Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PCB laten repareren/vervangen van HDD

Pagina: 1
Acties:

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 14:39
de wd passport van een kennis lijkt defect te raken. de hdd gaat pas aan zodra je een beetje druk zet op de PCB. En dataoverdracht gaat tergend traag.

Zodra ik de hdd aan krijg hoor ik wel het windows geluid dat er een schijf gekoppeld is. Maar de schijf komt vaak niet in beeld.. Of pas 2 minuten later (en dan zit ik met said dataoverdracht)

mij duidelijk dat de er ergens op de PCB iets kleins niet lekker gaat. En die dus vervangen/gerepareerd zal moeten worden.
Ik kom in mijn zoektocht alleen bedrijven tegen die 200 euro diagnosekosten vragen om dan 800 euro te rekenen voor reparatie omdat het een fysieke beschadiging is ipv softwarematig herstel

De manier waarop datarecoverybedrijven naar mn portomonnee zitten te staren bevalt me niet zo.

TLDR Waar kan ik terecht om de PCB van de HDD voor een normale prijs te laten vervangen. Gezien er op het moment nogg niets "onherstelbaar" beschadigd is.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou die data ASAP overhevelen naar iets anders en dan een nieuwe HDD kopen, is veel goedkoper.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ik me zou afvragen is wat de data die erop staat je waard is. Is dat die 1000 euro, dan zou ik 'm lekker laten recoveren.
Is dat minder, maar wel waarde heeft, dan zou ik genoegen nemen met een trage datatransfer en op die manier je data redden en daarna de disk weggooien.

Is de data niets waard, of maakt het niet uit dat je dingen alsnog kwijt bent, dan zou ik gaan kijken of je 'm niet kan (laten) reflowen, maar de kans dat het stuk gaat is dan wel aanwezig.

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-11 17:04

edeboeck

mie noow noooothing ...

Zoals @Juup al zegt: hang de HDD rechtstreeks aan je pc en breng die data over.

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-11 14:39
juist
helaas gaat dataoverdracht nu met 100kb/s. en is er 700gb te verhuizen

als er niets anders op zit is de kans groot dat ik een rooie neerleg voor herstel. het lijkt me alleen erg veel geld voor de diagnose die ik tot zover heb kunnen maken

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:51
Mja, het reparatiebedrijf moet maar net hetzelfde PCB hebben liggen of aan kunnen komen. En als die er is, moet er in elk geval nog een IC overgeplaatst worden van het oude naar nieuwe PCB, dus wat soldeer- en schoonmaakwerk.

Dan nog wat administratiewerk, openen/inpakken/testen - dus ja, dat kost allemaal geld. Vind ik €1000 niet eens heel gek.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
7Sins schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:58:
juist
helaas gaat dataoverdracht nu met 100kb/s. en is er 700gb te verhuizen
Beste is zoals opgemerkt om bij recoveren de HDD aan te sluiten direct op een PC/SATA aansluiting.
Maar als het een WD Passport is met USB aansluiting kan dat natuurlijk niet.
Het probleem komt wel vaker voor blijkbaar:
WD Community: WD 1TB My Passport Drive EXTREMELY Slow!
Zelf zou ik toch proberen om zoveel mogelijk belangrijke data te copieeren.
Ook op andere PC / USB aansluiting geprobeerd?
Zet Windows Antivirus uit tijdens het copieeren/recoveren van de bestanden.
En gebruik een goede filemanager voor het copieeren zoals bijvoorbeeld TotalCommander
7Sins schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:58:
als er niets anders op zit is de kans groot dat ik een rooie neerleg voor herstel. het lijkt me alleen erg veel geld voor de diagnose die ik tot zover heb kunnen maken
Sommige recovery bedrijven rekenen wel heel makkelijk heel veel kosten, inderdaad
Zie ook dit onderwerp:
Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Als je 100 Kb/s en 700 GB bedoelt, is de rekensom (bij benadering) als volgt:
100 Kb/s = 12,5 KB/s, dus 1 MB duurt dan pakweg 80 seconden.
1 GB duurt dan pakweg 22 uur en 700 GB duurt dan pakweg 2 jaar. En dat is lang.
Dan komt datarecovery inderdaad in beeld, ook qua prijs.

Ik ben zeker vervelend als ik opmerk dat je geen backup hebt van die data en dat je dat heel veel geld en tijd kan besparen? Wellicht is dit een goed moment om daarmee te beginnen als je de data terug hebt?
Pagina: 1