Thuisnetwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 13:52
Mijn vraag samengevat (uitgebreide versie zie onderstaand)
Wat heb ik nodig voor een toekomstgericht stabiel thuisnetwerk met een hoge snelheid?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- FRITZ!Box 7590 (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- FRITZ!Box 7490 (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E (Bij hogere glasvezelsnelheid upgrade.)
- Glasvezelmodem (nog onbekend)

Ruimteverdeling (3 ruimtes incl. meterkast):
- De FRITZ!Box 7590 komt bij de meterkast, bij het glasvezelpunt.
- De FRITZ!Box 7490 komt in de woonkamer.
- De Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E komt in de werkkamer.

Aangesloten bekabelde apparaten:
FRITZ!Box 7590:
- Raspberry PI (Smart home)
- Philips Hue Hub

FRITZ!Box 7490:
- TV
- HTPC
- PS4

Switch
- Game PC > 1x Ethernet aansluiting
- Game PC > 2x Ethernet aansluitingen
- TV

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Door de loze leidingen wil ik Cat6a S/FTP kabels aanleggen.

Uitgebreide vraag:
Binnenkort gaan we in een nieuwbouw (huur)appartement wonen, waar we ook 1Gbit/s glasvezelinternet zullen afnemen. Nu ligt er in iedere ruimte 1 loze leiding, dus dat is top voor het totaal bekabeld aanleggen van het netwerk.

Na diverse website's en het tweakers forum zie ik door de bomen het bos niet meer, over wat ik nu het beste kan doen. Ik wil niet meteen honderden euro's uitgeven, maar in de toekomst wel voorbereid zijn dat ik iniedergeval voorlopig geen nieuwe kabels hoef te trekken.

Daarbij wil ik mijn internetsnelheid zoveel mogelijk halen op de apparaten en binnen het netwerk 4K Media kunnen streamen (en reguliere bestanden kunnen delen).

Daarom kwam ik uit op Cat 6a S/FTP kabels in de loze leidingen. Tot zo ver dan ook duidelijk. Alleen de onderlinge verbindingen zijn mij niet helemaal helder.

Heb ik wel of geen patchpaneel nodig (indien wel, wat komt daar verder bij kijken?), hoe kan ik zorgen voor een zo hoog mogelijke snelheid op alle bekabelde apparaten? Het liefste trek ik maar 1 kabel naar de ruimte, 2 zou de max zijn van de loze leiding.

Ik hoop dat ik goed uitgelegd heb wat ik zou willen, maar mocht er iets onduidelijk zijn laat het dan even weten.

Alvast reuze bedankt voor de hulp en het advies. _/-\o_

Beste antwoord (via Jurie92 op 04-08-2021 11:34)

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Gewoon max aantal kabels tegelijk en dan voor nu gebruiken wat je nodig hebt. Eventueel in de muur termineren naar 2x CAt6a contacten op de kamers of een in wall AP die stroom krijgt over POE. Bij de laatste optie gebruik je dan maar 1 kabel effectief.

Voor de rest in de meterkast een 16of24 poort patch panel nemen, dan kan je lekker easy je infra switchen als je wilt zonder je dat je meteen stekkers en kabels loopt om te herstekkeren. Patch panel dan ook CAT6a rated nemen.

Hardware aansturing kan je dan nemen wat je wilt, kan je zo gek maken als je zelft wilt.

flickr - WOT Profile - Game PC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je zwaar overkill voor alles wat je wilt. Voor wifi is er geen glazen bol je hebt het over een appartement, als je pech hebt met buren die boosted AP's gebruiken kan je een wifi drama hebben, als je geluk hebt prik je het in en werkt het perfect zonder problemen.
Maar bedraad waar mogelijk gebruik goede kabels en aansluit materiaal, koop of leen goed gereedschap of nog beter laat het aansluiten, als je zelf de skills niet hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Gewoon max aantal kabels tegelijk en dan voor nu gebruiken wat je nodig hebt. Eventueel in de muur termineren naar 2x CAt6a contacten op de kamers of een in wall AP die stroom krijgt over POE. Bij de laatste optie gebruik je dan maar 1 kabel effectief.

Voor de rest in de meterkast een 16of24 poort patch panel nemen, dan kan je lekker easy je infra switchen als je wilt zonder je dat je meteen stekkers en kabels loopt om te herstekkeren. Patch panel dan ook CAT6a rated nemen.

Hardware aansturing kan je dan nemen wat je wilt, kan je zo gek maken als je zelft wilt.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurie92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-06 13:52
Het is misschien een overkill, maar liever dat dan over een paar jaar weer zitten als meer dan 1Gbit/s glasvezel er zou komen. WiFi ben ik niet zo bang voor, heb nog voldoende up-to-date hardware liggen die dat probleem tackelt. (Niet opgesomd gezien irrelevant.)

Ik heb overigens zojuist een mooi artikel bij de website van een computermagazine gevonden. Daar staat eigenlijk alles in waar ik over twijfelde en wat onduidelijk was. Samen met de reactie van @Gizzy kom ik al een eind.

Kwam simpelweg neer op de verkeerde zoekopdrachten wat leidde naar de info waar ik net niks mee kon.

Alsnog bedankt voor de hulp. Topic mag gesloten worden. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Jurie92 op 04-08-2021 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Hoe lang zijn die kabels? Tot 55 meter kun je gewoon 10Gbit over cat6 sturen. Cat6a heeft pas nut bij grotere kabellengtes. Bij lengtes die gebruikelijk zijn in een woonhuis zal het waarschijnlijk met Cat5e ook wel lukken, maar YMMV.
Edit: ik lees nu dat je niet eens 10Gbit op het wensenlijstje hebt staan, voor 1 tot 5 Gbit is Cat5e echt prima, maar voor het geringe prijsverschil hoef je Cat6 niet te laten.

S/FTP is ook onzin als je de kabel door installatiebuizen trekt. Maakt alleen maar het trekken en afmonteren lastiger.

Kortom bespaar jezelf wat geld en moeite en kies Cat6.

[ Voor 17% gewijzigd door mcDavid op 04-08-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Laat ik je uit de droom helpen meer dan 1 Gb/s internet zal er niet komen, althans niet binnen de levensduur van je apparatuur. Met zwaar overkill bedoel ik dat je met de door jouw gekozen apparatuur prima kan bereiken wat je wil, gekker hoef je het niet te maken. Vergeet niet dat er ook altijd veel marketing praat is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:43:
Laat ik je uit de droom helpen meer dan 1 Gb/s internet zal er niet komen, althans niet binnen de levensduur van je apparatuur.
Sommige plekken is 10Gbps er al, enkele providers zijn er mee "bezig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
g1n0 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:45:
[...]

Sommige plekken is 10Gbps er al, enkele providers zijn er mee "bezig".
Natuurlijk voor de zakelijke markt maar niet voor de consumenten markt, ga maar eens doorrekenen wat voor verbinding er de wijk of stad uit moet gaan om het te faciliteren. Dit kan alleen met een hele hoge overboekingsfactor. Dan nog waarvoor wil je het gebruiken? Akamai zal niet zo snel een gebruiker die bandbreedte geven voor een download. Want bedenk wel dat de andere kant het ook moet kunnen leveren. Kortom het is alleen als je heel veel gelijktijdige connecties naar heel veel adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Frogmen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:53:
[...]

Natuurlijk voor de zakelijke markt maar niet voor de consumenten markt
Ik heb het juist over de consumentenmarkt. Kijk naar Tweak (zakelijk gebruik van 10Gbps is niet eens toegestaan), Delta, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@g1n0 een link zou fijn zijn ik kan het niet vinden bij Tweak (natuurlijk zijn ze het aan het onderzoeken, marketing technisch is het niet handig als je niet vooruit kijkt). Maar hun statement dat als de wijkcentrale het niet aankan dat ze dan wel opschalen vindt ik ook nogal wat. Is misschien wel een leuke test om met iemand in dezelfde stad te doen een dag lang over een weer die 1Gb lijn vol trekken kijken hoe lang het het duurt voordat hij terugvalt.

Pagina: 1