Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:59
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe PC voor mijn pa in elkaar gezet op basis van een ASRock Dekmini H470 en een Intel i5-11400. Hiervoor gebruikte hij De Samsung monitor onder Windows 10 zonder problemen op zijn oude PC (8-11jr oud) op basis van een AMD Athlon II X3 450. Weet even niet of er een aparte videokaart in zit. De monitor was aangesloten met een DVI kabel.

Nu krijg ik de monitor op geen manier aan de praat met zijn barbone en ook niet via mijn eigen laptop (Lenovo X1 Extreme uit 2019). Ik heb de monitor aangesloten via een VGA kabel en ook via een DVI/HDMI kabel. Mijn laptop lijkt de monitor wel te herkennen in de settings, maar geeft geen beeld.

Ik heb geprobeerd via Windows driver te zoeken en bij te laten werken en ook online gekeken. Dit levert nog geen resultaat op. Verder zit ik hier al een tijdje op te Googlen, zonder resultaat.

Wat zie ik over het hoofd?

@Uruk-Hai wellicht kan jij me op weg helpen, gezien je recent bijgewerkte review van deze monitor.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zonder DVI-D aansluiting krijg je geen beeld. Of je moet een adapter kopen HDMI naar DVI-D.

Hmm, ik lees het niet goed geloof ik. Het scherm werkt totaal niet meer ?

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 03-08-2021 22:24 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
Gebruik hem nu met een kabel met aan de ene kant een DVI-D poort en aan de andere kant een HDMI poort. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het signaal dat over DVI loopt zonder problemen omgezet zou moeten kunnen worden naar een HDMI signaal.

Gaat die adapter dan nog iets anders doen dan de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:15
Zou het kunnen dat de monitor HDCP niet ondersteunt?

Ik had ooit een Samsung Syncmaster 730BF. Toen ik mijn videokaart wisselde van een Nvidia 7900GT naar een 8800GTS had ik geen beeld meer. De monitor was niet stuk, maar de videokaart weigerde beeld te sturen omdat de monitor dus niet (de juiste versie van?) HDCP ondersteunde.

Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe monitor gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:54
Zonde, een nieuw systeem dat probleemloos 4K doet en dan een antieke monitor eraan. Gooi er nog eens wat geld tegenaan voor een fatsoenlijke 1080p monitor. pricewatch: Samsung F24T400FHR Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
Duesenberg J schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:38:
Zou het kunnen dat de monitor HDCP niet ondersteunt?
Volgens het NVIDIA Control Panel ondersteunt de monitor helemaal geen HDCP.
Uszka schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:39:
Zonde, een nieuw systeem dat probleemloos 4K doet en dan een antieke monitor eraan. Gooi er nog eens wat geld tegenaan voor een fatsoenlijke 1080p monitor. pricewatch: Samsung F24T400FHR Zwart
Dat is waarschijnlijk ook wel de volgende stap. Deze monitor is inderdaad redelijk antiek, gemaakt in 2005. Voordat ik echter een nieuwe monitor aanschaf begrijp ik graag waarom het niet werkt. Had altijd het idee dat monitoren redelijk plug en play waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
_kilian_ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Volgens het NVIDIA Control Panel ondersteunt de monitor helemaal geen HDCP.
Dan ben ik vrij zeker dat dit de oorzaak is. Jammer maar helaas. Gevalletje "ik kan het wel, maar ik doe het lekker niet :w ".
Je kunt nog proberen te zoeken of de videochip in de nieuwe computer echt absoluut HDCP vereist, maar dat lijkt me haast wel.
Had altijd het idee dat monitoren redelijk plug en play waren.
In principe zijn ze dat geloof ik ook, alleen tja, die kopieerbeveiliging hè?

Verder ben ik het er trouwens ook wel mee eens dat een nieuwere monitor sowieso wel prettiger zou zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Duesenberg J op 03-08-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-06 17:55
_kilian_ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:14:
@Uruk-Hai wellicht kan jij me op weg helpen, gezien je recent bijgewerkte review van deze monitor.
Ik kan je helaas niet op weg helpen omdat ik jouw probleem zelf nooit ondervonden heb.

Dat komt ook omdat ik zelf niet investeer in gloednieuwe hardware. Ik koop altijd tweedehands spul.

Ik snap dat je geen afscheid van die monitor wilt nemen, hij geeft kleuren erg mooi weer en ook de kijkhoeken zijn goed.

Zelf heb ik de meeste van mijn Samsung 930BF monitoren echter gratis van de hand gedaan en in plaats daarvan een setje tweedehands fullhd monitoren van Iiyama gekocht. Ik heb nu twee Iiyama XU2492HSU monitoren die tot 75hz kunnen weergeven, even goede beeldweergave als die oude Samsung monitoren en ze ondersteunen HDCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
@Uruk-Hai bedankt voor je reactie.

Het probleem lijkt toch ook iets breder te zijn. De computer geeft ook helemaal geen signaal op de VGA poort. Ook niet met een moderne monitor.

Denk dat ik voor de zekerheid ook maar even contact ga opnemen met de leverancier van de DeskMini. Aangezien de VGA helemaal geen signaal geeft zie ik of ergens een setting over het hoofd, of is er wellicht wat kapot.

Hierbij dan een overzichtje wat wel/niet werkt:
VGA poort -> VGA kabel -> oude monitor. Werkt niet
VGA poort -> VGA kabel -> nieuwe monitor. Werkt niet
HDMI poort -> HDMI/DVI kabel -> oude monitor. Werkt niet
HDMI poort -> HDMI kabel -> TV. werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Weet je zeker dat je de 11400 hebt en niet de 11400F? Die met een "F" als achtervoegsel, heeft geen GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:18
DVI zit in het tijdperk tussen analoog en digitaal in.
DVI kan analoog zijn (DVI-A), maar ook digitaal (DVI-D). of beide (DVI-I).
Het zijn fysiek andere pinnen voor digitaal danwel analoog signaal.
Grote kans dat de monitor alleen analoog ondersteunt (VGA of DVI-A).
Dan gaat een HDMI naar DVI niet werken, omdat dit natuurlijk een DVI-D is en geen DVI-A.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:25
Sowieso werkt de D-Sub-aansluiting (=blauwe VGA) niet met een 11e generatie Core i cpu:

https://www.asrock.com/ne...20H470%20Series/index.asp
*D-Sub is only supported with 10th Gen Intel® Core™ Processors.
Ik moet zeggen dat nog nooit gehoord had dat een monitor het niet meer deed doordat DHCP Haha, DHCP is voor netwerken HDCP niet werd ondersteund. Ik heb wel gehoord dat dan de schermen met filmpjes zwart bleven.
Maar ik heb die combi heel oude monitor met nieuwe gpu niet vaak gehad.

En een 16 jaar oude TN-monitor geeft heden te dagen ten opzichte van zo goed als alle nieuwe TFT’s gewoon een r*kbeeld.

Full-HD op 24”op een beetje behoorlijke nieuwe TFT zal gewoon een verademing zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door White Feather op 05-08-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:54
_kilian_ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 22:43:

Dat is waarschijnlijk ook wel de volgende stap. Deze monitor is inderdaad redelijk antiek, gemaakt in 2005. Voordat ik echter een nieuwe monitor aanschaf begrijp ik graag waarom het niet werkt. Had altijd het idee dat monitoren redelijk plug en play waren.
Ding is domweg te oud om een digitaal signaal te begrijpen en aangezien er uit een UHD730 alleen een digitaal signaal komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:22
De monitor heeft DVI-D , digitaal dus.
Misschien is er in de bios iets in te stellen bij UEFI video / secure boot?

Edit,
Je gebruikt een HDMI/DVI verloop begrijp ik, daar zit soms ook nog wel eens verschil in tussen merken/types.
Een tijd geleden heb ik ook diverse moeten proberen voordat er een beeld gaf op een DVI (HD) monitor

[ Voor 48% gewijzigd door The_Doman op 05-08-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _kilian_
hoi1234 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:52:
Weet je zeker dat je de 11400 hebt en niet de 11400F? Die met een "F" als achtervoegsel, heeft geen GPU.
Ja, weet zeker dat het een 11400 is en geen 11400F. Anders was ik ook niet in staat geweest om Windows te installeren. Dit heb ik gedaan met een andere (moderne) monitor die via HDMI was aangesloten.
GarBaGe schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:01:
DVI zit in het tijdperk tussen analoog en digitaal in.
DVI kan analoog zijn (DVI-A), maar ook digitaal (DVI-D). of beide (DVI-I).
Het zijn fysiek andere pinnen voor digitaal danwel analoog signaal.
Grote kans dat de monitor alleen analoog ondersteunt (VGA of DVI-A).
Dan gaat een HDMI naar DVI niet werken, omdat dit natuurlijk een DVI-D is en geen DVI-A.
Volgens de documentatie van de monitor zou hij gewoon een digitaal signaal moeten ondersteunen en zit er ook een DVI-D poort op.
De kabel die ik ik nu gebruik is ook een DVI-D naar HDMI kabel. De omschrijving is als volgt:
Hama aansluitkabel, HDMI-stekker - DVI/D-stekker wordt gebruikt voor het verzenden van digitale videogegeven
White Feather schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:17:
Sowieso werkt de D-Sub-aansluiting (=blauwe VGA) niet met een 11e generatie Core i cpu:

https://www.asrock.com/ne...20H470%20Series/index.asp

[...]

Ik moet zeggen dat nog nooit gehoord had dat een monitor het niet meer deed doordat DHCP niet werd ondersteund. Ik heb wel gehoord dat dan de schermen met filmpjes zwart bleven.
Maar ik heb die combi heel oude monitor met nieuwe gpu niet vaak gehad.

En een 16 jaar oude TN-monitor geeft heden te dagen ten opzichte van zo goed als alle nieuwe TFT’s gewoon een r*kbeeld.

Full-HD op 24”op een beetje behoorlijke nieuwe TFT zal gewoon een verademing zijn.
Held! Het mysterie van de D-Sub/VGA aansluiting is hiermee ook opgelost. Dat ik daar helemaal overheen heb gelezen zeg. Heb die pagina echt mega vaak open gehad.
Ik heb er eerlijk gezegd ook nooit van gehoord dat HDCP het functioneren van de hele monitor zou blokkeren. Het zou dan inderdaad gaan om beschermde content, zoals filmpjes ofzo.
We gaan ook wel een nieuwe monitor aanschaffen, maar ben toch wel een beetje tweaker dat ik gewoon wil begrijpen waarom iets wel of niet werkt.
Uszka schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:50:
[...]

Ding is domweg te oud om een digitaal signaal te begrijpen en aangezien er uit een UHD730 alleen een digitaal signaal komt...
Dat lijkt dus niet echt waar, aangezien er wel een DVI-D poort op zit en een digitaal signaal zou moeten ondersteunen, zoals ook door The_Doman opgemerkt wordt.
The_Doman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:36:
De monitor heeft DVI-D , digitaal dus.
Misschien is er in de bios iets in te stellen bij UEFI video / secure boot?

Edit,
Je gebruikt een HDMI/DVI verloop begrijp ik, daar zit soms ook nog wel eens verschil in tussen merken/types.
Een tijd geleden heb ik ook diverse moeten proberen voordat er een beeld gaf op een DVI (HD) monitor
Zal nog eens kijken en navragen of er niet toch iets in de instellingen het tegen houdt.
Het heb bij een lokale PC winkel ook geprobeerd om een recentere monitor die direct met een DVI kabel verbonden was. Het zou me dus verbazen als de kabel of adapter de primaire boosdoener is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duesenberg J
White Feather schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:17:
Ik moet zeggen dat nog nooit gehoord had dat een monitor het niet meer deed doordat DHCP niet werd ondersteund. Ik heb wel gehoord dat dan de schermen met filmpjes zwart bleven.
_kilian_ schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:30:
Ik heb er eerlijk gezegd ook nooit van gehoord dat HDCP het functioneren van de hele monitor zou blokkeren. Het zou dan inderdaad gaan om beschermde content, zoals filmpjes ofzo.
Zou kunnen dat ik me vergis hoor. Als ik me goed herinner zag ik destijds wel een "failed HDCP handshake" bericht op het scherm of iets dergelijks, maar verder wel gewoon een zwart scherm. Misschien dat ik het toen verkeerd heb begrepen en dus al meer dan tien jaar onterecht boos ben :+
Pagina: 1