)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertje1971
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 04-10-2021
Hallo allemaal,

Binnenkort ga ik verhuizen naar een appartement wat op dit moment nog verbouwt wordt.
Het betreft een appartement boven een assurantie kantoor.

Nu heb ik vandaag de elektricien gesproken die het elektra heeft aangesloten, en de vraag gesteld wat er binnenkomt voor het aansluiten van een internetverbinding (KPN/Ziggo).

Het kantoor beneden is aangesloten op KPN, en daar is ook een ISRA-punt aanwezig.
Of er een Ziggo aansluiting was kon hij niet met zekerheid zeggen.

Boven in het appartement zie ik een UTP-kabel en een coax-kabel binnen komen.

Ik weet dus niet welke provider ik het beste kan nemen als ik het appartement betrek.

Kan er een splitsing gemaakt worden met een ISRA-punt of kan er een coax kabel naar boven getrokken worden, zodat ik mijn eigen router en TV heb?
Ik weet niet hoe ver de afstand is van de meterkast in het kantoor naar het appartement, i.v.m. signaal verlies.

Hopelijk is er een oplossing voor.

Met vriendelijke groeten,

Robert.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

Krijg je wel een eigen adres? Of worden bijvoorbeeld ook de stroomkabels van beneden doorgetrokken?

Administratief is dat lastig voor de meeste providers, maar er zijn altijd dingen te regelen.

Als ze beneden al wel een AOP van ziggo hebben is dat je redding. Abbo afsluiten op JOUW naam maar op hun adres en de modem bij het AOP in bridge. Daarna met een UTP naar boven naar je eigen router. Idem voor COAX, dan kun je je eigen mediabox aansluiten, als je dat nodig hebt…

Ik heb zelf ervaring met ADSL in een ruimte die geen eigen meterkast heeft. Het AOP van KPN staat in het gebouw waar deze ruimte onderdeel van is (zo’n 40 meter verderop. Modem staat daar en vanaf daar met een UTP van 50 meter naar onze eigen ruimte.

Je kan ook een eigen AOP regelen maar dat loopt aardig in de kosten.

Is het assurantiënkantoor ook de verhuurder? In dat geval zullen ze best meewerken, die snappen ook wel dat je internet wil.. Als ze professionele IT hebben kunnen ze zelfs je een VLAN geven (met beperkte bandbreedte) en dat in de huurprijs verwerken.

[ Voor 159% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2021 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertje1971
Hallo FreakNL,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik krijg idd een eigen adres, de huisnummers zijn gescheiden en de briefpost ook.
Stroomkabels zijn doorgetrokken van beneden naar boven.
Ik heb daar een groepenkast, maar geen meter, ook geen "slimme".

De kans is groot dat er een Ziggo AOP aanwezig is, het is een oude bakkerij met woongedeelte boven de bakkerij geweest.

En het assurantiekantoor is idd de verhuurder, en ik denk ook wel dat er een oplossing is.
Zeker het internet, TV zal iets moeilijker zijn.
Als het echt niet anders kan, zou Digitenne nog een uitkomst zijn, maar liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus nummer 2 wordt nummer 2a? Elektriciteit wordt afgetakt van de hoofdaansluiting die beneden zit? Reken er dan maar niet op dat er standaard een eigen aansluiting boven komt. Dat zal ook een aftakking worden.

Maar aangezien het particuliere verhuur is kun je het beter vragen aan de eigenaar, die geeft de opdrachten uit en heeft vast een plan over hoe het een en ander opgelost gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:49

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan (als je alleen internet hebt) ook gewoon een digitale dienst afnemen, bijvoorbeeld NLZiet.

Of je betaald een kennis, vriend, ouders 2 euro per maand voor hun Ziggo account.

https://www.iculture.nl/gids/televisiekijken-apple-tv/

Digitenne is zooo 1998

[ Voor 45% gewijzigd door FreakNL op 04-08-2021 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robertje1971 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:08:
Hallo FreakNL,

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik krijg idd een eigen adres, de huisnummers zijn gescheiden en de briefpost ook.
Stroomkabels zijn doorgetrokken van beneden naar boven.
Ik heb daar een groepenkast, maar geen meter, ook geen "slimme".
Hier gaan alarmbellen rinkelen :o

Nog even los van internet - hoe weet je zonder meter hoeveel je voor electra moet betalen? En dus of de door de verhuurder gerekende voorschot (want dit gaat geheid via servicekosten) redelijk is?

Overigens, dit kun je de verhuurder vrij snel duidelijk maken door hardop af te vragen wat er met de kosten gebeurt als jij een leuke plantage zou starten boven O-) - bemetering leidt vrijwel altijd tot lager verbruik en zeker altijd tot lager gezeik. Er bestaan tussenmeters voor exact deze situatie.

Mbt rest infra: voor KPN moet je een ISRA-punt hebben of een NTU (glas), voor ZIggo een AOP. Vanaf bouwjaar ~ 1980 ga je die in de meterkast vinden van het pand, wat geheid beneden is. Bij oudere gebouwen is het meestal ergens in de buurt van de voorgevel op begane grond, aangezien het standaard van buitenaf naar kruipruimte getrokken is en dan door vloer naar boven. Kans dat een ISRA, AOP of NTU boven is, is zo goed als nihil. In huidige situatie zou de modem dus technisch beneden moeten staan, wat onhandig is, al helemaal voor ondersteuning (als je de helpdesk belt moet je er fysiek bij kunnen). Eigen aansluiting boven kun je aanvragen, maar kan behoorlijk duur worden...

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 04-08-2021 23:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Simpel antwoord als je geen AOP hebt. https://www.mijnaansluiting.nl/home

In huizen die omgebouwd worden naar appartementen zullen ook aparte aop moeten worden aangevraagd.

Als je appartement wordt bestempeld als op zich staande woning. Is dat ook door het kadastraal bepaald. Je mag niet zomaar 1a op een woning plakken.

Je hebt daarnaast huur bescherming. Je kan je daarvoor wenden tot de huurcommissie. Als je er niet uitkomt met de verhuurder.

Een aansluiting aanvragen. Cai of isra moet worden vergoed door de verhuurder. Je staat wel vrij om dit zelf te initiëren. Je zult de kosten mogelijk vooruit moeten betalen. Maar!!!! Wil de verhuurder jou die kosten niet vergoeden.

Kan je naar de huurcommissie stappen die dan de kosten op verhuur in mindering brengt.

Ditvzelfde met een eigen meter. Krijg je die niet omdat de verhuurder dat niet nodig vind. Ook dit kan je verhalen. Je hebt er recht op als je een op zich zelf staande woning betreft.

Huur je een kamer, of een andere soort gelijke huur type. Dan kan het zijn dat je er geen recht op hebt. Ook hier kan de huurcommissie dmv punten telling je duidelijkheid op geven.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertje1971
De woning is een op zich staande woning, staat ook in het contract.
Maar het appartement is nog niet helemaal klaar.
Deze week komt de gemeente voor een keuring(Brandveiligheid e.d.)
En het huisnummer is al toegewezen door de gemeente, dat bericht heb ik gehad.

In mijn huurovereenkomst staat dat er wel een aparte meter is, dus hier kan ik hem op wijzen.
Maar heb op internet gelezen dat hij niet verplicht is deze aan te schaffen, maar de kosten moeten wel everidig verdeeld worden.

Dus de meters kunnen er nog tussen.
Dit is dus een nadeel als je een gloednieuw appartement gaat bewonen.

Maar ik wil ook niet te veel klagen, omdat ik een jaar overeenkomst heb, en daarna voor onbebaalde tijd.
Als gescheiden man heb ik in deze tijd weinig keus, en ben blij dat ik dit heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertje1971
Hallo Freak,

Ondertussen heb ik wat foto's van de situatie van de meterkast in het kantoor en het appartement.
De eerste foto is van de meterkast in het kantoor, de tweede van het appartement boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_Dm86C1UXylrY9trj_nK6FM_Xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOAvFF6s3ypIq62xgr5Qm5lb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rezNMACmGaxLo6aK5oAfwmnzHt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XDujbr6o5mu4l9ITkujYzhJ.jpg?f=fotoalbum_large

Beneden in de meterkast gaat er een coax vanuit het AOP en een UTP-kabel(niet te zien) naar boven.
Boven komen deze ook uit in dezelfde buis.
De coax zit met een F-connector aan een splitter met 2-coax kabels die naar de woonkamer gaan.

Zou ik ook boven het modem neer kunnen zetten, omdat daar al een F-connector zit, of heb ik dan veel signaal verlies?
Op dit moment geef ik de voorkeur aan alleen internet waar ik TV kan kijken met NLziet.
Een van de 2 coax kabels zou ik kunnen vervangen door een UTP-kabel.

Overigens op de meters terug te komen.
Ik heb de verhuurder hier over gesproken, en alles heeft een aparte meter, dat wil hij ook nadrukkelijk.
Het water, gas en elektriciteit hebben een eigen meter.
Water zit boven in het appartement, gas beneden in de meterkast van het kantoor(was geen plek boven) en de elektriciteitsmeter zit ook in de meterkast van het kantoor.
Hoe deze uitgelezen gaat worden krijg ik nog te horen, omdat dit een slimme meter is.

Groetjes Robert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:03
Het kantoor heeft zowel een aansluiting van Ziggo (groen) als een ISRA van KPN (blauw). Jij hebt zo te zien geen eigen aansluiting tenzij je daar iets vergelijkbaars ziet.

De opmerkingen hierboven over een eigen aansluiting zijn leuk en komen altijd terug in dit soort topics, maar de wereld is vaak wat minder ideaal dan men hier schetst, zeker als je er mogelijk tijdelijk zit. Je kunt uitzoeken of je een eigen aansluiting kunt realiseren, maar daar zal tijd, geld of getouwtrek mee gemoeid zijn (kies er minstens 2).
Robertje1971 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:30:
Zou ik ook boven het modem neer kunnen zetten, omdat daar al een F-connector zit, of heb ik dan veel signaal verlies?
Als je geen eigen aansluiting hebt kun je ook geen eigen abonnement (en dus kabelmodem) aansluiten.

Omdat er al coax en utp van beneden komt doet dat vermoeden dat ze beneden zelf Ziggo gebruiken en er simpelweg coax (TV) en een utp-kabeltje (internet) naar boven is gelegd, meeliftende op het bestaande abonnement. Dat blijkt ook uit de foto (Ziggo lijkt in gebruik, het ISRA niet).

Je kunt het pad van de eigen fysieke aansluiting bewandelen, de bestaande aansluiting van de onderburen delen, of uitzoeken of je het ongebruikte ISRA kunt gebruiken (zelf een abonnement afsluiten op het kantooradres).

Gezien oplossing twee nu al gerealiseerd lijkt (meeliften op het Ziggo-abonnement) zou ik gewoon eens een kabeltje inprikken en kijken of er een lampje gaat branden. Tenzij iemand de stekkertjes bewust uit het modem heeft getrokken lijkt me dat je daar gewoon bruikbaar internet op krijgt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Robertje1971 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:34:
[...]

In mijn huurovereenkomst staat dat er wel een aparte meter is, dus hier kan ik hem op wijzen.
Maar heb op internet gelezen dat hij niet verplicht is deze aan te schaffen, maar de kosten moeten wel everidig verdeeld worden.
Als in de overeenkomst staat dat er een aparte meter is, is de verhuurder wel degelijk verplicht die te plaatsen, hij is gewoon in gebreke zolang het er niet staat. En "evenredig verdelen" ligt bij totaal ander gebruik (woning vs kantoor) niet voor de hand. Hoe zou je zonder meter een verdeelsleutel bepalen? Een vierkante meter kantoor doet heel andere dingen dan een vierkante meter woning.
Dus de meters kunnen er nog tussen.
Dit is dus een nadeel als je een gloednieuw appartement gaat bewonen.
Nou nee, normaliter is dit soort zooi op orde voordat de eerste huurder erin komt.
Maar ik wil ook niet te veel klagen, omdat ik een jaar overeenkomst heb, en daarna voor onbebaalde tijd.
Als gescheiden man heb ik in deze tijd weinig keus, en ben blij dat ik dit heb gevonden.
Dat is helaas wel begrijpelijk.
Robertje1971 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:30:
Hallo Freak,

Ondertussen heb ik wat foto's van de situatie van de meterkast in het kantoor en het appartement.
De eerste foto is van de meterkast in het kantoor, de tweede van het appartement boven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beneden in de meterkast gaat er een coax vanuit het AOP en een UTP-kabel(niet te zien) naar boven.
Boven komen deze ook uit in dezelfde buis.
De coax zit met een F-connector aan een splitter met 2-coax kabels die naar de woonkamer gaan.

Technisch: mogelijk, al zou je het signaal door moeten meten om zeker te zijn.
Administratief: slecht plan. Als je ooit Ziggo moet bellen voor support gaan ze vragen of modem bij AOP staat en zo niet pas verder helpen als je het daar aangesloten hebt.
Op dit moment geef ik de voorkeur aan alleen internet waar ik TV kan kijken met NLziet.
Een van de 2 coax kabels zou ik kunnen vervangen door een UTP-kabel.
Sowieso goed plan anno 2021. Coax binnenhuis heeft z'n langste tijd gehad.
Overigens op de meters terug te komen.
Ik heb de verhuurder hier over gesproken, en alles heeft een aparte meter, dat wil hij ook nadrukkelijk.
Het water, gas en elektriciteit hebben een eigen meter.
Water zit boven in het appartement, gas beneden in de meterkast van het kantoor(was geen plek boven) en de elektriciteitsmeter zit ook in de meterkast van het kantoor.
Hoe deze uitgelezen gaat worden krijg ik nog te horen, omdat dit een slimme meter is.
Alarmbellen gaan weer af. Als je een woning betrekt teken je voor de meterstanden. Heb je dat niet gedaan? Dan kun je voor een erg onaangename verrassing komen te staan. Je bent misschien de eerste huurder, maar de bouwlui die eea ingericht hebben, hebben geheid ook gebruik gemaakt van die elektra. Als je doodleuk alles vanaf nul moet betalen, betaal je ook hun verbruik en afhankelijk van wat ze allemaal gedaan hebben en hoe lang dat duurder kan dat soms flink oplopen (denk: halogene bouwlampen, of erger nog: straalkachels om eea sneller te laten drogen).
Thralas schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:54:
Het kantoor heeft zowel een aansluiting van Ziggo (groen) als een ISRA van KPN (blauw). Jij hebt zo te zien geen eigen aansluiting tenzij je daar iets vergelijkbaars ziet.

De opmerkingen hierboven over een eigen aansluiting zijn leuk en komen altijd terug in dit soort topics, maar de wereld is vaak wat minder ideaal dan men hier schetst, zeker als je er mogelijk tijdelijk zit. Je kunt uitzoeken of je een eigen aansluiting kunt realiseren, maar daar zal tijd, geld of getouwtrek mee gemoeid zijn (kies er minstens 2).

[...]

Als je geen eigen aansluiting hebt kun je ook geen eigen abonnement (en dus kabelmodem) aansluiten.

Omdat er al coax en utp van beneden komt doet dat vermoeden dat ze beneden zelf Ziggo gebruiken en er simpelweg coax (TV) en een utp-kabeltje (internet) naar boven is gelegd, meeliftende op het bestaande abonnement. Dat blijkt ook uit de foto (Ziggo lijkt in gebruik, het ISRA niet).
Zou zomaar kunnen dat dat kabeltje van AOP naar boven nergens anders op aangesloten zit dan de tweeverdeler in de meterkast boven.
Je kunt het pad van de eigen fysieke aansluiting bewandelen, de bestaande aansluiting van de onderburen delen, of uitzoeken of je het ongebruikte ISRA kunt gebruiken (zelf een abonnement afsluiten op het kantooradres).

Gezien oplossing twee nu al gerealiseerd lijkt (meeliften op het Ziggo-abonnement) zou ik gewoon eens een kabeltje inprikken en kijken of er een lampje gaat branden. Tenzij iemand de stekkertjes bewust uit het modem heeft getrokken lijkt me dat je daar gewoon bruikbaar internet op krijgt..
Denk het niet. Als de aansluiting actief is, kun je ongecodeerde DVB-C kijken, maar om gecodeerde kanalen te kunnen kijken heb je een abonnement nodig waar het apparaat waarmee je decodeert (STB of CI+ module) aan gekoppeld is, idem voor internet - de modem kan wel online komen, maar om internet erover te krijgen moet het apparaat gekoppeld zijn aan een abonnement.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:03
dion_b schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:56:
Zou zomaar kunnen dat dat kabeltje van AOP naar boven nergens anders op aangesloten zit dan de tweeverdeler in de meterkast boven.
Fair, maar dan zou het wel heel vreemd zijn dat er kennelijk ook UTP loopt. Dat suggereert dat er beneden een modem staat of stond.

Gezien de mensen in het kantoor beneden vast ook internet gebruiken zal dat er nog steeds wel staan.
Denk het niet. Als de aansluiting actief is, kun je ongecodeerde DVB-C kijken, maar om gecodeerde kanalen te kunnen kijken heb je een abonnement nodig waar het apparaat waarmee je decodeert (STB of CI+ module) aan gekoppeld is, idem voor internet - de modem kan wel online komen, maar om internet erover te krijgen moet het apparaat gekoppeld zijn aan een abonnement.
Ik doelde met 'inprikken op het modem' op UTP in de veronderstelling dat er beneden nog een modem staat te ronken. Voor TV is het inderdaad een ander verhaal (maar TS gaf aan dat hij voldoende had aan internet).

Maargoed, de mensen van beneden kunnen TS vast vertellen hoe de vork exact in de steel zit. Dat werkt nog beter dan speculeren op basis van wat foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertje1971
Thralas schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 13:54:

[...]

Ik was er nog vergeten bij te vermelden, dat het kantoor KPN heeft.
Vandaar het ISRA punt.
Nu heb ik via een collega, waar de partner bij KPN werkt, uit laten zoeken of KPN kan op het adres.
Daar komen ze uit op 20Mb/sec wat dus heel laag is.
Dit is dus niet echt een optie.

Wat dus wel kan is een abonement afsluiten op het kantoor, want de Ziggo aansluiting is niet in gebruik.
Is het ook mogelijk om Ziggo te benaderen, hoe dit het beste kan worden opgelost?

Groetjes Robert
Pagina: 1