Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:13
Binnenshuis heb ik een Asus AC-RT86U als AiMesh-router in de meterkast en in de woonkamer een RT68U als node geïnstalleerd. Dit werkt voor nu prima. Maar omdat wij bezig zijn met de achtertuin en nieuwe overkapping wil ik daar ook graag een AiMesh-node ophangen. Vanuit de meterkast komt er een CAT6-grondkabel naar de overkapping, waar ook stroom wordt aangesloten. Het aansluiten zelf is geen probleem dus.

Echter kan ik nergens producten van Asus vinden die én voor buiten geschikt zijn én opgenomen kunnen worden in het AiMesh-systeem.

Uiteraard kan ik een nieuwe router van Asus kopen en die bijvoorbeeld hoog in het dak (waar geen regen bij kan komen) ophangen, maar ik heb geen flauw idee of dat goed gaat op langere termijn i.v.m. overige weersinvloeden zoals kou, luchtvochtigheid etc....

Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste op kan lossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als alles bekabeld is aangesloten, wat voegt MESH dan nog toe ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
DukeBox schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:07:
Als alles bekabeld is aangesloten, wat voegt MESH dan nog toe ?
Zodat ik in de overkapping bereik heb met draadloze apparaten, zoals telefoons, iPad, laptop etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Saekerhett schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:10:
Zodat ik in de overkapping bereik heb met draadloze apparaten, zoals telefoons, iPad, laptop etc.
Je kan iedere AP die voor buiten geschikt is daar ophangen. Als je alles bedraad aansluit heb je (gelukkig) mesh niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Een buitenantenne is vaak eigenlijk de binnen versie met een extra plastic laag eromheen. Waarom doe je niet een Electra box van kunstof eromheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DukeBox schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:25:
Je kan iedere AP die voor buiten geschikt is daar ophangen. Als je alles bedraad aansluit heb je (gelukkig) mesh niet nodig.
Zolang de apparatuur beschut opgehangen wordt, heb je niet zozeer specifiek apparatuur nodig dat geschikt is voor buiten. :) Kan qua kosten nogal schelen in elk geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 20:28
AI-Mesh kan ook bekabeld. Dan worden alle instellingen afgehandeld door de primaire router.
Je kunt een kunststof elektra kastje kopen waar die in past. Ik denk dat de router zelf wel voldoende warmte genereerd om deze vorstvrij te houden. Bijkomend voordeel is dat de router dan gelijk uit het zicht hangt.

Zijn helaas wel wat prijzig, maar wellicht is er op marktplaats iets te koop.

[ Voor 9% gewijzigd door FunFair op 03-08-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

CH4OS schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:29:
[...]
Zolang de apparatuur beschut opgehangen wordt, heb je niet zozeer specifiek apparatuur nodig dat geschikt is voor buiten. :) Kan qua kosten nogal schelen in elk geval. ;)
Dat is niet helemaal waar (zijn ook al diverse andere topics over geweest). Het grootste probleem is condens en oxidatie. Daarom vind je in de betere buiten AP's ook elementen om warmte te genereren wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou gewoon een simpele die voor binnen geschikt is ophangen en kijken hoelang hij het doet. Vooral beschut maar niet in een dicht kastje door goede ventilatie kan condens ook weer goed weg. Tuurlijk zal hij minder lang mee gaan maar het prijsverschil maakt dat vast goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
DukeBox schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Maar dan werkt roaming niet toch? Wat je dan krijgt is als je zou verplaatsen, dat hij dan kort de verbinding verliest en dan de andere oppikt, en dat wil ik niet.
Cave_Boy schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:29:
Een buitenantenne is vaak eigenlijk de binnen versie met een extra plastic laag eromheen. Waarom doe je niet een Electra box van kunstof eromheen?
FunFair schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:29:
AI-Mesh kan ook bekabeld. Dan worden alle instellingen afgehandeld door de primaire router.
Je kunt een kunststof elektra kastje kopen waar die in past. Ik denk dat de router zelf wel voldoende warmte genereerd om deze vorstvrij te houden. Bijkomend voordeel is dat de router dan gelijk uit het zicht hangt.

Zijn helaas wel wat prijzig, maar wellicht is er op marktplaats iets te koop.
Goed idee om eens naar zo'n kunststof kastje te kijken dan. Wat ik in de gauwigheid kan vinden is dat die routers niet zo super warm worden en dat zo'n kastje prima gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Roaming heeft niets met mesh te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
DukeBox schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:25:
[...]

Roaming heeft niets met mesh te maken.
Niet?
ASUS-routers zijn ontworpen om u de best mogelijke wifi-dekking te geven, en in de meeste gevallen levert een enkele ASUS-router vlotte, betrouwbare wifi voor elk deel van uw woning. Wifi-dekking kan echter worden beïnvloed door veel factoren, zoals kamerindeling, bouwmaterialen en zelfs meubels! Als uw huis woning dode hoeken of onbetrouwbaar signalen heeft, is ASUS AiMesh het antwoord! AiMesh is een innovatieve nieuwe routerfunctie die meerdere ASUS-routers met elkaar verbindt om een wifi-netwerk te creëren voor de hele woning. Het is een krachtige en flexibele manier om wifi-problemen op te lossen en tegelijk het beste uit bestaande hardware te halen. Met de mogelijkheid om verschillende ASUS-routermodellen te combineren, zodat het bij het uitvoeren van een upgrade niet nodig is om de oude router weg te gooien — gebruik hem liever om het AiMesh-netwerk uit te breiden! AiMesh geeft tijdbesparende centrale controle over alle routers, terwijl de naadloze roaming-capaciteit ervoor zorgt dat er niet meer hoeft te worden geschakeld tussen netwerken. AiMesh is wifi om op te vertrouwen - voor alle apparaten, de hele tijd!
Bron: https://www.asus.com/nl/content/aimesh/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 20:28
Ai mesh is gewoon een 2e router die als accespoint werkt. Het roaming deel doen je apparaten zelf.

Voordeel van ai-mesh is dat het draadloos uitgebreid kan worden en dat kan meestal niet met verschillende merken.

Bij wifi 6 zit er (soms/meestal?) ook een protocol in dat free roaming kan. Daarbij bepaald de router met welk accespoint het apparaat is verbonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ja, niet.

Roaming is een losstaand iets en heeft niet direct iets met mesh te maken. Altijd leuk die marketing praat maar er wordt nooit gesproken over de nadelen van Mesh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
DukeBox schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:53:
[...]

Ja, niet.

Roaming is een losstaand iets en heeft niet direct iets met mesh te maken. Altijd leuk die marketing praat maar er wordt nooit gesproken over de nadelen van Mesh.
Ok, na even verder googlen is me e.e.a. wat duidelijker geworden; Als ik het goed begrijp zit het roaming-gedeelte in de client en moet de client ervoor zorgen dat die de beste 'hotspot' pakt?

M.a.w., als ik in de overkapping een access point (geschikt voor buiten) zou plaatsen, met dezelfde SSID, username/password, maar wel een ander kanaal, zou dit vanzelf goed moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ja.

Pagina: 1