Goedemiddag,
Mijn schoonouders willen zonnepanelen en hebben meerdere offertes opgevraagd.
Nu zijn we uitgekomen op 2 opties die 2 totaal andere technieken gebruiken met betrekking tot de schaduw. SMA Shadefix of SolarEdge P401.:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bYRxQiBlZGHIiXYTNpVKWgWT.jpg?f=user_large)
Het groene stuk is het platdak, het rode is het huis (1 verdieping hoger + dak), de rest is hetzelfde niveau of lager. Het oranje is hoe offerte 1 ze zou leggen. Offerte 2 legt alles in 2 rijen.
De panelen moeten komen op het platdak van de garage ten noorden van het huis. Dat geeft jammer genoeg schaduw van het huis.
6900 euro (incl.btw.)
0,95 euro ex btw. per Wattpiek
16x DM370M6-60HBB - (20.31% efficiency) - 12 jaar garantie + 84.8% opbrengstgarantie 25jr.
1x SMA SB 5.0-1AV-41 (SMA sunny boy 5.0) - 5 jaar garantie + 5 jaar na registratie
Click-fit montage - 20 jaar garantie
4x Azimut: -45 °, Helling: 13 °| 12x Azimut: 50 °, Helling: 13 °
De 12 panelen worden 6x2 gelegd op een schans, wat een voordeel is, want dat blokkeert het zicht op de lelijke apparaten op het platte dak van het naastgelegen restaurant.
1 uur hardwaremontage - (komen er nog meterkast kosten bij?)
Piekvermogen 5.92 kWp
Verwachte opbrengst 5.000 kWh per jaar (lijkt me overschat met de schaduw)
Shaduwoptimizatie in de omvormer: SMA Shadefix
Offerte 2
4800 (incl. btw.)
0,99 euro ex btw. per Wattpiek
10x Trina Solar 400W (20.8% efficiency) - 15 jaar garantie - lineaire opbrengstgarantie 25jr 98% naar 84.8%
10x Optimizer SolarEdge P401 - 25 jaar garantie
1x omvormer SolarEdge SE400H - 12-25 jaar garantie
Montagesysteem onbekend. 2 rijen van 5.
Montage incl. aanleg eindschakelaar en eindgroep. (Bij de andere niet?)
Piekvermogen 4kWp
Verwachte opbrengst 3.354 kWh
Shaduwoptimizatie met Optimizer SolarEdge P401
- SMA Shadefix kan ook met schaduw om gaan, maar het is me niet duidelijk hoe goed.
- De SMA start eerder met stroom geven bij minder licht in de ochtend en avond, wat goed is voor een (semi) oost-west opstelling.
- Met SolarEdge optimizers heb je meer onderdelen die kapot kunnen gaan.
Zijn er nog voor of nadelen die ik heb gemist en welke techniek zouden jullie kiezen in deze situatie?
Voor mijn gevoel is offerte 1 beter voor hun wensen.
Ik ben vooral bang dat door de schaduw het rendement erg laag gaat zijn bij offerte 1 met alleen "Shadefix" en dan is het wel erg duur ten opzichte van offerte 2 met optimizers.
Als er aanvullende info nodig is dan laat maar horen.
Mijn schoonouders willen zonnepanelen en hebben meerdere offertes opgevraagd.
Doel
Liefst zo veel mogelijk stroom opwekken. Ze verbruiken 5500+ kWh per jaar. Hoog rendement (in geld/inverstering) is niet zo belangrijk. Huidige elektriciteitsaansluiting is mij nog onbekend.Nu zijn we uitgekomen op 2 opties die 2 totaal andere technieken gebruiken met betrekking tot de schaduw. SMA Shadefix of SolarEdge P401.
Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bYRxQiBlZGHIiXYTNpVKWgWT.jpg?f=user_large)
Het groene stuk is het platdak, het rode is het huis (1 verdieping hoger + dak), de rest is hetzelfde niveau of lager. Het oranje is hoe offerte 1 ze zou leggen. Offerte 2 legt alles in 2 rijen.
De panelen moeten komen op het platdak van de garage ten noorden van het huis. Dat geeft jammer genoeg schaduw van het huis.
Reeds verkregen offertes
Offerte 16900 euro (incl.btw.)
0,95 euro ex btw. per Wattpiek
16x DM370M6-60HBB - (20.31% efficiency) - 12 jaar garantie + 84.8% opbrengstgarantie 25jr.
1x SMA SB 5.0-1AV-41 (SMA sunny boy 5.0) - 5 jaar garantie + 5 jaar na registratie
Click-fit montage - 20 jaar garantie
4x Azimut: -45 °, Helling: 13 °| 12x Azimut: 50 °, Helling: 13 °
De 12 panelen worden 6x2 gelegd op een schans, wat een voordeel is, want dat blokkeert het zicht op de lelijke apparaten op het platte dak van het naastgelegen restaurant.
1 uur hardwaremontage - (komen er nog meterkast kosten bij?)
Piekvermogen 5.92 kWp
Verwachte opbrengst 5.000 kWh per jaar (lijkt me overschat met de schaduw)
Shaduwoptimizatie in de omvormer: SMA Shadefix
Offerte 2
4800 (incl. btw.)
0,99 euro ex btw. per Wattpiek
10x Trina Solar 400W (20.8% efficiency) - 15 jaar garantie - lineaire opbrengstgarantie 25jr 98% naar 84.8%
10x Optimizer SolarEdge P401 - 25 jaar garantie
1x omvormer SolarEdge SE400H - 12-25 jaar garantie
Montagesysteem onbekend. 2 rijen van 5.
Montage incl. aanleg eindschakelaar en eindgroep. (Bij de andere niet?)
Piekvermogen 4kWp
Verwachte opbrengst 3.354 kWh
Shaduwoptimizatie met Optimizer SolarEdge P401
Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten doen.Bijhouden van data
Standaardportal is prima. Liefst werkt het zonder er naar om te hoeven kijken en met weinig onderhoud.Voor/Nadelen
- Bij SolarEdge hebben panelen in de zon geen opbrengstverlies als anderen in de schaduw liggen.- SMA Shadefix kan ook met schaduw om gaan, maar het is me niet duidelijk hoe goed.
- De SMA start eerder met stroom geven bij minder licht in de ochtend en avond, wat goed is voor een (semi) oost-west opstelling.
- Met SolarEdge optimizers heb je meer onderdelen die kapot kunnen gaan.
Zijn er nog voor of nadelen die ik heb gemist en welke techniek zouden jullie kiezen in deze situatie?
Voor mijn gevoel is offerte 1 beter voor hun wensen.
Ik ben vooral bang dat door de schaduw het rendement erg laag gaat zijn bij offerte 1 met alleen "Shadefix" en dan is het wel erg duur ten opzichte van offerte 2 met optimizers.
Als er aanvullende info nodig is dan laat maar horen.