Vraag

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-03 19:18
Mijn huidig (bijna oldtimer) systeem is een midrange Asus H87M-E mobo met een i5 4670 (stock koeler), een drietal Samsung SSD's (840), passief gekoelde GTX 750Ti en 24GB RAM. Verder verschillende externe schijven met foto's en backups, op een USB 3.0 HUB (te weinig snelle USB poorten op het huidig systeem)

Het draait bijzonder goed en nu na ruim 6-7 jaar nog geen enkel noemenswaardige problemen gekend, niet met hardware, niet met Windows 10. Wat ook deels verklaart waarom ik nog steeds geen upgrade gedaan heb. Het is retestabiel.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van snellere workflow in Lightroom en occasioneel Photoshop. Kunnen Netlfix kijken op 2de monitor of Chrome met veel tabs openstaan hebben, zonder veel impact op editing. Stabiliteit en betrouwbaarheid. Alles op Windows 10. Ik ben geen gamer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget ligt rond de 1500 à 2000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua randapparatuur ben ik volledig uitgerust (al komen er waarschijnlijk op termijn ook 2 nieuwe monitoren). Wat ik meeneem zijn een paar (geen M.2) SSD's uit mijn huidige pc, alsook de GPU. Deze heeft toch weinig impact op Lightroom of Photoshop en kan ik eenvoudig zelf upgraden indien wel.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mobo, CPU & koeler, RAM, kast, M.2 SSD, ... alles bijna. Behalve GPU en Windows 10 licentie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Volgens de huidige benchmarks is AMD de aanrader voor creative content en multicores. Ook qua prijs/kwaliteit en energieverbruik (en dus geluidsproductie).
Maar ik heb ook qua buikgevoel een voorkeur voor AMD - ondanks dat ik zeer tevreden van mijn huidige Intel systeem - omdat ze nu eenmaal de underdog zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast voelbare en zichtbare snelheidswinst, wil ik heel graag een desktop dat niét luider is dan mijn huidig systeem. De lat leg ik dus op "minimaal hetzelfde geluidsniveau". Als je dagelijks minimaal 8u naast je desktop zit, is geluid belangrijk.
Als fotograaf is stabiliteit ook belangrijk, dataverlies = inkomstverlies.

Ga je overklokken?
Normaal niet. Als ik het kan en het levert béétje winst op, zonder dat ik aan geluidsproductie of betrouwbaarheid moet inboeten? Misschien.

Wat verwacht je van ons?
Ik zit momenteel in het hevig dilemma om nu de knoop door te hakken en voor aan 5950x of 5900x systeem te gaan, of te wachten tot Zen 4 gelanceerd is. Aan de ene kant kijk ik uit naar de snelheidswinst van een nieuw systeem, maar aan de andere kant lees ik hier & daar dat de Zen 4 een grote snelheidsboost zou geven. Maar tegelijkertijd, zal de kostprijs opnieuw hoger liggen - zowel CPU als DDR5 latjes - en kom ik dus boven mijn budget uit of moet ik toegevingen doen qua onderdelen en is het snelheidsverschil met de aankoop van een huidig 5950x systeem dan weer kleiner... Plus, Zen 4 komt maar eind 2022... Dus realistisch: beschikbaar en betaalbaar, pas begin 2023 denk ik dan.

Ook twijfel ik meer en meer of de meerprijs van een 5950x het waard is over een 5900x. Lightroom maakt (te) weinig gebruik van de extra cores over de 5900x en voor bepaalde acties is de 5900x zelf iets marginaal sneller. Prijsverschil is toch 200 euro. Terwijl de theoretische meerwaarde vooral multicore is (10-20% sneller). Als iemand zelf ervaring heeft met de voordelen (of teleurstelling) van de 5950x over de 5900x, dan hoor ik het ook graag.

Ik heb ook gedacht om een snelle barebone of mini pc te kopen - desnoods een Intel systeem - om de periode te overbruggen, maar snelle mini pc's gaan ook al snel richting 1000-1500€, dan is het ook geen slimme zet als "tijdelijke oplossing". De doorverkoopwaarde op de 2dehands markt is ook niet bijster hoog.

Het is duidelijk, ik heb een rationele push nodig om de knoop door te hakken. Alle argumenten zijn welkom.

[Voor 5% gewijzigd door Mlazurro op 04-08-2021 18:04]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
5900X, en kun je de AM5 afwachten en kijken wat het allemaal doet qua kosten en DDR5 RAM.
Dat is een hele flinke verbetering tov i5-4670 4-4(full quad)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mlazurro
Hackus schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:35:
5900X, en kun je de AM5 afwachten en kijken wat het allemaal doet qua kosten en DDR5 RAM.
Dat is een hele flinke verbetering tov i5-4670 4-4(full quad)
Treffend voorbeeld, deze chrometab bevroor 3-5s - ik ben momenteel foto's aan het exporteren vanuit LR. Dat is dus wat ik eindelijk achter mij wil laten :)

Qua ruwe snelheidswinst, ergens vind ik de 30% snelheidswinst teleurstellend. Ik baseer mij op deze pagina:

https://cpu.userbenchmark...-Ryzen-9-5900X/1538vs4087

Maar ik neem aan dat de som van alle new gen onderdelen, een grotere voelbare impact heeft dan alleen een CPU.

Bijkomend detail is dat ik bij een eventuele 2de upgrade van 5900x naar AM5, sowieso paar onderdelen kan meenemen natuurlijk.

• Hackus
  • Niet online
Waarschijnlijk kun je heel AM5 wel overslaan als je een 5900X koopt nu. Verder kun je weinig meenemen qua moederbord en RAM want van 5900X naar AM5 wordt DDR 5 RAM en AM5 socket ipv AM4. Daarom zeg ik, kun je AM5 afwachten en zit je dus aantal jaar safe met 5900X. AMD Raphael(zen4) komt eerder dan eind 2022

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-03 09:21
De 5900x presteert trouwens nog beter dan de 5950x in Lightroom. Zie Puget.

• Mlazurro
Djarune schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:53:
De 5900x presteert trouwens nog beter dan de 5950x in Lightroom. Zie Puget.
Inderdaad. Doet mij wel meer richting de 5900x kijken. Maar enige idee of Adobe in de toekomst LR (nog) beter optimaliseert voor meer cores, zodat de 5950x op termijn toch de beter wordt? Of is dat wishful thinking.

• Djarune
Mlazurro schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:55:
[...]

Inderdaad. Doet mij wel meer richting de 5900x kijken. Maar enige idee of Adobe in de toekomst LR (nog) beter optimaliseert voor meer cores, zodat de 5950x op termijn toch de beter wordt? Of is dat wishful thinking.
Sweet spot ligt momenteel op 6 tot 8 cores met HT. Denk niet dat het snel gaat veranderen. Waarschijnlijk dat snellere opslag in de toekomst gaat helpen. Microsoft is nogsteeds bezig met optimalisatie van DirectStorage.

• Hackus
  • Niet online
Je kunt ook wachten op Ryzen 6000(zen3+), dat is nog AM4

[Voor 6% gewijzigd door Hackus op 04-08-2021 19:23]

• Mlazurro
Hackus schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:14:
Je kunt ook wachten op Ryzen 6000, dat is nog AM4
Ah interessant, dat maakt de keuze dan opnieuw moeilijker ha.
  • Wachten op Zen 4
  • Wachten op Zen 3+ 6000 serie
  • Nu Zen 3 5900x kopen
Ik lees ook bronnen die de annulatie van die Zen 3+ 6000 serie verspreiden, maar anderzijds ook geruchten dat ze nog gelanceerd worden dit jaar.

• Djarune
Ik denk dat de zen 3+ (Warhol) niet meer komt. Waarschijnlijk eind dit jaar / begin 2022 de XT versies van de huidige reeks en daarna de AM5 socket.

• Mlazurro
We hakken de knop door. Voorlopig kom ik op deze setup:

GPU neem ik mee van huidig systeem.
Op termijn koop ik waarschijnlijk een GeForce® GTX 1650 KalmX. De snelste passief gekoelde GPU op dit moment.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 544,-€ 544,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming X570-PRO (WI-FI)€ 225,-€ 225,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 106,-€ 106,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 165,-€ 165,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 500GB€ 121,35€ 121,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.438,96

Opmerkingen:
Ik ben er nog niet helemaal uit welk RAM nu goed is, ik nam 3600 ipv 3200. Maar dan wel CL18. Van welke waarde ga ik bij Lightroom het meest nut uithalen, zonder in de high end prijzen terecht te komen.

De moederbord keuze ligt nog niet vast. Maar Asus heeft een goede reputatie en ik vind geen negatieve reviews. Dat er wifi opzit en voldoende USB aansluitingen, is een must. En ook VRM zijn van hoge kwaliteit.
Verder heb ik ook graag geen budget audiochip. De "gaming" benaming schrok mij wat af, maar ik neem aan dat de optimalisaties voor gamers, ook voor mij voordeel kunnen hebben. Tenzij dit alleen maar slaat op Crossfire en SLI.... ?

Ik besef dat het nut van X570 over B550 voor mij minimaal is. Dus als er een B550 mobo is dat beter uitgerust is, dan houdt er mij weinig tegen om daar voor te gaan. Budget voor mobo is 200-300€

Verder merk wel dat als overclocking belangrijk is, dat de prijzen van de onderdelen steil de hoogte in gaan. RAM, mobo, etc... Overclocken is mijn ambitie niet, dus vis ik graag in de vijver van onderdelen die stock snel/stabiel zijn, zonder meerprijs voor RGB of extra koelelementen.

• Hackus
  • Niet online
Ryzen 5000 geheugen advies

Bij Corsair, en zeker L{X moet je maar afwachten welke chips er zijn gebruikt, men maakt verschillende versies
per type, en Ryzen kan niet met alle overweg. aardig risico lijkt mij. verder is 3600C18 niet sneller dan 3200C16. 3600C18 haalt een True Lat van 10, en 3200c16 ook. 3600C16 of 3200C14 is pas sneller.

Maar wat ga je daadwerkelijk merken ?
Bij Ryzen is tunen sowieso aan te raden, en RAM kun je 'door' DRAM calculator for Ryzen "gooien'
Ook is Ryzen Master handig, als je het BIOS en DOCP(XMP) niet echt kent.

edit: stabiel ram => pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B

[Voor 12% gewijzigd door Hackus op 06-08-2021 16:07]

• Djarune
De goedkopere pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Master is beter uitgerust. Heeft 3x M.2 PCIe 4.0, beste audio chip die je kunt vinden op een moederbord, hele dikke VRM (16 fasen 70A power stages) en is i.t.t. de Asus passief gekoeld. Er is volgens mij onder de 300 euro geen bord waarmee je beter kan overklokken. Als je zwaar wil overklokken kun je wel beter een aio nemen.

Oppassen met Corsair Vengeance icm Ryzen. V4.32 komt vaak voor in deze kit en werkt niet stabiel met Ryzen. Pak liever een Crucial Ballistix kit.

[Voor 13% gewijzigd door Djarune op 06-08-2021 16:08]

• Mlazurro
@Hackus Bedankt voor de link en pricewatch drop, neem ik zeker door.

@Djarune Overclocken zal ik niet doen, vandaar mijn punt dat ik niet teveel wil betalen voor onderdelen die eigenlijk voorzien zijn om hevig te overclocken. Maar natuurlijk zonder zelf aan stabiliteit of (stock) snelheid in te boeten. En wat overkill zorgt voor wat extra gemoedsrust.

Ben ik juist als ik zeg dat als ik niet hevig wil gamen en geen zware files van enkele GB's zit te versleuren of te encoden, dat ik weinig nut heb van X570?

Ik ben van plan om twee M.2's te plaatsen. Er nog niet uit of ik een snelle Samsung 500GB 980 Pro neem + 1TB midrange. Of twee 500GB 980 Pro's. Loop ik op een bottleneck met de PCIE4's op een B550 moederbord? Of zal één van de 980 Pro's dan niet aan full speed lopen? Of loop ik helemaal tegen weinig problemen, aangezien ik geen hevige gaming GPU erin zal plaatsen.

@Djarune Best uitzonderlijk dat dit B550 bord dan 3x M.2 PCIe 4.0 SSD slots heeft, correct? Lijkt mij inderdaad zeer sterke kandidaat. En dan verkleint het voordeel van X570 nog meer.

• Djarune
Mlazurro schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:28:
@Djarune Best uitzonderlijk dat dit B550 bord dan 3x M.2 PCIe 4.0 SSD slots heeft, correct? Lijkt mij inderdaad zeer sterke kandidaat. En dan verkleint het voordeel van X570 nog meer.
Klopt, B550 is een PCIe 3.0 chipset. De processor heeft wel 20x bruikbare PCIe 4.0 lanes. Voor de videokaart heb je er maar 8 nodig dus hou je er 12 over voor 3x PCIe 4.0 M.2. Bedenk dat CPU lanes beter presteren dan chipset lanes. Er is met dit bord vrijwel geen reden om voor X570 / X570S gaan.

• Hackus
  • Niet online
Ik heb de X570 Tomahawk gepakt omdat ik die nog had liggen, Anders had ik ook een B550 bord gekocht. @Mlazurro

• Mlazurro
Finale set :)
  • Fractal R6 ipv R5
  • Ander mobo (B550)
  • Crucial Ballistix RAM ipv Corsair
GPU dus (voorlopig) uit huidige desktop.

Er nog niet helemaal uit of ik voor de NH-D15 of. Dark Rock Pro 4 koeler ga. Tot nu toe zag ik altijd dat de Dark Pro wint van de Noctua, maar nu net een video gezien dat de Noctua 5° beter koelt op max workload en 2 decibels stiller is...

In principe zou een midrange koeler ook volstaan (?), maar ik werk in een ruimte zonder A/C dus ik calculeer warme zomerdagen in.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 544,-€ 544,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 Master€ 242,95€ 242,95
1BehuizingenFractal Design Define R6 Black€ 136,-€ 136,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 69,90€ 69,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 192,89€ 192,89
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 500GB€ 121,35€ 121,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.514,80

[Voor 6% gewijzigd door Mlazurro op 07-08-2021 13:21]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee