Bosch bagagedrager accu aansluiten op frame accupunt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schnelle
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-08-2021
Mijn vraag

Ik wil graag een bosch bagagedrager accu inzetten als extra accu op mijn andere die een frame accu heeft van bosch.

Achtergrond:
Ik heb een urban arrow, en ga er graag mee weg met de kids, dan voldoet onze huidige accu prima. Binnenkort ga ik er mee op vakantie en ga ik 100km plus maken per dag. Voor die afstanden is een extra accu om te wisselen wel fijn. Eentje extra kopen lijkt met zonde, omdat het maar 1 week per jaar gaat.

Nu hebben we ook een gewone elektrische fiets met bosch accu als bagagedrager vorm. Graag zet ik deze in als extra accu. Zou dat mogelijk zijn?

Nu kan het aan mijn zoektermen liggen maar op het internet heb ik deze optie nog niet voorbij horen komen.

Mijn inziens zou het technisch moeten kunnen. De accus hebben evengrote inhoud (400ah) en voltage. Qua aansluitingen past het alleen niet. Ik zou de bagagedrager accu in de bak kunnen leggen en met een kabel naar het aansluit punt van de frame accu.

Iemand hier ervaring mee of tips voor de zelf te maken kabel?

Dank alvast voor het meedenken!

Update: Hier een foto van beide accus, als je dit zo ziet dan zou een simpel verlengkabel (mannetje-vrouwtje) voldoende moeten zijn.

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDxvWtqcxKvI4cOHFLSBt2kjLfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIiK6pOJICyabOp3IVhAwnrk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Schnelle op 03-08-2021 22:07 . Reden: voor de beeldvorming een foto togevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Wat je zou kunnen doen is een fietsenwinkel zoeken die Bosch dual battery kan inbouwen. Mijn fiets heeft een power tube, maar er kan een power pack op het frame die tegelijk kan worden aangesloten. De fietsendrager accu is een powerpack als het goed is.

Bij een dual battery installatie krijg je een Y kabel naar je motor zodat er 2 accu’s kunnen worden aangesloten. Deze kabel zou dan de connector van je fietsendrager accu moeten krijgen. Je zult dus moeten vragen of dit mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnelle
Dankje wel,

Dat is inderdaad een erg nette oplossing, voor al als je in je dagelijks leven (ww verkeer) een grote range nodig hebt. Voor mij is dat voor deze paar keer te kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnelle
Voorlopig zoek ik toch de oplossing in een mannetje -vrouwtje verleng kabel. Ik heb flink lopen zoeken op het internet, en ik kan hem niet vinden. Heeft iemand een goed idee hoe ik die kan maken? Misschien oude lader kopen en daar het mannetje afslopen en kabel (https://www.amazon.nl/Bos...-fiets-incl/dp/B07G55J4N3) kopen en aanelkaar solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-09 09:10
Ben heel benieuwd of je hier een oplossing voor gevonden hebt. Ik zit zelf met het zelfde vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooswerker
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-09-2023
ben ook wel benieuwd,
zit met een zelfde probleem,
ik zit eraan te denken om het open te maken en de accu's aan elkaar te maken,
of dat slim is is een 2e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik vraag me af of dit verstandig is, je gaat de accu’s in feite balanceren aan de output kant, terwijl er een BMS in zit om de cellen op dezelfde spanning te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet wat de BMS al aan bescherming heeft, maar het lijkt mij inderdaad erg onverstandig om ze "gewoon" met een Y-kabel of verbinding parallel te zetten. Dat doe je normaal gesproken ook niet zomaar met 2 losse li-ion cellen, tenzij ze dezelfde curves hebben en op hetzelfde voltage zijn gebracht. (Omdat er anders een flinke stroom kan lopen om in balans te komen).

Misschien beter om een circuit te maken waarbij je eenvoudig (fysiek) kunt wisselen tussen accu A en B.

Overigens lijkt de oplossing van Bosch zelf (dualbattery) wel een soort simpele Y-kabel. Maar de accu levert pas spanning als je hem aanzet via de computer. Wellicht regelt die computer (of de accus onderling) ook dat als er een 2e accu aangesloten is, deze alleen onder de juiste omstandigheden zijn uitgang mag aanzetten.

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 01-07-2023 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooswerker
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 27-09-2023
Ik heb wel een en ander gevonden wat bosch aanbied, ben dan wel €100 + kwijt voor 3 kabels

code:
1
Als u twee frameaccu's gebruikt of een frame en een bagagedrageraccu, in combinatie met de bijbehorende accukabels:

Bosch Adapter Kit 515/430mm tbv. Dubbele Accu
Kabel frame-accu 310 mm
Kabel bagagedrageraccu 820 mm

Iemand een idee hoe dit simpeler kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:35
YouTube: Making an unavailable, proprietary USB cable with 3D printing

3d printen zou een optie kunnen zijn.

Edit: nog makkelijker: https://www.printables.co...-connector-diy-2a-charger

[ Voor 27% gewijzigd door tafkaw op 01-07-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoefz
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11-08-2024
3 jaar later vanaf de eerste post en nog steeds is er bar weinig te vinden als oplossing.
Zit met eenzelfde uitdaging.
Bosch connectoren om zelf mee te knutselen zijn nagenoeg niet te vinden (iig niet op Ali, marktplaats, amazon etc). Enkel Bosch kabels tegen de hoofdprijs waar je dan alsnog mee aan ‘t werk moet. Het enige dat ik recentelijk tegenkwam is een Bosch PowerMore kabel; alleen dat zijn 2 mannetjes i.p.v. mannetje & vrouwtje. Geen idee of je die tijdens het rijden in het normale “oplaadpunt” van de fiets kan steken met aan de andere zijde een back-up Bosch accu; denk van wel, maar nog niet getest. Kabel is 29,00 - 34,95 afhankelijk van de lengte. Valt relatief gezien nog mee voor OEM accesoires. Zie link:
https://www.e-bikeaccu.nl...ange-extender-300mm-kabel

Een andere optie is het zelf solderen van een kabel, ook al eens gedaan met succes. Waarbij de connector met een lijmpistool is “opgebouwd” en goed wat lijmpatronen; maar blijft een hobby oplossing.

Anderen betere oplossingen gevonden ondertussen?
Pagina: 1