netwerk aanleggen zolder wifi+lan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-05 21:50
Hallo allen,

Ik zal even de situatie kort schetsen.

Momenteel internet (100mbit vdsl) in huis via de standaard meegeleverde xperia box. Op zolder hebben wij door een rechtstreekse kabel internet. De huidige wifi heeft daar te slecht bereik.

Nu willen wij graag goede wifi op zolder omdat er voor werk veel video calls gaan plaatsvinden. Tegelijkertijd wil ik ook graag de kabel behouden voor een vaste desktop. Nu heb ik HOWTO Draadloze Router gebruiken als Access Point gelezen. Als ik het goed begrijp moet ik deze handleiding volgen.

Ik heb alleen niet echt verstand van routers etc. Ik zat wat te scrollen door de lijst met routers en kwam bijvoorbeeld deze tegen:
AVM FRITZ!Box 4040

Is dat een goede optie voor wat ik wil? Als een ding van 20 euro ook goed genoeg is heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Groeten,
Rene

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:13
Dan ben je het best af met een router die je instelt als accespoint. Wel zou ik er een nemen met wifi 6 ondersteuning, de evaring leert dat je dit soort spullen het minst vaak vervangt, deze Fritzbox loopt wat dat betreft door zijn leeftijd al wat achter in specificaties.
Iets als de ASUS RT-AX53U is wat moderner, configureer deze als accespoint als je al je apparaten in hetzelfde netwerk wilt hebben, tenzij krijg je een apart netwerk op zolder wenst. Het kan handig zijn dezelfde SSID/password/WPA versleuteling te gebruiken als je Experia box - mobiele appartaten kunnen dan eventueel overspringen als het signaal van je andere router wegvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Ah bedankt voor de suggestie.

Ik trek net een la open en zie tot mijn verrassing een oud ding liggen pricewatch: Linksys E2000

Zou dat ook werken of is het sterk af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
Jahoor dat kan. Dan moet je hem wel als accesspoint instellen (en anders dhcp e.d. uitschakelen) en niet de WAN poort gebruiken.

Is niet meer het snelste maar voor jouw situatie prima. Werkt dit niet goed genoeg kun je altijd nog iets beters/nieuws aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
renevd88 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:10:
Ah bedankt voor de suggestie.

Ik trek net een la open en zie tot mijn verrassing een oud ding liggen pricewatch: Linksys E2000

Zou dat ook werken of is het sterk af te raden?
Ik zou wel even kijken of daar nog een recente firmware patch voor beschikbaar is en deze installeren, anders is het voor kwaadwillenden te eenvoudig op je wifi in te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
hmm laatste update komt uit 2014 zie ik. Het moet natuurlijk geen onveilige boel worden, is dit riskant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
renevd88 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:56:
hmm laatste update komt uit 2014 zie ik. Het moet natuurlijk geen onveilige boel worden, is dit riskant?
Wel, er zijn de laatste zeven jaar best wel veiligheislekken geweest. Ik zou het risico niet nemen voor die paar tientjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:56

FreakNL

Well do ya punk?

Probeer het eerst even met de Linksys, zodat je snapt hoe het proces werkt mbt "Router instellen als AP"

Voor sommigen is het toch te technisch.

In dat geval kun je beter voor iets kopen wat out-of-the-box werkt (een AP met netwerkpoorten of een switch en een losse AP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

renevd88 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:49:

Nu willen wij graag goede wifi op zolder omdat er voor werk veel video calls gaan plaatsvinden.
Video calls kunnen ook over de kabel hoor :P

Even zonder gekheid, neem aan dat je dan over een laptop met Teams of Zoom bezig bent, waarom doe je de laptop niet aan een kabel? Simpele switch kopen: pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch en twee extra kabels voor je desktop en je laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
martyw schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:03:
[...]

Wel, er zijn de laatste zeven jaar best wel veiligheislekken geweest. Ik zou het risico niet nemen voor die paar tientjes...
Hij gebruikt het ding als accesspoint op zolder, niet als router dus die risico's zullen wel meevallen. Het ding komt niet bij een multinational te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Volgens mij doelt @martyw op de WiFi encryptie.

Ding doet gewoon WPA2-AES dus niks mis mee.

Gewoon inzetten.
MeltedForest schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:28:
[...]

Video calls kunnen ook over de kabel hoor :P

Even zonder gekheid, neem aan dat je dan over een laptop met Teams of Zoom bezig bent, waarom doe je de laptop niet aan een kabel? Simpele switch kopen: pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch en twee extra kabels voor je desktop en je laptop.
Hij heeft een E2000 liggen die hij zo als Switch/AP kan inzetten :) Alleen Ff de guide volgen…

[ Voor 126% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
jongetje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:54:
[...]

Hij gebruikt het ding als accesspoint op zolder, niet als router dus die risico's zullen wel meevallen. Het ding komt niet bij een multinational te hangen.
Maar misschien werkt @renevd88 wel voor een multinational (de vele video calls vind ik een clue ;) ), en met het huidige thuiswerken wordt de netwerk infrastructuur thuis de zwakste schakel. En eens met @FreakNL, zoalng de beveliging juist ingesteld is beperk je het risico indien een sterk password gebruikt wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 05-08-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
Ik zou accespoints nemen voor de roaming.

WIFI op de router uit en beneden een accespoint bedraad aansluiten.
Op de kabel op zolder een switch plaatsen en 1 kabel naar je laptop en 1 kabel naar een accespoint

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Wat @martyw zegt dus.

WPA2-AES is echt de komende jaren nog wel okay, zeker als je daardoor niks nieuws hoeft te kopen..

Als je in de markt bent voor iets nieuws zou ik wel voor WPA3 gaan.

Ik zou wel een een afwijkend SSID kiezen voor de E2000.

Wat @Ora et Labora zegt is natuurlijk nog veel beter, maar dan moet je wel nieuw spul gaan kopen. Voor nu zou ik de E2000 inzetten met een afwijkend SSID, zodat je met je devices gericht met een bepaalde WiFi kan verbinden.

SSID roaming werkt in theorie ook, maar je ziet soms dat als je verschillende devices gebruikt het toch niet helemaal lekker gaat. Ik heb binnen 2 AP's uit dezelfde serie/fabrikant, daar heb ik dus ook gewoon dezelfde SSID's en gaat roaming prima. Maar ik heb buiten een AP uit een andere serie, die heb ik dus ook een andere SSID gegeven. Ik wil niet dat als ik binnen zit er per ongeluk toch met de het buiten-AP verbonden wordt (of dat ik verbonden blijf met deze AP als ik naar binnen loop).. Is wel iets meer bewerkelijk.

[ Voor 82% gewijzigd door FreakNL op 05-08-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
FreakNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:17:

SSID roaming werkt in theorie ook, maar je ziet soms dat als je verschillende devices gebruikt het toch niet helemaal lekker gaat. Ik heb binnen 2 AP's uit dezelfde serie/fabrikant, daar heb ik dus ook gewoon dezelfde SSID's en gaat roaming prima. Maar ik heb buiten een AP uit een andere serie, die heb ik dus ook een andere SSID gegeven. Ik wil niet dat als ik binnen zit er per ongeluk toch met de het buiten-AP verbonden wordt (of dat ik verbonden blijf met deze AP als ik naar binnen loop).. Is wel iets meer bewerkelijk.
Dat is inderdaad vaak een probleem.
Wij zitten vaak in situaties waar met een SIP-client gebeld wordt via een mobiele telefoon, volledig afhankelijk van WIFI. In de praktijk gebeurd het vaak dat een telefoon pas gaat roamen bij een bereik van -80 en dat is eigenlijk al te laat want dan is de snelheid dermate laag dat een fatsoenlijk gesprek voeren al onmogelijk is.
Met accespoints van hetzelfde merk/type is dit beter in te stellen zodat het roamen een stuk sneller gaat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:33

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

@renevd88 volgens mij heb je internet via kpn?
in jou geval en je huidige kennis zou ik dan aanraden:
https://www.kpnwebshop.co.../producten/experia-wifi/2 regel het via je provider. scheelt ook als je ondersteuning nodig hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door Hubert op 05-08-2021 09:52 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hubert schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:50:
@renevd88 volgens mij heb je internet via kpn?
in jou geval en je huidige kennis zou ik dan aanraden:
https://www.kpnwebshop.co.../producten/experia-wifi/2 regel het via je provider. scheelt ook als je ondersteuning nodig hebt.
Die dingen sluit je met een kabel aan (verwacht ik). Maar TS heeft maar 1 kabel naar boven liggen, dus die is hij dan kwijt. Moet hij er alsnog een switch tussenproppen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Ik ga eerst proberen mijn oude router (na update) proberen werkend te krijgen. Als dit niet gaat komt er een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:33

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

FreakNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:54:
[...]

Die dingen sluit je met een kabel aan (verwacht ik). Maar TS heeft maar 1 kabel naar boven liggen, dus die is hij dan kwijt. Moet hij er alsnog een switch tussenproppen.....
nee die experia wifi heeft ook een out going lan poort dus je raakt je kabel niet kwijt.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
martyw schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:12:
[...]

Maar misschien werkt @renevd88 wel voor een multinational (de vele video calls vind ik een clue ;) ), en met het huidige thuiswerken wordt de netwerk infrastructuur thuis de zwakste schakel. En eens met @FreakNL, zoalng de beveliging juist ingesteld is beperk je het risico indien een sterk password gebruikt wordt.
Dan heeft hij er toch een vpn overheen lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:17
renevd88 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:56:
Ja je kan hem gerust gebruiken en is veilig genoeg.
Deze heeft ook al WPA2 ondersteund op WiFi en ben je veilig genoeg.

Het apparaat hangt niet direct aan internet omdat de firrewall in je VDSL router zit van de provider.

Die firmware updates zijn veelal voor de router functie (WAN)veiligheden, deze ga je dus niet gebruiken.

WAN poort niet gebruiken en DHCP uitzetten in het apparaat en uiterraard WiFi even beveiligen met WPA2 key verder hoef je er niks aan te doen.

Gaat gewoon werken.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 05-08-2021 13:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
jongetje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

Dan heeft hij er toch een vpn overheen lopen...
Dat is een aanname - niet alle bedrijven hebben hun security op orde.... Als iemand eenmaal op je netwerk zit is het niet al te lastig je netwerk verkeer te onderscheppen, en andere schade aan te richten....

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 05-08-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Verbouwingkje bijna klaar dus vandaag begonnen met het netwerk verhaal van hierboven.

Het lukt mij echter nog niet helemaal.

Waar ik als eerste al tegenaan liep is dat de dhcp range van mijn xperiabox 192.168.2.1-254 is. De extra router moet hier volgens de handleiding buiten vallen maar blijkbaar is 254 de max. Dus heb de range toen aangepast naar 1-250...

Vervolgens inloggen op de linksys e2000 en dhcp uitgezet. Vaste Ip op 192.168.2.253 gezet. Na op instellingen opslaan klikken zegt hij dat het gelukt is en automatisch terug naar vorige menu gaat. Vanaf hier gebeurt echter niks meer en kan ik de router ook niet meer bereiken tot ik hem reset.

Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Je kunt alleen de lanpoorten gebruiken op de linksys, dus niets op de wanpoort aansluiten.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 10-10-2021 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renevd88
Hmm na uitschakelen dhcp kan ik hem dus niet meer bereiken maar ik dacht, gewoon eens proberen of het werkt.

En blijkbaar doet hij het wel, net kabel van modem in een Lan poort en gecheckt of de wifi werkt. Blijk ik gewoon internet te hebben.

Enige is dat er geen beveiliging aan stond, dus direct weer uit gezet.

Welke beveiliging kies ik best?

Lijstje staat
Wpa2/wpa gemengde modus
Wpa2-personal
Wpa-personal
Wpa/wpa Enterprise gemengde modus
Wpa2-enterprise
Wpa-enterprise
Wep
radius

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-05 13:07
WPA2-Personal

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:10
wpa2 personal volgens mij. Gemengde modus alleen als je apparaten zo oud zijn dat ze met wpa2 niet onderweg kunnen (volgens mij 14+ jaar).
Pagina: 1