Wasmachine + droger op zolder.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmandyxx
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-09-2021
Hallo. Ik wil graag zowel mijn nieuwe wasmachine als droger op de zolder hebben in de hoek van mijn CV ketel. Nu is het de vraag hoe de afvoer in elkaar moet komen te zitten zodat dit geen problemen geeft. Iemand ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B34gpuTm7RLoWTPi2cPi-Mtq6WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfZOYEh74qJKWQsNthDM5vEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuVGnabvQHaWYPrtqAqoyvMWm9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFnyEXkxASCJ0crgTSt9kqGK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 16:46
Uhm, een tstuk te hoogte van de vulkraan van de cv gaat hem niet worden, dan overstroomt de cv. Waar gaat de afvoer door de muur heen? Kun je vanuit de andere kant geen extra aansluiting maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Wat is de diameter van deze buis? En kun je op een lager punt aftakken? Op de buis die je hier ziet kun je niet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmandyxx
Bedankt voor jullie snelle reactie! De buis gaat een luchtschacht in en geen idee hoe hij er verder uitziet helaas, dan zou ik de muur moeten openbreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 20:11

Freakie1NL

Grote Baas

Ik zou hem inderdaad lager aansluiten. Slecht te zien op foto maar is het 40mm?

Je zou nog direct links van het sifon een pvc terugslagklep kunnen plaatsen. Dan verhelp in je in elk geval dat het uitloopt via de open aansluitingen bij de CV.

Dan blijft echter wel de vraag of je voldoende hebt voor de wasmachine. Droger (condens met slang in afvoer?) zal wel loslopen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Staat er in de beschrijving van de wasmachine niet hoe hoog de afvoer mag zijn? Meestal is dit 1m. Als je de droger op de wasmachine zet mag dat helemaal geen probleem zijn.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
Heb je überhaupt ook aan stroom gedacht ?
Veelal zit een wasmachine op een eigen groep, in praktijk wil het vaak wel bij de ketel op maar zet dan niet de droger erbij aan, eigenlijk hoort het ook niet ivm grotere kans op brandgevaar.

Ga in iedergeval geen gewone condensdroger op de CV groep aansluiten, een warmtepomp droger is geen probleem, en niet tegelijk aan natuurlijk.

[ Voor 73% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2021 13:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmandyxx
mr_evil08 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:09:
Veelal zit een wasmachine op een eigen groep, in praktijk wil het vaak wel bij de ketel op maar zet dan niet de droger erbij aan, eigenlijk hoort het ook niet ivm grotere kans op brandgevaar.

Ga in iedergeval geen gewone condensdroger op de CV groep aansluiten, een warmtepomp droger is geen probleem, en niet tegelijk aan natuurlijk.
Ja dit is geen probleem gelukkig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

mr_evil08 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:09:

Ik hoor/lees dit vaker, maar waar zit precies het (brand)gevaar in dan? Zolang je niet boven de 16A voor de groep uit komt, moet het toch goed gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Het beste is om voor de wasmachine een eigen afvoer te maken die rechtstreeks aansluit op de standleiding in de koker.
En anders zou je de linker bocht aan het sifon kunnen vervangen door een T-stuk met een stukje pijp omhoog en daar de afvoerslang van de wasmachine inhangen. Het water van de wasmachine gaat dan direct het sifon in en is er een kleinere kans op teruglopen naar de CV afvoer.

[ Voor 12% gewijzigd door JukeboxBill op 09-08-2021 11:31 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Icephase schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Ik hoor/lees dit vaker, maar waar zit precies het (brand)gevaar in dan? Zolang je niet boven de 16A voor de groep uit komt, moet het toch goed gaan?
Een wasmachinegroep zit doorgaans 1:1 met de meterkast zonder lasdoppen.
De installatie moet inderdaad 16A aankunnen maar het is niet bedoelt om dit langdurig te doen.
Als er bijvoorbeeld van alles op zit en nog 5x doorgelust wordt wat helemaal niet onrealistisch is bij een CV groep voordat je bij de wasmachine aankomt kun je er op wachten dat het een keer fout gaat en ergens in het traject een "slechte las" zit.

Het is niet zo dat er perse brand komt alleen een groter kans op.

Vaak gaat het goed ja, maar wil je die kleine risico nemen met grote gevolgen vraag ik mij af.
Bijvoorbeeld als je midden in de nacht in de onderbroek op buiten staat en afvraagt waarom er brand uitgebroken is bijvoorbeeld.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2021 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Een gemiddelde wasmachine zal niet meer dan een Watt of 1000 verbruiken, zeker als er op lagere temperatuur wordt gewassen. En een warmtepompdroger heeft geen verwarmingselement dus zal ook niet veel hoger dan 1000-1500 Watt zitten. Dan heb je het over maximaal 2500Watt in totaal, voordat je dan aan de 16A zit moet er nog heel wat extra bij op zitten.

Bij een conventionele droger is het verbruik wél een stuk hoger en ga je wel snel naar die 16A denk ik.

Maar het is dus vooral het langdurig veel vermogen trekken door niet-optimale bekabeling dat het 'gevaar' vormt begrijp ik? Hoe reeel is dat? Er zit toch wel overcapaciteit op de bekabeling neem ik aan? Is dit niet een beetje 'bangmakerij' van vroeger uit toen het verbruik veel hoger lag en de bekabeling van mindere kwaliteit?

[ Voor 14% gewijzigd door Icephase op 09-08-2021 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Icephase schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:58:
Een gemiddelde wasmachine zal niet meer dan een Watt of 1000 verbruiken, zeker als er op lagere temperatuur wordt gewassen. En een warmtepompdroger heeft geen verwarmingselement dus zal ook niet veel hoger dan 1000-1500 Watt zitten. Dan heb je het over maximaal 2500Watt in totaal, voordat je dan aan de 16A zit moet er nog heel wat extra bij op zitten.

Bij een conventionele droger is het verbruik wél een stuk hoger en ga je wel snel naar die 16A denk ik.

Maar het is dus vooral het langdurig veel vermogen trekken door niet-optimale bekabeling dat het 'gevaar' vormt begrijp ik? Hoe reeel is dat? Er zit toch wel overcapaciteit op de bekabeling neem ik aan? Is dit niet een beetje 'bangmakerij' van vroeger uit toen het verbruik veel hoger lag en de bekabeling van mindere kwaliteit?
Lees even wat ik er boven zij , je doet nu allerlei aannames vanuit je eigen situatie daar mag je nooit vanuit gaan bij een ander.

En veelal is het zo van ach kan wel de zekering is nog niet geklapt etc en doordat het financieel beter uitkomt in praktijk wordt er beknibbelt op veiligheid.

In praktijk gebeurd het ook met de wasmachine en droger tegelijk aan op dezelfde groep, ook wel een condensdroger, ik ken deze situaties wel van och de zekering klapt even erin wippen en weer verder, dat gebeurd alleen bij het opstarten etc etc.

Een moderne wasmachine trekt zeker nog wel 2000-2500 watt bij 40c was.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 15-08-2021 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:24
Freakie1NL schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:03:
Ik zou hem inderdaad lager aansluiten. Slecht te zien op foto maar is het 40mm?

Je zou nog direct links van het sifon een pvc terugslagklep kunnen plaatsen. Dan verhelp in je in elk geval dat het uitloopt via de open aansluitingen bij de CV.

Dan blijft echter wel de vraag of je voldoende hebt voor de wasmachine. Droger (condens met slang in afvoer?) zal wel loslopen.
Ik heb zelf een terugslagklep in mijn situatie opgenomen maar zie in deze situatie het niet als oplossing. De kans is namelijk meer dan aanzienlijk dat het bij de wasmachine invoer er uit komt. Er is namelijk maar ruimte voor een minimaal stukje verticaal (wasmachine mag niet ver omhoog pompen) en minimaal stukje horizontaal (wat over tijd smaller wordt door aankomende zeepresten) en dan een sifon (die de stroomsnelheid afremt). Er is kortom nul buffer voor als de wasmachine enthousiast gaat afpompen (ene model meer dan een ander).

Uitzondering hierop is als de leiding zeer fors is overbemeten (waarschijnlijk niet).

Die koof openen en een extra aansluiting maken is waarschijnlijk de beste oplossing. Mogelijk niet eens heel lastig.

Een creatieve oplossing kan zijn om een buffervat te creëren (meerder liters, afhankelijk van hoeveel de machine afpompt) boven de bestaande leiding maar onder de maximale afpomphoogte (uitdaging) die met een diameter kleiner dan de bestaande leiding leegloopt. (Ik heb een bufferconstructie en een terugslagklep.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:23
Er zijn een aantal ander punten die zeker ook de aandacht verdienen:
- warm en koud water leidingen onvoldoende gebeugeld. Zeker bij die rare constructie uit de muur.
- pvc pijp met die wraps vast gezet? Idem, beugelen
- je drukvat lijkt te hangen aan de knelkoppeling, daar is zo'n koppeling niet voor gemaakt
- afvoer condens drupt nu in de afvoer? Zijn mooiere constructies voor.

Lijkt mij niet verkeerd om een vakman te vragen en dit opnieuw aan te laten sluiten. Kan hij gelijk de afvoer voor je regelen.
Pagina: 1