Mijn vraag samengevat (uitgebreide versie zie onderstaand)
Wat heb ik nodig voor een toekomstgericht stabiel thuisnetwerk met een hoge snelheid?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
- FRITZ!Box 7590 (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- FRITZ!Box 7490 (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- Glasvezelmodem (nog onbekend)
Ruimteverdeling (3 ruimtes incl. meterkast):
- De FRITZ!Box 7590 komt bij de meterkast, bij het glasvezelpunt.
- De FRITZ!Box 7490 komt in de woonkamer.
- De Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E komt in de werkkamer.
Aangesloten bekabelde apparaten:
FRITZ!Box 7590:
- Raspberry PI (Smart home)
- Philips Hue Hub
FRITZ!Box 7490:
- TV
- HTPC
- PS4
Switch
- Game PC > 1x Ethernet aansluiting
- Game PC > 2x Ethernet aansluitingen
- TV
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Door de loze leidingen wil ik Cat6a S/FTP kabels aanleggen.
Uitgebreide vraag:
Binnenkort gaan we in een nieuwbouw (huur)appartement wonen, waar we ook 1Gbit/s glasvezelinternet zullen afnemen. Nu ligt er in iedere ruimte 1 loze leiding, dus dat is top voor het totaal bekabeld aanleggen van het netwerk.
Na diverse website's en het tweakers forum zie ik door de bomen het bos niet meer, over wat ik nu het beste kan doen. Ik wil niet meteen honderden euro's uitgeven, maar in de toekomst wel voorbereid zijn dat ik iniedergeval voorlopig geen nieuwe kabels hoef te trekken.
Daarbij wil ik mijn internetsnelheid zoveel mogelijk halen op de apparaten en binnen het netwerk 4K Media kunnen streamen (en reguliere bestanden kunnen delen).
Daarom kwam ik uit op Cat 6a S/FTP kabels in de loze leidingen. Tot zo ver dan ook duidelijk. Alleen de onderlinge verbindingen zijn mij niet helemaal helder.
Heb ik wel of geen patchpaneel nodig (indien wel, wat komt daar verder bij kijken?), hoe kan ik zorgen voor een zo hoog mogelijke snelheid op alle bekabelde apparaten? Het liefste trek ik maar 1 kabel naar de ruimte, 2 zou de max zijn van de loze leiding.
Ik hoop dat ik goed uitgelegd heb wat ik zou willen, maar mocht er iets onduidelijk zijn laat het dan even weten.
Alvast reuze bedankt voor de hulp en het advies.
Wat heb ik nodig voor een toekomstgericht stabiel thuisnetwerk met een hoge snelheid?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
- FRITZ!Box 7590 (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- FRITZ!Box 7490 (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- Glasvezelmodem (nog onbekend)
Ruimteverdeling (3 ruimtes incl. meterkast):
- De FRITZ!Box 7590 komt bij de meterkast, bij het glasvezelpunt.
- De FRITZ!Box 7490 komt in de woonkamer.
- De Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E komt in de werkkamer.
Aangesloten bekabelde apparaten:
FRITZ!Box 7590:
- Raspberry PI (Smart home)
- Philips Hue Hub
FRITZ!Box 7490:
- TV
- HTPC
- PS4
Switch
- Game PC > 1x Ethernet aansluiting
- Game PC > 2x Ethernet aansluitingen
- TV
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Door de loze leidingen wil ik Cat6a S/FTP kabels aanleggen.
Uitgebreide vraag:
Binnenkort gaan we in een nieuwbouw (huur)appartement wonen, waar we ook 1Gbit/s glasvezelinternet zullen afnemen. Nu ligt er in iedere ruimte 1 loze leiding, dus dat is top voor het totaal bekabeld aanleggen van het netwerk.
Na diverse website's en het tweakers forum zie ik door de bomen het bos niet meer, over wat ik nu het beste kan doen. Ik wil niet meteen honderden euro's uitgeven, maar in de toekomst wel voorbereid zijn dat ik iniedergeval voorlopig geen nieuwe kabels hoef te trekken.
Daarbij wil ik mijn internetsnelheid zoveel mogelijk halen op de apparaten en binnen het netwerk 4K Media kunnen streamen (en reguliere bestanden kunnen delen).
Daarom kwam ik uit op Cat 6a S/FTP kabels in de loze leidingen. Tot zo ver dan ook duidelijk. Alleen de onderlinge verbindingen zijn mij niet helemaal helder.
Heb ik wel of geen patchpaneel nodig (indien wel, wat komt daar verder bij kijken?), hoe kan ik zorgen voor een zo hoog mogelijke snelheid op alle bekabelde apparaten? Het liefste trek ik maar 1 kabel naar de ruimte, 2 zou de max zijn van de loze leiding.
Ik hoop dat ik goed uitgelegd heb wat ik zou willen, maar mocht er iets onduidelijk zijn laat het dan even weten.
Alvast reuze bedankt voor de hulp en het advies.