Vervolledigen van nieuwe 1440p Gaming Desktop Build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinergie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-04 13:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen specifieke maximumprijs, ik heb reeds enkele componenten reeds in bezit en wil zorgen dat alles goed met elkaar past. 2000-2500 kostprijs totaal als ik er iets op moet plakken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 274,-€ 274,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-XE Gaming WiFi€ 254,17€ 254,17
1VideokaartenAMD Radeon RX 6800 XT€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesXPG Gammix S11 Pro 1TB€ 133,92€ 133,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 662,09

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- PSU
- RAM
- CPU cooler (AIO Waterkoeling)
- Case
- Fans

Hier is een lijstje wat ik in gedachte heb, PSU is onbeslist en de case eigenlijk ook nog wel. Had de Meshify op het oog, ofwel een Lian Li PC-O11 Dynamic, maar goede raad is meer dan welkom!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Light Tempered Glass Zwart€ 132,25€ 132,25
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Zwart)€ 129,91€ 129,91
1WaterkoelingNZXT Kraken X63 RGB€ 155,56€ 155,56
1VentilatorenLian Li UNI FAN SL120, 3-pack, Zwart, 120mm€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C14D-32GTZN€ 326,05€ 326,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 823,67

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil wel een leuke RGB build maken dus het zal zeker niet de beste price/performance ratio gaan hebben en hier ben ik me bewust van.

Ik zou graag een NZXT AIO cooler kiezen en de X63 leek me de beste keuze. Enkel weet ik niet goed of ik best een non-RGB versie neem en deze fans vervang door gelijkaardige fans die ik in mijn case wil plaatsen.

Verder vraag ik me af hoeveel fans ik nodig heb in mijn case. Als ik er bijvoorbeeld 6 nodig heb, heb ik dan genoeg aan 1 controller voor de ARGB?

Qua Power supply zoek ik iets modulair wat goed past bij mijn 6800 XT GPU en 5600X CPU.

Op RAM geheugen wou ik niet te veel besparen na het zien van wat benchmarks in games waarbij verschillende soorten RAM langs mekaar werden getoond. 4-5 FPS gains is misschien niet zo veel, maar gezien ik ook best vaak vrij CPU intensive games speel die aardig de hulp inroepen van het RAM geheugen, wou ik graag een kit met 3600Mhz en 14CL. To RGB or not to RGB... Weet niet of het uberhaupt nodig is gezien de rest al RGB heavy is :P

Ga je overklokken?
Mogelijks in de toekomst wel, voorlopig plan ik enkel om de GPU te undervolten

Wat verwacht je van ons?
Wat deskundig advies of mijn build realistisch is en de missing links helpen aanvullen _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
Waarom denk je een AIO nodig te hebben voor de 65W TDP 5600x ? Of gaat het hier om de esthetische waarde?

3600CL14 RAM is erg mooi, maar zoals je zelf zegt biedt het weinig extra game prestaties. Als je de extra 150e wil missen is het leuk. Met zo’n kit (b-die) is het wel bijna zonde als je RAM niet manueel gaat overklokken.

Qua prijs / kwaliteit is de pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart momenteel de beste keuze voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinergie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-04 13:46
Djarune schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 07:37:
Waarom denk je een AIO nodig te hebben voor de 65W TDP 5600x ? Of gaat het hier om de esthetische waarde?

3600CL14 RAM is erg mooi, maar zoals je zelf zegt biedt het weinig extra game prestaties. Als je de extra 150e wil missen is het leuk. Met zo’n kit (b-die) is het wel bijna zonde als je RAM niet manueel gaat overklokken.

Qua prijs / kwaliteit is de pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart momenteel de beste keuze voeding.
Heel erg bedankt voor de info alvast! Klopt, eigenlijk vrijwel puur de esthetische waarde. Zal ik deze in de toekomst dan ook kunnen gebruiken voor een andere socket? Heb altijd een pure price/performance build gehad die er spuuglelijk uitziet (Thanks Noctua 8)7 )

Valt RAM makkelijk te overclocken? Naar hoeveel zou je die zo kunnen overclocken? Dat zijn zo wat de dingen die ik wel wil proberen, maar deze build in zijn geheel is al een kleine uitdaging, dus volgt dat mogelijks wat later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53
xinergie schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Heel erg bedankt voor de info alvast! Klopt, eigenlijk vrijwel puur de esthetische waarde. Zal ik deze in de toekomst dan ook kunnen gebruiken voor een andere socket? Heb altijd een pure price/performance build gehad die er spuuglelijk uitziet (Thanks Noctua 8)7 )
Nee, nieuwe socket krijgt nieuwe afmetingen.
Valt RAM makkelijk te overclocken? Naar hoeveel zou je die zo kunnen overclocken? Dat zijn zo wat de dingen die ik wel wil proberen, maar deze build in zijn geheel is al een kleine uitdaging, dus volgt dat mogelijks wat later.
Makkelijk is het niet. Er zit vaak wel wat uren werk in. Deze MemTestHelper guide is een goede start. Daarnaast heb je voor Ryzen de DRAM Ryzen Calculator. Dat is makkelijker, maar ik ben meer van het zelf tweaken.

Mijn advies: Geef niet te veel geld uit aan RAM. Volgend jaar hebben de systemen namelijk al DDR5 met 4800MHz RAM.