Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waandersj
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-06 15:12
Ik heb een nieuwe externe schijf (Seagate Expansion Portable 2TB) aangeschaft. Nu vroeg ik me af of ik deze moet formatteren. In principe kan ik 'm gebruiken, is gewoon benaderbaar via de File Explorer van Windows. Maar is misschien beter 'm opnieuw te formatteren? Ik ga de schijf gebruiken via Windows en Ubuntu.
Alvast bedankt voor de hulp!
Groeten, Jethro

Beste antwoord (via waandersj op 06-08-2021 13:00)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:55
Zowel Windows al Ubuntu ondersteunen NTFS volledig en daar wordt de harddisk waarschijnlijk mee uitgeleverd. Formatteren voor in gebruikname is dus onnodig.
Daarbij staan op zo'n harddisk meestal wat bestanden die worden meegeleverd en die ben je dan meteen kwijt.

Wat je wel zou kunnen doen is die bestanden even overzetten naar je PC/laptop en dan de harddisk een low level ("lange", dus geen "Quick") format geven: dan wordt elk plekje van de harddisk gecontroleerd en weet je (als er geen foutmelding komt) zeker dat er geen defecten op zitten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:05
Dit staat letterlijk in de documentatie: https://www.seagate.com/w...S1842-6-1907-WW-nl_NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waandersj
Dank je. Er staat daar letterlijk "U hoeft dus niets te installeren of configureren". Dat wil toch niet zeggen dat herformatteren niet nuttig zou kunnen zijn? Misschien ander bestandssysteem? Ik wil 'm zowel via Windows als Ubuntu kunnen benaderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 22:54
Test of je hem in Ubuntu kunt benaderen?
Check of het een bestandssysteem is dat Ubuntu ondersteunt?
Formateer in je favoriete bestandsysteem als je dat prettig vind?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:55
Zowel Windows al Ubuntu ondersteunen NTFS volledig en daar wordt de harddisk waarschijnlijk mee uitgeleverd. Formatteren voor in gebruikname is dus onnodig.
Daarbij staan op zo'n harddisk meestal wat bestanden die worden meegeleverd en die ben je dan meteen kwijt.

Wat je wel zou kunnen doen is die bestanden even overzetten naar je PC/laptop en dan de harddisk een low level ("lange", dus geen "Quick") format geven: dan wordt elk plekje van de harddisk gecontroleerd en weet je (als er geen foutmelding komt) zeker dat er geen defecten op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waandersj
Duidelijk verhaal, bedankt! Ben de schijf nu toch maar even aan het formatteren, duurt wel even, zit na een half uur op 10%.
Pagina: 1