Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:27
Beste Tweakers,

Binnenkort gaan we onze woning verder verduurzamen. Zo komen er 12 extra zonnepanelen op het dak te liggen, gaan we een airco(LG 3.5kw) laten installeren en gaan we het glas laten vervangen.
Voordat we het glas laten vervangen van regulier oud dubbelglas naar HR++ glas, wil ik zeker weten dat een WTW unit geen optie is(dit ivm ventilatieroosters).

We hebben een installateur over de vloer gehad. Vanaf binnenkomst gaf hij al aan dat WTW geen optie is en veel te duur uit pakt (±6000). Nu heb ik van installateurs vaker gehoord dat zaken niet kunnen(WP in renovatie bijvoorbeeld). Hierdoor ben ik een stuk skeptischer geworden richting hun ‘adviezen’. Om kosten uit te sparen ben ik dan ook van plan, mits het een ‘verstandige keuze’ is, om het zelf te doen. Echter zijn er een aantal zaken mij nog niet helemaal duidelijk.

Plan tot nu toe:
Vanaf zolder naar de eerste verdieping 3 gaten laten boren van 125mm per stuk. Per kamer heb ik de volgende aanvoer. Hierbij heb ik een ‘extra correctie’ van 20% hoger toegepast. De bovenverdieping wil ik per ruimte a.d.h.v 125 mm spirobuizen een aanvoer kanaal geven.

Slaapkamer: 12m2 55 m3/s
Werkkamer: 8 m2 32m3/s
Kledingkamer: 8m2 35m3/s
Overloop: 6m2 26m3/s

Om de beneden verdieping te voorzien van verse lucht, ben ik van plan om via de koof die we hebben een extra buis naar beneden te laten lopen als aanvoer. Ik heb daar echter geen 125mm ‘over’ voor een enkele spirobuis. (zit al afvoer wc/keuken, gas, water, en standleiding). Bij de beneden verdieping heb ik in de woonkamer ten minste 105 m3/s nodig. Zijn er andere opties? Ik heb al zitten kijken naar BV ubbink om flexibele/plattere buizen te gebruiken met andere afmetingen. Bijvoorbeeld: https://www.ventilatielan...ovaal-60-x-130-58m-h.html. Deze zou ik tweemaal naar beneden kunnen leiden via die koof. Maximale doorvoer wordt dan 116 m3/s.

Andere vraag zit ik nog wel mee. In onze keuken zit zowel een afvoerkanaal als een afzuigkap. De afzuigkap leidt direct naar buiten. Hierdoor is er ontzettend veel afzuiging bij een keuken van 5,5m2. Moet ik hier dan ook een extra toevoer plaatsen?

Daarnaast heb ik gekeken wat de woning aan m3/s nodig heeft. Voor aanvoer kom ik uit op 335m3 en voor afvoer op 150m3. Is de volgende unit dan afdoende qua capaciteit: https://www.ventilatielan...350m3-h-euro-stekker.html

Plus: hebben jullie nog andere tips waar ik rekening mee kan / mag houden?

[ Voor 8% gewijzigd door RemySoeters op 04-08-2021 08:41 ]

Alle reacties

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik heb een paar tips:

Vorig jaar was ik voor mijn werk als elektromonteur werkzaam in de bouw van een luxe villa, er was zo weinig ruimte voor de ventilatie buizen dat er is gekozen om met lichte 100mm flexibele (mantel) buis te werken.
Vanwege de beperkte ruimte zijn vrijwel alle toe en afvoerbuizen (8-10 buizen) via de wanden naar de kruipruimte gebracht en achter de meterkast weer omhoog gebracht naar de WTW unit op de 1e verdieping.
Via een verdeler met kleppen kun je diverse ruimten afzonderlijk regelen.

Er bestaan ventielen die altijd dezelfde maximale afvoer hebben onafhankelijk van de snelheid van de wtw unit makkelijk in een kleine ruimte zoals wc, inloopkast, ik heb deze bij de internet shops nog niet gezien.

In mijn eigen woning komt er voor de open keuken en woonkamer een aparte eenvoudige wtw unit waarop ook de motorloze wasemkap wordt aangesloten, deze is van Bosch en heeft standaard een klep die open gaat als die wordt aan gezet.
De toevoer zit in de woonkamer en de afvoer recht boven het aanrecht en fornuis.

De 2e kleine wtw is voor de overige ruimten, ingeblazen wordt in de intree beneden en via deur roosters (of hoe dan ook) wordt de lucht in de ruimten via de eerder genoemde ventielen of gewone ventielen weer afgezogen.
Om vacuüm trekken te voorkomen komt er in de douche een normaal afzuigrooster of ventielen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@RemySoeters
ook een vent C systeem.
geen ruimte voor een WTW systeem.
(moest ik echt te veel gaan slopen en lastige buizen in de weg.
maar als ik echt had gewild dan was het wel gelukt.)

heb maar gekozen voor een ventilatie lucht warmtepomp.
(in mijn geval een inventum ecolution combi 50.)
dat is een WTW on steroids.
je koelt dan de lucht die je ventileert af naar +/- 2 graden en stopt de warmte in het radiator water.
of anders ik verwarm de vloerverwarming met 100% warmtepomp of ventilatie lucht.

is een systeem waar naar je zou kunnen kijken.
maar zoals elk systeem heeft alles voor en nadelen, het is meer wat je wil wat systemen leuk maakt of niet.
maar dat is een veel langer verhaal. ;)

ik vond het installeren erg simpel te doen, en heb het ook zelf gedaan.
als je het zelf doet zijn die dingen helemaal niet duur.
(kan soms nog wel onder de 3k€ uit komen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)