Slimme speaker voor ouderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-01 22:20
Hoi Tweakers,

Bestaat er een Alexa achtige speaker die mij een app kan sturen als mijn opa om hulp roept?

Mijn opa is 87 en woont afgelegen. Hij vergeet steeds zijn paniekknop en gaat hard achteruit. Ik zou graag een slimme speaker bij hem willen plaatsen, mocht hij op de grond vallen en niet meer overeind kunnen komen dat hij dan om hulp kan roepen.

Bestaat zo'n speaker?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan moet je opa wel de goede keywords weten (“Hey Google”), en binnen bereik van de speaker zijn. Gaat dat wel werken?
De Apple Watch heeft “Fall detection”. Misschien is dat een betere oplossing?

https://support.apple.com/en-us/HT208944

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30

talin

ES-MA

er bestaan ook "piepers" met een 3G kaartje die fall detection en geen beweging in x minuten hebben.

maar dat alles is wel enorm technologie ( opladen, niet vergeten, ff een dutje doen etc ) zoek eens op hulpmiddelen oudere mens oid.

zoiets: https://www.tinybots.nl/
https://www.zembro.com/nl-NL/

[ Voor 12% gewijzigd door talin op 04-08-2021 13:05 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kamerplant schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:34:
Dan moet je opa wel de goede keywords weten (“Hey Google”), en binnen bereik van de speaker zijn. Gaat dat wel werken?
De Apple Watch heeft “Fall detection”. Misschien is dat een betere oplossing?

https://support.apple.com/en-us/HT208944
Dat zal het grootste probleem zijn. Zolang ze dat weten kun je een routine maken of je opa het commando leren om te bellen met de speaker. Ook moeten ze duidelijk blijven praten, niet te zacht of gepaniekeerd.

Bij ouderen zit vaak een grote knop in hun woning, maar daar moeten ze dan nog wel bij kunnen komen. Onze oma kreeg ook een hele simpele GSM met weinig grote knoppen en de opdracht die altijd binnen handbereik te hebben. Ik weet niet of het bestaat, maar een horloge met een noodknop lijkt me eigenlijk veel gemakkelijker.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Neem een (waterdichte) horloge-variant van een alarmknop, en een die ook buitenshuis werkt. Bijv. www.hetzorghorloge.nl (die ik verder niet ken, het was de eerste die startpage.com me gaf) of alleen binnenhuis en in combinatie met de 'echte' https://eurocom-group.eu/producten/alarmzenders/cq-remote/

Edit: www.hetzorghorloge.nl is zonder https :X Dan zijn ze volkomen gediskwalificeerd, IMHO. Ik zou er dan geen vertrouwen in kunnen hebben dat de device zelf wel veilig is.

[ Voor 22% gewijzigd door F_J_K op 04-08-2021 13:34 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:29
Edit: Naast de eerder genoemde oplossing, een horloge met paniekknop

Wellicht een andere manier met eenzelfde doel. Wellicht kan je deur/raamsensoren op bijvoorbeeld de koelkast al dan niet deuren plaatsen om te kijken of er overdag voldoende activiteit is.
Hetzelfde kan met bewegingssensoren in bepaalde ruimtes.

Op deze manier heb je wellicht niet op de minuut een melding, maar gaat het natuurlijk wel opvallen als je Opa opeens sterk afwijkt met bepaalde patronen waarop jij een belletje o.i.d. kan doen.

Of een andere oplossing is een activity tracker

[ Voor 11% gewijzigd door aurelius142 op 04-08-2021 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is een babyfoon die via internet bereikbaar is niet veel handiger in deze? Zit geluidsdetectie op en alles. Wat voor baby's werkt werkt ook voor ouderen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
elke smartspeaker is hiervoor wel goed genoeg indien je opa goed engels kan. Ik denk dat google en apple momenteel de enige zijn met een assistent die nederlands kan en enkel google is op smartspeakers beschikbaar. Maar dan moet je opa natuurlijk wel de juiste commando's kunnen onthouden

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

The Eagle schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:51:
Is een babyfoon die via internet bereikbaar is niet veel handiger in deze? Zit geluidsdetectie op en alles. Wat voor baby's werkt werkt ook voor ouderen :)
Die krijg je nooit precies genoeg afgesteld dat hij wel geluid geeft als hij valt en schreeuwt, maar niet om de haverklap afgaat als de tv wat harder gaat, of de deur dichtgeslagen word.
En dan niet op 1 punt, maar overal in huis.

Nog afgezien van dat je dan toch wel tegen wat privacy bezwaren zou aanlopen.
talin schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:56:
er bestaan ook "piepers" met een 3G kaartje die fall detection en geen beweging in x minuten hebben.

maar dat alles is wel enorm technologie ( opladen, niet vergeten, ff een dutje doen etc ) zoek eens op hulpmiddelen oudere mens oid.
Ik werk enigzins in die branche, de techniek werkt redelijk goed, maar de human factor gooit vaak alles door de war. Niet meenemen, niet opladen, of aan je riem hangen, dan je broek naar beneden gooien op de toilet, en dan het gepiep niet(willen)horen totdat de zorg opeens binnenstaat etc..

Ironisch genoeg werkt het prima bij "jongere" mensen (55>65) of bij mensen met bv epilepsie.
Maar word het juist vaak gepushed naar oudere mensen die er zelf niet echt achter staan, met als gevolg dat het 4 valse alarmen geeft en dan in een lade beland.
F_J_K schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:33:
Neem een (waterdichte) horloge-variant van een alarmknop, en een die ook buitenshuis werkt. Bijv. www.hetzorghorloge.nl (die ik verder niet ken, het was de eerste die startpage.com me gaf) of alleen binnenhuis en in combinatie met de 'echte' https://eurocom-group.eu/producten/alarmzenders/cq-remote/

Edit: www.hetzorghorloge.nl is zonder https :X Dan zijn ze volkomen gediskwalificeerd, IMHO. Ik zou er dan geen vertrouwen in kunnen hebben dat de device zelf wel veilig is.
Eurocom is een van de bedrijven die gewoon een prima dienst levert.
MAar de vraag is of als hij zijn alarm knop vergeet, dan wel zon horloge zou dragen.
Overigens is er van bijna elk paniek alarm wel een methode ommet een pols zender te werken, zij het via een specifiek horloge, of een methode om de normale zender om je pols te dragen.

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 04-08-2021 14:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:10
Wellicht niet wat je zoekt, maar ik heb laatst voor mijn hulpbehoevende moeder een GSM bij de action gekocht met een grote SOS button achterop, prepaid sim er in welke ik zelf opwaardeer en zorgen dat bij ieder bezoek het toestel op de lader staat.

Bij het drukken op de knop belt het toestel een rijtje nummers af tot er opgenomen wordt. Als de accu leeg raakt krijg je ook bericht.

Ding gaat uit zichzelf al ruim een week mee.

Link: https://www.action.com/nl...e-telefoon-voor-senioren/

Dat zou je eens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:03
Hij vergeet steeds zijn paniekknop en gaat hard achteruit.
Wordt het dan geen tijd om andere woonruimte voor hem te zoeken? Bij Tweakers wordt logischerwijs al snel naar technologie gekeken maar in dit geval is dat waarschijnlijk slechts een lapmiddel.

Je moet er niet aan denken dat je zelfbouw oplossing op een cruciaal moment faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
Camera's in zijn woning plaatsen? Dan kan je hem af en toe zien?

Al blijft het probleem natuurlijk hulp bij vallen bijvoorbeeld.

Misschien een lijntje spannen over de gehele lengte van zijn kamers? En dat als hij daar aan trekt dat er dan bij jou een signaal binnen komt? Het principe van invalide toiletten op scholen, zodat iemand die is gevallen gewoon aan het lijntje kan trekken om het alarm af te laten gaan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

President schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:47:
Camera's in zijn woning plaatsen? Dan kan je hem af en toe zien?
Wel even op de privacy letten. Sowieso is het goed om alvast een levenstestament op te laten stellen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Voor de duidelijkheid, hij heeft een iPhone en een paniek knop met simkaart en val detectie. Punt is dat hij zichzelf nog 60 voelt en dus ligt het ding naast zijn bed. Hij is inmiddels 87 dus zijn gedrag gaan we niet meer aanpassen. Een andere woning word op dit moment onderzocht maar zijn grootste wens is om in zijn eigen woning te mogen sterven en dat willen we zo lang mogelijk respecteren. Er komt regelmatig visite langs en de buren (enige buur) houden een oogje in het zeil. Zijn Engels is best goed dus “hey Alexa” is geen punt. Ik twijfel alleen of ik (vanwege privacy) een app kan vinden die mij een melding kan geven. Er hangen buiten al wat camera’s maar binnen is geen optie. Meerdere slimme speakers / budget is ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

JeroenV schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:33:
Voor de duidelijkheid, hij heeft een iPhone en een paniek knop met simkaart en val detectie. Punt is dat hij zichzelf nog 60 voelt en dus ligt het ding naast zijn bed. Hij is inmiddels 87 dus zijn gedrag gaan we niet meer aanpassen. Een andere woning word op dit moment onderzocht maar zijn grootste wens is om in zijn eigen woning te mogen sterven en dat willen we zo lang mogelijk respecteren. Er komt regelmatig visite langs en de buren (enige buur) houden een oogje in het zeil. Zijn Engels is best goed dus “hey Alexa” is geen punt. Ik twijfel alleen of ik (vanwege privacy) een app kan vinden die mij een melding kan geven. Er hangen buiten al wat camera’s maar binnen is geen optie. Meerdere slimme speakers / budget is ook geen probleem.
Ja kan toch "routine" maken dat wanneer hij "hey Google Help" roept dat er een tekstbericht gestuurd wordt naar een bepaald nummer.

...

Yep net gekeken en dat kan. :)

Maar als zijn grootste wens is daar blijven wonen dan mag je best van hem verwachten dat hij daar ook enige moeite voor doet. Zo hebben we dat destijds ook bij mijn schoonmoeder gedaan hoor.

Prima dat je hier wil blijven wonen (en is ook gebeurd) maar er zal aan jouw kant ook wel enige consessies gedaan moeten worden (heeft ze ook gedaan). Hij kan niet verwachten dat hij van alles wenst en dat de rest van de wereld zich aanpast daaraan.

[ Voor 17% gewijzigd door Flagg op 05-08-2021 12:19 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Toen mijn vader van 87 vorig jaar alleen kwam te staan hebben wij voor hem een horloge van one2track gekocht. Dit ziet er niet zo medisch uit als dat zorghorloge en heeft geen (dure) abonnementen nodig.

Zorg wel met welke oplossing je ook kiest dat je regelmatig ermee oefent hoe hij alarm moet slaan.

[edit] Stelletje boeven zijn het ook, ik zie nu dat precies hetzelfde horloge van one2track voor senioren opeens 80 euro duurder is dan voor kinderen.

[ Voor 18% gewijzigd door Waaj op 05-08-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:48
Je moet het echt niet bij techniek gaan zoeken, als hij z'n paniekknop al vergeet. Of dagelijks (of 2x dagelijks) thuiszorg of verhuizen. Horloge zal hij ook vergeten, commando om om hulp te roepen ook. Hoogstens overal camera's ophangen met een ai valdetectie (weet niet of dat bestaat maar vast wel). Maar ik denk niet dat dat de makkelijkste oplossing zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Die AI camera’s hangen van Dahua, dat werkt best aardig. Er zitten ook microfoontjes in dus we kunnen luisteren. Om die dingen binnen neer te hangen gaat me een beetje te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:19

Dennis1812

Amateur prutser

Is Sensara leefstijl monitoring niks voor hem?
Kost wat tijd en energie. Maar daarna wel een betrouwbaar en goed systeem om iemand langer thuis te kunnen laten wonen.
Jij hebt altijd zicht in de app op hoe de routines lopen e.d.
Evt nog een slimme bloempot erbij om tegen je opa te kletsen en zijn herinneringen te geven en je bent een heel eind.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Een smarthorloge? Bijv Apple Watch. Die heeft zelfs valdetectie en in geval van nood kun je ook makkelijk 112 bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swatfireglide
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11
Bijna alle zorginstellingen bieden een vorm van personenalarmering aan. Dat kan zowel met professionele opvolging als mantelzorg opvolging dmv centrale. In de meeste gevallen is dit een halssnoer met een noodknop inclusief spreek/luister verbinding.

Voorbeeldje van techniek: https://www.focuscura.com...sonenalarm-calarm-comfort

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-05 13:38
Als ik de TS goed begrijp, heeft hij al een paniekknop, dus dan is een halssnoer of horloge waarschijnlijk geen oplossing.

Misschien dat je iets kunt met een Arduino met een Voice Recognition Module? Ik heb er geen ervaring mee, maar vond het na wat zoekwerk. Het lijkt te kunnen wat je wilt - Een actie ondernemen als er bijvoorbeeld "HELP!" wordt geroepen. - Maar ik heb geen idee hoe duidelijk het geluid moet zijn en/of hoe dicht je je bij de microfoon moet bevinden. Ook weet ik niet of je met een Arduino een telefoon kunt aansturen. MIsschien dat het de moeite waard is om uit te zoeken.

https://create.arduino.cc...use-v3-and-arduino-5b8af2

Mocht een Arduino niet werken, dan zou je ook naar een Raspberry Pi kunnen kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Steamwitz op 06-08-2021 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenV
Ja ik denk dat ik zelf zoiets als dit zal moeten gaan maken. Misschien iets met een voice dialer er achter. Zal eens gaan googelen wat er te koop is. Ik heb zelf aardig wat Arduino en Raspb op de plank liggen maar nog nooit wat met uitbellen en / of voice gedaan. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:19

Dennis1812

Amateur prutser

JeroenV schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:52:
Ja ik denk dat ik zelf zoiets als dit zal moeten gaan maken. Misschien iets met een voice dialer er achter. Zal eens gaan googelen wat er te koop is. Ik heb zelf aardig wat Arduino en Raspb op de plank liggen maar nog nooit wat met uitbellen en / of voice gedaan. Thanks voor de tip!
Tip, lees je ook eens in in Sensara.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1