Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-07-2024
Ik moet mijn setup uitbreiden want ik ben verhuisd naar groter en had gehoopt dat dit apparaat een mooi brein voor al de internet activiteiten zou worden. Maar er wordt zo op gescholden dat ik het niet aandurf.

Is dat ding echt zo slecht?

Heb nu 2X UAP-AC-PRO'S aan een Edgerouter X aan de KPN Experiabox hangen. Maar het dekt niet genoeg.
Ik wil twee AP'S binnen erbij en een in de tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar wat wil je ermee doen? Als het puur gaat om WiFi dekking kun je er toch gewoon 2 APs bijprikken? Dan ben je voorzien volgens mij.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik heb zelf ook de UDM Pro. Ik heb zelf echt 0 problemen er mee. Want: ik heb mij ingelezen in wat het wel en niet kan. Nu heb ik even voor de grap de reviews op Tweakers erbij gepakt.

1ste 1 ster: Gewoon een rant.
2e 1 ster: als dat zo blijft crashen, doe je toch een retour? Maar blijkbaar ondanks alle "problemen" heeft die gene het 2e hands verkocht. Blijkbaar was het toch goed genoeg daarvoor.. :/

"Onbruikbaar doordat digitale tv niet wordt ondersteund" - Ten eerste, lees je beter in en ten tweede: het kan wel met een virtuele switch.

Nog 1; met 2 sterren en een hele waslijst een features 'wat niet kan' - Nogmaals 'wat niet kan' omdat ik het idee heb dat sommige niet snappen hoe dingen werken. Maar dan koop je toch dat !)(@* ding niet als je kan weten dat iets niet kan.

"Ik geef dit ijsje 1 ster, want ik kan er niet in rijden" - niveau.

-----

Gegeven is; er zijn betere routers voor minder geld. Punt. Echter als je toch in dit ecosysteem zit en je bent er tevreden mee EN je weet wat wel/niet kan? Dan is er echt niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Toevallig heb ik vorige week de UDM Pro binnen gekregen en geinstalleerd!
Ik ben het wel met Douweegbertje eens dat je best moet inlezen in dit apparaat.

Side note is dan wel dat het mij een week gekost heeft om alles stabiel te krijgen omdat ik veel IP conflicten had d.m.v. multicast verkeer (t-mobile bridged IPTV Pfff).
Overigens de meeste zorgen maak ik over de 8x 1Gbit poorten die mogelijk 1Gbit backplane te hebben dat beperkingen kan opleveren als je met vlans gaat werken.
@Douweegbertje kan jij dit toevallig bevestigen want ik ben er nog niet helemaal uit of de 8 poorten een 1Gbit backplane hebben?

Ik heb zelf voor de UDM-Pro gekozen i.v.m. dat ik alles in de zelfde eco wou houden en gebruik maken van DPI/IPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
Arthion-nl schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:05:
Toevallig heb ik vorige week de UDM Pro binnen gekregen en geinstalleerd!
Ik ben het wel met Douweegbertje eens dat je best moet inlezen in dit apparaat.

Side note is dan wel dat het mij een week gekost heeft om alles stabiel te krijgen omdat ik veel IP conflicten had d.m.v. multicast verkeer (t-mobile bridged IPTV Pfff).
Overigens de meeste zorgen maak ik over de 8x 1Gbit poorten die mogelijk 1Gbit backplane te hebben dat beperkingen kan opleveren als je met vlans gaat werken.
@Douweegbertje kan jij dit toevallig bevestigen want ik ben er nog niet helemaal uit of de 8 poorten een 1Gbit backplane hebben?

Ik heb zelf voor de UDM-Pro gekozen i.v.m. dat ik alles in de zelfde eco wou houden en gebruik maken van DPI/IPS.
Het hangt er vanaf welke versie je hebt vanaf gevisie 3.1 is het een 2.5 Gb/s backplane.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T2UWHXK_gkBFFRDq8UfFwl7_do=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8DyuWsawC4ssUUtimqOolgeH.png?f=user_large

@TS eens met bovenstaande lees je goed in wat we en niet kan en kijk of het past bij je wensen. Ik heb hem ook draaien en voor mij is het een ideaal apparaat. (Vooral netwerk en firewall)

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 03-08-2021 07:24 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 19:39
Ik heb de UDM-PRO toevallig net iets meer dan een week draaien en ik ben er blij mee. Icm de hulp van Fabianishere's topic prima KPN IPTV werkend gekregen.

Ik gebruik hem icm 2x UAP-AC-LR, 1x UAP-AC-Lite, 1x UAP-LR, 3x US-8-60W switches, G4 Doorbell en G4 Bullet en vind het perfect werken. Helaas werken mijn oude UAP-AC's niet meer, maar deze zijn al een hele tijd EOL dus dat had ik al verwacht.

Minpuntje vind ik dat ik niet duidelijk firewall events kan zien in de webinterface (of ik kijk er straal overheen). Maakt het troubleshooten van de firewall een beetje lastig.

Unifi Protect werkt ook goed. Ik kom van een Ring Pro deurbel en het laden van de videostream duurde altijd eeuwen, maar Unifi Protect ICM de G4 deurbel en de G4 bullet werkt lekker vlot.

De interface ziet er gelikt uit en geeft je veel inzicht over al het verkeer dat je clients genereren. Cloud managed vind ik ook erg fijn.

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35
Ik heb gelijk nadat Udm-pro uit EA kwam hem gekocht. Nog geen seconden spijt van gehad. Ik ben er heel blij mee en zie nog geen product die beter aansluit bij mij. Mensen klagen natuurlijk ook sneller op internet dan wanneer alles goed draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Ik heb niet de pro, maar de gewone Dream machine. Ook daar wordt op Internet aardig op gescholden, maar eigenlijk heb ik er geen problemen mee. VPN opzetten was wat lastig, maar nadat ik dat 1 x gedaan heb hoef ik het geen tweede keer te doen. Wel heb ik het idee dat beide Dream machines nog een soort van in ontwikkeling zijn, en dat Ubiquiti niet de snelste is met het oplossen van bugs, als ik zo de Ubiquiti forums moet geloven.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Iemand die kan vertellen of twee vlan op een wan poort mogelijk is nu? Dit ivm IP tv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:02
Mezkeijou schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:05:
Iemand die kan vertellen of twee vlan op een wan poort mogelijk is nu? Dit ivm IP tv.
Volgens mij kan dit nog steeds niet.
Ik heb als oplossing een 5 ports managed switch tussen het internet en de WAN port van de UDM gezet.

https://tweakers.net/pric...-gigabit-plus-gs105e.html

En als ik goed gefilterd heb, hier een lijst met nog meer managed switches:

https://tweakers.net/netw...wqcSwaSH86li7fD7K7MBjnnHQ

Hier splits ik de VLANS op en geef ik deze door aan de UDM.
Internet > WAN Port.
IPTV naar Port 1 van de switch en daarna verder je zaken regelen op de UDM.
Geen centje pijn.

[ Voor 29% gewijzigd door toxict op 03-08-2021 09:17 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
Mezkeijou schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:05:
Alles wat je nodig hebt kun je hier vinden denk ik. :)

Werkt bij mij prima icm KPN Internet (vlan 6) en IPTV (vlan 4).

Full Electric | 2x Deye 12KSG04LP3 met 1.680Ah LFP 51,2V (4x Seplos Mason 280, 2x Seplos vertical 280) | 23,3 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Ik heb zelf de UDM Pro al ruim een jaar. Heb in het begin wat problemen gehad met de ondersteuning van IPv6 (welke intussen zijn opgelost) en heb (toevallig vorige week) een probleem gehad toen ik van een wat oudere beta firmware naar de nieuwste beta firmware ging (de DHCP server bleef crashen en gaf op random momenten geen IP's meer uit). Nadat ik hem gereset had en een normale firmware er op heb gezet (geen beta) heb ik absoluut geen problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Laatst online: 14-09 11:01
Heb er hier weer 3 liggen (de pro) voor een klant, de reeds geïnstalleerden doen gewoon hun ding. Ik zet er wel telkens een aparte switch achter, voornamelijk omdat de pro geen PoE poorten heeft. Vroeger plaatste ik een USG PRO met daarop een cloud key gen.2 maar de UDM PRO is een perfecte vervanger daarvoor, veel snellere SOC, geïntegreerde controller, nog paar switch poorten bij voor wat klein materiaal en de prijs is zelfs lager dan een usg pro + cloud key gen2.

[ Voor 41% gewijzigd door Tha Render_2 op 03-08-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:09

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik sta voor een zelfde keuze als de TS maar waarom zou je een Pro nemen t.o.v. de gewone versie? Wat is nu precies de meerwaarde? Is dit enkel de doorvoer snelheid met IDP/DPI aan van je internet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Laatst online: 14-09 11:01
TiMMieJ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:43:
Ik sta voor een zelfde keuze als de TS maar waarom zou je een Pro nemen t.o.v. de gewone versie? Wat is nu precies de meerwaarde? Is dit enkel de doorvoer snelheid met IDP/DPI aan van je internet?
UDM PRO heeft 8 LAN poorten ipv 4, heeft 2x 10gbps poorten ipv 0, heeft een 10gbps WAN poort, dubbel geheugen, IDS/IPS doorvoer snelheid x4 en ondersteund unifi protect, access & talk voor +/- 110€ meer. De PRO heeft dan weer geen ingebouwde AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:28

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Tha Render_2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

UDM PRO heeft 8 LAN poorten ipv 4, heeft 2x 10gbps poorten ipv 0, heeft een 10gbps WAN poort, dubbel geheugen, IDS/IPS doorvoer snelheid x4 en ondersteund unifi protect, access & talk voor +/- 110€ meer. De PRO heeft dan weer geen ingebouwde AP.
1Gbps WAN toch? ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sMoKeFiSh
De UDM-PRO heeft 1x 1Gbps WAN poort en 1x 10Gbps SFP+ WAN poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 10:02
Nee, 1x RJ45 1Gbps WAN en 1x SFP+ 10Gbps WAN
Hij ondersteunt dus 2 WAN verbindingen.
sMoKeFiSh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:26:
De UDM-PRO heeft 1x 1Gbps WAN poort en 1x 10Gbps SFP+ WAN poort.
Ik zie deze post nu pas... |:(

[ Voor 31% gewijzigd door OverSoft op 03-08-2021 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram®
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 17:06
Waarom wil je een UDM Pro? Dat ding breidt toch geen draadloze dekking uit? Dan moet je er (zoals je zelf al schrijft) gewoon AP's bijhangen. Dat kan ook prima op de ERX; vijf poorten, waarvan 1 uplink en dan gebruik je er vier downlink voor je AP's.

Heb je 4x een Gb voor je AP's. Neem aan dat je uplink ook niet meer dan 1 Gb is, dus dan zou dat voldoende moeten zijn.
Als het is voor eventuele verdere inzichten in je netwerkverkeer en om je evt Unifi controller te hosten, dan begrijp ik het, maar anders zou de ER wellicht ook nog prima volstaan. Ik heb zelf een ERX en ben er erg blij mee.

Note: ik vind zelf de configureerbaarheid (via de console) van de ERX zo prettig, dit heb je niet op een UDM.

[ Voor 8% gewijzigd door Bram® op 03-08-2021 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:37
Hier draait ie inmiddels al anderhalf jaar naar volle tevredenheid. Nu ben ik ik zeker geen power-user kwa functionaliteit en hoor en lees de problemen ook wel. Maar bij mij draait is uitstekend, snel en betrouwbaar.
Waar ze denk ik vooral de fout in zijn gegaan is om deze router als 'pro' in de markt te zetten en daarmee torenhoge verwachtingen gekweekt. En dan wordt er hard over gklaagd als dat niet helemaal waargemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:17

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Titelfix :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

HKLM_ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:19:
[...]

Het hangt er vanaf welke versie je hebt vanaf gevisie 3.1 is het een 2.5 Gb/s backplane.

[Afbeelding]
Hiermee suggereer je dat het nu 2.5 Gbit is. Maar in je plaatje staat ook al dat revisie 3.1 early acces is. De latere versies zijn juist 1 Gbit..het is een downgrade van het early acces model en in de SE is ook zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:23
Mr_gadget schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Hiermee suggereer je dat het nu 2.5 Gbit is. Maar in je plaatje staat ook al dat revisie 3.1 early acces is. De latere versies zijn juist 1 Gbit..het is een downgrade van het early acces model en in de SE is ook zo
Jij weet niet hoe oud mijn plaatje is :P Volgens mij heb ik namelijk wel een 3.1 versie thuis maar op mijn Iphone kan ik dat nu niet voor je checken :P

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb ook de UDM Pro en was ook huiverig gezien de horror verhalen, maar ik ben best positief erover nu dat ik 'm heb.
Ik heb in het begin wat opstartproblemen gehad maar nu draait het als een zonnetje, mits je rekening houdt met de 'bekende' beperkingen:

- Meerdere VLANs op 1 WAN poort is standaard niet mogelijk. Ja er zijn scripts beschikbaar als workarounds, maar garantie en support daarop heb je niet.

- De snelheid over PPPoE is aanzienlijk lager dan men claimt in de datasheet, zeker als je IDS inschakelt, dan blijf je steken op 650Mbps. Dat laatste vind ik erg jammer en ook flauw van Ubiquiti dat ze dit niet aangeven in de datasheet. Formeel is het een bug, maar die bug bestaat al meer dan een jaar... tja, is het dan niet inmiddels een feature geworden?

- Staar je niet blind wat er door Ubiquiti ooit allemaal beloofd is qua features. Wat er nu in zit, zit erin. Wat er ooit nog in gaat komen; niemand die je dat met zekerheid kan vertellen.

M.b.t. de 1Gbps backplane; dit is alleen van toepassing als het verkeer via de CPU loopt, bijvoorbeeld omdat het inter-VLAN traffic is.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
:+

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 07-09-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-09 14:19
Als je problemen met het apparaat hebt hoef je eigenlijk niet op support van Ubiquiti te rekenen, maar gelukkig zijn er zeer hulpvaardige Tweakers.

Ik kreeg de UDM namelijk niet stabiel direct achter het modem van de provider. Samen met behulp van anderen heb ik het kunnen oplossen. Uiteindelijk wel zeer tevreden. Na de eerste opstartproblemen draaide het dan ook prima. Ik heb inmiddels aardig wat apparaten:

- POE switch,
- UDM,
- AP's,
- Deurbel,
- Camera's

Ik zou wel even wachten totdat de SE uitkomt in Europa. Deze heeft POE.

Succes met je keuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Als de edgerouter goed bevalt waarom dan vervangen ? Zeker als het puur om meer wifi bereik gaat dan heeft je router vervangen 0,0 nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
TiMMieJ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:43:
Het internet en alle leidingen komen natuurlijk samen in de meterkast. Maar de meterkast is geen handige plek voor een AP. Niet centraal en een aantal obstakels naar de rest van de verdieping. Zoals een draagmuur en een muur met ingebouwde keukenapparatuur. Dus ik wil geen AP op die plek. Ik kan natuurlijk een udm neerzetten en de ap van het apparaat uit zetten of als extra gebruiken, maar ik heb begrepen dat AP's het niet zo fijn vinden als er teveel in de buurt met overlappende frequenties opereren. Is ook zonde van de helft van het apparaat. Maar dat is een autistisch dingetje van mij.

Verder gebruiken we op dit moment al aardig wat apparaten. Dat moet er ook allemaal doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Jan-man schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 19:46:
Als de edgerouter goed bevalt waarom dan vervangen ? Zeker als het puur om meer wifi bereik gaat dan heeft je router vervangen 0,0 nut.
Komt dat autisme van mij weer om de hoek kijken. Irriteert me mateloos dat in de controller allemaal dingen niet ingevuld zijn omdat ik verder geen unifi apparaten gebruik. Die edgerouter is wel Ubiquity maar geen unifi dus praat niet met de unifi software.
Hij heeft ook maar een paar poorten dus moet er toch een switch achter. Weet ik, die kosten geen #rol, maar wel als ze PoE moeten doorgeven.

Een usg en een 8/60 switch en een cloud key samen zijn bijna net zo duur. En waarschijnlijk uitlopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
:+

[ Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 07-09-2021 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDutch
Blubkens schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:55:
Kwaliteit van Unifi is minder dan die van je Edgerouter.
Hoevaak kijk je nu echt naar je controller?
Leuk voor een week, daarna kom je er amper.
Ik zou die experiabox wegdoen en dan nieuwe APs en een PoE switch halen.
Die heb je al voor 3 tientjes en hoeft echt niey van Unifi te zijn.
Cloudkeys zijn echt nutteloos en weggegooid geld.
En goed nadenken over de plaatsing van je AP.
Ik ben geen IT pro. Ik kan aardig overweg met de interface van de meeste routers en de Unifi controller maar de ERX is niet zo noobvriendelijk. In het begin heb ik geprobeerd wat dingetjes aan de wensen aan te passen, elke keer resulteerde dat in een brick. Dus nu draait hij op een standaard wizard.

Met kwaliteit bedoel je de betrouwbaarheid? De Edgerouter X heeft intussen ook al een aardige baard? Die gaat binnenkort ook wel EOL zijn. De UDMP heeft veel meer qua specs. Hopelijk ook wat toekomstvaster.

Idd kijk ik niet vaak naar de controller. In het begin pas je hier en daar wat aan, dan laat je hem verder zo veel mogelijk met rust. Is helemaal prima. Maar als er iets niet lekker loopt zou ik willen weten waar dat aan ligt en dat kan ik nu niet zien.

Experiabox wegdoen... Wat ik begrijp heb ik die nodig als modem. En voor de TV. Anders moet ik die ook vervangen en dat schijnt een gedoe te zijn.

Een kennis had aan een IT vriendje gevraagd om wat aan te bevelen. Hij kwam met een mikrotik router en 11 AP's, ongeveer 2500 aan kosten. Hoe bedoel je overkill? Ik vraag me af of hij het serieus nam... Maar waar kan ik wel terecht voor een goed advies voor een gewoon huis met 5 bewoners en best veel m2 en apparaten?

[ Voor 9% gewijzigd door DDutch op 10-08-2021 15:34 ]

Pagina: 1