Stalen of betonnen vloerliggers gebruiken voor vloerrenovati

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-05 21:39
Dag Tweakers,

Zojuist hebben mijn partner en ik een vrijstaande bungalow gekocht uit het jaar 1961. Hier is nog een houten vloer aanwezig, die wij willen vervangen voor een betonnen broodjesvloer met vloerverwarming en de juiste isolatie. Nu zie ik dat er zowel stalen als betonnen vloerliggers op de markt zijn. De betonnen vloerliggers zijn een stuk zwaarder maar meer dan de helft zo goedkoop. Aangezien de bungalow een oppervlak heeft van 127 m2 is de keuze van materiaal zeker van invloed op ons verbouwingsbudget. Logischerwijs kiezen wij liever voor beton, maar kan dit in combinatie met de woning? De liggers worden in de muur bevestigd dus dit brengt zeker een aantal kilo's met zich mee. Bedrijven heb ik niet kunnen bereiken in verband met de bouwvak, vandaar dat ik de vraag hier even stel. :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:47
Staal wordt over het algemeen gebruikt voor renovatie, met muurdragers kun je deze eenvoudig bevestigen tussen bestaande muren. Betonnen liggers worden over het algemeen gebruikt voor nieuwbouw. De uiteindes hebben altijd een klein stukje open staal, dit moet voldoende dekking hebben in beton/cement om betonrot te voorkomen. Bovendien zijn die betonnen liggers erg moeilijk op de plek te krijgen als je tussen bestaande muren moet worden. Je hebt ze het liefst in de binnenmuur. Het is overigens vast niet onmogelijk om betonnen liggers te gebruiken.

Heb je ook schuimbeton overwogen? Dat kan ook een mooi alternatief zijn voor je situatie, je hebt alleen geen kruipruimte meer naderhand.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dank voor de snelle reactie. Schuimbeton is overwogen, maar ik ben te bang dat ik naderhand de kruipruimte nog nodig ga hebben voor iets. Veel van de werkzaamheden zullen we zelf uitvoeren en als ik dan per abuis iets ben vergeten dan hebben we toch wel een probleem vrees ik. De betonnen en stalen liggers van Havebo zijn uitwisselbaar. Wellicht dat we kleine ruimtes uitvoeren met betonnen liggers die nog enigszins hanteerbaar zijn en de grotere ruimtes met stalen liggers. Dat zou een compromis kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Betonnen liggers gebruiken. Staal voel je erg deinen als er overheen gelopen wordt (en volgens mij is beton ook goedkoper). Tenzij totaalgewicht belangrijk wordt, dan kun je lichter bouwen met stalen liggers.

Heb je mogelijkheid een binnenmuurtje te metselen op je fundering? Zo hebben wij ons huis voorzien van betonnen liggers. Aan de kopse kanten hebben we een muurtje van ~50cm hoog gemetseld van kalkzandsteen metselstenen. Daarop rusten de betonnen liggers (op een laagje onderlegvilt).

En natuurlijk steeds de kortst mogelijke overspanning pakken met je balkjes, korter = goedkoper.

[ Voor 49% gewijzigd door warhamstr op 04-08-2021 14:39 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Dat is inderdaad de overweging die ik moet maken. Kan een huis normaliter uit met betonnen liggers? Omdat het ook een wat ouder huis is zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 15:57
Om daar qua belastingen iets over te zeggen zal je een constructeur ernaar moeten laten kijken.

Ik wil je alvast waarschuwen voor sommige reacties die wellicht naar voren gaan komen in dit topic zoals: "moet wel kunnen" en "zal wel meevallen". Daar heb je weinig aan als je straks (kleine) zakkingen gaat krijgen en scheuren/scheurtjes in wand en vloer.

Wel komt de stalen variant sneller in de buurt van het huidige gewicht van de houten vloer en is de uitvoerbaarheid een stuk gemakkelijker. Als je onder die liggers nog een extra funderingssloofje kunt leggen zal dat veren (voor zover dat al merkbaar is) meevallen.

Wil je trouwens betonnen broodjes of piepschuim broodjes? Meteen aan de isolatie denken als je toch bezig bent :)

Edit: Oh ja, wil je dan droogbouw erop verder gaan of beton erop storten?

Nogmaals het advies: bel een constructeur. En ja die zijn nu veelal op vakantie, maar zou zonde zijn om nu overhaast iets te doen en er later spijt van te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Krijnemans op 04-08-2021 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:54
@Krijnemans Prachtig, eerst waarschuwen voor 'zal wel meevallen'-reacties en het in de volgende alinea zelf schrijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 15:57
Out.of.Control schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:31:
@Krijnemans Prachtig, eerst waarschuwen voor 'zal wel meevallen'-reacties en het in de volgende alinea zelf schrijven :+
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Iets meer diepgang dan maar.
Als je een element op twee plaatsen oplegt zal het meer veren dan wanneer je het op drie punten oplegt.
Dus ja, dan zal het relatief meevallen. Vooral ook omdat die profielen zijn gemaakt voor overspanningen over twee steunpunten en niet drie. Daarbij is 'veren' ook iets wat meer voor de gebruiksvriendelijkheid is ;)

Tevens zal het gewicht zich dus ook over drie punten afdragen naar onder en dus beter spreiden. Als een constructeur daar goed naar kijkt zal dat inderdaad meevallen (mits je zijn advies in acht neemt).

Maar het klopt, ik gebruikte het woordje inderdaad in twee alinea's onder elkaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrudde
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14-05 23:15
Er zijn ook lichtere en minder ingrijpende systemen met kant en klare vloerdelen van stijf isolatiemateriaal die ze er in een dag inhangen, dan heb je amper gewichtseffect, geen droogtijd en meteen goede isolatie en dat kan met vloerverwarming.
Zoek eens op " renovatievloer" . Merken zijn bijv compofloor, duofor of VBI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Bij aanschaf van de vloerbalken word er altijd gevraagd om de belasting. En vervolgens heb je de keuze uit 3 'sterktes'. Die icm de juiste piepschuim elementen geven je een maximale belasting /m²

Maar droogbouw icm stalen balken vind ik minder solide aanvoelen als betonnen liggers, tempex broodjes, beton met 3cm dekking en daarop de zandcement (al dan niet meteen de vloerverwarming daarin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Hier hebben wij toentertijd alles besteld: https://www.bmn.nl/catalogsearch/result?q=Vloerbalk

Je ziet dat de langere balken automatisch een klasse sterker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-05 19:09
Kromatic schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:33:
Dank voor de snelle reactie. Schuimbeton is overwogen, maar ik ben te bang dat ik naderhand de kruipruimte nog nodig ga hebben voor iets. Veel van de werkzaamheden zullen we zelf uitvoeren en als ik dan per abuis iets ben vergeten dan hebben we toch wel een probleem vrees ik. De betonnen en stalen liggers van Havebo zijn uitwisselbaar. Wellicht dat we kleine ruimtes uitvoeren met betonnen liggers die nog enigszins hanteerbaar zijn en de grotere ruimtes met stalen liggers. Dat zou een compromis kunnen zijn.
Ik heb natuurlijk geen flauw idee hoe alles daar onder de vloer ligt maar dit is wel het moment om dat dan om te leggen of opnieuw te doen. Je kunt dan een geul aanleggen waar al je belangrijke zaken door lopen en waar je bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kromatic
Uiteraard zal het nodige aan leidingwerk/elektrawerk verplaatst worden en ik heb er vertrouwen in dat dit allemaal goed komt. Ik heb zelf ook een appartement van A tot Z verbouwd, waarbij het enige dat ik uit handen heb gegeven de groepenkast en het tegelwerk is, maar toch. Ik ben geen prof en fouten sluipen er soms in. Het gaat meer om de vraag kan je het herstellen?

@warhamstr De door jou gelinkte website betreft een dealersite? Ik dien in te loggen voor de prijzen zie ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Laatst online: 22:00
Ik heb hier voor een aanbouw de liggers en piepschuim etc van bouwonline.com. Was destijds (jaar geleden) ruim de goedkoopste die ik kon vinden:)

Ken 2 mensen die hetzelfde gedaan hebben, eentje met een huis uit 63, de ander ook zowiets. Die funderingen waren daar prima geschikt voor, wellicht kun je tekeningen opvragen oid van de bouw als je het zeker wilt weten.

[ Voor 43% gewijzigd door Bakema op 04-08-2021 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:54
Krijnemans schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:38:
[...]

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Iets meer diepgang dan maar.
Als je een element op twee plaatsen oplegt zal het meer veren dan wanneer je het op drie punten oplegt.
Dus ja, dan zal het relatief meevallen. Vooral ook omdat die profielen zijn gemaakt voor overspanningen over twee steunpunten en niet drie. Daarbij is 'veren' ook iets wat meer voor de gebruiksvriendelijkheid is ;)

Tevens zal het gewicht zich dus ook over drie punten afdragen naar onder en dus beter spreiden. Als een constructeur daar goed naar kijkt zal dat inderdaad meevallen (mits je zijn advies in acht neemt).

Maar het klopt, ik gebruikte het woordje inderdaad in twee alinea's onder elkaar :+
Ik begrijp het wel, hoor. Was ook niet lullig bedoeld, ik kreeg gewoon een glimlach op mijn gezicht toen ik je post las ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22:38
Kromatic schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:27:
Dag Tweakers,

Zojuist hebben mijn partner en ik een vrijstaande bungalow gekocht uit het jaar 1961. Hier is nog een houten vloer aanwezig, die wij willen vervangen voor een betonnen broodjesvloer met vloerverwarming en de juiste isolatie. Nu zie ik dat er zowel stalen als betonnen vloerliggers op de markt zijn. De betonnen vloerliggers zijn een stuk zwaarder maar meer dan de helft zo goedkoop. Aangezien de bungalow een oppervlak heeft van 127 m2 is de keuze van materiaal zeker van invloed op ons verbouwingsbudget. Logischerwijs kiezen wij liever voor beton, maar kan dit in combinatie met de woning? De liggers worden in de muur bevestigd dus dit brengt zeker een aantal kilo's met zich mee. Bedrijven heb ik niet kunnen bereiken in verband met de bouwvak, vandaar dat ik de vraag hier even stel. :*)
Hier de vloer uit een woning van 1957 vervangen met stalen liggers (VBI renovatievloer, 48m2). Deze zijn veel lichter en makkelijk met 2 man te tillen en in je 1tje bij te stellen. Vooral als je meters wil maken is de VBI vloer wel fijn, je kan namelijk ook de EPS broodjes op h.o.h. 90cm nemen. Dan heb je minder balken nodig (en dat is dus goedkoper dan sommige andere merken). hier kan je je bestellijst maken. https://www.vbi-techniek....ficator/VloerSpecificator

Wij hebben ze voornamelijk gelegd in de oude inkassing van de houten balken.
Oplegging op een muurdrager (hoeklijn/oplegschoen) dient sowieso door een constructeur doorgerekend te worden als je er beton en zandcement/andrahyt op stort. Bij een droge afwerking hoeft dit niet.
Een muurtje van kalkzandsteen metselen op je fundering is ook mogelijk vaak, hebben wij aan 1 wand ook gedaan, dan komen daar de liggers op.

Wij hebben veel besteld bij:https://www.debouwmarktshop.nl/
oa de hele VBI renovatievloer, bouwstaalmatten, folie voor op de vloer kruipruimte, randisolatie, vloerverwarmingsslangen, noppenplaten etc.

Beton via een partij die All-in doet, dus ook het op de juiste plek stort, afstrijkt etc. zoiets als https://onlinebetonkopen....den/beton-gieten-storten/ of https://www.onlinebetonbestellen.nl/
sommige bieden ook een dekvloer aan zoals andrahyt (bij zo'n groot oppervlakte, zou ik voor andrahyt kiezen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

BCC

Ik zou bij renovatie ook schuimbeton doen. Als het een vrijstaande bungalow is, kun je altijd nog buitenom met je kabels. Je fundering is berekend op een houten vloer, dus je gaat heel veel gewicht toevoegen...

Heb het zelf hier ook 1960 2 onder 1 kap

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 05-08-2021 20:30 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassierocks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-05 12:20
Murkmans schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:19:
[...]

Hier de vloer uit een woning van 1957 vervangen met stalen liggers (VBI renovatievloer, 48m2). Deze zijn veel lichter en makkelijk met 2 man te tillen en in je 1tje bij te stellen. Vooral als je meters wil maken is de VBI vloer wel fijn, je kan namelijk ook de EPS broodjes op h.o.h. 90cm nemen. Dan heb je minder balken nodig (en dat is dus goedkoper dan sommige andere merken). hier kan je je bestellijst maken. https://www.vbi-techniek....ficator/VloerSpecificator

Wij hebben ze voornamelijk gelegd in de oude inkassing van de houten balken.
Oplegging op een muurdrager (hoeklijn/oplegschoen) dient sowieso door een constructeur doorgerekend te worden als je er beton en zandcement/andrahyt op stort. Bij een droge afwerking hoeft dit niet.
Een muurtje van kalkzandsteen metselen op je fundering is ook mogelijk vaak, hebben wij aan 1 wand ook gedaan, dan komen daar de liggers op.

Wij hebben veel besteld bij:https://www.debouwmarktshop.nl/
oa de hele VBI renovatievloer, bouwstaalmatten, folie voor op de vloer kruipruimte, randisolatie, vloerverwarmingsslangen, noppenplaten etc.

Beton via een partij die All-in doet, dus ook het op de juiste plek stort, afstrijkt etc. zoiets als https://onlinebetonkopen....den/beton-gieten-storten/ of https://www.onlinebetonbestellen.nl/
sommige bieden ook een dekvloer aan zoals andrahyt (bij zo'n groot oppervlakte, zou ik voor andrahyt kiezen).
Op ongeveer dezelfde wijze hebben wij ook een jaren 60 hoekwoning gerenoveerd. Met stalen liggers van VBI. Het ging om 60 m², woning met grote aanbouw. Om betonnen liggers te plaatsen moet je eigenlijk met een minikraantje in de woning. Stalen liggers zijn veel lichter. Ook de grotere overspanning van 90 cm maakt dat het minder arbeid kost en makkelijker is. Hierdoor kon ik ook een kruipluik 'over dwars' plaatsen, wat anders niet mogelijk is. Mijn grootste overspanning was ongeveer 3 meter, waardoor ik het goed aandurfde zonder constructieberekening. Ook het gewicht is heel beperkt vergeleken met de rest van de woning. Voor de liggers heb ik sparingen gemaakt in de fundering, conform opgave VBI en opleggingen op oude funderingsbalken.

Voor de afwerkvloer heb ik een vloeibare zand cement vloer gekozen. Anhydriet raad ik af, omdat dit een gipsproduct is. Bij een langdurige lekkage in de keuken wordt letterlijk de vloer opgevreten. Wij noemen het altijd anverdriet vloeren. Bij vloeibare zand cement heb je een sterke, makkelijk te vloeien vloer. Ik heb dit uit laten voeren door AVV afbouw, was ik zeer tevreden over. Wel moet de vloerverwarming goed vast worden gelegd, zodat deze niet gaat drijven in de vloer.

De vloer beweegt echt helemaal niks. Ondanks de dunnen betonlaag. Wat de VBI hier eigenlijk met de stalen liggers doet, is jouw betonnen liggers in het werk laten storten. In de vorm van de broodjes zit een best grote sparing, waar je zelf een betonnen balk mee stort.

Ik vind het hebben van een kruipruimte wel belangrijk. Anders heb je kans dat bij een verplaatsing van de keuken, de volledige vloer er uit moet. Denk wel aan je kruipruimteventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 11:49

Floor-is

5.2

Als je met grote overspanningen werkt, moet je wel truuks uithalen trouwens.
Ons huidige huis vraag om een overspanning van bijna 6,5m; dat is vragen om problemen. En daarom een constructeur nodig :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:16
Floor-is schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:35:
Als je met grote overspanningen werkt, moet je wel truuks uithalen trouwens.
Ons huidige huis vraag om een overspanning van bijna 6,5m; dat is vragen om problemen. En daarom een constructeur nodig :)
Maar een houten balklaag voor je begane grondvloer zal ook geen 6,5m overspannen en daar is ook geen reguliere broodjes liggertjesvloer voor te vinden. Dan zit er altijd een tussensteunpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassierocks
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-05 12:20
D-e-n schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 01:05:
[...]

Maar een houten balklaag voor je begane grondvloer zal ook geen 6,5m overspannen en daar is ook geen reguliere broodjes liggertjesvloer voor te vinden. Dan zit er altijd een tussensteunpunt.
Klopt, maar vaak wordt er een grote houten balk gebruikt, ondersteund door een aantal poeren. Die is ongeschikt om een betonnen vloer te ondersteunen. Inderdaad bij grote overspanningen een constructeur inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:23
Ik zou toch de schuimbeton overwegen en desnoods naar de cruciale plekken (meterkast,keuken,technische ruimte) wat extra mantelbuizen leggen. Over de schuimbeton gaat overigens nog een afwerkvloer waar je ook nog van alles in kwijt kan.
De renovatievloer met stalen liggers is ideaal ivm met het handmatig plaatsen maar overleg het eerst met een constructeur die verstand heeft van renovatie, er zit veel verschil in constructeurs en sommigen zijn bang voor hun eigen schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
bassierocks schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 06:28:
[...]

Klopt, maar vaak wordt er een grote houten balk gebruikt, ondersteund door een aantal poeren. Die is ongeschikt om een betonnen vloer te ondersteunen. Inderdaad bij grote overspanningen een constructeur inschakelen.
Ik werk bij een constructeur dus dat laatste kan ik zeker beamen. ;) Sterker nog: als je gewicht toevoegt moet je sowieso een constructeur inschakelen, bij welke overspanning dan ook. Alleen droogbouw met stalen liggertjes, lichte broodjes en beplating komt wat betreft overeen met hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

D-e-n schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 01:05:
[...]

Offtopic, maar op de BG is dat goed nieuws voor mij :P
Maar hoe is dat op de verdieping gedaan dan? Ik heb geen steunmuren immers.. Terwijl ik op de verdieping wel vloerverwarming wil toevoegen in een nat systeem; en de belasting wordt verder ook gewijzigd. (Trap verplaatst, keukeneiland toevoegen)

[ Voor 26% gewijzigd door Floor-is op 09-08-2021 11:33 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Floor-is schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Maar hoe is dat op de verdieping gedaan dan? Ik heb geen steunmuren immers..
Beetje offtopic ten opzichte van de vraag van TS maar als je op de verdieping een overspanning van 6,5m hebt met houten balken dan zullen er ongetwijfeld flinke liggers (bijvoorbeeld in staal) van bouwmuur naar bouwmuur lopen waartussen de houten balklaag ligt.
Terwijl ik op de verdieping wel vloerverwarming wil toevoegen in een nat systeem; en de belasting wordt verder ook gewijzigd. (Trap verplaatst, keukeneiland toevoegen)
Ik weet niet hoe ingrijpend de wijziging van je trap is maar een raveling voor een trap moet in principe altijd even door een constructeur worden bekeken. Vaak is dat praktisch maar niet altijd.

Het keukeneiland zal nog wel meevallen maar natte vloerverwarming is veel extra belasting die een houten vloer meestal niet kan hebben. Sowieso zijn de standaard systemen ongeschikt omdat hout werkt en je dus geheid scheuren krijgt. Werk je met zwaluwstaartplaten ofzo? Dat zie je nog wel eens maar je hebt goede droogbouw systemen voor dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

D-e-n schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:57:
[...]

Beetje offtopic ten opzichte van de vraag van TS maar als je op de verdieping een overspanning van 6,5m hebt met houten balken dan zullen er ongetwijfeld flinke liggers (bijvoorbeeld in staal) van bouwmuur naar bouwmuur lopen waartussen de houten balklaag ligt.
Huis uit 1906/1908, denk dat ik geen staal heb :P Als we gaan slopen gaan we het merken!
[...]

Ik weet niet hoe ingrijpend de wijziging van je trap is maar een raveling voor een trap moet in principe altijd even door een constructeur worden bekeken. Vaak is dat praktisch maar niet altijd.

Het keukeneiland zal nog wel meevallen maar natte vloerverwarming is veel extra belasting die een houten vloer meestal niet kan hebben. Sowieso zijn de standaard systemen ongeschikt omdat hout werkt en je dus geheid scheuren krijgt. Werk je met zwaluwstaartplaten ofzo? Dat zie je nog wel eens maar je hebt goede droogbouw systemen voor dit soort situaties.
De trap gaat uit ‘het midden van de kamer’ naar een hoek, uiteraard worden constructieberekeningen gemaakt :)

De exacte oplossing voor de verdiepingsvloer moet nog bekeken, hangt immers ook van de bestaande situatie af. We hebben een aantal wanden ingetekend waar we ofwel een stempel in kunnen plaatsen, of die als steunmuur kunnen worden gebruikt, maar als dat niet nodig is.. Heeft dat wel mijn voorkeur.

Bericht hierboven

Pagina: 1