Goede avond Tweakers,
Ik ben toe aan een nieuwe PC. Mijn huidige PC heb ik ook zelf samengesteld, maar met mijn nieuwe PC heb ik toch meer moeite dan gedacht. Om een beeld te geven van wat ik van mijn nieuwe PC verwacht, zal ik hier eerst mijn huidige PC displayen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn systeem is bedoeld voor huis-tuin-en-keukendoeleinden, multimedia en af en toe wat gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Met mijn huidige configuratie ben ik zo rond de €900-€1000 kwijt. Dit vind ik wel een redelijke prijs, waarmee ik ook wel kan leven. Minder is uiteraard ook prima
.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De onderdelen die ik wil behouden in mijn nieuwe systeem:
* EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked (wordt later ooit geüpgrade)
* WD Blue WD30EZRZ, 3TB
* Eminent EM1039 USB 3.0 PCI-e kaart (heb ik eigenlijk niet meer nodig)
* MS-Tech CA-0186-U3
* HP displayport naar HDMI adapter
* TP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter
* ASUS XG-C100C
* Asus VX248H Zwart
* Microsoft Wired Keyboard 600
* LG GP57EB40
* OCZ Arc 100 120GB
Voor de linkjes kijk hierboven.
De overige onderdelen blijven behouden om als aparte build te gebruiken, zonder videokaart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nodig: processor, moederbord, casefans, RAM, voeding en een NVMe SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de afgelopen jaren wat kennis en ervaring opgebouwd met Intel als processorleverancier, vandaar dat daar ook mijn keuze nu naar uitgaat. Omdat ik weet dat AMD de afgelopen tijd zeer grote stappen heeft gemaakt op dit gebied, sta ik hierover dan ook niet onwelwillend tegenover.
Verder het moederbord die ik nu heb van ASRock, vind ik een erg fijne UEFI hebben, en een simpel en mooi design, van daar de keuze voor ASRock.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Overige voorkeuren: ik hoef (of heb liever niet) geen RGB (RAM sticks, etc.). Daarnaast houd ik wel van een systeem dat lekker stil is, zoals mijn PC nu. Ook heb ik het liefst een ATX moederbord en geen kleiner modelletje. De processor zou ik graag hebben met een videochip voor you never know.
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of deze onderdelen compatible zijn met elkaar en/of er betere opties of alternatieven zijn. Zeker op het gebied van RAM, want daar zie ik door de bomen het bos niet meer… Ik heb daarom ook een aantal setjes in de lijst gezet. Ook wil ik graag weten of er voordeel of verschil is als ik 2x 16GB of 4x 8GB heb.
Ik heb momenteel W10 Pro, ik wil graag upgraden naar W11 Pro en nu lees ik overal dat je TPM 2.0 moet hebben. Moet ik hier nu al rekening mee houden?
Bij de nieuwe build wil ik ook graag een clean install doen, is het dan verstandig om te wachten op W11 (of een nieuwe licentie kopen) of niet?
Voor deze PC heb ik gekozen voor een aantal onderdelen die eigenlijk overpowered zijn (RAM en pcie 4.0 SSD). Dit is een soort van bewust. Ik weet dat er eigenlijk geen meerwaarde voor is met mijn gebruik.
Als ik nog iets vergeten ben, let me know.
Ik ben toe aan een nieuwe PC. Mijn huidige PC heb ik ook zelf samengesteld, maar met mijn nieuwe PC heb ik toch meer moeite dan gedacht. Om een beeld te geven van wat ik van mijn nieuwe PC verwacht, zal ik hier eerst mijn huidige PC displayen.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-6400 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASRock B150 Pro4/3.1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | WD Blue WD30EZRZ, 3TB | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Controllers | Eminent EM1039 USB 3.0 PCI-e kaart | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | MS-Tech CA-0186-U3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Kabels | HP displayport naar HDMI adapter | € 0,- | € 0,- |
1 | Bluetooth en IR dongels | TP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter | € 7,83 | € 7,83 |
1 | Netwerkadapters | ASUS XG-C100C | € 89,- | € 89,- |
2 | Monitoren | Asus VX248H Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | PC speakersets | Logitech X-220 (2.1) | € 0,- | € 0,- |
2 | Ventilatoren | Sharkoon System Fan Silent S1202510S-3, 120mm | € 0,- | € 0,- |
1 | Toetsenborden | Microsoft Wired Keyboard 600 | € 13,99 | € 13,99 |
4 | Geheugen intern | Crucial CT8G4DFD8213 | € 0,- | € 0,- |
1 | Optische drives | LG GP57EB40 | € 28,42 | € 28,42 |
1 | Voedingen | Corsair VS350 | € 32,51 | € 32,51 |
1 | Solid state drives | OCZ Arc 100 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 246,65 |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn systeem is bedoeld voor huis-tuin-en-keukendoeleinden, multimedia en af en toe wat gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Met mijn huidige configuratie ben ik zo rond de €900-€1000 kwijt. Dit vind ik wel een redelijke prijs, waarmee ik ook wel kan leven. Minder is uiteraard ook prima
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De onderdelen die ik wil behouden in mijn nieuwe systeem:
* EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB Superclocked (wordt later ooit geüpgrade)
* WD Blue WD30EZRZ, 3TB
* Eminent EM1039 USB 3.0 PCI-e kaart (heb ik eigenlijk niet meer nodig)
* MS-Tech CA-0186-U3
* HP displayport naar HDMI adapter
* TP-Link UB400 Bluetooth 4.0 Nano USB-adapter
* ASUS XG-C100C
* Asus VX248H Zwart
* Microsoft Wired Keyboard 600
* LG GP57EB40
* OCZ Arc 100 120GB
Voor de linkjes kijk hierboven.
De overige onderdelen blijven behouden om als aparte build te gebruiken, zonder videokaart.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb nodig: processor, moederbord, casefans, RAM, voeding en een NVMe SSD
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb de afgelopen jaren wat kennis en ervaring opgebouwd met Intel als processorleverancier, vandaar dat daar ook mijn keuze nu naar uitgaat. Omdat ik weet dat AMD de afgelopen tijd zeer grote stappen heeft gemaakt op dit gebied, sta ik hierover dan ook niet onwelwillend tegenover.
Verder het moederbord die ik nu heb van ASRock, vind ik een erg fijne UEFI hebben, en een simpel en mooi design, van daar de keuze voor ASRock.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Overige voorkeuren: ik hoef (of heb liever niet) geen RGB (RAM sticks, etc.). Daarnaast houd ik wel van een systeem dat lekker stil is, zoals mijn PC nu. Ook heb ik het liefst een ATX moederbord en geen kleiner modelletje. De processor zou ik graag hebben met een videochip voor you never know.
Ga je overklokken?
Neen
Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of deze onderdelen compatible zijn met elkaar en/of er betere opties of alternatieven zijn. Zeker op het gebied van RAM, want daar zie ik door de bomen het bos niet meer… Ik heb daarom ook een aantal setjes in de lijst gezet. Ook wil ik graag weten of er voordeel of verschil is als ik 2x 16GB of 4x 8GB heb.
Ik heb momenteel W10 Pro, ik wil graag upgraden naar W11 Pro en nu lees ik overal dat je TPM 2.0 moet hebben. Moet ik hier nu al rekening mee houden?
Bij de nieuwe build wil ik ook graag een clean install doen, is het dan verstandig om te wachten op W11 (of een nieuwe licentie kopen) of niet?
Voor deze PC heb ik gekozen voor een aantal onderdelen die eigenlijk overpowered zijn (RAM en pcie 4.0 SSD). Dit is een soort van bewust. Ik weet dat er eigenlijk geen meerwaarde voor is met mijn gebruik.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-11700 Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Moederborden | ASRock H570 Steel Legend | € 132,- | € 132,- |
2 | Ventilatoren | Inter-Tech F-120-S, 120mm | € 4,95 | € 9,90 |
1 | Muizen | HP Wired Mouse 1000 | € 6,40 | € 6,40 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 84,90 | € 84,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B | € 85,99 | € 85,99 |
2 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 82,90 | € 165,80 |
2 | Geheugen intern | XPG Gammix D10 AX4U320038G16A-DB10 | € 77,94 | € 155,88 |
1 | Voedingen | Corsair CV550 | € 48,90 | € 48,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro 500GB | € 122,85 | € 122,85 |
Totaal | € 1.371,88 |
Als ik nog iets vergeten ben, let me know.