Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 07:29
Is het mogelijk om een auto te leasen uit een niet belasting plichtige BV?

Ik heb namelijk een BV. in nederland, en hiermee ben ik aandeelhouder in een Chinees bedrijf. de activiteiten vinden plaats in China en daar zit ook het geld. in het BV zit alleen maar geld om de vaste lasten van het BV te kunnen dragen. zelf uitbetalen doen we nog niet omdat we nog in de startup fase zitten.

Wel heb ik nog een inkomen uit loondienst. Nu vroeg ik me af of ik het mijn BV. voordeel kan halen met betrekking tot een "lease" auto.

niet BTW plichtig moet het zijn

[ Voor 3% gewijzigd door jan011 op 04-08-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
jan011 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:40:
Is het mogelijk om een auto te leasen uit een niet belasting plichtige BV?

Ik heb namelijk een BV. in nederland, en hiermee ben ik aandeelhouder in een Chinees bedrijf. de activiteiten vinden plaats in China en daar zit ook het geld. in het BV zit alleen maar geld om de vaste lasten van het BV te kunnen dragen. zelf uitbetalen doen we nog niet omdat we nog in de startup fase zitten.

Wel heb ik nog een inkomen uit loondienst. Nu vroeg ik me af of ik het mijn BV. voordeel kan halen met betrekking tot een "lease" auto.

niet BTW plichtig moet het zijn
Aangezien je niet BTW plichtig bent, zul je geen voorheffing kunnen verrekenen, en zal je dus ook geen correctie BTW prive gebruik hoeven te doen. De bijtelling gaat gewoon via de loonbelasting, die zul je dus nog steeds moeten voldoen.

Maar je zult over de lease dus wel gewoon BTW moeten betalen, aangezien je die niet kunt aftrekken is dat alleen maar nadelig.

Ik weet overigens niet precies op welke grond je niet BTW plichtig bent ( Zal geen KOR zijn, want ik neem aan dat je meer dan 20k omzet hebt, anders wordt het ook lastig om een auto te leasen ), maar als je de geldstromen anders gaat laten lopen kan dat daar mogelijk ook nog effect op hebben natuurlijk, maar daar weet ik niet heel veel vanaf.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Enigzins offtopic, maar toch het vermelden waard: Het is natuurlijk ook nog belangrijk om te bekijken of je daadwerkelijk voordeel behaalt met een zakelijke leaseauto. Aftrek is leuk, maar wanneer de winst van je BV helemaal voor jezelf is drukt bijtelling betalen natuurlijk behoorlijk op wat je netto overhoudt.

Voor de meeste ZZP'ers is dit niet de moeite en is het goedkoper om prive een auto te kopen/leasen en daar geen bijtelling over te hoeven betalen.

Als het je niet uitmaakt dat je een oudere auto rijdt is er ook nog de youngtimer regeling (https://fleetgo.nl/kb/bij...uto-van-15-jaar-of-ouder/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:30

Lordy79

Vastberaden

Wat @mtak zegt is helemaal niet offtopic.

Het lijkt erop dat @jan011 een BV heeft die niet meer is dan houder van aandelen. De BV maakt dus geen winst (behalve wellicht uit deelneming) en betaald geen vennootschapsbelasting.
Gevolg is dat je wel kosten kunt maken (zoals een auto) maar die kosten kun je niet verrekenen met winst want er is geen winst! En verliezen verrekenen met toekomstige winsten is maar beperkt mogelijk (tot een beperkt aantal jaren).

Dit is ook de reden dat de BV niet BTW plichtig is: er is geen sprake van een onderneming waarbij de BV factureert aan klanten. In dat geval kun je dus geen BTW vorderen.

Dus volgens mij is het vrij eenvoudig: niet doen en gewoon prive een auto nemen of leasen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Lordy79 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:08:
Wat @mtak zegt is helemaal niet offtopic.

Het lijkt erop dat @jan011 een BV heeft die niet meer is dan houder van aandelen. De BV maakt dus geen winst (behalve wellicht uit deelneming) en betaald geen vennootschapsbelasting.
Gevolg is dat je wel kosten kunt maken (zoals een auto) maar die kosten kun je niet verrekenen met winst want er is geen winst! En verliezen verrekenen met toekomstige winsten is maar beperkt mogelijk (tot een beperkt aantal jaren).

Dit is ook de reden dat de BV niet BTW plichtig is: er is geen sprake van een onderneming waarbij de BV factureert aan klanten. In dat geval kun je dus geen BTW vorderen.

Dus volgens mij is het vrij eenvoudig: niet doen en gewoon prive een auto nemen of leasen.
Verliesverrekening is vanaf 1/1/2022 onbeperkt verrekenbaar (tot 1mio belastbare winst en 50% verrekenbaar daarboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:30

Lordy79

Vastberaden

Rogar schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:27:
[...]

Verliesverrekening is vanaf 1/1/2022 onbeperkt verrekenbaar (tot 1mio belastbare winst en 50% verrekenbaar daarboven).
Je hebt gelijk! De wet is veranderd. Dat is fijn!

Het beinvloedt overigens niet mijn advies aan @jan011

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1