9700k houdbaarheid. Upgraden naar 9900k of toch Alder Lake?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PredCaliber2
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-12-2025
Goedemorgen,

Ik draai momenteel een 9700k icm met een RTX 3080. Gaming doe ik op 1440p,en dat gaat prima. Echter wil ik voor productiviteit eind dit jaar eens gaan kijken naar iets met extra threads. (9700k is alleen 8 pure cores, geen hyperthreading)

Zit zelf te denken om of een gebruikte 9900k op de kop te tikken, of misschien eind dit jaar toch de overstap te maken naar Alder Lake. AMD loopt helaas nog niet overal even lekker met de dingen die ik doe, dus blijf graag op Intel.

Wat zouden jullie doen in dit geval?

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alleen hyperthreading toevoegen levert iets van 3% winst op bij multithreaded software.
Dat zou het mij niet waard zijn iig.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:45
Daat vragen ze in V&A nog 250 - 300 euro voor, ik zou dan doorsparen voor Alder Lake, een nieuw moederbord, en DDR5 RAM - ik denk dat dat een meer betekenisvolle upgrade gaat worden - zie bv. https://tweakers.net/nieu...-alder-lake-platform.html

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09-2025
Ik spring even in dit topic. Alder lake gaat een totaal vernieuwde architectuur worden of niet?
Ben zelf ook in de running voor een (nieuwe) CPU namelijk. Kijkend naar huidige CPU's word ik er niet vrolijk van. Hitte en inefficiëntie zijn blijkbaar heel normaal vandaag de dag. :/

Soundcloud

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:10
Ja dat klopt, maar ook ddr5 ram.
Dus in het begin wel vrij duur, maar ook stukkir sneller.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:13
99ruud99 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:45:
Ja dat klopt, maar ook ddr5 ram.
Dus in het begin wel vrij duur, maar ook stukkir sneller.
Ik denk dat je met DDR5 de eerste generatie niet al te veel moet verwachten. Net zoals bij DDR4 het geval was. 2nd gen zal een stuk sneller zijn verwacht ik.

Zucht...

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb zelf ook een 9700K icm een RTX3090 in dit geval. Ik ga ook niet eerder upgraden dat tot Alder Lake tevoorschijn komt op de markt.
Maar zoals met alle hardware, wacht ik altijd reviews af ivm mobo's. Maar nu naar 9900k is het niet waard.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:36

DropjesLover

Dit dus ->

Wat is je beoogde / verwachtte winst in productiviteit?
Wat wil je er mee gaan doen dat je hem zo flink wil belasten?

Persoonlijk zou ik zeggen, indien minder dan 30% winst, dan kan je bijv. encoding-acties ook prima 's nachts laten lopen of iets langer wachten. In je normale gebruik (gaming) ga je geen verschil merken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:12
Ik denk niet dat je een upgrade van 9700k naar 9900k echt gaat merken.
Maar, dat is wel de goedkoopste upgrade.
Anders heb je nieuw mobo en geheugen nodig.
En persoonlijk vind ik DDR5 pas interessant worden, zodra de latency vergelijkbaar wordt met DDR4-3200 en DDR3-1600.
Dan kijk ik vaak naar de latency op DDR3-1600 (CAS 11) -> DDR4-3200 (CAS 22) en dus DDR5-6400 (CAS 44). (latency is dan 13.75ns)
De eerste generatie DDR5 is waarschijnlijk "slechts" DDR5-4800.
De vraag is ook of de 1e generatie Alder Lake gelijk DDR5-6400 ondersteunt, want Intel is doorgaans erg traag met het verhogen van de officiele maximale geheugen bandbreedte op processors over de generaties heen.
6e gen doet officieel max DDR4-2133
7e gen doet officieel max DDR4-2400
8e gen doet officieel max DDR4-2666
10e gen doet officieel max DDR4-2933
11e gen doet officieel max DDR4-3200

Ik verwacht iets vergelijkbaars met DDR5, waardoor het best een aantal generaties kan duren voordat Intel DDR5-6400 ondersteunt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
kaos001 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:44:
Ik spring even in dit topic. Alder lake gaat een totaal vernieuwde architectuur worden of niet?
Ben zelf ook in de running voor een (nieuwe) CPU namelijk. Kijkend naar huidige CPU's word ik er niet vrolijk van. Hitte en inefficiëntie zijn blijkbaar heel normaal vandaag de dag. :/
Ik ben bang dat die trend doorgaat met Alder Lake. Je kan zelf wel het energieverbruik van je processor instellen mocht je de standaardwaardes te hoog vinden. Meestal is het prestatieverschil tussen "laag" verbruik en maximaal verbruik verwaarloosbaar.
Pagina: 1