Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Ik ben aan het kijken naar een PV installatie voor mijn west dak.
Op het oost dak heb ik al 20 panelen liggen op een Omniksol 5K-TL2 omvormer, maar dit is niet genoeg om het volledige verbruik af te dekken. (Ik heb nu een hybride warmtepomp, kook elektrisch. In de toekomst zal er de woning all-electric moeten worden)

De woning is 1x 35A afgezekerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPmksSnm8AkmDceabfeQxMoH6RA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mWXOBihXto69HJj2f6QbL0q.jpg?f=fotoalbum_large
De boom die je rechts ziet zal wat schaduw geven, maar er zijn 2 hoofdtakken dood, ik betwijfel of deze het gaat overleven. De pijp is van de ventilatie. Kan vervangen worden door een ventilatiepan.
Ik wil rond de dakkapel het liefst een beetje ruimte houden. Deze wordt deze zomer weer geschilderd, maar ik verwacht dat hij met een jaar of 5 vervangen word door een nieuwe.
Het dak is 45 graden.

(Prachtige) tekening van het dakvlak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpNBRqEmTXNkLFCwiL9GZm2ROpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZmmny0imO4hq2dfkoSMaVhs.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik al wat aan het tekenen geweest in Sunny design:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmkdU24f2b9zAhB0_WLPbNan5is=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0ly9AaoebaJb0BaWPObsjlN.png?f=fotoalbum_large
En heb ik wat bij elkaar geklikt bij Winkelman:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdhgGKFKjNOnVtDl_JEM85QJ8qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tt7GSeNaO3hC7e2tsP2VZ5ZA.png?f=fotoalbum_large

Iemand nog tips of advies?
Zou 2x een 5 kW omvormer niet teveel zijn voor de hoofdzekering?
En hoe lang mag de solar-kabel zijn tussen de string en de omvormer? Het mooiste is namelijk dat de kabel via de nok door de zakgoot gaat om dan via de garage naast de meterkast uit te komen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
https://www.thomasberger....w2=6500&temp_coeff2=-0.48

De beide sets presteren niet tegelijk waardoor je piek als het goed is onder de 8000W blijft... Maar verstandig om over 1 fase zoveel in te voeren is het niet... De kans dat je de spanning over de 253V drukt wordt groter en groter met meer vermogen, kabellengte en minder kabeldikte.

De verstandige optie is overgaan op 3x25 (Let op kookplaat hoort dan op een krachtgroep in plaats van kookgroep).

Kosten ombouw aansluiting en meterkast mogen mee in BTW teruggave, dus een goed moment om het te doen.

Teken je oude set panelen ook in; Sunny design zal vermoedelijk een 7kW adviseren voor beide sets samen. Kijk of je de Omniksol kunt verkopen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wilke
  • Laatst online: 07:43
In deze situatie zou ik echt de groepenkast eerst omzetten naar 3x25A. Dan kun je beide omvormers (aangezien 1 er al ligt) op een eigen fase zetten, dat moet kunnen want 5000/230 = 22A (dus minder dan 25A).

Om daar maar eens mee te beginnen.

Ze zullen niet allebei tegelijkertijd 100% leveren vanwege oost en west, maar 2 x 22A gaat toch wel behoorlijk over de 35A heen, ik zou daar in elk geval niet aan beginnen, er nog van afgezien of het volgens de regeltjes zou mogen (geen idee).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Omnik is failliet en vroeg of laat gaat die omvormer het begeven.

Gewoon oost en west op 1 nieuwe driefase SMA omvormer.
Vul het eens in, in sunnydesignweb?
1 string van 20 en 1 string van 17
Tevens 10 jaar garantie https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Heb je ook meteen 1 monitoringssysteem voor je panelen.
(SMA kan je zelf ook uitlezen met modbus tcp/ip, webconnect en sbfspot)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-08-2021 16:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Die 5 jaar extra garantie bij SMA voor een tri-power 7.0 omvormer is serieus geld, 275 euro ex btw. Mocht je voor minder wat zoeken neem dan een Growatt of een Goodwe 3 fase omvormer. Deze hebben standaard al 10 jaar garantie en deze zijn zo al 1/3e goedkoper dan een SMA zonder extra garantie, dus je kan letterlijk een honderd of 5 a 6 uitsparen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RobertV70 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:47:
Die 5 jaar extra garantie bij SMA voor een tri-power 7.0 omvormer is serieus geld, 275 euro ex btw. Mocht je voor minder wat zoeken neem dan een Growatt of een Goodwe 3 fase omvormer. Deze hebben standaard al 10 jaar garantie en deze zijn zo al 1/3e goedkoper dan een SMA zonder extra garantie, dus je kan letterlijk een honderd of 5 a 6 uitsparen.
Volgens mij kan je nog steeds gratis verlengen bij sma

https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html#c450865

Al snap ik niet echt wat de aantrekkingskracht van een lange garantie periode is, maar dat zal wel aan mij liggen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Growatt 10 jaar en geen schaduw management
Goodwe 5 jaar en wel schaduwmanagement
Sma 10 jaar (aktie) en wel schaduwmanagement

Sma tripower 7.0 is dat nieuw?

@RobertV70

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Ik moest even het dak op om het type van de huidige panelen te bekijken. Waren door de vorige bewoner geplaatst en had ik helemaal geen documentatie van.

Blijken Aventia AVN300MMB-60 panelen te zijn. Dit zijn nu 2 strings van 10. Die kan ik straks gewoon doorverbinden om 1 string van te maken?

Heb ik even door Sunnydesign gehaald, lay out van de huidige panelen klopt niet helemaal, maar voor het idee is het goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmrYhIO57USgfDE5ROjjj6pywzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xo2DKGx9Gt3sPO3aN64weTnB.png?f=fotoalbum_large

Als ik snel even kijk is het verschil tussen een Growatt of een Goodwe en een SMA ongeveer ~€400 ex btw?
Vraag me af of ik dat er aan schaduwmanagement uithaal tijdens de levensduur van de omvormer. En extra garantie is natuurlijk een gok of je het nodig bent en of de fabrikant dan nog bestaat.

Maar het is me wel duidelijk dat 3-fase de beste optie is. Meterkast zit nu maximaal vol en is wat rommelig. Dus dit is ook het goede moment om dit aan te pakken. Ik zal eens inventariseren wat me dit gaat kosten.

• Ronald
@blitzkrieg Als Sunny design zegt dat het kan, dan moet het kunnen. Fysiek is het inderdaad de 2 strings aan elkaar koppelen, dat kan zelfs bij de omvormer (Beetje extra kabel maakt niet zoveel uit). Maar doe het niet met de Omniksol. Kan zijn dat die het niet als 1 string aan kan. Als je voor SMA gaat moeten er toch andere stekkers aan de kabels ;-)

Growatt en Goodwe zijn prijstechnisch heel competitief op de 1 fase omvormers. De 3 fase omvormers zitten ze dichter bij SMA. Er is weinig harde wetenschap over hoe groot de verschillen in schaduwbeheer daadwerkelijk zijn... en individuele gevallen zijn allemaal anders dus lastig vergelijken.
Mijn indruk is dat SMA eigenlijk altijd optimaal draait, Goodwe af en toe een misser heeft, en Growatt wordt door de hivemind als laagste ingeschat. Persoonlijk zou ik voor een systeem van dit formaat voor SMA gaan.

Aanpassingen aan de meterkast en upgrade kosten netbeheerder mogen meegenomen worden bij de BTW teruggave... Scheelt weer wat, dus goed moment om dat op te pakken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan in sunnydesign onderin wat uitklappen dan kan je de dc spanning zien.
Maar ik zie een groen vinkje dus zal het goed zijn met de stringverdeling.
Een sma 8.0 kan een hogere stroom aan dus een poly string van 2x 10 kan misschien ook. (2 strings op 1 ingang)
Maar zie zo 1-2-3 geen voordeel van.

Je kan deels de kosten van de groepenkast terugvorderen in de btw aftrek van de panelen.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2021 09:54 ]

• RobertV70
AUijtdehaag schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 02:32:
Growatt 10 jaar en geen schaduw management
Goodwe 5 jaar en wel schaduwmanagement
Sma 10 jaar (aktie) en wel schaduwmanagement

Sma tripower 7.0 is dat nieuw?

@RobertV70
Heeft TS schaduwmanagement nodig vraag ik me af.
Goodwe 10 jaar garantie, kijk eens op goodwe.com
SMA 10 jaar garantie actie zie ik staan idd, dat scheelt een slok op een borrel.
Tripower 7.0 bestaat niet meer zie ik nu, dat moet dan een 6 of 8 worden.

• RobertV70
twain4me schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:58:
[...]

Volgens mij kan je nog steeds gratis verlengen bij sma

https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html#c450865

Al snap ik niet echt wat de aantrekkingskracht van een lange garantie periode is, maar dat zal wel aan mij liggen.
Veel Chinese omvormers geven standaard 10 jaar garantie, SMA moet wel een beetje meegaan met de markt, en bovendien lijkt het een beetje vreemd, Duits merk 5 jaar en Chinees merk 10 jaar garantie.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04:18
blitzkrieg schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:37:
Blijken Aventia AVN300MMB-60 panelen te zijn. Dit zijn nu 2 strings van 10. Die kan ik straks gewoon doorverbinden om 1 string van te maken?
Bij een Sunny Tripower 8.0 kunnen op ingang A twee strings aangesloten worden. Op ingang B kun je dan de nieuwe panelen op één string aansluiten: https://files.sma.de/downloads/STP8-10-3AV-40-DS-nl-20.pdf

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobertV70
Met die dakkapel kan schaduw management handig zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RobertV70 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:04:
[...]

Veel Chinese omvormers geven standaard 10 jaar garantie, SMA moet wel een beetje meegaan met de markt, en bovendien lijkt het een beetje vreemd, Duits merk 5 jaar en Chinees merk 10 jaar garantie.
garantie ≠ kwaliteit

Die lange garantie periodes zijn slechts een middel om mensen over de streep te trekken, een marketing tool, niets meer niets minder.. En als je dat nodig hebt is er imho iets mis met je reputatie en kan je je beter afvragen hoe je dat kan fixen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
RobertV70 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:02:
Heeft TS schaduwmanagement nodig vraag ik me af.
Dat denk ik inderdaad ook niet.
En ook een Growatt doet het doorgaans nog best goed wanneer de string lang is.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@blitzkrieg
je hebt de keuze, blijf ik op 1fase of ga ik naar 3fase huis aansluiting.
met 1 fase:
kun je 2x een 4kW 1fase omvormer scoren en 2x een oost-west maken.
door oost-west heb je helemaal geen grote omvormers meer nodig.
zie ook mijn set:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
het verdeeld lekker over de dag dus 4kW of zelfs 3,6kW omvormers geen probleem.
je maakt dan 10 oude panelen + 7 of 8 nieuwe panelen per omvormer.
(ik heb nu 6430Wp op een 4kW omvormer hangen, en die hangt weer af gezekerd op een 16A groep. ;) )

met 3 fase heb je de volgende optie's.
1. een 3fase omvormer.
2. 2x een 1fase omvormer van 4kW.
3. de oude omvormer + 1x een nieuwe 1fase omvormer.

ik zou gewoon over gaan naar 3fase in huis en er een 1fase omvormer bij kopen.
is toch de goedkoopste optie ben ik bang. ;)

op welke fase je gebruikt en op welke je levert is niet interessant, je rekent uit eindelijk toch maar 1 kWh stand af. (word in de meter tegen elkaar weggestreept.)

edit:
op een 1x35A kun je wel een 5kW + 4kW omvormer hangen.
als je oost-west doet, het is niet zo als het moet en het kan heel misschien (maar dan ook heel misschien) problemen geven.
maar een 35A groep, die kan met gemak 100A voor een minuut of 40A voor meerdere uren verwerken.
dit kan handig zijn voor als je al de omvormers hebt, maar je netbeheerder wat langzamer is.
dus als tijdelijke optie. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door migjes op 05-08-2021 14:37 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
Wat @migjes schrijft kan vaak wel. Ik raad het niet aan. Afhankelijk van hoe het aangesloten wordt kan er teveel stroom gaan lopen in de meterkast. En qua AC voltages kan het lastig worden als je op enkelfase blijft

Als je het zelf installeert en graag SMA wilt kun je die ook op een andere plek kopen.
https://www.2dehands.be/a...qF4DQuASA&previousPage=lr

Anders zou ik een Chinese 3 fase omvormer hangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
busscherski schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:46:
Wat @migjes schrijft kan vaak wel. Ik raad het niet aan. Afhankelijk van hoe het aangesloten wordt kan er teveel stroom gaan lopen in de meterkast. En qua AC voltages kan het lastig worden als je op enkelfase blijft
jep daarom staat er ook als tijdelijke optie voor als je netbeheerder 2 maanden langer er over doet om de 3 fase aan te leggen.

maar 40A door een 35A hoofdaansluitingen sturen geen probleem, kan hij wel aan. ;)
maar ja of je netbeheerder die 40A in de wijk weer kwijt kan is een variabele die niet te schatten is.
(maar ook genoeg omvormers te vinden die je kunt begrenzen aan max vermogen, doe je dat toch tijdelijk.
geen tijdelijke problemen zoeken die tijdelijk opgelost kunnen worden.)

en 2x een 1fase omvormer gebruiken op een 3fase aansluiting is ook geen probleem.
heb je nog lekker een fase over voor het schuurtje of zo, in de toekomst. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 05-08-2021 14:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou die "uit-de-garantie-failliet" omvormer op de plank leggen en een nieuwe kopen.
Je kan maar 1x in de 3-jaar de btw terugvragen.
Zal je net zien dat hij volgend jaar de geest geeft. :>

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Ik ben nog eens wat aan het denken/meten gegaan en ben nu aan het twijfelen om de ruimte die ik ook nog op oost heb ook nog volledig te gaan benutten. Volgens mij zou ik hier nog 12 of 14 panelen extra kwijt kunnen.

Hiervoor even een nieuw ontwerp in sunnydesign gemaakt. Heb nu gewoon een 2e dakvlak op oost aangemaakt, en hier de 14 panelen op gepositioneerd. Eigenlijk klopt dit niet, maar 2 in elkaar lopende dakvlakken ivm. zakgoot tussen garage en woning is wel een gedoe in sunnydesign.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAeQasgdAO1eF95ImTZ27A7dKu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fJpL7dTvPzEPQs0zifIp7wMP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8pWIoG-7wrdzEmq_VXfAy4bfxA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JqeJSgtRLIxza2zu7P4HVMol.png?f=fotoalbum_large
Voordeel hiervan is dat de 2 huidige strings gewoon aangesloten kunnen worden zonder om te hoeven prikken op het dak. Enkel nieuwe stekkers bij de omvormer.

Eigelijk komen 4 panelen in de zakgoot, maar denk dat op het moment dat dit een probleem is qua schaduw dat ook de 3 onderste panelen die er dan op de garage bij moeten nog in de schaduw van de woning van de buren liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzzCKuK8HTSum1XRFai8FQUgdtQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jF1i7lUp5CQVo9C7w066XAn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/evQjxMNM8wcq77bEDHb-7j-dIoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/boYaJjXxMePYTlIXU2hDxNtp.jpg?f=fotoalbum_large

Enige lelijke van dit verhaal zal waarschijnlijk worden dat de nieuwe panelen niet dezelfde maat hebben als de huidige. :P

Iemand hier nog op of aanmerkingen op?

• busscherski
Energierendementsfactor 97.4% vind ik laag. Kan daar niet beter een 6 kW omvormer voor komen?

Wat zijn de "mededelingen en oplossingsvoorstellen"? (doorgaans zijn dit niet echt problemen)

Ik snap je opmerking over het 2e dakvlak op oost niet goed.
Je kunt in plaats van "Visuele planning" ook een project doen met "Manuele planning", dan hoef je niet te tekenen.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Ik zat ook te twijfelen tussen een 5 of 6kW. Sunnydesign stelde een 5kW voor.

Ik zal eens kijken naar de manuele planning.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Na een poosje geen tijd te hebben gehad om hier mee verder te gaan ben ik hier nu weer mee bezig.

Ondertussen ook offerte van lokale partij, 31x Trina Vertex 390Wp. Solaredge SE 9kW en P505. Voor de huidige panelen een losse 5kW omvormer.
13K euro inclusief montage.

Argumenten: Schaduw van dakkappel en ventilatiepijp, vervuiling van panelen. Verschillende panelen op 1 omvormer zou niet kunnen ivm. garantie.

Ga er nog een mail aan wagen, maar denk niet dat dit wat wordt.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Na een poosje geen tijd gehad te hebben ben ik hier weer eens mee verder gegaan.

Heb nu een offerte voor 29x JA Solar en 2x Goodwe GW6K-DT G2.
Nu zit ik alleen te kijken naar de maximale DC input en de string voltages.

Als ik 10x de oude panelen en 17x nieuw op 1 omvormer zet ga ik (290Wp) over de maximale DC input van 9000Wp heen, maar aangezien het oost-west is lijkt me dat geen probleem. Klopt dat?

Dan zit ik alleen nog met de string voltages. Volgens mij is het voltage van 10x de oude panelen eigenljk te laag voor de omvormer. Kan ik de beide strings doorkoppelen en op 1 MPP van de omvormer aansluiten?
En dan op de andere omvormer de 29 nieuwe panelen? Alleen ga ik dan nog meer over de maximale DC input heen.

Ook maar eens even gekeken hoe ik de meterkast wil hebben, aangezien ik BTW af kan trekken direct de voorbereiding voor all-electric en elektrisch rijden maar meegenomen. :*)

• busscherski
Met oostwest 45 graden helling gelijk verdeeld over oostwest heb je genoeg aan een omvormer van 55% van het aantal Wp. Dus 9000 Wp gelijk over de daken verdeeld past al op een 5 kW omvormer.

Is de legplan nog zoals je hier schrijft?
blitzkrieg in "Zonnepanelen advies, dakvlak west."
maar dan met een in elkaar overlopend dak? :?

Ik snap het legplan nog niet precies.
Kun je het als volgt maar dan correct schrijven:
- 17 x Jinko 380 Wp richting west 45 graden helling
- 20 x Aventia 200 Wp richting oost 45 graden helling
- 14 x Jinko 380 Wp richting oost 45 graden helling

Een string van 10 panelen kan prima op een 3 fase string omvormer. 1 string per richting. Dus liever niet bijvoorbeeld een string van 20 panelen maken waarvan de helft een helling van 45 graden heeft en de andere helft 30 graden helling.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Legplan:

- 17 x Jinko 380 Wp richting west 45 graden helling. (of een ander vergelijkbaar paneel)
- 20 x Aventia 200 300 Wp richting oost 45 graden helling
- 14 12 x Jinko 380 Wp richting oost 45 graden helling. (of een ander vergelijkbaar paneel)

Mijn vraag is eigenlijk hoe dit aangesloten moet worden op de 2 omvormers:
Optie 1:
-20x Aventia 300 Wp op de ene omvormer? En dan als 1 of 2 strings? 1 string lijkt mij beter vanwege het voltage.
-29x Jinko 380 Wp op de andere omvormer, 1 string oost, 1 string west. Is dan wel 11K Wp op een 6K omvormer. Maar aangezien oost-west zou dit geen probleem moeten zijn?

Optie 2:
-10x Aventia 300 Wp en 14x Jinko 380 Wp op de ene omvormer.
-10x Aventia 300 Wp en 17x Jinko 380 Wp op de andere omvormer.

Hoop dat mijn vraag zo wat duidelijker is.

• Ronald
Makkelijke oplossing is het gewoon invoeren in Sunny design:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ3gxeKBttn_LeHHxFOuK1xXMQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hf9Be41iNUN1hqD34v0W4Tj4.png?f=fotoalbum_large

PV1 = 17 x Jinko 380 Wp richting west 45 graden helling.
PV2 = 20 x Aventia 200 300 Wp richting oost 45 graden helling
PV3 = 12 x Jinko 380 Wp richting oost 45 graden helling.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 27-11-2021 10:02 ]

• busscherski
Ik was van plan om te doen wat @Ronald deed. Maar volgens mij heeft hij PV3 in de verkeerde richting en daarom kom ik uit op net iets andere jaaropbrengst. 10 om 10 panelen kan net zo goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZUZshaLtAch35_jeiz66I8MCv-4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J9zGXLp29VHW2V8LU7cgGAVp.png?f=fotoalbum_large

Met 20 x 300 Wp panelen per string kom ik op onderstaande. Zelfs met een 5 kW omvormer. Sunnydesign geeft hier een foutmelding omdat het 5 en 6 kW model van SMA maar tot 850 V kortsluitstroom mag. Goodwe's van die grootte mogen echter gewoon tot 1000 V dus dat is geen probleem. Met deze lange string komt er op jaarbasis 43 kWh extra uit. Scheelt dus toch +/- 0.3% van de totale jaaropbrengst.
Een ander voordeel is dat er een input over blijft, dus mocht je ooit nog wat panelen willen bij leggen (op de al dan niet speciaal hiervoor te bouwen schuur, aan de gevel, op de heg etc.) dan kun je die er gewoon bij aansluiten. Die uitbreiding moet dan wel minimaal 8 60 cells panelen zijn die in dezelfde richting liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6bqTWhHFKLvNnS1RZ-fIS9hqnk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CNXTEwYgHRJaphE3iugbMLNI.png?f=fotoalbum_large

Mij lijkt een string van 20 dus inderdaad het best.
Het issue met die 5 kW enkelfase Omniksol is dat er door die fase dan max 5 kW + (6 kW / 3 fasen) = 7 kW moet. En officieel hoort er max 25A x 230 V = 5750 W door te gaan. In de praktijk is 7 kW overigens wel mogelijk als je een goede netaansluiting hebt die geen hoog netvoltage heeft. Het is wel veruit het netst om die panelen mooi een eigen 3 fase omvormer te geven.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Thanks voor jullie uitgebreide antwoorden!
Enkelfase stap ik sowieso vanaf. All electric gaat beter op 3-fase. Zeker nu ik de BTW van de meterkastombouw ook kan aftrekken is het een no-brainer om het nu te doen.

@busscherski Je opmerking over het gebruiken van de extra input heeft me wel getriggerd. Ik was vandaag op het dak bezig (blad uit de goten halen) en op zich is er nog genoeg ruimte voor nog een string. Liggen dan wel erg sub-optimaal, vroeg schaduw van het dak van het huis en van de boswal achter het huis. Maar voor de kosten van alleen de panelen en het montagemateriaal is het misschien nog een keer te doen.
Op het tuinhuis zou ook nog kunnen, maar ik heb net het straatwerk er opnieuw in gelegd en geen loze leiding meer meegenomen. :'(

Pagina: 1