Systeem crasht hard 1x per week

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38
De afgelopen maand is mijn PC op verschillende momenten gecrasht. In totaal een keer of 4.

Wat er gebeurt is dat de beeldschermen op stand-by schieten. Dus geen bluescreen oid. Wat het meest opvallende is, is dat ik de PC niet uit krijg door de power knop ingedrukt te houden (iets wat normaliter wel kan). Ik moet 'm dus echt van de stroom halen om 'm opnieuw op te kunnen starten. De Power LED blijft ook branden na zo'n harde crash.

Na het opnieuw opstarten geen enkele melding in de Event Viewer van Windows.

Sinds de 2e keer dat dit gebeurde log ik elke 10 seconden diverse sensoren middels de tool "Open Hardware Monitor", waaronder CPU/GPU temps. Ik zie net vóór de crash in de logging geen hoge waardes hier. De laatste keer dat dit gebeurde was vannacht om 00:20, en ik speelde toen ook geen zware games of hevige CPU load. Ik kan me herinneren dat de fans in mijn kast niet hard aan het werk waren toen de crash kwam. Wel had ik een 3D toepassing aanstaan. Terwijl ik een uur eerder een uur lange

Verder heb ik de hardware gestresstest om te zien of ik het probleem kan reproduceren, dat lukt me niet met zowel Prime95 als Furmark..

Bottomline, I am totally lost. 8)7 Heeft iemand van jullie een idee waar ik dit moet gaan zoeken?

Hardware specs
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Tray
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2080 Super Gaming OC 8G (rev. 2.0)
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG
1MonitorenLG 34UC88-B Zwart
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3200C16
1VoedingenCorsair RM650 (2019)
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 2TB
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB

Software
- NVIDIA driver versie is 471.11 (ik zie dat ik nog kan updaten naar 471.41, dus dat ga ik nog proberen, al vermoed ik niet dat dit iets gaat doen)
- Windows 10 Home, alle laatste updates geïnstalleerd

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38
Sinds de dag dat ik bovenstaande gepost heb is het nog een paar keer weer gebeurd.

Opvallendste was dat het op een avond 2 keer binnen 20 minuten gebeurde, en elke keer toen ik Transport Fever 2 speelde.

Dus de oorzaak lijkt zich wel te concentreren rondom de GPU. Ik heb soms 's nachts mijn PC aan voor wat CPU intensieve taken (analyseren van mp3 bestanden in rekordbox, en Mixed In Key) waarbij dus mijn pc voor meerdere uren op 100% CPU staat. En nog nooit is het gebeurd dat mijn PC 's nachts crashte.

Maar hoe kan ik dit zeker weten? Welke benchmark moet ik gebruiken? Furmark bv?

Ben vooral benieuwd of iemand dit type crash herkent...

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Inderdaad zpu de GPU een verdachte zijn, maar ook sluit ik de PSU ook niet helemaal uit, het is een hele goede PSU, maar het kan dat er toch iets mis is met de voedingslijn voor de GPU spanning.