GamePC 1440p_New World_2070super

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:01
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn 1440p (144hz) monitor zo goed mogelijk benutten en dacht dit een jaar geleden te doen met een AMD Ryzen 3600 opstelling icm een 2070 Super. Ik had nog een oude desktop staan die trouwe dienst had gedaan voor 5+ jaar en wou gezien alle componenten hun leeftijd hadden een nieuwe setup. Ik heb via via een zelfbouw desktop op de kop kunnen tikken zonder videokaart en zelf een 2070 super erin gestoken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 197,90€ 197,90
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ULTRA€ 268,46€ 268,46
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 739,-€ 739,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 801 Window Zwart€ 149,-€ 149,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock 4€ 59,-€ 59,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16€ 209,85€ 209,85
1Geheugen internG.Skill Trident Z F4-3600C15D-16GTZ€ 157,-€ 157,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 750W€ 121,05€ 121,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 250GB€ 70,18€ 70,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.971,44

(corsair geheugen heb ik nadien gekocht, zie onder)

Ik heb hier dan zelf nog wat SSD's aan toegevoegd voor de opslag en dacht klaar te zijn.
Een jaar lang regelmatig BSODs; vele ervan verwezen naar slechte windows-installatie, RAM fouten, ... Heb ik dus al 2 keer mijn windows van 0 geinstalleerd in de voorbije 12 maanden, ook het RAM heb ik vervangen met nieuwe sticks die zeker en vast op de QVL stonden. De WIFI module blijkt ook niet te werken zoals het moet. Als ik mijn pc van de stroom haal moet ik opletten op instellingen in het moederbord. Het ergste van al het blijft gewoon instabiel dit systeem. Ik heb er nu maanden van trial and error opzitten om de RAM instellingen stabiel te krijgen (en heb zelfs de CMOS batterij vervangen) Mijn oude opstelling bovengehaald zodat ik de kast, PSU, ... kon uitsluiten. Alle randapparatuur, USB-poorten afgesloten enzovoort het kan volgens mij enkel nog aan MOBO en CPU liggen.
Conclusie ik krijg dit ding niet stabiel en toen ik gisterenavond in discord weer mijn oude PC moest opstarten om een stabiele WIFI connectie te houden liep de emmer over.

Ik heb de nieuwe GPU in mijn oude pc gestoken, de CPU terug op zijn maximum overclocked (ongeveer 4,3ghz stabiel) maar mijn CPU (zie onder) is nu de duidelijke bottleneck als ik New World (beta) speel en ik wil dit spel natuurlijk op volle glorie gaan draaien of toch het maximum uit de 2070super trekken.

1ProcessorsIntel Core i5-3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z77X-D3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda STBD3000200, 3TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master HAF X€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16€ 54,90€ 54,90
1VoedingenSeasonic Prime Platinum 650W€ 197,82€ 197,82
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 252,72

(voeding klopt niet volledig maar ik vind mijn huidige Seasonic platinum voeding niet terug)

Ik ben zover dat ik geen AMD meer wil; ik heb in het voorbije jaar zoveel mensen gelezen die ook problemen hadden met hun MOBO of met Ryzen, combinatie met RAM enzovoort. Ik ben altijd tevreden geweest van INTEL en wil er eigenlijk naar terug. Het voelt zo jammer om mijn stokoude pc op te starten en te merken dat het ding gewoon werkt (geen WIFI gedoe), geen BSODs, geen crashes to desktop, geen spikes in mijn CPU ventilator omdat de CPU zo vaak piekt, lage temps (in nochtans dezelfde kast getest)...

Kan iemand me helpen om met de bovenstaande componenten een slimme aankoop te doen zodat ik, als New World launched, kan genieten van een vlotte setup? Met mijn oude CPU overclocked geraak ik nog net aan 50FPS maar dan blijft de CPU op full load en binnenkort wil ik 50vs50 wars gaan doen waar zelf 3080 setups het moelijk krijgen op very high settings (ga ik niet op very high proberen overigens).

Ik dacht zelf aan een Intel 11700 maar weet niet zo meteen of alles (RAM etc) een goeie keuze is dan?
Bedoeling is om de kast, PSU, GPU, RAM en SSD's te gaan hergebruiken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Aangezien ik aan mijn vrouw al heb moeten toegeven dat mijn "dure" aankoop van vorig jaar een miskoop was, wil ik gewoon zo laag mogelijk budget maar ik koop wel graag een beste bang for buck CPU.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De GPU, het RAM en de SSD's zijn de minimum om te salvagen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
MOBO en CPU die matchen met het RAM en de GPU

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn videokaarten zijn steeds van MSI geweest omdat dat gewoon een erg degelijk merk is. Mijn eerste Gigabyte MoBo (voor Intel) was goed maar ik vermoed dat de reden waarom ik zo loop te vloeken aan het huidige Gigabyte MoBo ligt. Als je even zoekt op dit MoBo op de fora zal je zien dat dit echt een kl*teding is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb de voorkeur voor de HAF kast, blijf ik een beest van een kast vinden 230mm fans en ik heb de outlet vanachter vervangen door een stille Noctua FAN. Geluid is dus wel belangrijk voor mij. Energieverbruik geef ik niet om; als het ding maar werkt. Natuurlijk hoe meer energie, hoe meer warmte, hoe meer geluid...

Ga je overklokken?
Neen, het lijkt alsof de huidige 2 generaties Intel weinig nut hadden van overklokken en ik wil eigenlijk een CPU die zelfs een 3080 nog steeds niet bottlenecked op 1440p zonder te zijn overclocked. Ik denk dat dit realistisch moet zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
Bang for the buck advies; ik wil zo veel mogelijk salvagen als dat steek houdt. Als ik compleet de mist in ga en jullie van mening zijn dat ik bvb enkel de GPU dien bij te houden en best start van een nieuw idee laat dan gerust weten. Alle advies wordt zeker goed in overweging genomen.
Zij die de lange post hebben gelezen: heel erg bedankt _/-\o_ ; ik besef dat het een lang bericht is maar zonder de geschiedenis te schetsen kan ik moeilijk mijn toekomstige build uitleggen...

Beste antwoord (via CedricV op 04-08-2021 10:44)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
Ik bouw met regelmaat pc’s. Afgelopen 12 maanden 20 stuks waarvan de helft AMD. Met Intel nooit problemen. Met Ryzen in de helft van de gevallen wel al zijn het vaak kleine dingetjes die meestal oplosbaar zijn.

In jouw geval heb je 2x verkeerd RAM gekocht. De G.Skill kit is Intel only. De Corsair set kan een versie nummer hebben die niet stabiel werkt met Ryzen. Dat zie je op de sticker. V4.32 werkt niet. Zo zijn er nog wel meer.

Mocht je toch een nieuw systeem willen. Het grootste voordeel aan Intel systemen is dat ze vrijwel alle RAM slikken. Dus je kunt gerust je RAM meenemen.
Best bang for buck Intel CPU’s zijn momenteel de 11600 en 11700.

Best bang for buck moederborden zijn
Asus TUF B560 borden
ASRock B560 Steel Legend borden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Ik bouw met regelmaat pc’s. Afgelopen 12 maanden 20 stuks waarvan de helft AMD. Met Intel nooit problemen. Met Ryzen in de helft van de gevallen wel al zijn het vaak kleine dingetjes die meestal oplosbaar zijn.

In jouw geval heb je 2x verkeerd RAM gekocht. De G.Skill kit is Intel only. De Corsair set kan een versie nummer hebben die niet stabiel werkt met Ryzen. Dat zie je op de sticker. V4.32 werkt niet. Zo zijn er nog wel meer.

Mocht je toch een nieuw systeem willen. Het grootste voordeel aan Intel systemen is dat ze vrijwel alle RAM slikken. Dus je kunt gerust je RAM meenemen.

Asus TUF B560 borden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Ik check vanavond de sticker. Ik dacht dat ik het had opgezocht vooraleer het RAM te kopen dus dit zou in orde moeten zijn.

De 11600 zou ik mogelijks toch de K overwegen omdat het over 18€ gaat volgens de pricewatch:
1ProcessorsIntel Core i5-11600 Boxed€ 231,37€ 231,37
1ProcessorsIntel Core i5-11600K Boxed€ 249,47€ 249,47
1ProcessorsIntel Core i5-11600KF Boxed€ 251,25€ 251,25
Totaal€ 732,09

Zelfs de KF, toch? Geintegreerde graphics heb ik niet veel aan lijkt me.

Het is dus de vraag: is die +/-100€ extra voor de 11700 de moeite waard; of hangt dit echt gewoon af van mijn budget? Ten opzichte van de 11600K wordt het verschil natuurlijk nog kleiner.

Bedankt voor de reactie alleszins. Ben blij dat je mijn opmerking toch herkent. Ik raad alleszins niemand aan om tweedehands een AMD systeem te kopen; hetgeen ik heb gedaan. Dan gaat de ratio problemen nog verder omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
CedricV schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:50:
Ik check vanavond de sticker. Ik dacht dat ik het had opgezocht vooraleer het RAM te kopen dus dit zou in orde moeten zijn.
Dit kun je niet opzoeken. Geen enkele webshop zet het versienummer erbij. Bij de Corsair setjes op V&A kun je er bijna vanuit gaan dat het niet stabiel is op Ryzen aangezien ze er weer vanaf willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Tja, ik zal alleszins switchen...

Ik hoop er met een 400€ vanaf te zijn als ik overstap op een "11600K" + "ASUS TUF B560-PLUS GAMING WIFI ATX".
Jammere zaak vooral dat ik er zoveel tijd aan heb verloren.

Bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V6D0mE59_rVtgRzoZAo4ykEimA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZtBWNXuuEiRQyMuqFJ3bxuU.png?f=fotoalbum_large

Voor zo ver ik kan zien is dit ver 3.31...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Djarune schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:28:

Asus TUF B560 borden
Het is uiteindelijk deze combinatie geworden:
ASUS TUF GAMING B560-PLUS WIFI
Intel® Core i5-11600K

(gekocht bij Alternate omdat die dichtbij is en de prijzen zeer dicht bij de minima lagen; ik haal het product toch graag af; bij Alternate lagen de prijzen tussen de 11600 en de 11600K echt dicht bij elkaar; de 11600KF scheelt maar 5€)

Bedankt voor de hulp; ik heb dit bericht gemarkeerd als de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
CedricV schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:34:
[Afbeelding]

Voor zo ver ik kan zien is dit ver 3.31...
V3.31 komt niet vaak voor en is Micron 8Gbit Rev.B. Ze staan erom bekend dat ze prima lopen met Ryzen en wat minder met Intel. Dit is echter nieuws van 2 jaar geleden en Intel's vorige socket (1151) dus het is goed mogelijk dat je geen RAM problemen ondervindt met je nieuwe Intel setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXlQLhTxUn2oMf1ZIUi0LoCKoCM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VVQHWqy4WF6x7E6TlWkuk2sx.png?f=fotoalbum_large

Ik heb net alles in elkaar gestoken en een basis benchmark gedaan. Ik merk geen problemen met het RAM op dit moment.
Ik hou jullie de komende 2 weken op de hoogte dan heeft iemand ander er misschien wat aan ivm het corsair RAM en compatibiliteit van mijn componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Korte update:
PC loopt erg lekker; alles superstabiel. Fans allemaal onder controle met FAN xpert. Zelfs fans die ik op vorige MoBo's niet getuned kreeg. CPU loopt niet boven de 68°C zelfs niet tijdens de paar games die ik geprobeerd heb en dat met een Dark Rock 4 (de niet pro); geen issues met RAM. Ben maar één keer in de BIOS geweest bij de eerste opstart; XMP geselecteerd en verder niets => werkt gewoon; huh dat kan dus wel?
Ben zo'n 200 keer in de BIOS geweest van mijn X570 bord alles aangepast van snelstart setting tot elke expert optie ivm OC die er maar in zit.

Fans draaien met andere woorden allemaal 10-15% lager, CPU draait 20°C lager in games EN geen spikes, geen enkele hickup waargenomen; WIFI stabiel (ook al vind ik de bijgeleverde antenne zonder magnetisch stand wel goedkoop); geen issues met headset die plots dus ook niet meer wegvalt; geen return from stand-by die resulteert in restart, ... [allemaal geregeld ervaring met de 3600 setup].
= tevreden op dit moment.

Fingers crossed dat dit niet verandert in de komende weken. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricV
Laatste update:

PC heeft nog geen enkele hick-up vertoont.
Heb in tussentijd een 3080 geinstalleerd om zeker klaar te zijn voor NewWorld.

Heb gebenchmarked en RAM geheugen is echt uitstekend.
Heb hiervoor echt letterlijk enkel bij de eerste opstart XMP voor moeten aanzetten en klaar; nooit meer in de BIOS geweest. Heb de PC echt uitgebreid gestressed de laatste weken en loopt gewoon gesmeerd.

Binnenkort gaat de 3600 en het MOBO in de verkoop. Mogelijks krijgt iemand anders deze beter werkend.
Pagina: 1