Nieuw gebouwde PC geeft soms wel beeld, soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:32

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Voor vrienden heb ik een PC gebouwd, bestaande uit de volgende onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 244,73€ 244,73
1MoederbordenASUS PRIME H510M-A WIFI€ 103,75€ 103,75
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 7200rpm), 2TB€ 51,76€ 51,76
1BehuizingenSilverstone PS13€ 51,68€ 51,68
1VentilatorenNoctua NF-S12B redux-700, 120mm€ 13,37€ 13,37
1Geheugen internKingston HyperX Predator HX432C16PB3K2/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenEVGA 550 B5€ 78,17€ 78,17
1Solid state drivesKingston A400 M.2 120GB€ 25,92€ 25,92
Totaal€ 569,38

Best leuk om weer eens een PC te bouwen, was alweer een aantal jaar geleden voor mij :+ Afijn, PC zit in elkaar, en start op en geeft beeld naar behoren tijdens de testrun. Vervolgens ruim ik mijn bende op en zet de PC weer aan om nu Windows te installeren en software, en nu gaf hij geen beeld. Gek. Alle kabels nalopen, nog ff goed aandrukken, ja de busjes van de het mobo zitten gemonteerd. Opnieuwe proberen, en gelukkig, ik heb weer beeld. Mooi, dus ik duik de BIOS in om de snelheid voor DRAM aan te passen. Herstarten maar.. en weer geen beeld :?

Inmiddels heb ik alle stekkers opnieuw geplugt, minstens 1 keer maar eerder 3 keer. Ook de PC gestart met enkel het noodzakelijke aangesloten (1 reepje RAM, CPU). De CMOS batterij al een paar keer ff ontkoppeld terwijl de stroom er af was. Maar ik blijf zo nu en dan geen beeld hebben. Snap er los ballos niet van :(

Hoe kan ik dat troubleshooten? De RAM heb ik zelf in een andere PC al een paar jaar gebruikt, en is daar werkend uitgekomen (was over ivm upgrade naar 16 GB). Geen idee waar dit zo verder aan kan liggen..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:23
Andere GPU geprobeerd?, andere monitor? Andere kabel? Andere output op je GPU?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ewivis schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:13:
Andere GPU geprobeerd?, andere monitor? Andere kabel? Andere output op je GPU?
Het betreft een iGPU.
Monitor werkt prima, gebruik ik ook steeds voor mijn werk. Kabels etc. ook (normaliter gebruik ik mijn laptop, en dat werkt ook nu prima).
Heb zowel HDMI als DP output geprobeerd, beiden hetzelfde helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-09 09:30
Heb je op je moederbord nog iets van status leds ( of piepjes) die iets aangeven op dat moment?

Is je ram compatible met dit moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
E - Jay schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:58:
Heb je op je moederbord nog iets van status leds ( of piepjes) die iets aangeven op dat moment?

Is je ram compatible met dit moederbord?
Sorry dit topic was even uit mijn gedachten en notificaties. Bedankt voor het meedenken. Om je vragen te beantwoorden:
- HX432C16PB3K staat op de lijst als 2x8 GB en 4x 8GB ondersteuning. De kit die er nu in zit is 2x 4 GB maar verder hetzelfde type. Zou dat uitmaken? Ik heb hier nooit echt bij stil gestaan, heb alleen gekeken naar de max. ondersteunde geheugensnelheid en natuurlijk dat het ook DDR4 betreft.
- Kan zo nergens in de handleiding iets vinden over LEDs, of uberhaupt echt troubleshooting. Ik zie in het algemeen voor ASUS Q-LED indicator troubleshooting, maar zie dit zo nergens op dit mobo. Paar keer gestart en herstart en lijken geen LEDs op te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E - Jay
Als ik naar de support pagina ga van dit moederbord dan zie ik het volgende:

Please follow below steps to troubleshoot with the blinking frequency of the Power LED light
A. Power LED flashes quickly after power on, flashing 4 times per second (no memory or memory error)
B. Power LED flashes slowly after power on, flashing once every 2 seconds (no VGA card or VGA card error)
C. The Power LED flashes super slowly, the light is on for 4 seconds, and the light is off for 4 seconds (no boot device or boot device error)

Misschien kan je hier nog iets uithalen?

Om er nog een idee in te gooien:
Misschien ook eens kijken of er een bios update is en ik neem aan dat de power kabel bij je CPU wel aangesloten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
E - Jay schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:05:
Als ik naar de support pagina ga van dit moederbord dan zie ik het volgende:

Please follow below steps to troubleshoot with the blinking frequency of the Power LED light
A. Power LED flashes quickly after power on, flashing 4 times per second (no memory or memory error)
B. Power LED flashes slowly after power on, flashing once every 2 seconds (no VGA card or VGA card error)
C. The Power LED flashes super slowly, the light is on for 4 seconds, and the light is off for 4 seconds (no boot device or boot device error)

Misschien kan je hier nog iets uithalen?

Om er nog een idee in te gooien:
Misschien ook eens kijken of er een bios update is en ik neem aan dat de power kabel bij je CPU wel aangesloten is?
Waar lees jij dat? Ik doe CTRL+F maar vind dit nergens terug, eigenlijk vrij mager deze manual.

Bedenk me nu dat dit waarschijnlijk niet per se gaat helpen trouwens. Ik heb namelijk enkel geen beeld, hij blijft wel gewoon draaien en gaat niet vanzelf uit. Ik vermoed dat hij wel opstart (ook aan het geluid van de DVD drive te horen).

BIOS update zat ik vanmiddag ook aan te denken, zal dat eens proberen vanavond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E - Jay
Hier:
https://www.asus.com/Moth...-WIFI/HelpDesk_knowledge/

Daar kan je links ook nog selecteren op display problemen en wordt uitgelegd hoe te troubleshooten met de leds, daar hoef je geen beeld voor je op je monitor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
E - Jay schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:23:
Hier:
https://www.asus.com/Moth...-WIFI/HelpDesk_knowledge/

Daar kan je links ook nog selecteren op display problemen en wordt uitgelegd hoe te troubleshooten met de leds, daar hoef je geen beeld voor je op je monitor te hebben.
Dank je! Ik wilde hier vandaag naar kijken, maar voorbereidingen voor mijn vakantie duurden langer dan ik had gehoopt :) Vanaf morgen een klein weekje weg. Hierna ga ik er weer mee aan de bak, bedankt voor je hulp dusver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Het duurde even ivm vakantie maar dit is opgelost. Buzzer geïnstalleerd, en hij gaf steeds of geen error, of uiteenlopende (CPU, GPU etc.). Vermoedelijk het moederbord, dus die vervangen, en nu is alles in orde :)

Pagina: 1