TV geeft altijd no signal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb Fedora Workstation geinstalleerd op een Mac Mini 2012. Met een gewone monitor via HDMI werkt alles gewoon. Sluit ik de Mac Mini aan op mijn HD ready 720p Philips TV van 10 jaar oud ofzo dan krijg ik no signal.

Toen er echter nog Mac OS op stond, werkte het wel. Ik heb meerdere HDMI ports getest.

Als ik bij het starten van de Mac Mini de ALT / OPTION key ingedrukt hou, krijg ik wel signaal en de bootkeuze te zien. Het is dus pas zodra Linux naar een grafische omgeving wil, dat ik no signal krijg.

Ik heb ook een OpenSUSE live USB stick gemaakt, en dan gebeurt precies hetzelfde. Ik krijg een boot menu, hij gaat de Linux kernel laden en zodra hij naar een grafische installer wil, is het no signal.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fedora Workstation, maar het gebeurt ook al bij een OpenSUSE live USB stick.

Hardware is een Mac Mini late 2012 en een HD ready Philips TV die al wat ouder is. Het kan iig niet komen door te nieuwe hardware in dit geval _O-

GPU is een Intel HD 4000 (integrated). Op een i5 3210M processor. Prima nog voor licht gebruik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een hoop andere gebruikers op internet die hetzelfde hebben met andere TV's, waaronder van Samsung.

Ik vind het bijzonder dat Mac OS wel werkt, en Linux niet.

De reden dat ik er Linux op heb gezet, is omdat Mac OS inmiddels behoorlijk traag en irritant werkt op die Mac Mini. Met Linux werkt hij gewoon goed en snel zelfs. Ik heb hem een hele dag getest met een normale monitor er aan van Iiyama en dat gaat helemaal goed (wel op een 1920x1080 resolutie). YouTube filmpjes spelen ging vloeiend en alles, dus leek me ideaal om aan mijn TV te hangen en te bedienen met een draadloos toetsenbord.

Ik kan nog Windows proberen, maar dat doe ik eigenlijk liever niet :+

In de instellingen van de TV zelf kan ik niks bijzonders vinden. Hij staat op de juiste bron en voor de rest kan ik behalve kleurinstellingen e.d. niks veranderen qua scaling of resolutie.

Een nieuwe smart TV kopen met Android er op is ook een optie, maar ergens ook weer zonde van het geld. Dus ik ben nog even hiermee aan het pielen. Mijn Chromecast is inmiddels ook overleden overigens (daarmee hield ik het allemaal vrij lang uit).

De TV geeft verder prima beeld en ik hoef niet zo nodig een gigantische TV in mijn woonkamer... maar die dag komt nu wel rap dichterbij als ik dit niet gefixt krijg :D (het helpt ook niet dat mijn stereo versterker een tijd terug is overleden en de meeste sound bars anno nu HDMI ARC verwachten... het is ook wel oude zooi die ik heb staan in mijn woonkamer)

Ik hoop alleen ergens dat iemand hier misschien een pointer voor mij heeft, of er ervaring mee heeft en het misschien te fixen is. Want ondanks dat ik het geld voor een nieuwe TV wel heb, geef ik het eigenlijk liever aan andere dingen uit.

Het gekke is dat ik volgens mij vroeger weleens Linux werkend heb gehad met die TV, dus vraag mij ook af of er iets veranderd is de afgelopen jaren waardoor dit nu ineens een probleem is.

Bijvoorbeeld dat ze per se naar een bepaalde resolutie gaan ofzo. Weet alleen niet hoe ik dat moet debuggen of vanaf boot kan forceren naar een bepaalde resolutie.

https://linuxhint.com/set...lution_linux_kernel_boot/

Als ik vga=ask of vga=792 toevoeg aan grub, helpt dat ook niet. Als ik quiet weghaal, dan zie je alles netjes voorbijkomen met OK tot en met dat de TV weer geen signaal heeft.

PS
De volgorde is ongeveer dit...

Ik kan een kernel kiezen en dus ook de grub parameters wijzigen (kortom: kabel is goed, bron klopt in de TV, etc):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UGmd4sDT6Skx0kg8Gm24Fy8VG4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/YURJN8wz3ONLNwxGnUz5nTQO.png?f=fotoalbum_medium

Daarna komt er een blauw scherm met "Even wachten" in beeld nadat ik op F10 druk en daarna is het "geen signaal" (resolutie wordt niet herkend door TV?).

Ik kan nog proberen hem zonder X op te starten en de X configuratie aan te passen... want daar zal het probleem wel ergens zitten.

PPS
Als ik hem eerst aan de Iiyama aansluit en de resolutie op 1024x768 zet bijvoorbeeld (in de Gnome display settings) en daarna aan de TV hang (gewoon laat draaien) dan heb ik ook geen signaal. Hetzelfde geldt voor 1280x720 (een resolutie waarvan ik zeker weet dat de TV hem kan weergeven).

Als ik overigens via SSH inlog nadat de Mac Mini gestart is terwijl hij aan de TV is aangesloten, dan eindigt het Xorg.0.log bestand met:
code:
1
2
3
[   132.467] (WW) xf86CloseConsole: KDSETMODE failed: Input/output error
[   132.467] (WW) xf86CloseConsole: VT_GETMODE failed: Input/output error
[   132.468] (II) Server terminated successfully (0). Closing log file.

Klinkt niet best :+ Ik heb nog geprobeerd een clean logbestand te krijgen door het eerst te verwijderen (anders krijg je ook alles te zien van de Iiyama monitor), maar hij maakt nu ook geen nieuw bestand meer aan na een reboot |:(

Dus ik twijfel nu ook of de melding niet gewoon komt, omdat ik de kabel heb los getrokken voordat ik hem aan de TV hing en dat x.org dan dus blijkbaar helemaal niet start als hij aan de TV hangt. Zoiets. Aan de andere kant start GDM wel zie ik in de boot.log:
code:
1
[  OK  ] Started GNOME Display Manager.

Wat op zich bijzonder is, want de GDM greeter heeft immers een X server nodig... update: xorg.log leeft in mijn home dir, dus het is logisch dat ik niks van GDM vind (wordt immers pas gemaakt nadat ik inlog)

Nu nog de vraag waar dat staat dan.

Update
Als ik mijn laptop pak (met dezelfde versie van Fedora) en koppel die aan de TV (met dezelfde kabel en port) dan werkt het allemaal wel. Ik zie in XFCE bij displays gewoon de Philips TV staan met een resolutie van 1360 x 768.

Het kan dus wel allemaal. Dat is alleen wel een vrij nieuwe HP laptop gebaseerd op een AMD Ryzen. Dus heel andere hardware. GDM geeft wel een zwart beeld overigens, maar zodra ik inlog werkt het meteen.

Update 2
https://fedoraproject.org/wiki/How_to_debug_Xorg_problems

Als ik journalctl -p 4 | grep gdm uitvoer dan zie ik niets bijzonders m.b.t. gdm-x-session dat er anders uitziet bij de TV dan bij de Iiyama monitor. Bij de mode lines ziet hij zelfs de 1360 x 768 resolutie als eerste. Everything's fine |:(

Denk dat ik maar eens 1 van de oude NUC's die ik heb liggen ga proberen als alternatief... kijken of die wel werken (nu OpenSUSE aan het installeren op een NUC 2820, beduidend trager dan de Mac Mini, maar als die wel werkt, dan is het beter dan niks iig ;w ).

[ Voor 72% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2021 16:11 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Nou nog een update van mij: een oude Intel NUC2820 doet het wel met de TV via HDMI.

Heb daar uiteindelijk Xubuntu op geinstalleerd (OpenSUSE gaf een EFI write error). Het voldoet om fullscreen YouTube filmpjes te kijken. Systeem is verder ontzettend traag, maar komt ook omdat er geen SSD in zit momenteel (of wat dan ook :P friggin' Celeron processor uit het jaar nul).

Tsja. Er is dus iets met de combinatie van de Mac Mini en de Philips TV dat niet wil.

PS
https://forums.macrumors....king-now-working.2250248/

Blijkbaar ook veel mensen met een Mac Mini waar gewoon Mac OS op staat hebben problemen :') De 2820 NUC heeft het de rest vd dag prima gedaan overigens. Ik ga daar maar eens een SSD-tje in plaatsen for the time being, zodat het iets vlotter reageert allemaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Lethalis op 03-08-2021 23:40 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.