PV Offertecheck schaduw: SMA Shadefix of SolarEdge P401

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anneflower
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-04 14:16
Goedemiddag,
Mijn schoonouders willen zonnepanelen en hebben meerdere offertes opgevraagd.
Doel
Liefst zo veel mogelijk stroom opwekken. Ze verbruiken 5500+ kWh per jaar. Hoog rendement (in geld/inverstering) is niet zo belangrijk. Huidige elektriciteitsaansluiting is mij nog onbekend.
Nu zijn we uitgekomen op 2 opties die 2 totaal andere technieken gebruiken met betrekking tot de schaduw. SMA Shadefix of SolarEdge P401.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ly7tonj6_YCRfuLvNvzKDeI21uw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bYRxQiBlZGHIiXYTNpVKWgWT.jpg?f=user_large

Het groene stuk is het platdak, het rode is het huis (1 verdieping hoger + dak), de rest is hetzelfde niveau of lager. Het oranje is hoe offerte 1 ze zou leggen. Offerte 2 legt alles in 2 rijen.
De panelen moeten komen op het platdak van de garage ten noorden van het huis. Dat geeft jammer genoeg schaduw van het huis.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
6900 euro (incl.btw.)
0,95 euro ex btw. per Wattpiek

16x DM370M6-60HBB - (20.31% efficiency) - 12 jaar garantie + 84.8% opbrengstgarantie 25jr.
1x SMA SB 5.0-1AV-41 (SMA sunny boy 5.0) - 5 jaar garantie + 5 jaar na registratie
Click-fit montage - 20 jaar garantie

4x Azimut: -45 °, Helling: 13 °| 12x Azimut: 50 °, Helling: 13 °
De 12 panelen worden 6x2 gelegd op een schans, wat een voordeel is, want dat blokkeert het zicht op de lelijke apparaten op het platte dak van het naastgelegen restaurant.
1 uur hardwaremontage - (komen er nog meterkast kosten bij?)

Piekvermogen 5.92 kWp
Verwachte opbrengst 5.000 kWh per jaar (lijkt me overschat met de schaduw)
Shaduwoptimizatie in de omvormer: SMA Shadefix

Offerte 2
4800 (incl. btw.)
0,99 euro ex btw. per Wattpiek
10x Trina Solar 400W (20.8% efficiency) - 15 jaar garantie - lineaire opbrengstgarantie 25jr 98% naar 84.8%
10x Optimizer SolarEdge P401 - 25 jaar garantie
1x omvormer SolarEdge SE400H - 12-25 jaar garantie
Montagesysteem onbekend. 2 rijen van 5.
Montage incl. aanleg eindschakelaar en eindgroep. (Bij de andere niet?)

Piekvermogen 4kWp
Verwachte opbrengst 3.354 kWh
Shaduwoptimizatie met Optimizer SolarEdge P401
Wie gaat het project uitvoeren
Alles laten doen.
Bijhouden van data
Standaardportal is prima. Liefst werkt het zonder er naar om te hoeven kijken en met weinig onderhoud.
Voor/Nadelen
- Bij SolarEdge hebben panelen in de zon geen opbrengstverlies als anderen in de schaduw liggen.
- SMA Shadefix kan ook met schaduw om gaan, maar het is me niet duidelijk hoe goed.
- De SMA start eerder met stroom geven bij minder licht in de ochtend en avond, wat goed is voor een (semi) oost-west opstelling.
- Met SolarEdge optimizers heb je meer onderdelen die kapot kunnen gaan.

Zijn er nog voor of nadelen die ik heb gemist en welke techniek zouden jullie kiezen in deze situatie?

Voor mijn gevoel is offerte 1 beter voor hun wensen.
Ik ben vooral bang dat door de schaduw het rendement erg laag gaat zijn bij offerte 1 met alleen "Shadefix" en dan is het wel erg duur ten opzichte van offerte 2 met optimizers.
Als er aanvullende info nodig is dan laat maar horen.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bij SolarEdge hebben panelen in de zon geen opbrengstverlies als anderen in de schaduw liggen.
Niet helemaal waar, je hebt een minimale stringlengte van 8x P401 nodig.
Dus zeg maar minimaal 6 panelen in de zon (6x 60V = 360 V)
Dus bij meer dan 4 panelen schaduw is het over en uit.
Zie ook oa: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Voor de rest heb ik geen trek in wel of geen solaredge, wel of geen sma discussie.

(sma heeft 2 strings op 2 onafhankelijke ingangen, dus kakt ook niet helemaal in)

Als je zo bang bent van de schaduw neem je 16 panelen met 4x APS QS1, dan heb je nergens last van.
Behalve een storende fm zender :+

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2021 17:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat is de huisaansluiting? 5kW op 1 fase invoeren is niet iets wat je zonder meer moet doen. De netbeheerders waarschuwen al tijden voor problemen door hoge netspanning; en ze hebben geen plicht je probleem op te lossen.

Beide offertes zijn niet briljant.

Offerte 1: 4 panelen op een tracker met minimum Vmpp 175 is een dom idee van wat een expert zou moeten zijn. Shadefix kun je op je buik schrijven voor deze panelen. De string spanning moet hiervoor ruim boven Vmpp zitten.

Offerte 2: op zich een nette prijs voor een SolarEdge systeem... maar ze hebben zeker niet geluisterd naar de vraag: zo veel mogelijk... Offerte 1 denkt wel veel meer neer te kunnen leggen.

SolarEdge maakt van schaduw geen zon. Hooguit doen beschaduwde panelen een tikje beter mee.
Ook zorgt SolarEdge niet voor magie... er zijn designregels die je tot de letter, en bij voorkeur in spirit moet volgen.

Het idee van Offerte 1 om panelen op 2 richtingen te leggen is wat mij betreft juist. Zware omvormers hebben hogere minimum waardes waarop schaduwmanagement nog werkt (Vmpp), dus wellicht is de beste optie om met 2 lichtere omvormers te werken. Goodwe -XS kan al schaduwmanagen bij 2 a 3 panelen. Ze zijn daar een klein beetje minder goed in als SMA, maar ze kosten heel veel minder.

Voor de ZW panelen kan dan een 2e wat zwaardere omvormer gebruikt worden.

Verdeel de 2 omvormers bij voorkeur over meerdere fasen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anneflower
Super bedankt voor de adviezen en het linkje heb ik doorgelezen. Er gaat een wereld voor me open.
De huisaansluiting ben ik gaan bekijken en het is een 1 fase, want er staat alleen 230V op de meter.

Ik dacht echt dat SolarEdge ideaal zou zijn met de schaduw, maar in ons geval gaan er op elk moment te veel panelen in de schaduw liggen om goed te werken.
Dan is het pluspunt van offerte 2 ook weg.

De optie voor 2 of 4 (micro) omvormers klinkt dan wel aantrekkelijk ja.

Ik had gelezen dat onderdimensionering van de omvormer tot maar weinig verlies leidt omdat alleen wat pieken er af gaan en er liggen max 12 panelen tegelijk in de zon.
Is dan 1 kleinere omvormer zoals SMA Sunny Boy 4 nog een mogelijkheid?

Ik heb weinig verstand van de getallen, maar als ik de tabellen goed bekijk kom ik met Sunny Boy 4 op:
4 panelen * Vmp 34.17 = 137 | Sunny Boy 4: MPP - spanningsbereik: 140V tot 500V
12 panelen in de middag * 370W = 4440 Wp | Sunny Boy 4: opgegeven vermogen (AC): 4000W

Voor de optie met 1 omvormer zouden we moeten kijken of er meer/grotere panelen op die string van 4 kunnen komen.

Even voor mijn begrip:
Is het sowieso nog een optie om Sunny Boy 4 met 4+12 panelen te doen?
Dan vooral uitgaan van de opbrengst van 12 panelen en die 4 zijn mooi meegenomen.
Of zijn 4 panelen op 1 string met alleen wat ochtendzon zo onzinnig dat je ze net zo goed weg kunt laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 21:12
Voor het beste advies moet je het ons gemakkelijk maken.
Kun je je favoriete legplan nog eens netjes tekenen?
Met een screenshot van de jaarlijkse instraling op dat dak erbij.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
busscherski schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:18:
Voor het beste advies moet je het ons gemakkelijk maken.
Kun je je favoriete legplan nog eens netjes tekenen?
Ja,psies, plaats een plan, dan lullen wij het wel recht voor de waf/haf :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anneflower
Het legplan is in principe het plaatje bovenaan. Ik heb hem met de panelen op sunnydesign nagemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErxpmhA4nUHxBGHpzbpoVJT2yGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Rd0BChBeGI0U6vaYxBDIoRk.jpg?f=fotoalbum_large

Op PVGIS heb ik ook de info ingevuld en een custom horizon met het huis in de weg toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_yx3emXihnP5_RJLILIwcKXRLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdJV58O4CQ1a4PmTNLrpJpeT.jpg?f=fotoalbum_large
Dagelijks in bv. september zie je hoe het huis het blokkeert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJvy-bqBXchXlJO5zk5V2aMW4T8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7OjyCIs4Qn1rgUDJsdQfrDW.jpg?f=fotoalbum_large
En de outputberekening van de 4 en 12 panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pws6QUO-2Pzh5VofC55lz4uxuzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX3F7p6yOTBIOZWCCt9lkAy0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFkb4WwQiI1eTfK62Tf3jnRBdVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUxCwaef3eX8BLncsr2o2Zz2.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso nog kijken naar meer/grotere panelen voor die groep van 4.

En dan blijft de vraag staan als dit legplan blijft:
Optie 1: 4 panelen op 1 string van de SunnyBoy4.0 zetten, is dat onzinnig?
Optie 2: SB4.0 voor 12 panelen en een extra (bijv. SB1.5) voor de 4 panelen. Ga je die kosten voor de extra omvormer terug winnen?
Optie 3: 12 panelen op de SB4.0 en die andere 4 weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
oke dit is nog steeds je favoriete legplan :) (prima overigens)
4 panelen op 1 string van de SunnyBoy4.0 zetten, is dat onzinnig?
Een enkelfase SMA zal het grootste deel van de dag prima werken onder zulke ongunstige omstandigheden. Beter dan SolarEdge.
Alles op een SMA kan qua bang/buck en betrouwbaarheid best nog wel beter uitkomen dan micro's op alle panelen.
Blijf beter weg van de Chinese string omvormers denk ik.
Optie 2: SB4.0 voor 12 panelen en een extra (bijv. SB1.5) voor de 4 panelen. Ga je die kosten voor de extra omvormer terug winnen?
Heb je een screenshot van Sunnydesign? Maar ik denk dat je die meerkosten inderdaad nooit terug verdiend.
Optie 3: 12 panelen op de SB4.0 en die andere 4 weglaten.
Wat jij wil natuurlijk. 14 past dan ook toch?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GoodWe GW4200D-NS heeft ook een uitstekende schaduwmanagment.

Voor die 4 panelen zou een APSystems Micro Omvormer QS1 ook nog een optie kunnen zijn. Maar ik zou ze gewoon aansluiten op de 2e MPPT van je string omvormer. Die extra omvormer maakt het duurder en complexer, terwijl ik verwacht dat de extra kWh opbrengst beperkt is. Onderbuik gevoel.

SMA maakt ook geschikte omvormers hoor. SolarEdge zou ik niet zo snel doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Dre op 06-08-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

busscherski schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 20:45:
oke dit is nog steeds je favoriete legplan :) (prima overigens)

[...]

Een enkelfase SMA zal het grootste deel van de dag prima werken onder zulke ongunstige omstandigheden. Beter dan SolarEdge.
[...]
Vergeef mij mijn onervarenheid met SolarEdge, maar waarom zeg je dit, dat SMA beter werkt dan SolarEdge bij zijn "ongunstige omstandigheden". SolarEdge gaat toch juist de meeste energie opleveren bij schaduw.

Heb net even gekeken en met de P401 moet je 8 tot 25 panelen in een string hebben zitten die in de zon liggen. Daar komt hij met zijn dak met gemak aan.

Ik snap niet dat SolarEdge dan slechter gaat werken dan SMA. Zie ik iets over het hoofd.

[Edit]
Het verbaast me wel dat SE minimaal 480 Volt op de ingang nodig heeft. De meeste normale stringomvormers werken het efficiëntst rond de 360 Volt.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 06-08-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dre schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Vergeef mij mijn onervarenheid met SolarEdge, maar waarom zeg je dit, dat SMA beter werkt dan SolarEdge bij zijn "ongunstige omstandigheden". SolarEdge gaat toch juist het meeste opleveren bij schaduw.

Heb net even gekeken en met de P401 moet je 8 tot 25 panelen in een string hebben zitten die in de zon liggen. Daar komt hij met zijn dak ook aan.

Ik snap niet dat SolarEdge dan slechter gaat werken dan SMA. Zie ik iets over het hoofd.
SolarEdge is een kruising tussen parallel en serie.

Op momenten dat die 4 panelen richting zuidoost wel zon hebben en die richting zuidwest nog nauwelijks zullen die 4 naar een hoger voltage willen dan ze kunnen. Op dat moment krijg je optimiser voltage clipping. Verlies van opbrengst.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Ik moet toegeven dat het probleem met 85V optimisers en enkelfase SE nog niet zo groot is, dat zou nog wel acceptabel zijn.
Veel installateurs bieden rustig 3 fase SE aan icm met 60 V optimisers, zie alle mensen die zich melden in het topic dat daar over gaat. Vooral sinds de goedkope 85V optimisers (P404) niet meer compatible zijn met veel moderne panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
offtopic:
@Dre SolarEdge draait op 380V (1 fase) 750V (3 fase) of 375V (3 fase/korte strings - die van mij - zal een extra DC/DC booster in zitten om naar 750V te gaan)

De optimizers geven naar verhouding van het paneelvermogen op een zeker moment een zeker voltage af dat gezemelijk altijd op het gegeven string voltage uit komt*

Paneel 1-5: 200W paneel 6-10: 100W -> optimizer 1-5 geven ~50V af aan de string, optimizer 6-10 geven ~25V = 380V. Allemaal gekoppeld via string stroom / vermogen dus. (Dus SolarEdge is een luxe serie systeem met per paneel MPPT tracking)

Wordt de verhouding 200W vs 50W -> Optimizer 1-5 geven ~60V af aan de string, optimzer 6-10 geven ~15V af aan de string = 380V.

Wordt de verhouding 200W vs 40W, en we hebben p401 ingezet? Optimizer 1-5 geven 60V af. Optimizer 6-10 geven nog steeds ~15V af = 380V... Hoe dan? Nou... Dan gebeurd dus door Paneel 1-5 af te toppen op 160W Want string stroom = constant.

Dit is precies het geen de gemiddelde SolarEdge installateur niet snapt... En dat snap ik dan wel... het is gewoon niet intuïtief en technisch lastig. SolarEdge doet ook geen moeite dit in de online installateurs training het uit te leggen.

* Behalve bij aftoppen, dan gooit hij string voltage 50-100V omhoog... vraag me niet waarom, nog niet gevonden

Ik zou bijna denken aan https://www.solar-bouwmarkt.nl/395wp-full-black-half.html
Dit is een shingled paneel (met afstand het goedkoopste shingled paneel op de markt). Maar ik heb vooralsnog 1 paywal artikel gevonden waarin mogelijk uitgelegd wordt hoe Shingled panelen zich onder schaduw gedragen. We hadden een vage reactie op forum over deze panelen in schaduw... maar het is in principe de techniek die bij SunPower en de dure RECs gebruikt wordt.

Het voordeel is dat ze ruim 38Vmpp doen, en dus met zijn 4-en ruim aan de 80V min-Vmpp van een Goodwe 4.2kW komen, waardoor er redelijk ruimte is voor schaduwmanagement. SMA 4.2 zit met 140V gewoon te hoog.

Dus of Goodwe, of iets duurder 4xAPSystems wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 22:37:
[offtopic]
@Dre SolarEdge draait op 380V (1 fase) 750V (3 fase) of 375V (3 fase/korte strings - die van mij - zal een extra DC/DC booster in zitten om naar 750V te gaan)
Ik ben ook geen expert maar ging er vanuit dat jouw speciale korte string drie fase omvormer 230V tussen fase en nul gebruikt terwijl een normale 3 fase omvormer 400 V tussen fasen gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@busscherski hij rapporteert 750v tot 850v bij aftoppen via modbus TCP. Hij is ook iets minder efficiënt... Daarom denk ik dat het een standaard SE5k + DC/DC booster is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@busscherski @Ronald
Duidelijk.

Die P401 zal dan vast wel geen 400W kunnen leveren bij 60V (=6,7A). Anders had je aan 6,25 optimizer al voldoende gehad voor 375V. Ze vereisen nu 8. Dan zou dus het volle vermogen (400W) tot 47V gegeven kunnen worden. En vanaf 27V in verband met de 15A grens.

Maar voor TS moeten dus die 12 panelen hetzelfde vermogen opleveren als de 4 op zuidoost om aan de 8 panelen te komen. Met een platdak (=lage hellingshoek) zal dat wel lukken verwacht ik. En al helemaal als je de P404 neemt, maar dat lijkt me niet eens nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 07-08-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Sterker nog met P401:

Als de 4 panelen ZO wél hun 400W kunnen leveren bij 60V, dan heb je 4×60V = 240V. Je moet dan nog 375-240=135V leveren met de ZW panelen.

Elk paneel ZW moet dan 5% leveren van wat elk paneel op ZO doet. Dat moet wel lukken voor topicstarter toch :) (Dus per paneel 400 W ZO en 20 W ZW. Die verhouding).

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 07-08-2021 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Dre p401 kan dus wel 400w uitleveren. Het minimum van 8 is nodig om dat niet altijd alle 8 (gelijkwaardig) in de zon liggen. Het schaduw management bij Solaredge is dus het potentieel extra voltage wat optimizers kunnen maken.

En systeem met 7x60V zal dus draaien, maar bij minste of geringste aftoppen van de best presterende panelen.

De 5% berekening de je gedaan hebt klopt. Als alle 4 ZO vol in de zon liggen. Maar ik verwacht dat er zeker 2 in de schaduw gaan voor ZW echt op stoom komt. Dat vind ik erg lastig inschatten in dit geval. Met 85v optimizers komt er wel snel heel veel extra marge. Je hebt immers aan minder dan 5 vol presterende panelen al genoeg, en ik denk dat dat goed gaat... Maar zonder te kijken hoe de schaduw zich gedraagt door dag en jaar ben ik voorzichtig.

Solaredge blijft kostbaar, en apsystems quad micro's blijven heel erg in de buurt van Solaredge voor dit systeem qua kosten.

Pagina: 1