Kabelset trekhaak (7p) i.c.m. check controle

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:00

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Ik heb onlangs een trekhaak + kabelset (7p) aangeschaft voor mijn auto. Nou blijkt mijn auto er te zijn in een uitvoering met en zonder verlichting controle. Je raad het al mijn auto heeft die controle wel en de kabelset is daar niet op voorbereid.

Mijn kabelset heeft geen enkele electronica, het zijn gewoon draden die je moet aftakken van de originele verlichting. Dat gaat geheid problemen geven met de computer van de auto.

Ik wil daarom kijken of het mogelijk is om mijn kabelset zo aan te passen dat de auto er geen problemen mee heeft.

Aansluitschema trekhaak:
Afbeeldingslocatie: https://masta.nl/media/wysiwyg/aansluitschema-7-polige-stekker.jpg

Nu dacht ik in eerste instantie om met relais te gaan werken, maar dan heb je telkens als je remt een knipperlicht geluidje in je kofferbak en relais gebruiken nog best wat stroom dus die kan ik niet direct op een aftakking van de verlichting aansluiten want dan denkt de auto weer dat er iets mis is met de verlichting.

Is het mogelijk om een schema te maken met p-channel mostfets (aangestuurd door een npn transistor)? Ik dacht zelf aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUVf7x5d2AuzZzTrXhYiV97eymE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gYCzM7oEo5t5q93cjwQLBg4F.png?f=user_large

Voor de mosfet dacht ik aan bv IRF950N (heb ik niet op voorraad) en voor de transistor aan BC547 (heb ik op voorraad)

Zou zoiets werken? Zo nee hoe zou het wel kunnen?

Zo ja, moeten de mosfets gekoeld worden? Beide remlichten zouden samen achter 1 mosfet komen en verbruiken samen een kleine 50W (knipperlichten en mistlamp 21W per stuk)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Denk dat de juiste kabelset aanschaffen bij een online shop als https://trekhaakland.nl een betere optie is.

Scheelt je een hoop storingen op je canbus systeem van je auto en tevens een hoop gepruts met electronica in de kofferbak met kans op storingen.

je zadelt er een ander ook mee op als je de auto ooit verkoopt ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:43

Yucon

*broem*

Je hebt voor een euro of 30 kant en klare universele relaiskastjes die je hiervoor kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
bgrr schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:13:
Denk dat de juiste kabelset aanschaffen bij een online shop als https://trekhaakland.nl een betere optie is.

Scheelt je een hoop storingen op je canbus systeem van je auto en tevens een hoop gepruts met electronica in de kofferbak met kans op storingen.

je zadelt er een ander ook mee op als je de auto ooit verkoopt ;-)
Een complete kabelset met electronica kost meer dan €100, voor dat geld wil ik lieve eerst zelf even prutsen. Gepruts met bekabeling houd je hoe dan ook.

Over een eventuele volgende eigenaar maak ik me totaal geen zorgen. In het tempo waarop brandstofwagens door onze overheid gepest gaan worden vermoed ik niet dat er over een paar jaar iemand nog een brandstofwagen zal durven kopen.
Yucon schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:10:
Je hebt voor een euro of 30 kant en klare universele relaiskastjes die je hiervoor kunt gebruiken.
Die ben ik niet tegengekomen maar die klinken wel erg interessant. Heb je misschien een linkje of zoekterm voor me?

Overigens zou ik van de elektronica experts (_/-\o_) graag horen of mijn schemaatje zou kunnen werken.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie geen reden waarom dat schema niet zo werken.
De 100ohm is wat laag, ik zou er een 1000 - 10000 ohm weerstand in zetten, je hebt vrijwel geen stroom nodig, stook je alleen je transistor mee heet.

Waarschijnlijk zijn relais overigens geen enkel probleem.
Een normaal 12v automotive relais verbruikt ook maar iets van een watt of 2, dat zit waarschijnlijk prima in de acceptabele band van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

sjirafje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:40:
Die ben ik niet tegengekomen maar die klinken wel erg interessant. Heb je misschien een linkje of zoekterm voor me?
Trekhaakmodule of universele kabelset. Hier staat er voor 27,50 ook een op marktplaats.
https://www.marktplaats.n...uto-trekhaak-7-polig.html

[ Voor 35% gewijzigd door Yucon op 03-08-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:42
Waarom nog voor een 7 polige trekhaakset gaan en niet voor 13 polig?
Alle moderne aanhangwagens en fietsendragers zijn daarvoor geschikt.

Is even duur tegenwoordig en geen problemen met boordcomputers.
Een verloop naar 7 zijn ook de kosten niet.

[ Voor 28% gewijzigd door D-dark op 03-08-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:09:
Ik zie geen reden waarom dat schema niet zo werken.
De 100ohm is wat laag, ik zou er een 1000 - 10000 ohm weerstand in zetten, je hebt vrijwel geen stroom nodig, stook je alleen je transistor mee heet.

Waarschijnlijk zijn relais overigens geen enkel probleem.
Een normaal 12v automotive relais verbruikt ook maar iets van een watt of 2, dat zit waarschijnlijk prima in de acceptabele band van de auto.
Fijn om te horen dat dit waarschijnlijk gewoon werkt. Ik ga dit idee even achter de hand houden.
Yucon schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:19:
[...]

Trekhaakmodule of universele kabelset. Hier staat er voor 27,50 ook een op marktplaats.
https://www.marktplaats.n...uto-trekhaak-7-polig.html
Die kastjes heb ik niet los kunnen vinden, alleen in combinatie met een kabelset. Ik had er helemaal niet aan gedacht om op marktplaats te zoeken. Gezien de prijzen die sommige aanbieders op marktplaats vragen voor een complete set ga ik dat toch eerst proberen. De zelf maken optie houd ik achter de hand.
D-dark schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:10:
Waarom nog voor een 7 polige trekhaakset gaan en niet voor 13 polig?
Alle moderne aanhangwagens en fietsendragers zijn daarvoor geschikt.

Is even duur tegenwoordig en geen problemen met boordcomputers.
Een verloop naar 7 zijn ook de kosten niet.
Ik ben alleen van plan om er af en toe een aanhangertje achter te hangen, zeker geen caravan, paardentrailer of iets wat continu stroom nodig heeft. Elke huurbak die ik tot nu toe ben tegen gekomen had een 7 polige stekker. Verwacht jij dat dit de komende paar jaar gaat veranderen naar 13 polig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
sjirafje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:41:
Verwacht jij dat dit de komende paar jaar gaat veranderen naar 13 polig?
En dan nog... beide kanten op zijn er converters. Ik heb zelf 13 polig onder de auto zitten en een aanhanger die 7 polig is, met een converter kun je het dan toch aansluiten. Mijn vorige auto had een 7 polige stekker, daar had ik een converter van 7=>13 bij zodat ik daar ook een 13 polige fietsendrager op kon zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:42
AlphaRomeo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:46:
[...]

En dan nog... beide kanten op zijn er converters. Ik heb zelf 13 polig onder de auto zitten en een aanhanger die 7 polig is, met een converter kun je het dan toch aansluiten. Mijn vorige auto had een 7 polige stekker, daar had ik een converter van 7=>13 bij zodat ik daar ook een 13 polige fietsendrager op kon zetten.
Dat is inderdaad mogelijk maar blijft behelpen.
Van 13 polig kan je zonder problemen naar 7 polig gaan daar je alle aansluitingen al hebt.
Van 7 naar 13 moet je ergens in het proces creatief worden om aansluitingen aan de praat te krijgen.

Dan neem ik nog niet mee dat de canbussen van moderne auto's eerder 13 dan 7 verwachten.

Waarom dan moeilijk doen om nog voor 7 polig te gaan terwijl het qua prijs identiek is?

Dat alle aanhangers die nu nog verhuurd worden 7 polig zijn komt omdat dat de oude standaard is.
Meest gemakkelijk om dat te houden en niet aantepassen.

[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 04-08-2021 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
Als ik me niet vergis is het voornaamste verschil een permanente spanning, achteruitrijdverlichting en mistlicht. Die zijn allemaal niet verplicht op aanhangers en meestal ook niet aanwezig. Bovendien heeft TS de spullen al in huis, dus nu nog omwisselen naar een 13 polige stekker zal duurder worden. Bij een nieuwe installatie zou ik ook voor 13 polig gaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
De set moet niet op de canbus aangesloten worden! Daar kan mijn auto waarschijnlijk niet mee overweg. Het doel is enkel voorkomen dat die check controle problemen geeft.

Het (voor mij relevante) verschil is het ontbreken van achteruitrij verlichting (die heb ik overigens nog nooit gezien op een standaard aanhangertje). Als ik voor €30 of minder een 13 polige set kan bemachtigen doe ik dat, anders probeer ik een 7 polige set te bemachtigen voor €30 of minder. Lukt dat ook niet dan bestel ik voor een paar euro een handvol p-channel mosfets en soldeer ik zelf wel wat in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

D-dark schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:09:
[...]
Waarom dan moeilijk doen om nog voor 7 polig te gaan terwijl het qua prijs identiek is?
Ik heb het ook zo gedaan. Omdat m'n auto toch maar 500kg mag trekken en fietsendragers en kleine karretjes vrijwel altijd 7 polig zijn. Het gaat me niet om de prijs, maar als ik nu al weet dat die 13 polige betekent dat ik altijd met een verloopstekker moet prutsen zonder dat er een pluspunt tegenover staat is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
AlphaRomeo schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:42:
Als ik me niet vergis is het voornaamste verschil een permanente spanning, achteruitrijdverlichting en mistlicht. Die zijn allemaal niet verplicht op aanhangers en meestal ook niet aanwezig. Bovendien heeft TS de spullen al in huis, dus nu nog omwisselen naar een 13 polige stekker zal duurder worden. Bij een nieuwe installatie zou ik ook voor 13 polig gaan inderdaad.
Mistachterlicht is sinds 2005 verplicht, alleen niet op aanhangwagens met kenteken van voor 1998. (dus wel op alle aanhangwagens tot 750 kg). bron

Maar goed, die hoort in principe gewoon in de 7-polige aansluiting te zitten, op pin 2, zoals eerder aangegeven. Werd alleen vaak voor een geschakelde plus gebruikt.

Ik zou echter altijd voor 13 polig kiezen omdat je flexibeler bent. Daarnaast vind ik een Jaeger 13-polige stekker ook veel trefzekerder qua verbinding, door de bajonetsluiting waarmee hij op zijn plek gehouden wordt.

Maar goed, ik ben dan ook iemand die bij zijn caravan eigenhandig de bedrading heeft aangepast van 7 naar 13 polig. En alles conform standaard aansluitschema gemaakt (dus o.a. linker en rechter achterlicht ieder op een eigen draad, dan werkt het parkeerlicht ook naar behoren en geeft de boordcomputer niet meer ten onrechte de melding dat 1 achterlicht van de aanhanger het niet doet). Ik heb alleen nog ergens een achteruitrijlicht en draad liggen, wat ik er nog eens op wil zetten...
Bij mijn "nieuwe" tweedehands auto vorig jaar ook direct de 13 polige Multicon aansluiting vervangen voor een Jaeger uitvoering. (Dat bleek ook zeker geen kwaad te kunnen, ding was flink nat geweest en geoxideerd van binnen. Nu ik het zelf gemonteerd heb, weet ik zeker dat alle verbindingen goed vast zitten (met adereindhulzen) en de waterkeringen ook...

[ Voor 8% gewijzigd door Wild Chocolate op 04-08-2021 16:16 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Misschien een noob vraag maar waarom zou je de mosfet niet rechtstreeks kunnen schakelen vanaf je verlichting? waarom is daar een extra transistor voor nodig ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Mike2k schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:21:
Misschien een noob vraag maar waarom zou je de mosfet niet rechtstreeks kunnen schakelen vanaf je verlichting? waarom is daar een extra transistor voor nodig ?
Kijk een relevante vraag! Een n-channel mosfet stuur je aan met een positief signaal. Een p-channel mosfet moet je aansturen met een negatief signaal. Ik heb echter geen ervaringen met p-channel mosfets vandaar dat ik hier vroeg of mijn schema zou werken. Het signaal wat van de autoverlichting afkomt is positief, dat moet dus op een of andere manier negatief worden om te kunnen gebruiken. Mijn idee was om daar een standaard npn transistor voor te gebruiken. Wanneer je die een positief signaal geeft verbind hij de gate van de mosfet met de massa.

Nb Een n-channel mosfet zit aan de negatieve kant van de verbruiker, een p-channel mosfet zit aan de positieve kant van de verbruiker. Ik ben echter geen expert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-09 14:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

sjirafje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Kijk een relevante vraag! Een n-channel mosfet stuur je aan met een positief signaal. Een p-channel mosfet moet je aansturen met een negatief signaal. Ik heb echter geen ervaringen met p-channel mosfets vandaar dat ik hier vroeg of mijn schema zou werken. Het signaal wat van de autoverlichting afkomt is positief, dat moet dus op een of andere manier negatief worden om te kunnen gebruiken. Mijn idee was om daar een standaard npn transistor voor te gebruiken. Wanneer je die een positief signaal geeft verbind hij de gate van de mosfet met de massa.

Nb Een n-channel mosfet zit aan de negatieve kant van de verbruiker, een p-channel mosfet zit aan de positieve kant van de verbruiker. Ik ben echter geen expert!
Ahh, dat verklaart een hoop. Als ik het goed begrijp: als je een n-channel mosfet gebruikt zou je de 12v lamp auto aan de gate hangen met een weerstand in serie, de 12v continu naar de source en tot slot de drain naar de lamp v/d aanhanger ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
sjirafje schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:32:
[...]

Waarom schakel je niet met de NFET de negatieve kant van de verlichting? Scheelt een weerstand en een PFET. Of loop je dan tegen andere problemen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Mike2k schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:54:
[...]

Ahh, dat verklaart een hoop. Als ik het goed begrijp: als je een n-channel mosfet gebruikt zou je de 12v lamp auto aan de gate hangen met een weerstand in serie, de 12v continu naar de source en tot slot de drain naar de lamp v/d aanhanger ?
3xhaas schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:44:
[...]

Waarom schakel je niet met de NFET de negatieve kant van de verlichting? Scheelt een weerstand en een PFET. Of loop je dan tegen andere problemen aan?
Je zou dan de massa kant van de lamp onderbreken met je mosfet, maar in de aansluiting van de trekhaak gaat maar 1 massa, dus dat werkt helaas niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:09
Die controle werkt vaak de andere kant op (geen lamp of doorgebrand), dus als er 100 watt (totaal) gevraagd wordt, heb je kans dat het gewoon werkt, maar als er niets aangesloten is, dan pas gaat de electronica piepen. In de V50 die ik in voorzien heb van aansluiting werkte het zonder problemen, en herkende de richtingaanwijzers trouwens wel dat er extra afgetakt werd, maar dat was alleen signaal extra en niet vervelend.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

JdM

Humbled

Ik heb dit zelf ook wel eens gemaakt met losse 12 volt auto relais. Met een flinke en met 20 ampère afgezekerde constante plus (zeg 5 mm2, daarmee kun je 250 watt continu voeden bij een draadlengte van 5 mtr) van de accu die je als voeding gebruikt en minstens dezelfde doorsnee massadraad voor op de stekker. Een diode op het relais tegen klapperen en de aansturing van de relais haal je van het werkelijke signaal van de auto af. Je hebt dan geen checkcontrole op dat systeem. Het werkt zonder problemen op ieder (can)bus systeem. Dat is voor onder de €35 euro aan materiaal ook wel te maken, maar ik zou dan tegenwoordig ook gewoon gaan voor een kant en klaar aansluitset als die voor €35 euro te krijgen zijn ;)
Pagina: 1